Gå til innhold

Barnehagelærere nå, ubunden tid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at det ble innført en regel om 50% barnehagelærere i barnehagen er det 50% av de ansatte som har 4 timer ubunden tid i uka, såkalt "plantid". Dette er et stort problem til vanlig fordi grunnbemanningen blir veldig berørt, men nå blir det enda verre.

Jeg vet med sikkerhet at min pedagogiske leder overhodet IKKE jobber disse 4 timene med planlegging i uka da jeg aldri ser en eneste plan eller får noe bevis for det, ingen møter er planlagt, ingen info blir gitt til foreldrene, osv. Skal noe planlegges så planlegges det alltid ut over disse 4 timene og jeg står ofte med hele barnegruppa alene mens hun er på kontoret i 30-60minutter... Og før dere prøver å forsvare dere, de som vet de bruker 4 timer -det er ikke dere jeg snakker om. Denne pedledern er kjent for å sno seg unna og ingen hun har ledet tidligere har vært fornøyde med henne. Hun er en typisk unnasluntrer.

Det sies at pedlederne nå skal få disse 4 timene som avspassering eller overtid. Skal de virkelig det? Når barnehagen og samfunnet for øvrig endelig har kommet seg på bena så skal pedlederne ta seg mange dager/uker fri for arbeidstimer de tidligere har tatt seg fri? Jeg som assistent må jobbe 4 timer alene for to kohort-grupper i uka nå, noe som overhodet ikke blir enkelt OG jeg får en ekstra arbeidsbelastning når vi endelig blir mange nok folk på jobb? Det virker helt hull i hodet? Håper virkelig ikke at det skjer. Pedledere burde virkelig frasi seg denne tiden. Det er ikke slik at barnehagene blir pedagogiske instanser fremover uansett, så hva skal de ha plantid for? Jeg som assistent må også planlegge min dag nå som jeg har ansvar for min gruppe, men det skal bli gjort gratis? Dette blir veldig feil.

Anonymkode: 7b2fe...a5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Det sies"? Kan du komme med en konkret kilde eller er dette noe som er bestemt i din barnehage/kommune?

Anonymkode: 833ed...41e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt et ord om plantid, det er heller ikke det som bekymrer meg mest nå. 
Hilsen ped.leder. 

Anonymkode: a91ff...6b2

• Liker 4
Skrevet

Vi skal ikkje ha plantid i uke 17. Kva som skjer etter det veit vi ikkje. Men vi er framleis ein pedagogisk verksemd og velferdstilbod til foreldre, så vi må finna ut kva vi greier å levera utan plantid om det blir langvarig. Eg kjem til å mista interesse og motivasjon om vi skal fungera som parnepark i fleire månader, men noen veker utan plantid under innkjøring bør vi greie tilpassa oss. Det er mykje som skal bli gjort, spesielt rundt skolestartere, Samt relevant sammarbeid og arbeid med ppt, barnevern, helsestasjonen. Slik eg tolke det gjelder også bemanningsnormen framleis, om du føler det blir rovdrift på deg bør du snakka med styrar og be om vikar den tida ho har plantid.

Setter ikkje ho opp vekesplanar? Månadsplanar? Dagsplanar? Det er ikkje sikkert du kan sjå kva ho gjer da.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hørt et ord om plantid, det er heller ikke det som bekymrer meg mest nå. 
Hilsen ped.leder. 

Bekymrer ikke deg nei, men for oss assistenter kan det bli en riktig stor belastning.

Veldig fint at du ikke kommer til å kreve denne tiden som avspassering eller overtid. På vegne av din assistent: tusen takk!

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det sies"? Kan du komme med en konkret kilde eller er dette noe som er bestemt i din barnehage/kommune?

Kommunen.

1 minutt siden, mammahjarte skrev:

Setter ikkje ho opp vekesplanar? Månadsplanar? Dagsplanar? Det er ikkje sikkert du kan sjå kva ho gjer da.

Nei. Nei. Og nei. Min leder gjør ingenting. Skal vi ha gruppemøte så er det aldri noe planlagt. Skal hun ha foreldremøter eller oppfølgingssamtale bruker vi alle gruppemøtene i ukene før møtene og snakker om barna og det er det leder presenterer for foreldrene. Jeg kjenner noen av foreldrene privat og vet derfor hva som taes opp. Jeg har hatt henne som leder i 3 år og jeg har ikke sett noen plan noen gang. Jeg må finne på aktiviteter selv og dele barnegruppa selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder og tillitsvalgt i udf og har ikke hørt noe lignende. Dette må være noe din kommune har bestemt alene. Å gi ped.ledere så mye avspasering kan være utfordrende i en jobb som allerede ofte er underbemannet. Men, hvis de mener i din kommune at de kan løse det, så har de vel en plan for det. 

At du er misfornøyd med din ped.leder er noe du burde ta opp med styrer i barnehagen. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekymrer ikke deg nei, men for oss assistenter kan det bli en riktig stor belastning.

Veldig fint at du ikke kommer til å kreve denne tiden som avspassering eller overtid. På vegne av din assistent: tusen takk!

Den enkelte pedagogen kan ikke kreve avspasering. Høres ut som du er sint på pedagogene for de får avspasering, samtidig som du sier at dette er bestemt i din kommune. Da er det ikke deres feil at det stilles krav til plantid på fritiden, og at et pedagogisk tilbud skal opprettholdes. Hos de fleste (vil nesten påstå nesten alle) barnehager er ikke dette en mulighet nå.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Nei. Og nei. Min leder gjør ingenting. Skal vi ha gruppemøte så er det aldri noe planlagt. Skal hun ha foreldremøter eller oppfølgingssamtale bruker vi alle gruppemøtene i ukene før møtene og snakker om barna og det er det leder presenterer for foreldrene. Jeg kjenner noen av foreldrene privat og vet derfor hva som taes opp. Jeg har hatt henne som leder i 3 år og jeg har ikke sett noen plan noen gang. Jeg må finne på aktiviteter selv og dele barnegruppa selv.

Og hvor er styrer oppi dette?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fint at du ikke kommer til å kreve denne tiden som avspassering eller overtid. På vegne av din assistent: tusen takk!

Kommunen.

På vegne av min assistent,faktisk. 

Jeg har et strålende forhold til de jeg jobber med, og alle gjør det de skal.

Jeg tror du er et troll som bare skal provosere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg er pedleder og bruker mer enn disse 4 timene hver uke. Og det tror eg også mine medarbeidere ser. Men nå er det unntakssituasjon og eg jobber på "gulvet" hele åpningstiden og heller prøve å korte ned på planleggingstiden selv om det blir vanskelig. Mye som må planlegges fremover også, mye logistikk. Men nå er det tid for å gi. Barna kommer først. 

Anonymkode: d9e36...c1a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke snakk om plantid nå i et par uker ihvertfall? Vi skal gi barna omsorg, trygghet ov vår tid - man trenger da ikke plantid for å planlegge dette? Jeg skal ikke sitte på et kontor og planlegge mens mine assistenter og fagarbeidere sliter seg ut med såre barn og vask! 🙄 

Anonymkode: 70fcd...1a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å dkrive i innlegget over at det er daglig leder og assisterende skal ta over all planleggingen og organiseringen for oss nå, vi skal være sammen med barna. 

Anonymkode: 70fcd...1a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig å planlegge for en barnehagegruppe?  Hvor dere skal gå tur eller hva de skal lage til jule eller påskepynt? 

Anonymkode: cea2b...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det egentlig å planlegge for en barnehagegruppe?  Hvor dere skal gå tur eller hva de skal lage til jule eller påskepynt? 

Ja. Bare det. Tuller du?

• Liker 6
Skrevet

Vi fikk beskjed av bhg at all møtetid/plantid går ut de neste ukene på grunn av at de har hatt flere uker på seg til å planlegge og forberede våren. Da forsvinner også ubunnen tid til pedagogene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Bare det. Tuller du?

Nei

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Cirka det. I januar lager eg en liste over hva vi skal lage til påske og jul og så er eg egentlig i boks når det kommer til planlegging ut året. Behagelig å være pedleder, hæ? Om du ikke skjønte det så var dette sarkasme. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På vegne av min assistent,faktisk. 

Jeg har et strålende forhold til de jeg jobber med, og alle gjør det de skal.

Jeg tror du er et troll som bare skal provosere. 

Jeg er ikke et troll nei , og du skal være veldig glad for at du ikke har jobbet med slike unnasluntrere skal jeg si deg. Det er grovt provoserende at pedleder tar seg 4 timer fri i uka og legger mye av ansvaret for dagene over på meg. Toppen av frekkhet var da pedleder snakket med meg i den ubundne tiden sin om hva hun hadde gjort i helga. Da hun gikk sa hun "nå jobbet jeg visst en halvtime over, så da kommer jeg en halvtime senere i morgen. Hade!".

Jeg som assistent for spørsmål fra foreldre om hva som skjer, jeg vet aldri hva vi skal gjøre selv, foreldrene får ikke tak i pedleder, barna får ikke oppfølging fordi pedleder ikke sender søknader til dagsenteret, PPT, barnevernet... Alt er galt. Hun er virkelig helt unikt flink til å ikke gjøre en shit. 

Bortsett fra å sleike rompa til sjefen, selvfølgelig, det er derfor hun får fortsette slik. Godt likt vettu. Ler høyt av sjefens tørre vitser og tyster på alle andre.

Jeg har hatt gode pedlederne før, og som jeg skrev i HI så gjelder dette bare de som sluntrer unna. Hvorfor ble du så provosert av det?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Skogkløver skrev:

Vi fikk beskjed av bhg at all møtetid/plantid går ut de neste ukene på grunn av at de har hatt flere uker på seg til å planlegge og forberede våren. Da forsvinner også ubunnen tid til pedagogene. 

Veldig bra! Din arbeidsgiver har forstått hva vi står overfor. Takk for at du ikke krever plantid nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Cirka det. I januar lager eg en liste over hva vi skal lage til påske og jul og så er eg egentlig i boks når det kommer til planlegging ut året. Behagelig å være pedleder, hæ? Om du ikke skjønte det så var dette sarkasme. 

Dagene består for det meste av frilek, turer, av og påkleding, sangstund og samling til måltider, så nei jeg forstår ikke hva som krever timesvis med planlegging ukentlig.  Jobbet 3 mnd i barnehage som lærling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger virkelig ingen plantid å snakke om. Derfor blir jeg ganske provosert når pedlederne min liksom skal få 4 timer avspassering eller overtid når jeg i denne perioden må gjøre like mye arbeid for min egen gruppe og jeg må i tillegg gjøre det gratis fordi min pedleder kan selvfølgelig ikke legge planer for min gruppe!

• Opprett ny...