Gå til innhold

Profesjonsstudiet i medisin eller psykologi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

sliter litt med å bestemme meg for medisin eller psykologi... begge virker gøye og veldig interessante. Fikk øynene opp for medisin først, men etterhvert begynte jeg å vurdere psykologi også. Noen råd? Lurer også på:

1. jobber leger så mye som alle sier? Føler det bare er mye negativt om arbeidstiden som lege. Fins det stillinger innenfor legeyrket som følger «normal» arbeidshverdag? 

2. om man videreutdannet seg som psykiater, vil man da kunne jobbe på lik linje som psykolog? 

3. Er det dumt å ta medisinstudie og videreutdanne seg som psykiater når man bare kan ta psykologistudie? 

4. Er det slitsomt å være psykolog mpt at man hører mye om problemer? 

Noen som har erfaringer fra studiene,  er utdannet som lege eller psykolog, eller har tanker rundt dette?

Anonymkode: 475dc...b08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som psykolog (antar det er lov å utgi seg som helsepersonell så lenge man ikke gir helseråd?) 

1. Mitt inntrykk er at mange leger (i hvert fall i sykehuset som jeg jobber med) jobber svært mye. LIS-legene jobber lange vakter, på ulike steder, og totalt langt mer enn meg. Men antar de tjener langt mer også. Noen av overlegene som har hundre års erfaring jobber vanlig dag og aldri overtid. 

2. Som psykiater kan du jobbe på samme måte som psykolog, med feks individualterapi og gruppebehandling. Men vi har ulik kompetanse, samarbeider mye med hverandre. 

3. Vet ikke? Psykiater er nok en mye tyngre vei, men lønna er bedre enn psykolog. Arbeidstid i poliklinikk er etter min erfaring ganske lik. Psykiater er 6 år medisin pluss 5 (eller 6?) År videreutdanning. Det er ikke så langt unna psykologspesialist, som er 6 år studier og 5 år videreutdanning. Men jeg tror det er mye mindre krevende å bli psykologspesialist, jeg synes i hvert fall det går veldig greit. 

4. Ikke i det hele tatt. Det som er slitsomt er tidspress og rammene man jobber innenfor. Kvantitet foran kvalitet. Akkurat det synes jeg personlig er veldig slitsomt. Pasientene gir meg energi, rammene jeg må prøve å jobbe med pasienten innenfor tapper meg totalt. 

Anonymkode: 2e646...ab4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Arbeidstiden er både avhengig av spesialitet og av hvor du jobber. Totalarbeidstiden/gjennomsnittsuken er kanskje vanligvis et sted mellom 38-42 timer, noen steder mer, men fordelingen kan være veldig ujevn mellom de ulike ukene (fra 0 til 60 timer, mer hvis noe av arbeidstiden er passivtid/beredskapstid), og vakter på maks 19 timer aktiv tid, lenger hvis noe av tiden er passiv tid. Dette er såklart uten overtid. Det finnes stillinger og spesialiteter som har mer normal arbeidstid, så det er litt opp til en selv hva og hvor. 

2. Jeg er ikke psykiater da, så ta svaret med en klype salt. Det avhenger sikkert av hvor man jobber, men psykiaterne må nok ta en del medisinske vurderinger og undersøkelser som psykologene ikke nødvendigvis gjør. Man skal jo alltid ha i bakhodet at psykiske vansker kan ha en bakenforliggende medisinsk årsak, og den utredningen/vurderingen vil psykiateren ha en større rolle i enn psykologen. 

3. Nei, ikke nødvendigvis, hvis du liker medisinen og synes den bakgrunnen er spennende. Du kan jo lese litt i psykologenes tidsskrift og Tidsskrift for den norske legeforening, begge har mye på nett, og se hvilken vinkling som virker mest interessant og givende for deg. 

4. Jeg er lege som du kanskje har skjønt 😛 Jeg hadde ikke trivdes som psykolog, det blir for mye prat og for lite håndfast for meg. Problemer og tragiske skjebner kommer man borti i begge yrker.... 

Anonymkode: 034ac...d5c

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Arbeidstiden er både avhengig av spesialitet og av hvor du jobber. Totalarbeidstiden/gjennomsnittsuken er kanskje vanligvis et sted mellom 38-42 timer, noen steder mer, men fordelingen kan være veldig ujevn mellom de ulike ukene (fra 0 til 60 timer, mer hvis noe av arbeidstiden er passivtid/beredskapstid), og vakter på maks 19 timer aktiv tid, lenger hvis noe av tiden er passiv tid. Dette er såklart uten overtid. Det finnes stillinger og spesialiteter som har mer normal arbeidstid, så det er litt opp til en selv hva og hvor. 

2. Jeg er ikke psykiater da, så ta svaret med en klype salt. Det avhenger sikkert av hvor man jobber, men psykiaterne må nok ta en del medisinske vurderinger og undersøkelser som psykologene ikke nødvendigvis gjør. Man skal jo alltid ha i bakhodet at psykiske vansker kan ha en bakenforliggende medisinsk årsak, og den utredningen/vurderingen vil psykiateren ha en større rolle i enn psykologen. 

3. Nei, ikke nødvendigvis, hvis du liker medisinen og synes den bakgrunnen er spennende. Du kan jo lese litt i psykologenes tidsskrift og Tidsskrift for den norske legeforening, begge har mye på nett, og se hvilken vinkling som virker mest interessant og givende for deg. 

4. Jeg er lege som du kanskje har skjønt 😛 Jeg hadde ikke trivdes som psykolog, det blir for mye prat og for lite håndfast for meg. Problemer og tragiske skjebner kommer man borti i begge yrker.... 

Takk for svar! Og hørtes veldig lurt ut å lese i de to tidsskriftene og se hva som fanger mest interesse! 

Siden du er lege, har du begynt å spesialisere deg, og evt. hva er din spesialisering? Jobber du mye i din stilling? Er det givende? Har du tod til fritid? Får et inntrykk av at leger ikke har mye fritid ved å lese på nettet. 

kan man også jobbe på f.eks dps som psykiater og ha «vanlige» samtaler i likhet med psykolog, eller mest samtaler der det er medisinsk årsak bak psykiske vansker, på f.eks sykehus? 

syns du det det er lurt å ta medisinstudie, da man uansett kan ende opp med å jobbe innen psykiatrien  (som psykiater) om jeg er usikker på valget? 😄

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som psykolog (antar det er lov å utgi seg som helsepersonell så lenge man ikke gir helseråd?) 

1. Mitt inntrykk er at mange leger (i hvert fall i sykehuset som jeg jobber med) jobber svært mye. LIS-legene jobber lange vakter, på ulike steder, og totalt langt mer enn meg. Men antar de tjener langt mer også. Noen av overlegene som har hundre års erfaring jobber vanlig dag og aldri overtid. 

2. Som psykiater kan du jobbe på samme måte som psykolog, med feks individualterapi og gruppebehandling. Men vi har ulik kompetanse, samarbeider mye med hverandre. 

3. Vet ikke? Psykiater er nok en mye tyngre vei, men lønna er bedre enn psykolog. Arbeidstid i poliklinikk er etter min erfaring ganske lik. Psykiater er 6 år medisin pluss 5 (eller 6?) År videreutdanning. Det er ikke så langt unna psykologspesialist, som er 6 år studier og 5 år videreutdanning. Men jeg tror det er mye mindre krevende å bli psykologspesialist, jeg synes i hvert fall det går veldig greit. 

4. Ikke i det hele tatt. Det som er slitsomt er tidspress og rammene man jobber innenfor. Kvantitet foran kvalitet. Akkurat det synes jeg personlig er veldig slitsomt. Pasientene gir meg energi, rammene jeg må prøve å jobbe med pasienten innenfor tapper meg totalt. 

Tusen takk!! Lurer på videre, du sier dere samarbeider med psykiatere. Hvordan type samarbeid? Sånn ved f.eks utredning, for å få medisinsk og psykologisk kunnskap inn?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Og hørtes veldig lurt ut å lese i de to tidsskriftene og se hva som fanger mest interesse! 

Siden du er lege, har du begynt å spesialisere deg, og evt. hva er din spesialisering? Jobber du mye i din stilling? Er det givende? Har du tod til fritid? Får et inntrykk av at leger ikke har mye fritid ved å lese på nettet. 

kan man også jobbe på f.eks dps som psykiater og ha «vanlige» samtaler i likhet med psykolog, eller mest samtaler der det er medisinsk årsak bak psykiske vansker, på f.eks sykehus? 

syns du det det er lurt å ta medisinstudie, da man uansett kan ende opp med å jobbe innen psykiatrien  (som psykiater) om jeg er usikker på valget? 😄

Jeg er omtrent halvveis i spesialiteten, det er en av de litt mindre spesialitetene, en klinisk en, men kommer ikke til å si hvilken pga anonymitet ;) Jeg synes jeg jobber ganske passe, har vel 39 timers arbeidsuke med 7-8-delt vakt (vi er 7-8 som deler på alt av vakter). Synes det er veldig givende, men har også hatt jobber som virkelig ikke var det av forskjellige grunner. Synes jeg har greit med fritid jevnt over, men det kommer litt an på hvor jeg er i turnusen. Noen perioder er hardere enn andre. 

Hvordan man kan jobbe som psykiater har jeg ikke så god innsikt i, men vil tro man kan finne stillinger i begge ytterpunkter og også midt på. 

Hva som er lurt for deg avhenger av hvilke muligheter du ønsker til senere. Kan bare si at mange på studiet har endt opp som noe helt annet enn det de trodde, inkludert meg selv. Men, se på Moser og Moser, psykologi kan brukes til så mangt det og! 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!! Lurer på videre, du sier dere samarbeider med psykiatere. Hvordan type samarbeid? Sånn ved f.eks utredning, for å få medisinsk og psykologisk kunnskap inn?

Bare hyggelig, og jeg må bare få slå et slag for psykologi som fagfelt i samme slengen, det er veldig spennende! 

Og ja, det stemmer godt måten du beskriver samarbeidet på. La oss si det kommer en ny pasient, enten til poliklinikk eller døgnpost. Enten tar vi i mot pasienten sammen, hvor vi får brukt både medisinfaglig og psykologfaglig kunnskap samtidig. Eller hvis det er "min" pasient så presenterer jeg den til psykiater/annen lege og de vurderer behov for undersøkelse og medisiner.  Min erfaring er at psykologer har mer kunnskap om utredning av psykisk helse og ulike samtalebehandlingsmetoder, leger og psykiatere er såklart veldig gode på "hele bildet" og alt av somatikk og medikamentell behandling. Det er på de arbeidsplassene jeg har vært på vært langt flere lis-leger og andre spesialistleger enn psykiatere, da har min psykologkompetanse vært veldig fin å bringe inn i teamet. 

• 1 måned senere...
Skrevet
På 17.4.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Hei.

sliter litt med å bestemme meg for medisin eller psykologi... begge virker gøye og veldig interessante. Fikk øynene opp for medisin først, men etterhvert begynte jeg å vurdere psykologi også. Noen råd? Lurer også på:

1. jobber leger så mye som alle sier? Føler det bare er mye negativt om arbeidstiden som lege. Fins det stillinger innenfor legeyrket som følger «normal» arbeidshverdag? 

2. om man videreutdannet seg som psykiater, vil man da kunne jobbe på lik linje som psykolog? 

3. Er det dumt å ta medisinstudie og videreutdanne seg som psykiater når man bare kan ta psykologistudie? 

Noen som har erfaringer fra studiene,  er utdannet som lege eller psykolog, eller har tanker rundt dette?

En psykiater er svært ettertraktet og har større muligheter for variasjon i arbeid og større fullmakter enn en psykolog. 
Som lege i bunn, arbeider du mye med diagnostisering av psykiske lidelser. Det er mer medisinsk tilnærming, medikamenter, biologi osv. Du kan da mye om abnormal psykologi som er et svært spennende felt.

Som psykolog arbeider du mer terapeutisk som hovedregel og prøver å nøste opp i følelsesmessige problemer m.m. Man jobber kanskje mer forebyggende i skolen, PPT osv. Psykologer diagnostiserer også, men må ha samarbeid med psykiater for medisinering osv. Man jobber ofte i team innen feks psykisk helsevern.

Hvis du er interessert i realfag, kroppen/hjernen, biologi så ville jeg gått for lege med videreutdanning i psykiatri.

Utdanningene er veldig forskjellige. Du kan også drive terapi som psykiater og ha normal arbeidstid 8-16. Psykiatere tjener også mye, mye mer enn psykologer.

Har du sjangsen til å studere medisin ville jeg ikke tvilt et sekund. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt psykiater. Da har du også mulighet til å endre retning totalt underveis dersom du finner ut at andre deler av medisinen virker mer spennende. Flere muligheter rett og slett. Interesse for psykologi er en god egenskap uansett spesialisering. Bedre lønn og kulere jobb.

Anonymkode: 71328...6cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Hei.

1. Ja

2. Nei

3. Nei

4. Nei

😉

Anonymkode: 09bd8...c46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du ikke burde velge et så viktig hjelpeyrke om du ikke har et engasjement for pasientene du skal møte. 

Anonymkode: 8c8d0...16f

Skrevet

Jeg studerer profesjon i psykologi, og har en venninne som studerer medisin.

Studiet er veldig spennende, og arbeidsmengden er mye mindre enn på medisinstudiet! Venninnen min sitter omtrent hele dagen, hver dag. 

Ang å bli sliten av å høre på problemene til andre, tja, det spørs helt på hvem du jobber med og historiene deres. Helt annerledes å jobbe på akuttpsykiatrisk kontra kommunepsykolog for eksempel. Og man lærer seg strategier for å koble av.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. 

Søgni, mod.

Endret av Søgni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...