AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Er det ikke merkelig at i vedtaket mitt står det at for å få 100% ufør må du være uten inntektsevne og arbeidsevne. Men rett etterpå står det at det lønner seg å jobbe. De oppfordrer jo folk til å spille syke, for så å begynne å jobbe rett etter at trygden er i boks? Jeg har hatt en 20% stilling nå, men sykdommen forverret seg, noe som har gjort at jeg fikk 100% nå. Og det står at jeg kvalifiserer til 100% pga at jeg nå er uten inntektsevne og arbeidsevne. Likevel står det rett under at det lønner seg å jobbe med uføretrygd. Hva skulle jeg med 100% når jeg likevel kan jobbe`? Merkelig system og dobbelmoralsk på en måte. Flere som stusser på dette? Anonymkode: 28567...574 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Det er jo for at det skal være enklest mulig å begynne å jobbe igjen hvis man blir friskere. Før var det masse greier med nye vedtak som måtte fattes, nå så melder du i fra om inntekt. Anonymkode: de18b...c7d 10
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo for at det skal være enklest mulig å begynne å jobbe igjen hvis man blir friskere. Før var det masse greier med nye vedtak som måtte fattes, nå så melder du i fra om inntekt. Anonymkode: de18b...c7d Det forandre ikke det faktum at du som 100% ufør kan gå rett i en 100% jobb dagen etter du fikk ufør. Og staten sier at dette er da helt legitimt. Man kan altså da krangle med lege, psykologer og spesialister i 10-15 år for å endelig få ufør. Deretter kan man gå rett i full jobb uten at noen hever et øyenbryn i 10 år. Heia Norge! Anonymkode: 3dfee...d66 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forandre ikke det faktum at du som 100% ufør kan gå rett i en 100% jobb dagen etter du fikk ufør. Og staten sier at dette er da helt legitimt. Man kan altså da krangle med lege, psykologer og spesialister i 10-15 år for å endelig få ufør. Deretter kan man gå rett i full jobb uten at noen hever et øyenbryn i 10 år. Heia Norge! Anonymkode: 3dfee...d66 Ja, er jo dette jeg reagerer på! Selvsagt kan jeg ikke det, jeg er jo 100% ufør og klarer ikke noe jobb. Forstår jo mer den gamle regelen at man kunne forsøke etter 1 år, om man plutselig ble litt bedre av sykdommen. Men nå må du være 100% ufør og uten av stand til å jobbe. Men etter at du er blitt erklært 100% ufør til enhver jobb, så oppfordres du til å jobbe? Er jo faktisk latterlig! Anonymkode: 28567...574
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, er jo dette jeg reagerer på! Selvsagt kan jeg ikke det, jeg er jo 100% ufør og klarer ikke noe jobb. Forstår jo mer den gamle regelen at man kunne forsøke etter 1 år, om man plutselig ble litt bedre av sykdommen. Men nå må du være 100% ufør og uten av stand til å jobbe. Men etter at du er blitt erklært 100% ufør til enhver jobb, så oppfordres du til å jobbe? Er jo faktisk latterlig! Anonymkode: 28567...574 Ja. Det er hyperlatterlig at dagen etter at en har fått et skriftlig bevis på at en er 100% ute av stand til å jobbe, er det applaudert at man kan starte i 100% jobb med det samme. Ikke et spørsmål blir stilt om en gjør dette, annet enn at NAV tar kontakt etter 5 år og spør om du fortsatt har lyst å være 100% ufør i 5 nye år😂 Anonymkode: 3dfee...d66
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja. Det er hyperlatterlig at dagen etter at en har fått et skriftlig bevis på at en er 100% ute av stand til å jobbe, er det applaudert at man kan starte i 100% jobb med det samme. Ikke et spørsmål blir stilt om en gjør dette, annet enn at NAV tar kontakt etter 5 år og spør om du fortsatt har lyst å være 100% ufør i 5 nye år😂 Anonymkode: 3dfee...d66 Ja forstå det den som kan 😂😂 Anonymkode: 28567...574
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 Det er vanskelig å få innvilget uføretrygd, men det skal være veldig lett å komme seg ut av det (sånn rent teknisk mtp ytelsen). Slik vil politikerene våre ha det. Anonymkode: de18b...c7d 8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å få innvilget uføretrygd, men det skal være veldig lett å komme seg ut av det (sånn rent teknisk mtp ytelsen). Slik vil politikerene våre ha det. Anonymkode: de18b...c7d Finnes ikke vanskelig. Jeg vet det veldig godt da jeg er 100% ufør. Anonymkode: 3dfee...d66 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 Synes ordningen med inntektsgrensene før litt eller alt blir trukket per måned, og ordningen med at du beholder status (i mangel på passende ord velger jeg å kalle det dette) som uføretrygdet en bestemt tid uten utbetalinger fra NAV er veldig kjekk. Men nå er jeg av de ærlige som har blitt mye bedre og skal prøve seg litt i jobb. Opplever det som veldig trygt å ha en inntekt å falle tilbake på om det skulle vise seg å ikke fungere i det hele tatt. Med diagnosen jeg har kan tilbakefall komme etter litt tid, det er ikke nødvendigvis sånn at det skjer etter to uker, men kan ta noen måneder og kanskje et år. Det er for mye psykisk stress over tid som utløser det. Men jeg reagerte også på det da vedtaket kom i posten. Husker det var det letteste å tolke i hele vedtaksbrevet - selv den delen hvor det sto at jeg var innvilget 100% var mye mindre forståelig. 😂 Anonymkode: 3108b...d95 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ordningen med inntektsgrensene før litt eller alt blir trukket per måned, og ordningen med at du beholder status (i mangel på passende ord velger jeg å kalle det dette) som uføretrygdet en bestemt tid uten utbetalinger fra NAV er veldig kjekk. Men nå er jeg av de ærlige som har blitt mye bedre og skal prøve seg litt i jobb. Opplever det som veldig trygt å ha en inntekt å falle tilbake på om det skulle vise seg å ikke fungere i det hele tatt. Med diagnosen jeg har kan tilbakefall komme etter litt tid, det er ikke nødvendigvis sånn at det skjer etter to uker, men kan ta noen måneder og kanskje et år. Det er for mye psykisk stress over tid som utløser det. Men jeg reagerte også på det da vedtaket kom i posten. Husker det var det letteste å tolke i hele vedtaksbrevet - selv den delen hvor det sto at jeg var innvilget 100% var mye mindre forståelig. 😂 Anonymkode: 3108b...d95 Jepp. Det er neppe andre måter å gjøre det på. I tillegg til alt det overnevnte, trenger en heller ikke bli trukket i trygd. En kan ta ut noe lønn og resten som aksjeutbytte. Da må en selvsagt være ansatt i eget selskap. Var en sak på Tv2 om en som var 100% ufør og jobbet i eget AS. Tok ut 2.8 mill og hadde full trygd i tillegg. Igjen: Heia Norge! Anonymkode: 3dfee...d66
Brunello Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 Uføretrygd er i mange år benyttet for å sminke arbeidsledighetstallene i Norge. Personer som er antatt at ingen vil ansette eller har nærmet seg pensjonsalder og blitt arbeidsledig i usentrale strøk, har blitt helt ukritisk uføretrygdet. Da er det greit å ha regler som medfører at de kan jobbe om de helt tilfeldig skulle få en jobb.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finnes ikke vanskelig. Jeg vet det veldig godt da jeg er 100% ufør. Anonymkode: 3dfee...d66 Det er det nok ikke alle som er enige med deg i ref alle diskusjonene om tema her, men hver situasjon er selvsagt ulik. Anonymkode: de18b...c7d 4
Jr.Garcon Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det forandre ikke det faktum at du som 100% ufør kan gå rett i en 100% jobb dagen etter du fikk ufør. Og staten sier at dette er da helt legitimt. Man kan altså da krangle med lege, psykologer og spesialister i 10-15 år for å endelig få ufør. Deretter kan man gå rett i full jobb uten at noen hever et øyenbryn i 10 år. Heia Norge! Anonymkode: 3dfee...d66 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja. Det er hyperlatterlig at dagen etter at en har fått et skriftlig bevis på at en er 100% ute av stand til å jobbe, er det applaudert at man kan starte i 100% jobb med det samme. Ikke et spørsmål blir stilt om en gjør dette, annet enn at NAV tar kontakt etter 5 år og spør om du fortsatt har lyst å være 100% ufør i 5 nye år😂 Anonymkode: 3dfee...d66 🤔 Er det kødd eller seriøst? For det første er det en helt latterlig teoretisk problemstilling, da det dessverre er veldig få som er 100 % uføre som får igjen en 100% arbeidsevne - også på 1 dag . For det andre, hvis en person får innvilget ufør og mirakuløøøøst blir frisk på dagen vedtaket havner i postkassa, hvorfor i all verden er det da dumt at personen kan begynne å jobbe 100 % samme kveld? Da benytter jo ikke personen seg av uføretrygden og han/henne mottar jo ingen penger fra Nav. At uføre-vedtaket kan forlenges og ligge passivt i opptil 10 år, det taler jo egentlig deres egen argumentasjon for at det burde, når hele problemstillingen deres bygger på at en ufør person blir frisk på et halvt sekund så kan vel han/henne bli dårlig igjen på et halvt sekund. Det handler jo også om at man ikke skal bygge opp hinder for at folk skal prøve seg i arbeidslivet - det er noe vi som samfunn er tjent med at folk gjør - ved å f.eks. ikke si "hvis du prøver deg i den jobben i 1 måned og så ikke klarer den, så må du ha 5 års NAV helvete og saksbehandling før du igjen kanskje får innvilget opprinnelig uføregrad. Det at forholdene legges til rette/ man oppfordres, hvis mulig, til å prøve å ha en liten eller stor arbeidsinntekt hvis man får sjansen - om 1 måned, 3 år , eller 13 år - er det helt malplassert å kritisere. Endret 18. april 2020 av Jr.Garcon 17
Jr.Garcon Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Det er neppe andre måter å gjøre det på. I tillegg til alt det overnevnte, trenger en heller ikke bli trukket i trygd. En kan ta ut noe lønn og resten som aksjeutbytte. Da må en selvsagt være ansatt i eget selskap. Var en sak på Tv2 om en som var 100% ufør og jobbet i eget AS. Tok ut 2.8 mill og hadde full trygd i tillegg. Igjen: Heia Norge! Anonymkode: 3dfee...d66 Den varianten der resulterer fort i tap av uføretrygd, anmeldelse, krav om tilbakebetaling og potensielt fengselsstraff. Du får lese deg litt opp på saker i trygderetten og tingretten, og sende en mail og spørre Nav Kontroll - men jeg regner ikke med at du er så interessert i den faktiske virkeligheten 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 Det er standard brev du har fått. Jeg tør ikke ta på meg verv en gang for har fått beskjed om de ser om jeg kan jobbe litt så mister jeg deler av ufør. Meldingene man får er veldig uklare. Snakk om verv i et borettslag og med veldig lite honorar. Så har sagt jeg ikke står på valg. Fikk akkurat likt brev som deg. Saksbehandleren min sa jo og til meg da vi skulle søke ufør at det trenger ikke være for alltid og jeg kan prøve litt arbeid hvis jeg klarer det. Så jeg har heller fokus på og holde meg på beina og fortsette rehabiliteringen. Akkurat nå er jeg i en dårlig periode så jobb blir det uansett ikke. Anonymkode: 6a5f6...a7b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 8 timer siden, Jr.Garcon skrev: 🤔 Er det kødd eller seriøst? For det første er det en helt latterlig teoretisk problemstilling, da det dessverre er veldig få som er 