AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Ser mange tråder her inne om de samme ideene som vennen min har, og det er tydelig at denne isolasjonen har bragt fram mye mistillit til myndighetene og generell paranoia. Jeg lurer på hvordan man skal møte slike mennesker, er det nyttig å gå inn i en debatt med de eller har det ikke noe for seg? Bedre å heller ta avstand? Kompisen min er en fin fyr. Sensitiv, med en historie med psykiske utfordringer og rus. Nå får han ikke lenger behandling fordi psykologtjenesten er stengt, og når han sitter hjemme og kun oppsøker disse nettsidene så har han havnet i en ustabil tilstand. Jeg vet jo ikke hva som er psykose og hva som er alternativ tenkning. Feks, helt legitimt å være kritisk til den der appen, men han tror at alt er et komplott og at myndighetene har en skjult agenda. Og at viruset er et ledd i en "new world order". Så kaller han oss naive fordi vi ikke kjøper det. Syns jo alt er søkt, men hvis jeg på hans premisser da, så er det bedre for psykisk helse å være litt naiv og gå gjennom livet med grunnleggende tillit enn å gå rundt og være paranoid hele tiden. Har jo ikke lyst å kutte han ut, for han har ikke så mange venner. Tips for å deale med en konspirasjonsteoretiker? Anonymkode: 21e3f...1f8 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser mange tråder her inne om de samme ideene som vennen min har, og det er tydelig at denne isolasjonen har bragt fram mye mistillit til myndighetene og generell paranoia. Jeg lurer på hvordan man skal møte slike mennesker, er det nyttig å gå inn i en debatt med de eller har det ikke noe for seg? Bedre å heller ta avstand? Kompisen min er en fin fyr. Sensitiv, med en historie med psykiske utfordringer og rus. Nå får han ikke lenger behandling fordi psykologtjenesten er stengt, og når han sitter hjemme og kun oppsøker disse nettsidene så har han havnet i en ustabil tilstand. Jeg vet jo ikke hva som er psykose og hva som er alternativ tenkning. Feks, helt legitimt å være kritisk til den der appen, men han tror at alt er et komplott og at myndighetene har en skjult agenda. Og at viruset er et ledd i en "new world order". Så kaller han oss naive fordi vi ikke kjøper det. Syns jo alt er søkt, men hvis jeg på hans premisser da, så er det bedre for psykisk helse å være litt naiv og gå gjennom livet med grunnleggende tillit enn å gå rundt og være paranoid hele tiden. Har jo ikke lyst å kutte han ut, for han har ikke så mange venner. Tips for å deale med en konspirasjonsteoretiker? Anonymkode: 21e3f...1f8 jeg har også en venn som er konspirasjonsteorietiker og det er virkelig skremmende, hva han går rundt å tror... Jeg syns det ble veldig slitsomt å diskutere med ham alle disse teoriene.. Og det var jeg som var dum som ikke trodde på alle disse konspirasjonene.. Har ikke noe særlig kontakt med ham lenger.. Hva om du sier at du ikke vil diskutere de teoriene med ham lenger, hvis du også syns det er slitsomt.. Det hjalp ikke noe for meg da.. Jeg ble tvunget til å se disse konspirasjonsvideoene hans hele tiden.. Anonymkode: 78744...11c 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 Hvor bor disse? Oslo? Bygda? Og alder? Anonymkode: 3a2a1...401
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 Nå er du i overkant paranoid, sa jeg til en av mine venner som også kan finne på å si sånne saker. Etter det så ble det slutt på å komme med masse vrølv. Anonymkode: d1ca3...f12 4
barbra Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 Prøv å fokusere på det dere har til felles, ikke det dere er uenige i. Hvis han begynner å prate om det, så bare si "Sier du det?", så kommenterer du noe helt annet, for eksempel en tv-reklame, prat om husdyr, matlagning, jeg vet ikke. Bare lar han ikke prate mye om det. Har han lyst til å prate om det da synes jeg at det er best for han å finne noen som liker de samme tingene, ikke sant? Du skal jo ikke prate om interiør med en person som har null interesse i det, og det samme gjelder konspirasjonsteorier og alt annet egentlig. Du trenger ikke å prate om alt til alle, vær selektiv. 5
Antiviruset Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Det hele handler om hva man vil at "øvrigheten" skal vite om deg og dine disposisjoner, og så ha i bakhodet at dette også kan misbrukes, det handler om demokratiske prinsipper for min del. Jeg tror ikke at myndighetene har noen skjult agenda. Men veien til helvete er for mange brolagt med gode intensjoner, men det er langt derfra til å kjøre konspiratoriske ideer ut av dette. Men et kritisk blikk på dette er noe helt annet. Hva dette er for noe vet bare dere som kjenner vedkommende godt. Men myndighetene kunne for pokker forhindret dette om Erna ikke hadde sleiket Kina så langt opp i "rassen" tidlig i denne krisen at vi måtte hente tau for å hale henne ut! Så når de er helt på hælene kommer de med en "app" som skal "redde" alt. Den appen vil aldri fungere uansett. Nå er viruset her uansett og det sprer seg uhemmet fordi en app ikke kan løse dette nå. Mange går med viruset i lang tid uten å vite om det en gang, de har ikke engang symptomer på det. De vil smitte videre med eller uten app uansett. Eneste løsning nå er at alle som vet at de er i faresonen tar sine forholdsregler og holder seg unna kontakt med andre i lang tid. Vi andre har ikke noe valg over tid. Enten får vi dette og tåler det, eller vi tåler det ikke og står igjennom det eller dauer. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tips for å deale med en konspirasjonsteoretiker? Anonymkode: 21e3f...1f8 Overse det! Det går over! Anonymkode: 0664f...dc1 1
Anonymanda Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 Det er nesten verre når det er et nært familiemedlem, og det bare blir drøyere og drøyere . Det er som om vedkommende allerede er død. Har vært sånn i ti år nå! 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 Jeg hadde en kamerat som jeg bare måtte kutte ut nettopp pga. det du beskriver her, det er selvfølgelig kjipt for han er veldig snill og oppegående når han ikke snakker om konspirasjonsteorier. Forholdet mellom oss var veldig bra i starten og vi kunne snakke sammen om normale ting når vi møttes ansikt til ansikt, men det forandret seg etter noen år. Det begynte med at han startet så smått å sende meg lenker til diverse alternative nettsider, jeg har ingen interesse og tror heller ikke på dette tullet han delte. Han ble nesten sint når jeg sa at jeg ikke tror og det virket veldig som om han ville frelse meg på en måte. Det varierte veldig i perioder med hvor mye han var opptatt av forskjellige konspirasjonsteorier, noen dager sendte han 5-10 linker om forskjellige ting han ville diskutere og det ble dårlig stemning hver gang siden jeg ikke trodde på det han kom med eller at jeg presenterte beviser som beviste det motsatte. På slutten så gadd jeg ikke svare når han sendte linker og når han kom på besøk så nevnte han aldri noe om disse teoriene, det var kun via nettet at han holdt på med dette. Jeg misstenker at han har en diagnose av en eller annen sort fordi det var mye annet han gjorde i sosiale sammenhenger som ikke er helt normalt og han har et stort problem med å forholde seg til myndigheter eller autoritære personer. Han har forresten ikke problemer med rus av noe slag og det er veldig sjelden at han drikker. Anonymkode: f9b62...8bd 3
Gjest Lillairis Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 (endret) Det er umulig å diskutere med en konspirasjonsteoretiker iverfall Endret 17. april 2020 av Lillairis
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 TS: Må bare nevne at til "vanlig" så snakker vi om andre ting, og forholdet er bra. Han er musikkinteressert og vi har gått på en del konserter sammen, også reist sammen på festival. Men nå så snakker jo alle mest om dette viruset, så det er først nå at jeg merker hvor langt ut i marginen tankegodset hans er. Bra tips fra den som nevnte å prøve å styre samtalen inn på noe annet. Har nok falt for å gå inn i diskusjoner med han som ikke kommer noen vei. Anonymkode: 21e3f...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor bor disse? Oslo? Bygda? Og alder? Anonymkode: 3a2a1...401 Har det noe å si? Konspirasjonsteori er ikke alder- eller geografisk betinget. Vi er rundt 30 og bor i en mindre by. Anonymkode: 21e3f...1f8 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #13 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har det noe å si? Konspirasjonsteori er ikke alder- eller geografisk betinget. Vi er rundt 30 og bor i en mindre by. Anonymkode: 21e3f...1f8 Kanskje vi kjenner samme person😉 De er jo ikke så mange. Anonymkode: 3a2a1...401 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #14 Skrevet 17. april 2020 han jeg tenker på er fra kristiansand og i 40 årene.. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor bor disse? Oslo? Bygda? Og alder? Anonymkode: 3a2a1...401 Anonymkode: 78744...11c
