Gå til innhold

Søke jobb som 15

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er det vanskelig å få seg jobb som 15åring, spesielt nå i coronatidene?

Eneste jobberfaring jeg har er 1 uke i arbeidsuke (Arbeidsuke er en uke i jobb istedet for skole for de som ikke vet), men var uheldigvis ganske syk i den perioden (3 av 5 dager den uka) så tror ikke det er til stor hjelp. Å gjør det veldig dårlig på skolen, siden jeg sliter litt med skolevansker. Men jobb er jo ikke skole, trivdes mer i jobb, selvom det ikke var lenge.

Men i jobben så gjorde jeg alt jeg ble bedt om og litt til. Men jobba bare med å rydde hyller og sette ting i hyllene, som er den mest normale jobben for ungdom som ikke er blitt myndig regner jeg med.

Tenkte å jobbe på en bensinstasjon, med å sette ting i hyllene (bare ikke som vaskehjelp så skal jeg vel ikke klage). Siden er jo ikke lov å sitte i kassa før du er 16 tror jeg? å 18 der det selges tobakk og alkohol?.

Så ser ikke veldig lyst ut akkurat, men hva er viktigst i en søknad? å hvordan funker lønna? jobbe noen uker/mnd før man begynner med lønn?, å får man inn på konto 1 gang i mnd? å hva er cirka lønn for ungdom på bensinstasjon?

Sorry for mange spørsmål, hadde bare vært greit å vite litt :)

Anonymkode: e0b3a...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Først av alt bør du gjøre alt du kan for å få gode karakterer på skolen selv om du har skolevansker. Det er ikke noe tess å ende opp uten utdannelse, så bruk mye tid på å lese etter skoletid og på helg. :)

Du kan søke jobb i butikker som f.eks bilxtra, jula, biltema, sportsbutikker osv. Det finnes vel også fortsatt avisbud, så det kan du også søke på. Du kan også gjøre vedlikeholdsarbeid for parkvesenet eller for en campingplass f.eks. 

Anonymkode: aba1b...e77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt bør du gjøre alt du kan for å få gode karakterer på skolen selv om du har skolevansker. Det er ikke noe tess å ende opp uten utdannelse, så bruk mye tid på å lese etter skoletid og på helg. :)

Du kan søke jobb i butikker som f.eks bilxtra, jula, biltema, sportsbutikker osv. Det finnes vel også fortsatt avisbud, så det kan du også søke på. Du kan også gjøre vedlikeholdsarbeid for parkvesenet eller for en campingplass f.eks. 

Tenkte helst på noen litt mindre butikker (er ikke altfor glad i å måtte være i store butikker hele tiden). Derfor jeg tenkte bensinstasjon kunne passa litt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt inn 15-åringer med dialog til skole og foreldre. Det er da varepåfyll, rydding, litt kasse (Vi har ikke alkohol, tobakk eller medisiner). Det er ofte lærere som tar kontakt med oss da. Elevene fortsetter med et litt annerledes skoleforløp men får timer hos oss 1-2 dager i uken. Dette er ofte elever som sliter på skolen og som et ledd i å hindre at de slutter på skolen og blir sittende hjemme 😊 Et par har vi så ansatt deltid ordinært når de blir eldre og kanskje har funnet en fagutdannede de vil satse på. 

Anonymkode: 30c01...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte helst på noen litt mindre butikker (er ikke altfor glad i å måtte være i store butikker hele tiden). Derfor jeg tenkte bensinstasjon kunne passa litt bedre?

Når du er 15 år så har du gjerne ikke store valgmulighetene og bør egentlig søke på alt som er, levere åpen søknad og være glad om du får deg jobb. Om du synes det er så grusomt å jobbe i en stor butikk at du heller vil stå uten jobb så kan du selvsagt velge å bare søke jobb i små butikker og bensinstasjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt inn 15-åringer med dialog til skole og foreldre. Det er da varepåfyll, rydding, litt kasse (Vi har ikke alkohol, tobakk eller medisiner). Det er ofte lærere som tar kontakt med oss da. Elevene fortsetter med et litt annerledes skoleforløp men får timer hos oss 1-2 dager i uken. Dette er ofte elever som sliter på skolen og som et ledd i å hindre at de slutter på skolen og blir sittende hjemme 😊 Et par har vi så ansatt deltid ordinært når de blir eldre og kanskje har funnet en fagutdannede de vil satse på. 

Anonymkode: 30c01...c59

Ja, liskom jobb et fåtall dager istedetfor skole? En kompis gjør det. Men tenkte utenom skoletiden, så jeg kunne tjent litt penger itillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei! Jeg har opplevd at det er vanskelig å finne seg jobb i den alderen. Søkte selv på flere stillinger og sendte ut mange åpne søknader uten å få napp. Jeg mener ikke med dette at du skal unngå å søke! Du må for all del søke for det kan alltids være noen som er interessert. Det eneste poenget jeg har, er at du ikke må ha for store forventninger.

Hvis du bor i en stor kommune som Oslo og Bergen, så har de ofte noen sommerjobber for de som er under 18. Ville ellers som noen nevnte ovenfor her prøvd meg på søke jobb i mindre butikker og steder hvor det ikke er salg av alkohol. Butikken Normal vet jeg tar inn folk som er 15 og over, så kanskje kan du forsøke der. For å svare på de andre spørsmålene dine så ser det ikke så lyst ut nå med tanke på jobbsøking i disse coronatider. Det er mange som er permittert. Ville heller ikke satset på bensinstasjonen er så ivrig på unge som kan plassere varer i hyllene (kan hende jeg tar feil).