100 % uføre som får igjen en 100% arbeidsevne - også på 1 dag . For det andre, hvis en person får innvilget ufør og mirakuløøøøst blir frisk på dagen vedtaket havner i postkassa, hvorfor i all verden er det da dumt at personen kan begynne å jobbe 100 % samme kveld? Da benytter jo ikke personen seg av uføretrygden og han/henne mottar jo ingen penger fra Nav. At uføre-vedtaket kan forlenges og ligge passivt i opptil 10 år, det taler jo egentlig deres egen argumentasjon for at det burde, når hele problemstillingen deres bygger på at en ufør person blir frisk på et halvt sekund så kan vel han/henne bli dårlig igjen på et halvt sekund. Det handler jo også om at man ikke skal bygge opp hinder for at folk skal prøve seg i arbeidslivet - det er noe vi som samfunn er tjent med at folk gjør - ved å f.eks. ikke si "hvis du prøver deg i den jobben i 1 måned og så ikke klarer den, så må du ha 5 års NAV helvete og saksbehandling før du igjen kanskje får innvilget opprinnelig uføregrad. Det at forholdene legges til rette/ man oppfordres, hvis mulig, til å prøve å ha en liten eller stor arbeidsinntekt hvis man får sjansen - om 1 måned, 3 år , eller 13 år - er det helt malplassert å kritisere. Dette forutsetter at de du snakker om er reelle uføre. Som kjent er det en debatt om at ikke alle landets 350000 uføre er så uføre som vedtaket deres tilsier. Dette er også åpenbart at staten er klar over, all den tid de har gått til det skritt å åpne for 100% ufør kan i 100% jobb umiddelbart. I alle andre situasjoner ville det blitt reist spørsmål om hvordan noe slikt kunne foregå, men ved denne ordningen skal det ikke reises et spørsmål i det hele tatt om en person hadde gjort dette. Anonymkode: 3dfee...d66
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 8 timer siden, Jr.Garcon skrev: Den varianten der resulterer fort i tap av uføretrygd, anmeldelse, krav om tilbakebetaling og potensielt fengselsstraff. Du får lese deg litt opp på saker i trygderetten og tingretten, og sende en mail og spørre Nav Kontroll - men jeg regner ikke med at du er så interessert i den faktiske virkeligheten Det er hevet over enhver tvil at man kan ustraffet jobbe i eget firma som 100% ufør og ta ut så mye en ønsker i aksjeutbytte uten at det berører trygden på noen måte. Du må gjerne linke til disse sakene fra trygderetten og tingretten som sier noe annet. De vi i så fall bryte mot norsk lov. Anonymkode: 3dfee...d66 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke merkelig at i vedtaket mitt står det at for å få 100% ufør må du være uten inntektsevne og arbeidsevne. Men rett etterpå står det at det lønner seg å jobbe. De oppfordrer jo folk til å spille syke, for så å begynne å jobbe rett etter at trygden er i boks? Jeg har hatt en 20% stilling nå, men sykdommen forverret seg, noe som har gjort at jeg fikk 100% nå. Og det står at jeg kvalifiserer til 100% pga at jeg nå er uten inntektsevne og arbeidsevne. Likevel står det rett under at det lønner seg å jobbe med uføretrygd. Hva skulle jeg med 100% når jeg likevel kan jobbe`? Merkelig system og dobbelmoralsk på en måte. Flere som stusser på dette? Anonymkode: 28567...574 Tror du har overanalysert dette brevet. Du har fått uføretrygd fordi du ikke har inntektsevne og arbeidsevne nå. Men ting kan endre seg. Du kan bli bedre, du kan plutselig få behandlinger som fungerer osv, som gjør at du ved en senere anledning har mulighet til å jobbe litt. NAV oppfordrer folk å jobbe i stedetfor å sitte på trygd. NAV oppfordrer uføre å være en del av samfunnet. Og poengterer at det lønner seg for deg å være i jobb, når du kan dette. Samt at du nå på egen maskin kan søke og prøve ut arbeidsmarkedet på tvers av