AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Jeg er overvektig. Så jeg har tydeligvis ikke et normalt syn på hvor mye mat som er vanlig å spise. Kan noen skrive hva de typisk spiser i løpet av en dag? Og hvor mange kalorier? Jeg er ganske høy, men når jeg er kvinne og veier 90 kg da er noe galt.. Har allerede begynt å kutte ut godis (spise for mye i helgene) og junk Anonymkode: 3c5b1...2d4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Har aldri telt en eneste kalori. Men har gått ned fra 104-70 kg (er kvinne i 30 årene, over ti år siden jeg slanket meg). Kan skrive hvordan jeg gjorde det når jeg gikk ned i vekt. Spiste hver tredje time ca. Frokost: to grove brødskiver med helt vanlig pålegg som leverpostei og agurk, makrell i tomat og majones, ost og skinke, pluss en grønnsak eller frukt. F.eks et eple eller et par gulrøtter. Mellommåltid: yoghurt og frukt/grønt. Lunsj: to grove brødskiver og en frukt/grønt. Dette eller salat bestående av isbergsalat, paprika, agurk, mais og cherrytomat. Protein i form av enten kjøttdeig med krydder, kylling, skinke eller reker. En ss med salsa, rømme og eller aioli om jeg ville ha dressing. Middag: vanlig middag som kjøttkaker, laks, torsk, taco, kjøttdeig og spaghetti. En potet og to kjøttkaker f.eks pluss grønnsaker, hvis jeg ikke lagde tacosalat spiste jeg en eller to medium str grov wrap. Kveldsmat: enten omelett, ei skive eller smoothie. I helger er som regel middag siste måltid, tok da et mellommåltid på ettermiddagen. Hadde fortsatt smør på skiva, saus til maten, rømme og ost til taco’en, kunne ta meg et kakestykke i bursdager, et glass vin på kvelden om jeg følte for det. Lørdager spiste jeg akkurat hva jeg ville, og gjør det fortsatt. Veldig enkelt uten diverse lomper, puddinger og ting jeg knapt kan uttale. Viktigste var å kutte ut drikke med kalorier, godteri i hverdagen og bevege meg mer. Har aldri trent på senter, men gikk minst en time hver dag, og gjør det fortsatt. Anonymkode: 94ce9...e75 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 Teller ikke kalorier da, men dette er kanskje sånn ca hva jeg spiser i løpet av en dag Frokost: tre grove brødskiver med pålegg/egg elns Lunsj (på skolen): enten en grov baguett med egg/bacon eller grove brødskiver med pålegg Middag: to porsjoner ris og 200-250 gram kylling kanskje? usikker, bare spiser så mye jeg orker Kvelds: frokostblanding, egg, skive elns Anonymkode: 7f8c6...4e5 2
Gjest EmKay Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Jeg teller heller ikke kalorier, men er for tiden bevisst på hva jeg spiser da jeg ønsker (og er på vei) å bli litt lettere. Jeg har prøvd det meste (telle kalorier, lavkarbo/keto, psmf, pulverdietter, 5:2, osv), men felles for dem er at det er et ork og tar livsgnisten fra meg, så jeg holder ikke særlig lenge. Nå har jeg endelig funnet en livsstil som passer meg, og som jeg ikke føler begrenser meg særlig. Jeg går ikke like fort ned i vekt, men jeg føler at det er litt mer varig nedgang. De andre gangene har jeg raskt gått opp igjen. Frokost: 2 knekkebrød med pålegg, evt ett knekkebrød og en sukkerfri yoghurt. Jeg liker best rug-knekkebrød. Lunsj: Er for tiden hekta på speltlomper med eggerøre og lettost + skinke. Da spiser jeg gjerne 2 lomper, eggerøre av 2 egg, 2 skiver ost og 2 skiver skinke + litt lett majones. Evt. et knekkebrød og en proteinpudding, eller en porsjon havregrøt med peanøttsmør. Middag: Vanlig middag, men laget fra bunnen. Prøver å få med litt grønnsaker/salat til hvert måltid. Spiser en passelig prosjon, venter 5-10min, hvis jeg fortsatt er sulten spiser jeg litt til. Som regel finner jeg ut ila den tiden at jeg ikke trenger mer. Gjengangere for tiden: - Speltlompelasagne - Kyllingsalat meg pasta og petso - Grov pai, f.eks tacopai - Ovnsbakte grove wraps med kylling, lett creme fraiche, pesto og spekeskinke - Ovnsbakt fisk med grønnsaker - Lapskaus - Lompepizza - Tacosalat Kvelds: 2 knekkebrød igjen. Jeg tåler ikke frukt så godt, men om du gjør det er det bare bra å få i seg litt frukt ila dagen også. Du kommer nok langt med å holde snop og digg til helgene, spise litt mindre mengder enn før (du skal ikke sulte), og bevege deg litt mer. Om du synes det er vanskelig å komme i aktivitet, finnes det mange gode filmer på youtube både for nybegynnere og viderekomne som du kan gjennomføre hjemme i stua. Jeg liker god øktene til Pamela Reif, og bruker de når jeg er litt tom for motivasjon til å komme i gang.