Det viktigste i en søknad er at du får fram hvem du er og hvorfor du har lyst å jobbe der du søker. Det er også viktig å ikke skrive for langt, og man bør ikke ha for mange grammatiske feil. Anbefaler å spørre en av foreldrene dine om hjelp hvis du ikke vet hvordan du skal skrive en søknad. Du spør også om lønn. Man får lønn utbetalt hver måned om man har jobb, og alle du jobber med får utbetalt samtidig. 

Anonymkode: 8a47f...893

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er 15 år og har eneste jobberfaring som en uke arbeidsuke? Arbeid er ikke så viktig og om ikke finnes det antakelig youtube eller blogg  du kan tjene noe penger på eller selge noe via nett? Jeg er 30 år, jeg har enese jobberfaring en jobb jeg selv hadde på ungdomsskolen for jeg har aldri hadd noe annen jobb.

Anonymkode: 6f055...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Når du er 15 år så har du gjerne ikke store valgmulighetene og bør egentlig søke på alt som er, levere åpen søknad og være glad om du får deg jobb. Om du synes det er så grusomt å jobbe i en stor butikk at du heller vil stå uten jobb så kan du selvsagt velge å bare søke jobb i små butikker og bensinstasjoner. 

Du har ikke store valgmuligheter heller som 30 åring når en ikke har hadd noe jobb annet enn siste jobb på u.skolen

Anonymkode: 6f055...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er det vanskelig å få seg jobb som 15åring,

Hvis du vil jobbe som 15-åring, er det veldig bra. Så lenge du kommer deg gjennom ungdomsskolen og videregående. Du må ha det for å ikke henge bak. Jeg kjenner ikke din situasjon. Kanskje den er vanskelig. Men prøv å få til dette med skole. For hvis ikke kan det være noe som setter deg tilbake resten av livet. 

Trenger du penger så finnes det absolutt muligheter selv i så ung alder. Du nevnte bensinstasjon eller små butikker. Hvis du har litt tak på det å vise service. Jeg kan gi noen råd om du vil. Send PM. Ellers ønsker jeg deg lykke til. Men fullfør skoleløpet. Ellers vil det henge over deg som slitsom mørk sky i mange år.

Ønsker deg lykke til:)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er sommerjobb du vil ha, er du altfor seint ute med å søke nå. Alle steder jeg har jobbet de siste 20 årene har sommervikarene vært på opplæring i vinterferien og påskeferien. I tillegg kan det bli ekstra vanskelig nå som mange er permittert pga koronakrisen. De fleste arbeidsgivere vil heller ansette en voksen med erfaring fra arbeidslivet enn en 15-åring. Men du kan ha en mulighet hvis du eller foreldrene dine kjenner noen som jobber der fra før (helst sjefen).

Du bør prøve butikker som ikke selger varer med aldersgrenser og jobber som ikke krever at du har fylt 18 eller fullført videregående. Mange steder får ikke folk under 18 sitte i kassen eller ha noe med penger å gjøre, selv om butikken ikke selger alkohol/tobakk. Og vær forberedt på at det er mye vasking og rydding som blir din jobb. Noen kommuner har egne sommerjobber som bare de under 18 kan søke på. Sjekk om det finnes noe sånt der du bor. Da får du verdifull arbeidserfaring.

Det aller viktigste hvis du får jobb er at du får en skikkelig kontrakt som både du og arbeidsgiver skriver under på. Der skal det bl.a stå hvor mange timer i uka eller måneden du skal jobbe.

Anonymkode: 8593e...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sommerjobb som 15-16 ca i butikk.

en i familien var rema 1000 kjøpmann, så det var biletten inn.

Ellers tror jeg det var vanskelig og få jobb, vis man ikke kjenner noe.

Man lærer ved og søke jobber.

Men rydding og påfylling er ganske standard vis man er under 18år, og litt lett renhold kan også påregnes.

Husker første dagen på jobb måtte jeg gå rundt butikken og plukke søppel, og koste med en sånn greie man dytter rundt, haha husker  den dagen der ass :P

Ble satt til en skittjobb følte jeg, men men gjorde som de sa.

Men det er 15år sia hehe, hadde 85-90kr timen tror jeg.

Det var Rema 1000, var vell tilkallingsvikar med mer i sommerperioden.

ansvar for flaskeautomat, påfylling og rydding osv.

Fredag og Lørdag i vanelig uker, omtrent hver dag  i sommerferie.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ser ikke veldig lyst ut akkurat, men hva er viktigst i en søknad? å hvordan funker lønna? jobbe noen uker/mnd før man begynner med lønn?, å får man inn på konto 1 gang i mnd? å hva er cirka lønn for ungdom på bensinstasjon?

viktige er vell erfaring, egenskaper, hvordan er du som person.

Pliktoppfyllende, positiv, flink med folk eks.

Det er vell mer normalt og få en kontrakt før man begynner med noe jobb som helst, og det er lønnet jobb.

Opplæring på noen uker er ikke unormalt, for og komme inn i rutinene og kjenne til det man skal gjøre.

Får lønn 1 gang i måneden ja.

Lønn på 122,33kr ifølge tariff på bensin stasjon før personer under 18år.

Men ligger nok på rundt 120-130kr pr time generelt i den alderen.

Mulig mindre vis ikke tariff.

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...