yrkesgrupper - når tid det passer deg - for å se om du en dag kan jobbe litt igjen. NAV oppfordrer uføre å være aktive "arbeidssøkere", selv om dem er uføre. Dobbelmoralen kommer inn hvis du faktisk finner noe, enten deltid jobb eller frivillig. Da blir du trekt i både uføreutbetalinger og uføregrad momentant, og må søke på arbeidsledighetstrygd hvis du ved en senere anledning finner ut at dette ikke går lengre. Så egentlig oppfordrer NAV uføre å være aktive arbeidssøkere, for å benytte første anledning å få deg bort fra uføretrygd. Dette har gjort at uføre med skjør helse ikke tør å jobbe eller delta i frivillighet, fordi dem er redd for å miste litt av uføregraden. Spør du meg, så mener jeg NAV burde gjør alt dem kan for å oppfordre folk å jobbe hvis det kommer en anledning for det. Og belønne dem for det. Akkurat nå straffes dem. Anonymkode: 952cc...470
Gjest Mysticgirl Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du har overanalysert dette brevet. Du har fått uføretrygd fordi du ikke har inntektsevne og arbeidsevne nå. Men ting kan endre seg. Du kan bli bedre, du kan plutselig få behandlinger som fungerer osv, som gjør at du ved en senere anledning har mulighet til å jobbe litt. NAV oppfordrer folk å jobbe i stedetfor å sitte på trygd. NAV oppfordrer uføre å være en del av samfunnet. Og poengterer at det lønner seg for deg å være i jobb, når du kan dette. Samt at du nå på egen maskin kan søke og prøve ut arbeidsmarkedet på tvers av yrkesgrupper - når tid det passer deg - for å se om du en dag kan jobbe litt igjen. NAV oppfordrer uføre å være aktive "arbeidssøkere", selv om dem er uføre. Dobbelmoralen kommer inn hvis du faktisk finner noe, enten deltid jobb eller frivillig. Da blir du trekt i både uføreutbetalinger og uføregrad momentant, og må søke på arbeidsledighetstrygd hvis du ved en senere anledning finner ut at dette ikke går lengre. Så egentlig oppfordrer NAV uføre å være aktive arbeidssøkere, for å benytte første anledning å få deg bort fra uføretrygd. Dette har gjort at uføre med skjør helse ikke tør å jobbe eller delta i frivillighet, fordi dem er redd for å miste litt av uføregraden. Spør du meg, så mener jeg NAV burde gjør alt dem kan for å oppfordre folk å jobbe hvis det kommer en anledning for det. Og belønne dem for det. Akkurat nå straffes dem. Anonymkode: 952cc...470 Jeg tror dette er en plan, for å sjekke hvor mye de uføre EGENTLIG er uføre. Så etter noen år kommer det en ny reform, der de uføre som over tid har holdt seg til en viss stilling, mister uføretrygden sin og går ned til gradert, som jo er mer riktig i mine øyne
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #20 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, Mysticgirl skrev: Jeg tror dette er en plan, for å sjekke hvor mye de uføre EGENTLIG er uføre. Så etter noen år kommer det en ny reform, der de uføre som over tid har holdt seg til en viss stilling, mister uføretrygden sin og går ned til gradert, som jo er mer riktig i mine øyne Ja, nettopp. Det var vel noe slikt jeg indirekte skrev angående dobbeltmoral, bare du skrev det bedre. Det kommer en dag hvor NAV vil bruke all din aktivitet imot deg. Frivillig eller lønnet har ingen forskjell. At forrige uførereform inneholdt store spørsmål angående frivillig arbeid var bare første "utkast". Jeg er spent på en ny uførereform. Både den som kommer snart, og dem som kommer etterhvert. NAV oppfordrer til aktivitet. Slik at dem kan "ta deg" på det senere, og bruke det imot deg! Derfor er det nå mange uføre som ikke tør å delta i hverken lønnet eller ulønnet arbeid, frivillighet eller verv. Anonymkode: 952cc...470 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå