AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Merker spesielt i denne korona tiden at venninnen min er krevende... hun blir sur om hun ringer og jeg ikke tar telefonen fordi jeg ikke får det med meg, når jeg senere så ringer er det sånn "hvor var du? Jeg har hatt den verste/mest stressende/idiotiske dagen og må snakke". Hun kan lire av seg om seg uavbrutt i en time uten å spørre om meg eller noe. Når jeg ringer henne og hun ikke svarer på flere timer, så er det ikke noe problem for henne, for hun var jo opptatt. Jeg ventet 1 time ved turstien vi skulle møtes på uten at hun hverken ringte eller sendte sms. Hun krever og forventer veldig at jeg alltid er der for henne, men når hun uteblir fra konkrete avtaler eller "glemmer" å si fra at det ikke blir noe, eller endrer planer i siste øyeblikk uten å en gang beklage, det er i følge henne helt greit, men når jeg måtte utsette en gåtur vi hadde planlagt og sa unnskyld, fikk jeg høre at jeg var en dårlig venn og at det var lenge siden hun hadde møtt meg, trengte å prate osv. Når jeg var skikkelig syk og sengeliggende så var hun mer opptatt at vi ikke kunne finne på noe på en stund enn at jeg var sjuk og kanskje trengte litt hjelp og støtte... men når hun var dårlig selv, ble hun massivt irritert over at jeg "bare" sendte kort.... Fader, jeg blir så sliten.... Hun har alltid vært litt ego og selvopptatt, men denne korona greia har virkelig fått det verste frem i henne føler jeg! Anonymkode: 13957...532 2
Surriball Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Oi, det der hadde ikke jeg giddet! Ikke mye til venn, det der. 16
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 Hun ville jeg ha kuttet ut. Anonymkode: 67104...a1d 11
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #4 Skrevet 18. april 2020 Et vennskap skal være med tosidig respekt. Hvis hun krever noe fra deg, hva med at du selv lærer henne en lekse ved at du er likens mot henne? I ettertid husk å snakk med henne om det så hun får reflektert og sett på seg selv hvordan hun er og behandler deg. Det er ikke noe godt å være i et vennskap der den ene kun forlanger. Det er en balansegang mellom gi og få.. Anonymkode: de61b...8fd 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Et vennskap skal være med tosidig respekt. Hvis hun krever noe fra deg, hva med at du selv lærer henne en lekse ved at du er likens mot henne? I ettertid husk å snakk med henne om det så hun får reflektert og sett på seg selv hvordan hun er og behandler deg. Det er ikke noe godt å være i et vennskap der den ene kun forlanger. Det er en balansegang mellom gi og få.. Anonymkode: de61b...8fd Det er et godt tips og det har jeg prøvd, men da blir hun veldig opprørt og begynner å komme med grunner og forskjeller, sier at det ikke kan sammenlignes fordi hun feks ble mer lei seg eller at hun trengte det mer osv. Hun blir det ultimate offeret og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det... har mer og mer følelsen av at hun dropper meg med vilje for at jeg skal bli lei meg, jeg lurer på hun rett og slett tar igjen for et eller annet. Anonymkode: 13957...532 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #6 Skrevet 18. april 2020 Hadde en sånn venn. Hadde! Anonymkode: 344ca...075 14
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #7 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde en sånn venn. Hadde! Anonymkode: 344ca...075 Jeg ser den, jeg skulle bare ønske dette kunne ordnes.. vi var gode venner før, men noe har skjedd den siste tiden og hun har blitt ekstremt opptatt av seg selv. Kanskje hun alltid var det og at jeg først bare merket det nå. Anonymkode: 13957...532 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Merker spesielt i denne korona tiden at venninnen min er krevende... hun blir sur om hun ringer og jeg ikke tar telefonen fordi jeg ikke får det med meg, når jeg senere så ringer er det sånn "hvor var du? Jeg har hatt den verste/mest stressende/idiotiske dagen og må snakke". Hun kan lire av seg om seg uavbrutt i en time uten å spørre om meg eller noe. Når jeg ringer henne og hun ikke svarer på flere timer, så er det ikke noe problem for henne, for hun var jo opptatt. Jeg ventet 1 time ved turstien vi skulle møtes på uten at hun hverken ringte eller sendte sms. Hun krever og forventer veldig at jeg alltid er der for henne, men når hun uteblir fra konkrete avtaler eller "glemmer" å si fra at det ikke blir noe, eller endrer planer i siste øyeblikk uten å en gang beklage, det er i følge henne helt greit, men når jeg måtte utsette en gåtur vi hadde planlagt og sa unnskyld, fikk jeg høre at jeg var en dårlig venn og at det var lenge siden hun hadde møtt meg, trengte å prate osv. Når jeg var skikkelig syk og sengeliggende så var hun mer opptatt at vi ikke kunne finne på noe på en stund enn at jeg var sjuk og kanskje trengte litt hjelp og støtte... men når hun var dårlig selv, ble hun massivt irritert over at jeg "bare" sendte kort.... Fader, jeg blir så sliten.... Hun har alltid vært litt ego og selvopptatt, men denne korona greia har virkelig fått det verste frem i henne føler jeg! Anonymkode: 13957...532 For å si det sånn, min ex- venninne var sånn...orket bare ikke mer. Hun krevde og krevde av meg, og jeg måtte alltid gi alt fra meg men fikk aldri noe tilbake. Anonymkode: e1ed7...8f0 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Merker spesielt i denne korona tiden at venninnen min er krevende... hun blir sur om hun ringer og jeg ikke tar telefonen fordi jeg ikke får det med meg, når jeg senere så ringer er det sånn "hvor var du? Jeg har hatt den verste/mest stressende/idiotiske dagen og må snakke". Hun kan lire av seg om seg uavbrutt i en time uten å spørre om meg eller noe. Når jeg ringer henne og hun ikke svarer på flere timer, så er det ikke noe problem for henne, for hun var jo opptatt. Jeg ventet 1 time ved turstien vi skulle møtes på uten at hun hverken ringte eller sendte sms. Hun krever og forventer veldig at jeg alltid er der for henne, men når hun uteblir fra konkrete avtaler eller "glemmer" å si fra at det ikke blir noe, eller endrer planer i siste øyeblikk uten å en gang beklage, det er i følge henne helt greit, men når jeg måtte utsette en gåtur vi hadde planlagt og sa unnskyld, fikk jeg høre at jeg var en dårlig venn og at det var lenge siden hun hadde møtt meg, trengte å prate osv. Når jeg var skikkelig syk og sengeliggende så var hun mer opptatt at vi ikke kunne finne på noe på en stund enn at jeg var sjuk og kanskje trengte litt hjelp og støtte... men når hun var dårlig selv, ble hun massivt irritert over at jeg "bare" sendte kort.... Fader, jeg blir så sliten.... Hun har alltid vært litt ego og selvopptatt, men denne korona greia har virkelig fått det verste frem i henne føler jeg! Anonymkode: 13957...532 Til ts. Les deg opp på "covert narssisist". Det er ofte mennesker uten empati, som krever alt fra deg, er kontrollerende og setter seg selv i offerposisjon. Jeg regner med hun er kontrollerende når du sier at hun tar igjen med deg etter en krangel for å få deg til å bli lei deg. Det er en måte å kontrollere noen på. En annen måte hun mest sannsynligvid kontrollerer deg på er når hin selv bestemmer når dere skal være sammen, slik du skriver her. Narssister har behov for kontroll. Og når de mister den kontrollen blir de sinte og setter seg selv i en offer posisjon for å vinne deg tilbake. De kan si ting som at det er så synd på meg, jeg slutter og jeg er lei meg osv - slik at du får dårlig samvittighet og kommer tilbake. Da har de på en måte vunnet og de er dermed i kontroll over deg igjen... Les deg opp på covert narrsisit. De er de farligste men også de vanskeligste å oppdage. Grunnen til at jeg tror dette kan stemme er fordi hun venninna de minner meg veldig om min ex venninne som såret meg dypt. Jeg måtte rett og slett "ghoste" henne til slutt. Anonymkode: e1ed7...8f0 2
Sunnys Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 Trekk deg sakte men sikkert litt bort, Finn på ting med andre venner eller ta opp igjen kontakten med andre. hun spiser deg opp, har vært borti samme.. heg klarte ikke være en god venn til slutt.. jeg er verdt mer enn å være en klagemur og en hobbypsykolog.. ta grep! Vet du sikkert er redd for å såre, men det er du som er lidende 1
Gjest Salikatten Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 (endret) . Endret 19. april 2020 av Salikatten
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #12 Skrevet 19. april 2020 Akkurat nå, Salikatten skrev: Hun der hadde jeg blitt kvitt hadde ikke latt meg bli behandlet så respektløs! Anonymkode: b9f9a...b32
Gråskjegg Skrevet 19. april 2020 #13 Skrevet 19. april 2020 Du kan sende henne innlegget du skrev, kanskje hun får en vekker. Mest sannsynligvis så er hun for selvopptatt til å forstå poenget. Jeg hadde aldri orket et slikt "vennskap".
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #14 Skrevet 19. april 2020 Takk til dere som har svart, ja jeg er redd for å såre, jeg har også lest meg opp på covert narsissisme, skremmende å se hvor mye av dette jeg ser i venninnen min! Nå har vi ikke snakket på flere dager etter at hun igjen overså en avtale vi hadde, jeg tok ikke telefonen når hun ringte først dagen etterpå, og har heller ikke tatt kontakt selv. Regner med hun ringer når det skjer henne noe og hun trenger hobbypsykolog og klagemur, som noen så fint satte navn på det! Anonymkode: 13957...532 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #15 Skrevet 20. april 2020 Jepp, har hatt ei sånn 'venninne'. Tok masse energi fra meg å hele tiden løse hennes problemer. Når jeg så tok opp mine problemer hadde hun ikke tid til å høre på og sa liksom bare 'Åja, det hørtes kjipt ut' og begynte å snakke om seg selv igjen. Jeg tenkte at hun ikke helt var klar over hva hun gjorde og satte meg ned med henne og forklarte i detalj hvorfor jeg følte at vårt vennskap ble veldig ensidig. Hun satt som et tent lys og nikka og sa seg enig i alt, og sekundet jeg var ferdig med å snakke så sa hun 'Eksen min ringte i går, og du vil ikke TRO hva den dusten ville'. Ehm... hørte du ikke etter når jeg fortalt deg den siste halvtimen at jeg ikke vil bli brukt som klagemur mer? Det var litt vanskelig å avslutte vennskapet, for jeg var jo oppriktig glad i henne. Men det var vanskeligere å ha et vennskap hvor jeg følte jeg var på jobb og måtte være tilgjengelig som hobbypsykolog 24/7. Anonymkode: 3372b...7b5 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #16 Skrevet 20. april 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som har svart, ja jeg er redd for å såre, jeg har også lest meg opp på covert narsissisme, skremmende å se hvor mye av dette jeg ser i venninnen min! Nå har vi ikke snakket på flere dager etter at hun igjen overså en avtale vi hadde, jeg tok ikke telefonen når hun ringte først dagen etterpå, og har heller ikke tatt kontakt selv. Regner med hun ringer når det skjer henne noe og hun trenger hobbypsykolog og klagemur, som noen så fint satte navn på det! Anonymkode: 13957...532 Blond? Familieproblemer? Kan godt tenkes det her er kjent for meg. Anonymkode: b1f37...744
Silva Pluvialis Skrevet 20. april 2020 #17 Skrevet 20. april 2020 Min første tanke var at her er en person som ikke ser seg selv. Venninnen din altså. Det virker som hun ikke helt forstår hvordan hun fremstår. Om jeg hadde fremstått slik så hadde jeg satt veldig pris på at noen fortalte meg det slik at jeg hadde mulighet til å endre meg. Det er ikke lett å endre noe man ikke er klar over eller merker selv. Og ofte forstår ikke slike folk selv at de fremstår som veldig selvopptatte. Har du satt deg ned og snakket ordentlig med henne? Kanskje hun trenger at du gjør henne oppmerksom på det? 1
Rant Skrevet 20. april 2020 #18 Skrevet 20. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blond? Familieproblemer? Kan godt tenkes det her er kjent for meg. Anonymkode: b1f37...744 Hva er det med dere som tror at alt handler om en dere kjenner? Dette er ikke akkurat en unik problemstilling. Det er nok mange som sliter med en akkurat slik type venninne. Det er et kjent fenomen.
Ambador Skrevet 20. april 2020 #19 Skrevet 20. april 2020 Jeg har også hatt en sånn venn. Tok lang tid før jeg innså hvordan hun var. Vi har ikke "slått opp" men når jeg treffer henne så er det på mine premisser. Jeg orker ikke å bli tråkket på mer. Sees ikke ofte lenger.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #20 Skrevet 20. april 2020 Har også en slik venninne. Bortsett fra at hun ikke holder på med å ringe meg og skal prate så er alt annet helt likt. Hun er mørk og barnløs. Hver gang hun har et problem, så er det alle andre som har skylda. Er hun sliten, så er det søsteren og hennes adoptivbarn som har skylda. Bryter hun en avtale så er det alltid noen eller noe som har skylda. Og hun gir aldri beskjed i god tid. Alltid 5 min før vi skal treffes og jeg allerede er på plass på møtestedet. Har begynt å fade henne ut. Anonymkode: 249b0...6d1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå