Gå til innhold

Barnevernets fremgangsmåte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slikt at barnevernet kontakter foreldre først og oppgir at de har mottatt bekymringsmelding før de tar evnt viderekontakt med barnehage? Fikk en litt spesiell henvendelse fra barnehagen idag, de virket også litt forundret over at vi ikke hadde hørt noe og ble litt utilpass.

Anonymkode: 3fa49...de3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slikt at barnevernet kontakter foreldre først og oppgir at de har mottatt bekymringsmelding før de tar evnt viderekontakt med barnehage? Fikk en litt spesiell henvendelse fra barnehagen idag, de virket også litt forundret over at vi ikke hadde hørt noe og ble litt utilpass.

Hvis det ikke dreier seg om straffbare forhold så kontakter BV foreldrene for å legge frem bekymringen, og ber om tillatelse til å kontakte barnehage, fastlege, helsestasjon, skole osv for utfyllende opplysninger. Hvis det er snakk om straffbare forhold, og man feks velger å ta barna akutt ut av hjemmet, bortfaller taushetsplikten og da kan barnehagen i utgangspunktet få vite noe foreldrene ikke vet (ennå). Dette for å sikre barnet. 

Anonymkode: d042e...c4f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge bekymringen ikke skyldes vold eller seksuelle overgrep, kontaktes foreldre - og de blir kjent med bekymringsmeldingen.

Anonymkode: ea344...1dd

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble kontaktet av politiet først. Så ringte bv et par uker etterpå og fortalte at de hadde snakket med barnehagen, helsestasjon og fastlegen. Treåringen vår hadde sagt at pappa slo. 🙈 men alt ble henlagt...

Anonymkode: 2e328...150

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mistanke om vold (fysisk og psykisk) eller seksuelle overgrep, skal bv snakke med barnet før foreldrene. Men foreldrene skal kontaktes samme dag, slik at barnet ikke skal måtte holde på en slik hemmelighet/evnt si noe om det og risikere å bli straffet osv. 

Har bv kontaktet bhg for å få informasjon om barnet og familien, så er det startet en skjult undersøkelse. Da skal ikke bhg informere foreldrene om dette. De samme betingelsene som avsnittet over gjelder for skjult undersøkelse. Sannsynligvis har bhg sagt noe de ikke skulle sagt. 

Anonymkode: 4d31f...efc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnevernet arbeider bak ryggen deres så er situasjonen veldig alvorlig. Hvis dere ikke har gjort noe galt og aner ikke engang hva saken dreier seg om så er dere heldige som har ved feil av barnehagen faktisk fått beskjed om at noe skjer. I deres situasjon hadde jeg tatt barna og forlatt landet umiddelbart før de fatter akuttvedtak. Det er fullt mulig at de jobber og fabrikkerer en sak mot dere. 

Anonymkode: bd720...e2d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Hva gikk denne henvendelsen ut på?

Anonymkode: ac961...69e

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: Vi har snakket med barnevernet, samt politiet men ingen hadde noen ting på oss. Barnevernet sa de ikke hadde noen ting, på verken noen av våres navn eller ungenes. Ringte styrer og pedagogisk leder, som begge ble veldig overasket og sa dette ikke gjaldt oss. De virket oppriktige og skulle ta dette videre med personen som forsnakket seg til oss.
Merkelig sak men vi går/gikk ikke akkurat rundt bekymret men vi var mer litt.. Forundret over hele greiene. Slår oss nå til ro med dette.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnevernet arbeider bak ryggen deres så er situasjonen veldig alvorlig. Hvis dere ikke har gjort noe galt og aner ikke engang hva saken dreier seg om så er dere heldige som har ved feil av barnehagen faktisk fått beskjed om at noe skjer. I deres situasjon hadde jeg tatt barna og forlatt landet umiddelbart før de fatter akuttvedtak. Det er fullt mulig at de jobber og fabrikkerer en sak mot dere. 

Hva? Vi finnes jo ikke bekymret for dette, og jeg har troen på at barnevernet i Norge fungerer. Hvorfor skulle barnevernet plutselig fabrikkere en sak mot en helt vanlig norsk småbarnsfamilie? Vi er rimelig kjedelige og A4, men helt normale oppegående foreldre som verken mishandler eller forsømmer barna våre og ingen ting å være redd for.

• Liker 14
Gjest Chroma
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Chroma said:

Det var da voldsomt. 

Tipper dette er en av disse medlemmene i "barnevernet vil vi ha fjernet" på fb...

Anonymkode: ccddb...6a9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tipper dette er en av disse medlemmene i "barnevernet vil vi ha fjernet" på fb...

Anonymkode: ccddb...6a9

Det er jeg ikke. Men jeg er en som har dessverre en veldig dårlig erfaring med barnevernet som endte med at vi flyttet fra Norge. Bra hvis ts sin sak løste seg fint. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke. Men jeg er en som har dessverre en veldig dårlig erfaring med barnevernet som endte med at vi flyttet fra Norge. Bra hvis ts sin sak løste seg fint. 

Ikke alle med dårlige opplevelser med barnevernet er halvgale mennesker. Vi står nå i en situasjon hvor barnehagen, som sendte bekymringsmelding etter anonym drøftelse, prøver å hjelpe oss med å få stanset saken. Men barnevernet har bestemt seg, retter ikke feilinformasjon og nekter å gi seg på at den friske blide sønnen min trenger hjelp. Så nå bruker vi penger på advokat..

Anonymkode: 4a1d1...bba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle med dårlige opplevelser med barnevernet er halvgale mennesker. Vi står nå i en situasjon hvor barnehagen, som sendte bekymringsmelding etter anonym drøftelse, prøver å hjelpe oss med å få stanset saken. Men barnevernet har bestemt seg, retter ikke feilinformasjon og nekter å gi seg på at den friske blide sønnen min trenger hjelp. Så nå bruker vi penger på advokat..

Anonymkode: 4a1d1...bba

Går barnevernet for omsorgsovertagelse, eller hva slags "hjelp" påstår de sønnen deres trenger?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Vi finnes jo ikke bekymret for dette, og jeg har troen på at barnevernet i Norge fungerer. Hvorfor skulle barnevernet plutselig fabrikkere en sak mot en helt vanlig norsk småbarnsfamilie? Vi er rimelig kjedelige og A4, men helt normale oppegående foreldre som verken mishandler eller forsømmer barna våre og ingen ting å være redd for.

Så bra hvis dere ikke er bekymret. Du skriver at dere er en "vanlig norsk familie" og "A4", og er derfor ikke bekymret. Hva mener du med dette? Er det slik at utenlandske familier eller familier som ikke er helt A4 skal være bekymret og skal bli utsatt for barnevernet? Er det liksom helt berettiget? Synes det er veldig trist at mange nordmenn tenker sånn - og dette er også del av grunnen hvorfor vi valgte å ikke risikere våre barn, og flyttet fra Norge så fort vi ble utsatt for barnevernet. Barnevernet er jo også bare mennesker, vanlige nordmenn som har sine fordommer om utlendinger, og ikke-A4 personer og familier. Dessverre passer vår familie inn i begge kategoriene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2020 den 0.26, Chroma skrev:

Det var da voldsomt. 

Jeg kan love deg at det er mye mer voldsomt når barnevernet fatter akuttvedtak, og spesielt hvis foreldrene ikke har gjort noe.

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 22.4.2020 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Oppdatering: Vi har snakket med barnevernet, samt politiet men ingen hadde noen ting på oss. Barnevernet sa de ikke hadde noen ting, på verken noen av våres navn eller ungenes. Ringte styrer og pedagogisk leder, som begge ble veldig overasket og sa dette ikke gjaldt oss. De virket oppriktige og skulle ta dette videre med personen som forsnakket seg til oss.
Merkelig sak men vi går/gikk ikke akkurat rundt bekymret men vi var mer litt.. Forundret over hele greiene. Slår oss nå til ro med dette.

Tja noen må jo ha varslet om et eller annet.

blir litt som og få en pizza levert på døren

Men ingen har bestilt den.

barnevernet jobber ikke ut av det blå heller.

Endret av Sunset90
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far til mitt eldste barn varslet en gang bv om at når han hentet ungen i BHG var hun ekstremt skitten i trusa. Det var avføring, tiss og «andre greier». 
Og påstod at min mann låste barnet inne på sitt rom Ved tvang. Dette er ting som virker veldig alvorlig. 
men bv tok kontakt med meg på en rolig måte og undersøkte først med BHG og helsestasjon etter godkjenning fra meg. 
Vi fant ut i ro og fred at Det ikke var grunn til bekymring hos oss (da selvsagt ingenting av dette stemte) og at barnefar senere tilstår at han kanskje ikke hadde gitt et riktig bilde av situasjonen hos meg til bv. 
tenker det må være ganske grovt om BHG blir varslet først? 

Anonymkode: 9b050...325

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far til mitt eldste barn varslet en gang bv om at når han hentet ungen i BHG var hun ekstremt skitten i trusa. Det var avføring, tiss og «andre greier». 
Og påstod at min mann låste barnet inne på sitt rom Ved tvang. Dette er ting som virker veldig alvorlig. 
men bv tok kontakt med meg på en rolig måte og undersøkte først med BHG og helsestasjon etter godkjenning fra meg. 
Vi fant ut i ro og fred at Det ikke var grunn til bekymring hos oss (da selvsagt ingenting av dette stemte) og at barnefar senere tilstår at han kanskje ikke hadde gitt et riktig bilde av situasjonen hos meg til bv. 
tenker det må være ganske grovt om BHG blir varslet først? 

Anonymkode: 9b050...325

Det kan skje min 7åring liksom, enda han skifter truse hver dag 😊

Anonymkode: 311ff...032

AnonymBruker
Skrevet

Men til dei som ikke har fått det med seg, så var jo ts funnet ut at vedkommende som forsnakket seg har pratet til feil familie... Så får vi håpe hun ikke har gjort det til BV også.. 

Anonymkode: 311ff...032

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...