Gå til innhold

Jeg rr 19 år og min mor tvinger meg til å be

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Be + lese koranen, moren min tvinger meg. 
hun har begynt med det nå i det siste

så gjør jeg det bare for å bli ferdig med det så hun ikke maser. Men Verken ber eller leser koran av hjerte. Hva syntes dere om saken?

hun har begynt med det nå den siste måneden. 

Anonymkode: da115...a19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Idag satt jeg i bønneteppe på et rom bare og latet som jeg bedde...

AnonymBruker
Skrevet

Som muslim selv tenker jeg at hun gjør det fordi hun elsker deg, hun er redd i denne situasjonen og vil det beste for deg. Selvfølgelig skal hun ikke tvinge deg da, det virker sikkert mot sin hensikt, noe som er veldig trist.. Har hatt mange konflikter med tenåringene her også med faren, han tvinger, de vil ikke. Jeg snakker med de om hvorfor jeg liker å be, og inviterer de til å be med meg. Da blir de med noen ganger og noen ganger ikke. De ber aldri med faren, og det ender med «krig» hver gang. (Vi bor ikke sammen)
Men kanskje det kan komme noe godt ut av det, om du forsøker å gjøre det for din egen del, ikke for moren din? Om ikke annet så for å koble ut hodet og dunya i noen minutter, alle har godt av det. Se på det som meditasjon? Hvordan er forholdet deres ellers? Hjemmesituasjonen? Snakker dere sammen?

Føler med deg da ❤️ Det skal ikke være tvang, det vet vi jo. Men tenk at hun gjør det i beste mening. Forsøk å snakk med henne?

Anonymkode: 132ba...68e

Skrevet

Grøss! Du er jo myndig og burde bestemme dette selv. Tvang fører aldri noe godt med seg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som muslim selv tenker jeg at hun gjør det fordi hun elsker deg, hun er redd i denne situasjonen og vil det beste for deg. Selvfølgelig skal hun ikke tvinge deg da, det virker sikkert mot sin hensikt, noe som er veldig trist.. Har hatt mange konflikter med tenåringene her også med faren, han tvinger, de vil ikke. Jeg snakker med de om hvorfor jeg liker å be, og inviterer de til å be med meg. Da blir de med noen ganger og noen ganger ikke. De ber aldri med faren, og det ender med «krig» hver gang. (Vi bor ikke sammen)
Men kanskje det kan komme noe godt ut av det, om du forsøker å gjøre det for din egen del, ikke for moren din? Om ikke annet så for å koble ut hodet og dunya i noen minutter, alle har godt av det. Se på det som meditasjon? Hvordan er forholdet deres ellers? Hjemmesituasjonen? Snakker dere sammen?

Føler med deg da ❤️ Det skal ikke være tvang, det vet vi jo. Men tenk at hun gjør det i beste mening. Forsøk å snakk med henne?

Vi har ellers perfekt mor forhold. 

Gjest snødråpe
Skrevet

Spør om hun trur gud liker at hun tvinger deg, om gud mener det er riktig

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ellers perfekt mor forhold. 

Det er jo et godt utgangspunkt, da kan dere snakke sammen! Mange er redde nå, mange som aldri har bedt har begynt å be, både kristne og muslimer ++ 
Jeg er helt sikker på at moren din bare vil deg godt, men frykten gjør henne irrasjonell og hun velger feil metode. Hva om du nå frem til Asr forsøker å legge fra deg de negative følelsene rundt å bli tvunget og tenk at du skal forsøke å be Asr med hjertet, kun for din egen del. Det tar ikke mange minuttene. Kjenn etter hvordan du føler deg etterpå.

vil du ikke så vil du ikke, det er jo en ærlig sak. Snakk med henne, forsøk å forstå hverandre ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi henne beskjed om at du er myndig og bestemmer selv og at i Norge så er det religionsfrihet, selv om du er jente så kan ikke foreldrene dine bestemme over deg så lenge du er myndig. 

