AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Jeg har nettopp flyttet og ønsker å kjøpe inn til balkongen! Balkongen har sol fra ca 17, men ikke så veldig stekende sol. Jeg kan ikke så mye om planter, men jeg har stativ til to plantekasser som henger på rekkverket. I tillegg kunne jeg tenke meg å prøve å plante i 2 store krukker som skal stå på balkongen. Har lest meg litt opp på hvilke vekster som liker halvskygge og er hardføre. Det jeg derimot syns er litt vanskelig er hvor store potter jeg trenger, og hvor tett jeg kan plante. Jeg har tenkt 3-4 blomster á 12 cm potte i en plantekasse, blir det for tett? Kassen er 27 cm lang. Blomstene er jo mindre enn 12 cm, men det blir kanskje for tett med 4 stk? De store krukkene har jeg sett meg ut fikentre i den ene. Og på den andre har jeg funnet Gyldenlakk 'Mauve Blue', hvor jeg lurer på å plante to á ø19. Hvor stor krukke vil jeg da trenge? Tar ellers i mot generelle tips for en nybegynner! Har tenkt at de store krukkene bør ha hull for god drenering, og at jeg skal ha lecakuler i bunnen. Anonymkode: da8e5...cbd
Belima Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Ikke plant før etter 17.mai først og fremst. Maks 3 planter i en så liten kasse, kanskje litt mye det også, de skal ha plass til å vokse også. Fikentre er ikke av de enkleste plantene du kan ha, de må stå inne om vinteren. Den må stå inne i ca 5 grader. Gyldenlakk er en sommerblomst, så den trenger ikke så veldig stor krukke. På terasser anbefaler jeg at du satser på sommerblomster, ikke stauder eller flerårige planter. Ikke alltid så enkelt å ha mulighet til å ivareta planter inne om vinteren. Hvor store krukker du må ha er enklest å spørre om når du kjøper plantene. Det kommer an på hvor stor planta er når du kjøper den. Ofte hvis det er flerårige planter, så må den få større krukke etter hvert som den gror. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 Tips: Fyll lecakulene i en gammel strømpebukse da kan du gjenbruke dem når du skifter jord, og du slipper lecakuler overalt Anbefaler også en eller annen form for selvvanning. Enten at du kjøper ferdige innsatser eller lager det selv av en plastboks nedi lecakulene. Særlig de små krukkene blir fort tørre. Anonymkode: e110b...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 Takk for svar! Lærte masse nå, da blir det sommerblomster og leicakuler i strømpebukse, smart! Hvis jeg skal vente til etter 17. mai har jeg fortsatt god tid. Litt vanskelig å holde fikentre til 5 grader innendørs, får kanskje gå for noe annet. Jeg har tenkt å kjøpe krukker over nettet, og få det levert hjem. Har ikke bil, så blir fort litt for tungt. Tenkte det var greit å gå for en litt større krukke enn nødvendig. Anonymkode: da8e5...cbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå