Gå til innhold

Hvor viktig er utsikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i en prosess hvor vi skal kjøpe enebolig, og her jeg bor kan man enten bo på flata i nærheten av sentrum, eller man kan flytte opp i høyden. Oppi høyden er det jo ofte fin utsikt, men det er også ofte kjipe tomter (hagen er skrå, kronglete parkering, etc) med noe støy. Kan også være kronglete, trangt og bratt å komme seg dit med sykkel eller bil. Prisene på eneboligen i høyden med eksemplariske tomter er ofte for dyre for oss. 

Her vi bor nå har vi ikke utsikt, og jeg kjenner egentlig ikke på noe savn heller, men når jeg er steder med fin utsikt så synes jeg det er veldig fint. 

Men tenker kanskje man blir lei av utsikten? At den ikke er verdt de negative konsekvensene. Hva tenker dere? 

Har sett på et fint hus nå, men der er det ikke noe særlig utsikt, så da dukket det litt opp igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter liksom ikke og glaner ut vinduet uansett, så for meg har det aldri vært viktig. Jeg setter pris på det hvis jeg er et sted med utsikt, men i det daglige er det så mye annet som er viktigere. 

Anonymkode: 294e5...695

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det viktig, en bolig der du ser ut vinduet og det første du ser er rett inn i en annen bolig sine vinduer, gjør at jeg føler jeg mister privatliv. Så derfor er noe utsikt viktig, mens pen utsikt eller ei er et kjempesvært pluss, men kunne nok valgt en bolig uten så lenge beliggenheten er fin.

Anonymkode: 727a8...1da

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp flyttet fra hus med utsikt til leilighet uten. Utsikten er overhodet ikke noe savn! 
Med utsikt kan det bli ganske værhardt, og lite vits i utsikt når den må nytes fra innsiden av vinduet fordi det blåser hele tiden 🤪

Anonymkode: de95d...d99

AnonymBruker
Skrevet

Finne et hus på flate hvor du ikke er inneklemt mellom andre og ser minst ett tre? Jeg personlig liker å kunne se noe grønt utenfor, og/eller noe annet koselig, ikke bare asfalt og andre bygninger -så det er i hvertfall mitt tips til deg. 

Anonymkode: a22be...3ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, bustelise said:

Ikke like viktig som innsikt.

Ikke (uten at det har noe med denne tråden å gjøre direkte) -selvinnsikt !

Anonymkode: a22be...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd de siste fem årene i en leilighet med fantastisk utsikt over Trondheim. Utsikten er så fin at man blir nesten litt slått i bakken, den tar pusten fra en. Det er fantastisk å bo sånn til at man kan se langt rundt seg, og ikke føle seg inneklemt! 

Vi kjøpte pga utsikten, den er helt fantastisk! Så for meg er det viktig, det gjør at jeg trives rett og slett.

Anonymkode: 7ae04...7c4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Utsikt er viktig for oss. Vi har sjøutsikt nå og vi kunne aldri tenke oss å flytte i en bolig uten utsikt. Vi blir aldri lei av å se på den, det er rett og slett livskvalitet. 

Anonymkode: 65d46...31b

• Liker 6
Skrevet

Utsikt er litt oppskrytt synes jeg. Det viktigste er kveldssol og evt et utsyn over noe som er pent, trær, hage osv. Noen hus kan ha utsikt men samtidig ligge skyggefullt til.

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd de siste fem årene i en leilighet med fantastisk utsikt over Trondheim. Utsikten er så fin at man blir nesten litt slått i bakken, den tar pusten fra en. Det er fantastisk å bo sånn til at man kan se langt rundt seg, og ikke føle seg inneklemt! 

Vi kjøpte pga utsikten, den er helt fantastisk! Så for meg er det viktig, det gjør at jeg trives rett og slett.

Anonymkode: 7ae04...7c4

Ja, jeg ser jo absolutt det.

Det er bare at det kan bli veldig lenge å vente hvis man skal få alle kvaliteter inklusive utsikt.

De boligene vi har sett på i forhold til utsikt har det vært for store negative aspekter. 

Skrevet
1 minutt siden, Kågebruker skrev:

Utsikt er litt oppskrytt synes jeg. Det viktigste er kveldssol og evt et utsyn over noe som er pent, trær, hage osv. Noen hus kan ha utsikt men samtidig ligge skyggefullt til.

Ja. Den vi ser på nå har ikke særlig innsyn og er i en blindvei/rolig gate. Hagen vender mot sørvest og er helt flat. Er i typisk eneboligområde.

Har alltid tenkt at jeg vil ha utsikt, men vet ikke helt hvorfor. 

Skrevet

Det er helt avhengig av personlig preferanse. Jeg har aldri hatt veldig slående utsikter der jeg har bodd. Det er ikke viktig for meg og kommer ikke til å påvirke boligkjøp i fremtiden. Hadde jeg kunnet velge mellom to like boliger der en hadde fin utsikt, så hadde jeg jo valgt det, men hvis det går på bekostning av beliggenhet på andre måter (mindre sentralt feks), størrelse eller planløsning etc så hadde utsikt vært veldig lite viktig for meg.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Samtidig er det et faktum at mange av de dyreste områdene i Oslo har flott utsikt. Holmenkollåsen, Montebello, Ullernåsen, Nordstrandskråningen, 

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Skrevet

Her vi bor har lyset ute mye å si for hvordan utsikten er. Bor rett over veien for en barnehage, og bak barnehagen er det jorder, gårder og trær. Utsikten er ikke spesielt fin på dagtid, men når sola begynner å gå opp og ned er utsikten utrolig fin på grunn av lyset. 😄

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utsikt er viktig for meg. Har flott utsikt nå, men er redd at den forsvinner når vi må flytte til det flaaate Østlandet....

Anonymkode: a0400...690

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et hus med fjordutsikt. For meg er det noe jeg setter pris på hver eneste dag og jeg føler meg så heldig som bor i akkurat dette huset. Bodd her i seks år og er fortsatt ikke lei. 

Anonymkode: c2c17...78c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Fortunatus said:

Vi er i en prosess hvor vi skal kjøpe enebolig, og her jeg bor kan man enten bo på flata i nærheten av sentrum, eller man kan flytte opp i høyden. Oppi høyden er det jo ofte fin utsikt, men det er også ofte kjipe tomter (hagen er skrå, kronglete parkering, etc) med noe støy. Kan også være kronglete, trangt og bratt å komme seg dit med sykkel eller bil. Prisene på eneboligen i høyden med eksemplariske tomter er ofte for dyre for oss. 

Her vi bor nå har vi ikke utsikt, og jeg kjenner egentlig ikke på noe savn heller, men når jeg er steder med fin utsikt så synes jeg det er veldig fint. 

Men tenker kanskje man blir lei av utsikten? At den ikke er verdt de negative konsekvensene. Hva tenker dere? 

Har sett på et fint hus nå, men der er det ikke noe særlig utsikt, så da dukket det litt opp igjen.

Det viktige er sol og lys. 

Anonymkode: e5985...a7e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det viktige er sol og lys. 

Anonymkode: e5985...a7e

Det er sant. Her vi bor nå er balkongen vendt mot nordøst. Kun morgensol. 

Skrevet

Utsikt var i utgangspunktet ikke viktig, men så flyttet vi inn i en leilighet med helt fantastisk utsikt. På det nivået at jeg nesten daglig står og ser utover. Leiligheten begynner å bli trang og med et barn i hus har vi egentlig behov for rekkehus med hage osv. Sitter dog svært langt inne og nedgradere på utsikten. Så konklusjonen er vell at utsikt er viktigere enn det jeg i utgangspunktet trodde😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...