Gå til innhold

Overdose jern??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på jerntabeletter på apoteket 25 mg.

Gått på dette en måned nå. Begynte å få svart avføring, men det ga seg etterhvert.

Begynte kun for å se om jeg fikk en energi boost. Var nygerrig om det ville gi meg noe fordeler.

Nå føler jeg meg helt utmattet og svimmel, jeg finner ikke noe normal årsak til det.

Derfor tenker jeg at det kansje kan være jern tabelettene? At jeg har for mye jern nå?

Forstår ikke hvorfor jeg er så slapp og svimmel.

Hjelper det å slutte på jern og se? 

Anonymkode: 843a5...eed

AnonymBruker
Skrevet

Det er idioti å ta kosttilskudd uten å ha påvist mangel. Hvorfor gjør du dette?

Anonymkode: 598e6...8da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er idioti å ta kosttilskudd uten å ha påvist mangel. Hvorfor gjør du dette?

Fordi d e resept fritt og at jeg tenkte det kansje kan forebygge jernmangel. Skal spare til langt hår.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi d e resept fritt og at jeg tenkte det kansje kan forebygge jernmangel. Skal spare til langt hår.

Ja men da er du totalt uvitende, og ikke i stand til å ta slike avgjørelser selv. Dra til legen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da er du totalt uvitende, og ikke i stand til å ta slike avgjørelser selv. Dra til legen. 

Jeg kan vel bare stoppe å ta dem nå? Sikkert d legen vil si og.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja sikkert. Med tanke på at man kan dø av jernforgiftning, så er det sikkert greit å ikke ta dette seriøst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke dra innom legen og få målt jerninnholdet?

Anonymkode: d84b2...a04

Skrevet

Du bør gå til legen og få målt jernnivået. Man kan få jernforgiftning, noe som kan føre til store skader eller i verstefall død. Oppsøk lege NÅ!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe jeg selv kan gjøre imenst jeg venter på hjelp fra legen?... Kutte meg og presse ut blod? 😳 

AnonymBruker
Skrevet

25mg er nesten 3 ganger så mye som du trenger på 1 dag. Å ta det hver dag i en måned er galskap. Det er en grunn til at apoteket spør deg om du har påvist jernmangel, det er fordi det er veldig farlig å ta for mye. Hvorfor valgte du jern fra apotek og ikke matbutikk? Matbutikk har mye lavere dose

Om du får diare eller begynner kaste opp ringer du legevakten

Anonymkode: 7f26b...a6d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Din egen skyld da, om du pakker på med piller uten å fått påvist mangel. Det er elementært! Dra til legen du, før du ødelegger kroppen din.

Anonymkode: ff5bd...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke de pillene hjelper nesten noen i det hele tatt ved å få mer jern i kroppen. Slutt på de. Jeg anbefaler å få i deg storfekjøtt eller sau/lam hver dag. MYE bedre kilde til jern fordi kroppen tar det veldig lett opp. Spis 100-200 fram hver dag. Du kan spise mer og om du ønsker det. 

Vet at det er jern i grønnsaker men kroppen tar ikke det like lett opp som i kjøtt. Folk kan bare slakte meg for å si det, men dette er min erfaring. Jeg spiste rødt kjøtt for å få opp jern lageret. Det funket veldig bra! 

Anonymkode: e4537...16f

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke de pillene hjelper nesten noen i det hele tatt ved å få mer jern i kroppen. Slutt på de. Jeg anbefaler å få i deg storfekjøtt eller sau/lam hver dag. MYE bedre kilde til jern fordi kroppen tar det veldig lett opp. Spis 100-200 fram hver dag. Du kan spise mer og om du ønsker det. 

Vet at det er jern i grønnsaker men kroppen tar ikke det like lett opp som i kjøtt. Folk kan bare slakte meg for å si det, men dette er min erfaring. Jeg spiste rødt kjøtt for å få opp jern lageret. Det funket veldig bra! 

Du er jo langt utpå jordet. Kjøtt har dårlig jerninnhold, men tilsatt kunstig (dyrene) Hjelper ikke spise jern om du ikke inntar C-vitamin da cellene ikke klarer å ta opp uten hjelp av C-vitaminene. De beste kildene til jern er faktisk grønnsaker

Anonymkode: 284c3...1b4

AnonymBruker
Skrevet

Nå må folk roe seg kraftig ned. Du er på ingen måte i fare for å dø av jernforgiftning av 25 mg daglig. Da må du ha alt for høyt jernnivå fra før. 

Jeg gikk nettopp på 130 mg daglig (i samråd med lege!!!), og til og med disse dosene var for lave til å få jernforgiftning. 

Når det er sagt: ta deg en tur til legen og finn ut hva du mangler. Noe kan det være. 

Anonymkode: 72613...3a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok feil en gang. 200mg jern. Skulle ta 1. Ringte giftsentralen og fekk beskjed om at det gikk fint, men at jeg ville få ganske vondt i magen. 
for mye jern er farlig. Har du normalt kosthold har du ikke bruk for. Gå heller over til multivitaminer.. 

Anonymkode: 9f72e...6ec

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo langt utpå jordet. Kjøtt har dårlig jerninnhold, men tilsatt kunstig (dyrene) Hjelper ikke spise jern om du ikke inntar C-vitamin da cellene ikke klarer å ta opp uten hjelp av C-vitaminene. De beste kildene til jern er faktisk grønnsaker

Anonymkode: 284c3...1b4

Og jeg mener du er på villspor. Så da kan vi være enig om å være uenig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å spise jernrik mat er det siste TS burde gjøre nå. Hun burde heller spise mindre kjøtt og annen mat med jern slik at hun får ned jernnivået. Selv om hun ikke blir forgiftet, er det helseplager assosiert med forhøyede nivåer av jern. Å spise kjempemye jern er heller ikke gunstig for kroppen. Kroppen får dårlige virkninger av for høye nivåer av de fleste vitaminer. Er noen unntak der kroppen enkelt kvitter seg med overskudd om du får i deg for mye, som ved for eks b12 og jeg tror det er vanskelig å få i seg for mye c vitamin, men det er mulig. Men i de fleste tilfeller ønsker kroppen mange ulike næringsstoffer og tar opp det det kan fra maten. Om du spiser mye kjøtt risikerer du at kroppen får mindre tilgang på andre næringsstoffer som den trenger akkurat der og da. Det trenger ikke være kritisk, men det er ikke optimal ernæring.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå må folk roe seg kraftig ned. Du er på ingen måte i fare for å dø av jernforgiftning av 25 mg daglig. Da må du ha alt for høyt jernnivå fra før. 

Jeg gikk nettopp på 130 mg daglig (i samråd med lege!!!), og til og med disse dosene var for lave til å få jernforgiftning. 

Når det er sagt: ta deg en tur til legen og finn ut hva du mangler. Noe kan det være. 

Anonymkode: 72613...3a5

Det har vært registrert dødsfall med doser som lave som 20mg per 60kg kroppsvekt. Vi snakker da om folk uten jernmangel. Når du har jernmangel går det fint å ta 130mg så lenge du har fått klarsignal fra lege. En som allerede er "full av jern", derimot, ville risikert å dø av din dose. Du, derimot, er trygg så lenge du hører på legen og stanser tablettene når nivået ditt er bra. Med mindre du har sykdom der du må ta tilskudd regelmessig. Men dette vet legen din

Anonymkode: 7f26b...a6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...