Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser her på forumet at så mange har opplevd MA. Er det vanlig? Jeg trodde at det var svært sjeldent. 

Er veldig redd for MA

Anonymkode: a5531...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Er vel 25% sjanse for sa. De fleste ma vil uansett bli en sa. 

Anonymkode: 097c4...22b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel 25% sjanse for sa. De fleste ma vil uansett bli en sa. 

Så kroppen kan ordne selv? Hvor lenge kan man gå med MA til den blir SA? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen vil i nesten alle tilfeller ordne opp selv. Alt fra en dag til flere måneder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde at ved MA så ordner ikke kroppen opp selv, man må få hjelp til å fjerne det ved piller eller utskraping? 

Og at en MA oppdages enten ved (T)UL, evt først ved store magesmerter (og blødning)? 

Noen som har opplevd MA uten «symptomer» på at noe var galt, dvs blitt helt overrasket på TUL over manglende hjerteslag, tom fostersekk el.?

Anonymkode: 1eb4a...2b1

Gjest Mumlehumle
Skrevet

Jeg trodde MA var uten symptomer og at man ikke vet noe før man er på ultralyd. 

Gjest Sibirstjerne
Skrevet

Jeg hadde en MA i uke 8+4, oppdaget i uke 12 på ultralyd. Hadde sett et bankende hjerte i uke 8+3 mener jeg det var. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til uke 15. Fant ut at det var anembryotisk svangerskap i uke 10. Så ventet jeg på at kroppen skulle ordne opp selv, noe den gjorde i uke 15. 

Anonymkode: 40755...06f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mye som 25% sjanse. Det er bare 12,8% sjans i snitt, i følge FHI: https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/

Mitt inntrykk er at det er en høyere prosentandel som opplever SA/MA her inne enn i det virkelige liv. Ganske logisk, siden man gjerne søker seg til forum når man lengter og prøver en stund før det blir noe baby. Der det går på skinner har man kanskje ikke samme behovet for å søke seg til et forum. Etter å ga vært aktiv på dette forumet en stund, var jeg veldig innstilt på å være prøver en stund, og da jeg ble gravid var jeg innstilt på at det kunne ende i MA/SA. Ingen av delene skjedde. Jeg ble gravid i PP1 og er nå 15 uker på vei med et foster som så veldig friskt ut på ultralyd nå nylig. 

En annen ting kan være at mange som er prøvere her inne kanskje har litt høy alder? I følge FHI økter sjansen for SA/MA betraktelig etter fylte 30. De skriver ikke nøyaktige tall for hver aldersgruppe, men det står at sjansen for spontanabort er hele 53% for en som er 45 år eller eldre. Da vil jeg tro den prosenten er relativt høy også i slutten av 30-årene.

Anonymkode: 7efc9...dcc

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mitt råd er å ikke lese om NOE annet enn utvikling uke for uke og om de første månedene og hva en kan forvente etter barnet er født.

Å lese som MA og SA er det dummeste du gjør. Alt det skaper er frykt og utrygghet.

Grunnen til at du leser en del om det på forumer er nettopp fordi en mindre gruppe mennesker av den norske befolkning gjerne skriver på et og samme sted og det får det til å virke som at det skjer med så mange.

Uansett så er det ikke noe du kan gjøre til eller fra. Alt en kan trøste seg med er at OM der skulle skje så er det som oftest fordi barnet ikke er levedyktig og kroppen ordner opp i det. Da vet du i det minste at du kan bli gravid og som oftest blir en gravid igjen ganske fort og har et normalt svangerskap med et velskapt barn som resultat.

Så unngå alt som har med tragedie historier å gjøre. Det vil uansett ikke forhindre at det skjer noe og man får heller ikke påvirket det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...