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #15 Skrevet 17. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser mange tråder her inne om de samme ideene som vennen min har, og det er tydelig at denne isolasjonen har bragt fram mye mistillit til myndighetene og generell paranoia. Jeg lurer på hvordan man skal møte slike mennesker, er det nyttig å gå inn i en debatt med de eller har det ikke noe for seg? Bedre å heller ta avstand? Kompisen min er en fin fyr. Sensitiv, med en historie med psykiske utfordringer og rus. Nå får han ikke lenger behandling fordi psykologtjenesten er stengt, og når han sitter hjemme og kun oppsøker disse nettsidene så har han havnet i en ustabil tilstand. Jeg vet jo ikke hva som er psykose og hva som er alternativ tenkning. Feks, helt legitimt å være kritisk til den der appen, men han tror at alt er et komplott og at myndighetene har en skjult agenda. Og at viruset er et ledd i en "new world order". Så kaller han oss naive fordi vi ikke kjøper det. Syns jo alt er søkt, men hvis jeg på hans premisser da, så er det bedre for psykisk helse å være litt naiv og gå gjennom livet med grunnleggende tillit enn å gå rundt og være paranoid hele tiden. Har jo ikke lyst å kutte han ut, for han har ikke så mange venner. Tips for å deale med en konspirasjonsteoretiker? Anonymkode: 21e3f...1f8 Så du legger alle som tenker litt utenfor boksen denne tiden i denne kategorien? En ting som forundrer meg er alle som plutselig har tiltro til alt som kommer fra myndighetene nå. Ellers har de blitt beskyldt for å lyve, ikke være til å stole på og ikke holde det de sier. Da håper jeg dere fortsetter å ha like full tiltro til alt som blir sagt også etter denne tiden. Anonymkode: 0a558...0d7 3
SoWhat? Skrevet 17. april 2020 #16 Skrevet 17. april 2020 En av mine beste venner har Paranoid Shizofren-diagnose. En veldig intelligent fyr som i tillegg kan snakke godt for seg. Ikke så uvanlig med mennesker med den diagnosen. Jeg blir veldig fascinert over deres overbevisningsevne! Jez 🙂 Men jeg sier fra at nå henger jeg ikke med, bet han ta det rolig og snakke med likesinnede isteden:-D han godtar det. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #17 Skrevet 17. april 2020 jeg måtte også kutte ham ut på grunn av disse ville ideene hans det ble for mye, jeg begynte å lure på om det hadde klikka for ham.. På bakrunn av alt det rare han trodde på.. Anonymkode: 78744...11c 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #18 Skrevet 17. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje vi kjenner samme person😉 De er jo ikke så mange. Anonymkode: 3a2a1...401 Ikke meg du spør, men jeg vil si at det finnes en del konspirasjonsteoretikere rundt omkring, men det er varierende hvor mange som bekjenner seg til alle de forskjellige teoriene som verserer på nettet f.eks. Noen teorier har massevis av følgere og forkynnere, andre er mer fåtallige. Anonymkode: c06ed...457 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #19 Skrevet 17. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du legger alle som tenker litt utenfor boksen denne tiden i denne kategorien? En ting som forundrer meg er alle som plutselig har tiltro til alt som kommer fra myndighetene nå. Ellers har de blitt beskyldt for å lyve, ikke være til å stole på og ikke holde det de sier. Da håper jeg dere fortsetter å ha like full tiltro til alt som blir sagt også etter denne tiden. Anonymkode: 0a558...0d7 Joda, men det er ikke til å stikke under en stol at bak disse tankene så skjuler det seg mye psykologiske diagnoser. Anonymkode: 21e3f...1f8 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #20 Skrevet 17. april 2020 En jeg kjenner påstår at Bent Høie går med Agenda 2030-jakkemerke, og at dette merket symboliserer FNs 17 bærekraftsmål, som Norges regjering liksom har forpliktet seg til, ifølge ham. Han påstår dessuten at appen Smittesporing ikke har åpen kildekode. Jeg kuttet ham ut da han begynte med dette våset. Anonymkode: 2c874...6b8 4
Anbefalte innlegg