Gå til innhold

Ørevoks og vann i øret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har endel uker hatt svakere hørsel på høyre øret pga ørevoks. Klarte å ha for mye ørevoks på høyre siden, og har siden da puttet inn mye øredråper i øret, som egentlig ikke har hjulpet noe. Har ikke brukt noe ballong. Så nå hører jeg tydelig at all ørevoksen er klistra fast sammen med øredråpene, som gjør lyden på høyre øret dårligere.

Hvordan kan jeg få det ut? Må jeg til legen?

Anonymkode: fd5c0...c49

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve med øredråper fra apoteket, men hvis det er det du har prøvd, og det ikke har fungert, ville jeg kontaktet fastlegen, ja.

Anonymkode: 4ad5a...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve med øredråper fra apoteket, men hvis det er det du har prøvd, og det ikke har fungert, ville jeg kontaktet fastlegen, ja.

Anonymkode: 4ad5a...7e4

Hva kan legen gjøre? Bruke sånn spylegreie?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan legen gjøre? Bruke sånn spylegreie?

Ja, legen bruker sånn spylegreie. 
Har hatt samme problem for ca 2 måneder siden. En dag ble jeg ganske svimmel og det var skummelt. Jeg kunne ikke forstå hva som skjedde, så googlet jeg litt. Så skjønte jeg at dette kunne skje pga ørevoks. Jeg følte at venstre øre var noe tett, men tenkte ikke at det har noe å gjøre med ørevoks. Så bestilte jeg time hos legen. Kjøpte dråper på apoteket og brukte dem 3-4 dager før legebesøket. Det er anbefalt for å få ørevoks til å mykne. Første spørsmål på legekontoret var om jeg brukte dråpene. 
Selve spyling gikk bra, det gjorde ikke vondt. 
Øret var ikke tett lenger og plutselig hørte jeg mye bedre. 

Anonymkode: 1af96...25f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, legen bruker sånn spylegreie. 
Har hatt samme problem for ca 2 måneder siden. En dag ble jeg ganske svimmel og det var skummelt. Jeg kunne ikke forstå hva som skjedde, så googlet jeg litt. Så skjønte jeg at dette kunne skje pga ørevoks. Jeg følte at venstre øre var noe tett, men tenkte ikke at det har noe å gjøre med ørevoks. Så bestilte jeg time hos legen. Kjøpte dråper på apoteket og brukte dem 3-4 dager før legebesøket. Det er anbefalt for å få ørevoks til å mykne. Første spørsmål på legekontoret var om jeg brukte dråpene. 
Selve spyling gikk bra, det gjorde ikke vondt. 
Øret var ikke tett lenger og plutselig hørte jeg mye bedre. 

Oj, såpass ja. 

Hvor tett var du i øret da? Hørte du ingenting?

AnonymBruker
Skrevet

Oj, såpass ja. 

Hvor tett var du i øret da? Hørte du ingenting?

Så ille ble det ikke, men de siste dagene hørte jeg dårligere og dårligere. Det var ganske irriterende. 
Synes det er tryggere å få det gjort på legekontoret enn å gjøre det selv. De har jo erfaring. Foresten var det ikke legen min som gjorde jobben men dama på laboratoriet. Hun kommenterte at folk pleier å ha mye mer ørevoks enn jeg hadde. Jeg hadde det bare på det ene øret, det andre var helt fint.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ille ble det ikke, men de siste dagene hørte jeg dårligere og dårligere. Det var ganske irriterende. 
Synes det er tryggere å få det gjort på legekontoret enn å gjøre det selv. De har jo erfaring. Foresten var det ikke legen min som gjorde jobben men dama på laboratoriet. Hun kommenterte at folk pleier å ha mye mer ørevoks enn jeg hadde. Jeg hadde det bare på det ene øret, det andre var helt fint.

Så dem kan se hvor mye ørevoks du har i øret? Hvordan da? Trodde dem bare bruker spylegreia.

AnonymBruker
Skrevet

Tipset jeg har fått - og som har fungert godt i over 20 år - er å bruke vanlig matolje på en Q-tips, skylle med vann, og la voksen løse seg opp. Etter et par timer er øret som nytt.

Aldri hatt problemer med dette.

Spylepumpe har jeg også, men har aldri hatt bruk for den - tror jeg kjøpte den på Enklere Liv; mye rimeligere enn å gå til legen med dårlig ørehygiene.

Anonymkode: 74f8f...f00

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dem kan se hvor mye ørevoks du har i øret? Hvordan da? Trodde dem bare bruker spylegreia.

Vann som kommer inn i øret, kommer også ut og havner i skål som man holder under øret. Sammen med vann kommer ut også ørevoks. 
Etter spyling sjekket hun øret med lille instrumentet for å se om alt var ute. Hun sa det var farlig å spyle altfor mye fordi det kunne skade trommehinne. 
Det anbefales ikke å bruke q-tips. Du bare presser ørevoks dypere i ørene. 
Nå var det fleste gang jeg opplevde problemer med ørevoks og jeg er over 50 år gammel. Bruker ørepropper regelmessig for å få bedre sovn og synes det er grunn til å oppleve dette.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vann som kommer inn i øret, kommer også ut og havner i skål som man holder under øret. Sammen med vann kommer ut også ørevoks. 
Etter spyling sjekket hun øret med lille instrumentet for å se om alt var ute. Hun sa det var farlig å spyle altfor mye fordi det kunne skade trommehinne. 
Nå var det første gang jeg opplevde problemer med ørevoks og jeg er over 50 år gammel. Bruker ørepropper regelmessig for å få bedre sovn og synes det er grunn til å oppleve dette.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at her jeg er nå(Oslo), så har jeg ikke fastlegen min lenger, bytta til han jeg har hvor jeg studerer. Så er usikker hvordan jeg får skylt øret da.

Kan jeg fremdeles ta kontakt med legekontoret og spørre om dem vil gi meg time før øreskylling, selvom fastlegen min der er bytta vekk?

Må vel ikke ha time hos fastlegen for å skylle øret, det kan vel dem i laboratiuret gjøre? :)

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at her jeg er nå(Oslo), så har jeg ikke fastlegen min lenger, bytta til han jeg har hvor jeg studerer. Så er usikker hvordan jeg får skylt øret da.

Kan jeg fremdeles ta kontakt med legekontoret og spørre om dem vil gi meg time før øreskylling, selvom fastlegen min der er bytta vekk?

Må vel ikke ha time hos fastlegen for å skylle øret, det kan vel dem i laboratiuret gjøre? :)

Best når du ringer til legekontoret. Da får du svar på dine spørsmål. Jeg bestilte time hos legen fordi jeg trengte å fikse flere ting samtidig. P

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det første gang jeg opplevde problemer med ørevoks og jeg er over 50 år gammel. Bruker ørepropper regelmessig for å få bedre sovn og synes det er grunn til å oppleve dette.

Så fastlegen er han som må spyle øret? Har de ikke de damene som også tar blodprøver som kan skylle øret da?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fastlegen er han som må spyle øret? Har de ikke de damene som også tar blodprøver som kan skylle øret da?

Jeg trodde det var fastlege. Men nei, han sendte meg til laboratorium og en av damene fikset det. Ikke lege. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var fastlege. Men nei, han sendte meg til laboratorium og en av damene fikset det. Ikke lege. 

Ja, tenkte det. Men hva gjør jeg da, skal jeg dra innom legekontoret her? Siden jeg har bytta fastlegen jeg hadde her i årevis til en hvor jeg studerer nå. Så tenker å bytte tilbake til fastlegen her igjen..

Skrevet

Har du vatt, ta å varm opp lit olivenolje eller tilsvarende. Dypp vatten i oljen og legg dotten i øret. Legg deg ned på motsatt side å slapp av. Oljen trekker inn i øret og løser opp. Skyld senere med vann.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Bombibit skrev:

Har du vatt, ta å varm opp lit olivenolje eller tilsvarende. Dypp vatten i oljen og legg dotten i øret. Legg deg ned på motsatt side å slapp av. Oljen trekker inn i øret og løser opp. Skyld senere med vann.

Har gjort det, men har hatt ørevoks som har gjort øret mitt tett siden februar, men ikke orka å få skylt det bare, så har egentlig hørt dårlig siden da.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere betalt 700kr for å dra til en privat lege for å skylle øret, eller dra til legesenteret her i nærheten og spørre om dem kunne skylt øret? Samme om det er lege eller de dame-sekretærene. 

Kan si at jeg har byttet tilbake fastlege til legesenteret jeg er nå, men trer ikke i kraft før neste mnd.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere betalt 700kr for å dra til en privat lege for å skylle øret, eller dra til legesenteret her i nærheten og spørre om dem kunne skylt øret? Samme om det er lege eller de dame-sekretærene. 

Kan si at jeg har byttet tilbake fastlege til legesenteret jeg er nå, men trer ikke i kraft før neste mnd.

Skader ikke å spørre. Det er en veldig quick fix å få det gjort på legekontoret og ikke noe som trengs noe oppfølgning. Du må nok inn til legen så legen får kikket for å utelukke annet en ørevoks. Noen ganger spyler de selv eller så er det noe legeskretæren også gjør.

Anonymkode: 720df...225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...