AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Mitt barn er hjemme hos meg en helg i måneden. På grunn av at vi har vært i karantene og jeg var syk måneden før det så har ikke barnet vært hos meg siden januar. Vi har et nært forhold og vanligvis vil barnet sitte tett inntil meg og det er mye klemming. Men på grunn av nye retningslinjer for samvær skal vi prøve å holde 2 meters avstand. Jeg syntes det er fryktelig vanskelig, for jeg savner den nærheten vi har f.eks når vi sitter i sengen hans og jeg leser til han på kvelden. Jeg prøver så godt jeg kan å overholde retningslinjene, men ser ikke helt meningen men akkurat dette når andre jeg kjenner har måtte i karantene etter å bare ha vært en svipptur innom nabokommunen. Hva tenker dere, virker ikke dette som en litt rar retningslinje siden vi er i samme hus i flere dager? Anonymkode: 99283...175
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Jo det virker litt rart. Ikke helt det samme, men vi er avlastningshjem for et barn hver tredje helg, og vi har fått beskjed om at vi kan regne henne som en i husstanden når det gjelder smittevern og avstand. De barna som bor hos en forelder og har samvær med den andre skal jo også regnes som en del av begge husstander. Men kanskje det er en spesiell grunn til det, som at en av fosterforeldrene er i risikogruppe eller noe? Anonymkode: 81fb8...841 2
Lipyros Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 Vi får også ha normal kontakt med barnet på avlastning. Men du kan vel spør om det eventuelt er en grunn til annet? Eller høre om det kan gjøres unntak? Vi fikk beskjed om at det ville være vondt for barnet hvis det ikke fikk nærheten da det er for lite til å forstå hvorfor. Men hvis noen er i faresonen (barn eller foreldre) er det så klart annerledes
GulSitron Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 Broren min bor på institusjon og er hjemme på avlasting en helg i mnd. Fikk først beskjed om at han ikke kunne komme hjem på besøk pga Korona, men de ordnet det sånn at beboerne kan komme hjem til nærmeste pårørende for det vanlige besøket. Har ikke fått noen restriksjoner på at vi må holde 2m avstand og ikke klemme. Jeg tenker at det uansett ikke hadde blitt noe hyggelig besøk om vi måtte holde 2m avstand og ikke kunne ta hverandre i hånda en gang. Tror også min bror kunne ha tenkt at det er han det er noe galt med. Grunnen til at det er sånn er fordi de i boligen vet hvem han har vært med i løpet av helgen hvis han skulle bli smittet. Da vet de at smitten kommer fra enten meg, pappa eller min samboer. Sannssynligheten for at smitten kommer fra meg er desidert større enn de to andre fordi jeg jobber på sykehjem hvor vi allerede har hatt tilfeller med påvist smitte.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 Her har det ikke vært samvær eller avlastning pga Corona. Anonymkode: 7ca23...27e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det virker litt rart. Ikke helt det samme, men vi er avlastningshjem for et barn hver tredje helg, og vi har fått beskjed om at vi kan regne henne som en i husstanden når det gjelder smittevern og avstand. De barna som bor hos en forelder og har samvær med den andre skal jo også regnes som en del av begge husstander. Men kanskje det er en spesiell grunn til det, som at en av fosterforeldrene er i risikogruppe eller noe? Anonymkode: 81fb8...841 Det er ingen i fosterhjemmet som er i risikogruppene, og fikk beskjed om at de gjaldt for alle samvær i kommunen. Heldigvis er barnet stor nok til å forstå hvorfor, men det er utfordrende likevel. Ts Anonymkode: 99283...175
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen i fosterhjemmet som er i risikogruppene, og fikk beskjed om at de gjaldt for alle samvær i kommunen. Heldigvis er barnet stor nok til å forstå hvorfor, men det er utfordrende likevel. Ts Anonymkode: 99283...175 Jeg synes at dette høres veldig merkelig ut. Er det kommunen sine retningslinjer eller en privat/ideell organisasjon? Jeg ville bare latt barnet sitte inntil meg og klemme meg som vanlig, tviler på at det har noe å si dersom dere uansett spiser sammen og bruker samme bad. Dessuten så har vi alle blitt påminnet hvor viktig det er å ivareta sårbare barn i det siste, og da er du svært viktig i den sammenheng. Anonymkode: 60a40...40b
C8H10N4O2 Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 Dette høres merkelig ut! Det er snakk om sønnen din selv om han ikke bor fast hos deg. Hvis dere er nøye på håndvask og host/nys i albuen og slikt, så tenker jeg at nærheten burde kunne foregå omtrent som før.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at dette høres veldig merkelig ut. Er det kommunen sine retningslinjer eller en privat/ideell organisasjon? Jeg ville bare latt barnet sitte inntil meg og klemme meg som vanlig, tviler på at det har noe å si dersom dere uansett spiser sammen og bruker samme bad. Dessuten så har vi alle blitt påminnet hvor viktig det er å ivareta sårbare barn i det siste, og da er du svært viktig i den sammenheng. Anonymkode: 60a40...40b Det er kommunen sine retningslinjer. Jeg prøver så godt jeg kan å følge de, men dersom det oppstår en situasjon som gjør at barnet trenger nærhet og trøst så får barnet det. Jeg har planlagt mye uteaktiviteter, har byttet ut toalettartikler og vasket ned hele huset i forkant. Og barnet har eget håndduk for å tørke etter håndvask. Føler litt på at jeg må gjøre alt "perfekt" for å ikke få dårlige rapporter og risikere at jeg mister de neste samværet for at jeg ikke fulgte retningslinjene godt nok. Ts Anonymkode: 99283...175 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 51 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kommunen sine retningslinjer. Jeg prøver så godt jeg kan å følge de, men dersom det oppstår en situasjon som gjør at barnet trenger nærhet og trøst så får barnet det. Jeg har planlagt mye uteaktiviteter, har byttet ut toalettartikler og vasket ned hele huset i forkant. Og barnet har eget håndduk for å tørke etter håndvask. Føler litt på at jeg må gjøre alt "perfekt" for å ikke få dårlige rapporter og risikere at jeg mister de neste samværet for at jeg ikke fulgte retningslinjene godt nok. Ts Anonymkode: 99283...175 Du er mye mer perfekt enn meg! Har du noen du kan snakke med bekymringene dine om? Visste du at familievernet har et tilbud for foreldre som har mistet omsorgen for barn dersom du trenger det? Anonymkode: 60a40...40b 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 For ordens skyld, jeg glemte å si at jeg er barnevernspedagog og at jeg støtter deg i at barnet ditt sitt behov for nærhet er viktigere enn smittevern. Dere burde etter min mening regnes som samme husholdning uavhengig om han bor med deg fast. Anonymkode: 60a40...40b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #12 Skrevet 18. april 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er kommunen sine retningslinjer. Jeg prøver så godt jeg kan å følge de, men dersom det oppstår en situasjon som gjør at barnet trenger nærhet og trøst så får barnet det. Jeg har planlagt mye uteaktiviteter, har byttet ut toalettartikler og vasket ned hele huset i forkant. Og barnet har eget håndduk for å tørke etter håndvask. Føler litt på at jeg må gjøre alt "perfekt" for å ikke få dårlige rapporter og risikere at jeg mister de neste samværet for at jeg ikke fulgte retningslinjene godt nok. Ts Anonymkode: 99283...175 Dette høres veldig lite gjennomtenkt ut fra kommunens side. Jeg tror jeg ville tatt opp at dette blir veldig vanskelig for barnet. Så lenge du viser at det er barnet du tenker på, så kan de ikke nekte deg samvær pga det eller bruke det mot deg på annen måte. Anonymkode: 81fb8...841
Anbefalte innlegg