Anonymkode: 33753...96c

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

så gjør jeg det bare for å bli ferdig med det så hun ikke maser. Men Verken ber eller leser koran av hjerte. Hva syntes dere om saken?

Gjør akkurat som du vil! Du bestemmer over ditt liv og om du vil be eller ta deg en hvil på bønneteppe. 👍

ikke la deg kontrollere eller herse med.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er på tide å flytte for deg selv.

Anonymkode: e56be...758

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er på tide å flytte for deg selv.

Anonymkode: e56be...758

Muslimske jenter pleier ikke å gjøre det.

Anonymkode: c008f...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg, har du muligheter til å flytte ?

Anonymkode: abab1...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg, har du muligheter til å flytte ?

Anonymkode: abab1...2dd

Ja vurderer det. sparer penger, med engang jeg har nok flytter jeg ut.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muslimske jenter pleier ikke å gjøre det.

Anonymkode: c008f...a8b

Jeg vet, men alle er ikke like. Jeg er ikke relgiøs.
jeg skal flytte ut så straks jeg har nok penger for boliglån.! 

Skrevet

Dette er ikke greit, TS. Jeg hadde jobbet og spart penger for å flytte ut... 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barnehagen og familien tvinger deg til å reise flagen og hylle kongen på bursdagen din. Skolen tvinger deg til gå i tog og hylle kongen på 17 mai. Jeg ser da ingen krisen om man leser en bok. I verste fall får du bedre forståelse for hva din foreldre tenker og hvordan de vokste opp.

Jeg selv vokste opp med bibelskole og katolske kirke hver søndag. I dag går jeg ikke i kirken - men unasett var det bra å har lest en bok som mange har lest og tror på. Det er kulturkapital som du får fra foreldrene dine. Det betyr ikke at du må tror på noe. Les boken og lag noen store sak om det, er mitt råd.

Anonymkode: 1001d...de5

Skrevet

Mange er redde nå. Også religiøse, kanskje ikke minst. De "ser" at profetier skjer. 

Hvor mye og ofte må du lese, og hva gjør det med deg da? Hadde ikke brydd meg om det ikke var noe som tok mye tid og energi. Man gjør jo litt for sine nærmeste. Men vanskelig å svare når jeg ikke vet hva det gjør med deg...

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet, men alle er ikke like. Jeg er ikke relgiøs.
jeg skal flytte ut så straks jeg har nok penger for boliglån.! 

Gjør deg selv en tjeneste og flytt tidligere! Du kan ikke satse alt på EN hest og håpe på boliglån i disse dager. 

Vet du forresten at det å tvinge deg til å be er psykisk vold? Hun kan anmeldes for dette all den tid du er myndig.

Anonymkode: ff4c5...33c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen og familien tvinger deg til å reise flagen og hylle kongen på bursdagen din. Skolen tvinger deg til gå i tog og hylle kongen på 17 mai. Jeg ser da ingen krisen om man leser en bok. I verste fall får du bedre forståelse for hva din foreldre tenker og hvordan de vokste opp.

Jeg selv vokste opp med bibelskole og katolske kirke hver søndag. I dag går jeg ikke i kirken - men unasett var det bra å har lest en bok som mange har lest og tror på. Det er kulturkapital som du får fra foreldrene dine. Det betyr ikke at du må tror på noe. Les boken og lag noen store sak om det, er mitt råd.

Koranen er på arbaisk så jeg forstår ikke hva jeg leser. 

kan ikke arabisk. Klarer å lese det. Men forstår ikke noe

Gjest Blondie65
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen og familien tvinger deg til å reise flagen og hylle kongen på bursdagen din. Skolen tvinger deg til gå i tog og hylle kongen på 17 mai. 

Dette er bare tull. Det er helt frivillig å delta i 17. mai feiring og flagghilsen i Norge. Hvis du tror noe annet er du dessverre lite opplyst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...