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 Er bare 160cm og datanerd. Dvs stillesittende. kl 12: 1-2 porsjoner linsesuppe med grønnsaker kl 17: 2 spiseskjeer peanøttsmør, en liten sjokolade, tror den er 40-60g kl 20: 1 porsjon med linser Spiser selvsagt ikke dette hver dag. Men dette er en typisk dag for meg Anonymkode: bc533...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Er bare 160cm og datanerd. Dvs stillesittende. kl 12: 1-2 porsjoner linsesuppe med grønnsaker kl 17: 2 spiseskjeer peanøttsmør, en liten sjokolade, tror den er 40-60g kl 20: 1 porsjon med linser Spiser selvsagt ikke dette hver dag. Men dette er en typisk dag for meg Anonymkode: bc533...e3d Dette er en tøff slankekur for de aller fleste. Anonymkode: 57fe3...a50
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 3 timer siden, EmKay skrev: Jeg teller heller ikke kalorier, men er for tiden bevisst på hva jeg spiser da jeg ønsker (og er på vei) å bli litt lettere. Jeg har prøvd det meste (telle kalorier, lavkarbo/keto, psmf, pulverdietter, 5:2, osv), men felles for dem er at det er et ork og tar livsgnisten fra meg, så jeg holder ikke særlig lenge. Nå har jeg endelig funnet en livsstil som passer meg, og som jeg ikke føler begrenser meg særlig. Jeg går ikke like fort ned i vekt, men jeg føler at det er litt mer varig nedgang. De andre gangene har jeg raskt gått opp igjen. Frokost: 2 knekkebrød med pålegg, evt ett knekkebrød og en sukkerfri yoghurt. Jeg liker best rug-knekkebrød. Lunsj: Er for tiden hekta på speltlomper med eggerøre og lettost + skinke. Da spiser jeg gjerne 2 lomper, eggerøre av 2 egg, 2 skiver ost og 2 skiver skinke + litt lett majones. Evt. et knekkebrød og en proteinpudding, eller en porsjon havregrøt med peanøttsmør. Middag: Vanlig middag, men laget fra bunnen. Prøver å få med litt grønnsaker/salat til hvert måltid. Spiser en passelig prosjon, venter 5-10min, hvis jeg fortsatt er sulten spiser jeg litt til. Som regel finner jeg ut ila den tiden at jeg ikke trenger mer. Gjengangere for tiden: - Speltlompelasagne - Kyllingsalat meg pasta og petso - Grov pai, f.eks tacopai - Ovnsbakte grove wraps med kylling, lett creme fraiche, pesto og spekeskinke - Ovnsbakt fisk med grønnsaker - Lapskaus - Lompepizza - Tacosalat Kvelds: 2 knekkebrød igjen. Jeg tåler ikke frukt så godt, men om du gjør det er det bare bra å få i seg litt frukt ila dagen også. Du kommer nok langt med å holde snop og digg til helgene, spise litt mindre mengder enn før (du skal ikke sulte), og bevege deg litt mer. Om du synes det er vanskelig å komme i aktivitet, finnes det mange gode filmer på youtube både for nybegynnere og viderekomne som du kan gjennomføre hjemme i stua. Jeg liker god øktene til Pamela Reif, og bruker de når jeg er litt tom for motivasjon til å komme i gang. Takk!! Det høres ut som noe for meg Anonymkode: 3c5b1...2d4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bare 160cm og datanerd. Dvs stillesittende. kl 12: 1-2 porsjoner linsesuppe med grønnsaker kl 17: 2 spiseskjeer peanøttsmør, en liten sjokolade, tror den er 40-60g kl 20: 1 porsjon med linser Spiser selvsagt ikke dette hver dag. Men dette er en typisk dag for meg Anonymkode: bc533...e3d Takk for svar. Da skjønner jeg at jeg spiser for mye haha Anonymkode: 3c5b1...2d4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 Hei😊 Her er en typisk dag for meg! Frokost: Smoothie m/ en halv banan, Alpro usøtet kokosmelk, ananas, jordbær, blåbær og chiafrø. Tar ofte en nøttebar (mellombar på 95 kalorier) ved siden av. Lunch: Havregrøt på 1 dl havregryn og 2,5 dl mandelmelk. Topper den med 1ts akasiehonning, kanel og ca 10-15 rosiner. Spiser et eple også. Middag: kylling, fisk eller lignende. Mye grønnsaker (helst halve tallerkenen), spiser saus, poteter, ris og pasta men i moderate mengder. Tar meg en appelsin, skyr yoghurt uten sukker, et par kokte egg eller lignende hvis jeg føler meg litt sulten på kvelden. Anonymkode: 6de73...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er en tøff slankekur for de aller fleste. Anonymkode: 57fe3...a50 Som sagt, jeg er lav og jeg er inaktiv. Jeg har en stillesittende jobb. Jeg har til og med litt fett rundt magen, så jeg er ikke for tynn. Min erfaring er at man trenger relativt lite mat når man er så stillesittende. Skal sies at da jeg hadde en fysisk aktiv jobb (før utdanningen) + trente flere ganger i uka, spiste jeg 2-3 ganger så mye som nå. Veide 10kg mer, men hadde sannsynligvis lavere kroppsfett enn nå da jeg hadde mye muskler Anonymkode: bc533...e3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå