Gå til innhold

Ønsker å dyrke - for sent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ha kjøpt inn diverse frø. Tomat, aalat, gulrot, noen blomster, persille, gressløk og paprika. Vil gjerne prøve avokado og mango også. Problemet er at jeg ikke har kommet i gang.. bor i midt-Norge så det er lite varme å hente.. har sett på et lite drivhus i plast,  billig og sikkert ikke god kvalitet, men jeg har så lyst til å prøve.

120 x 80 x 190 cm eller 120 x 240 x 190 cm.

det vil få sollys bare halve dagen..

jeg trenger sårt litt hjelp, ungene har så store forhåpninger til dette og jeg er så grønn! 

Anonymkode: 8ac17...aae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett frøene innendørs i første omgang. Så kan du flytte de ut når det er varmere ute. Det er ikke for sent. Jeg bor langt sør, og har akkurat satt tomat  innendørs. 
Har drivhus og plantekrager også, men ikke sådd noe der enda.

Anonymkode: 9d851...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

avocado og mango kommer du til å slite med å få frukt på. Det blir store trær.  Resten er bare å så, ikke for sent i det hele tatt. Så inne la det stå varmt til frøene spirer. Og så bør de stå kjølig og lyst, da får du tette fine planter.  Obs noen må kanskje toppes litt etterhvert. 

Anonymkode: 3cd81...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Paprika er nok for sent, særlig i Midt-Norge (bor her selv... :p). Kan gå hvis du har en liten sort. Tomat har jeg slitt med å få modent, så jeg har vært nøye med sortene jeg har valgt i år. Gulrot og salat er definitivt ikke for sent, så gulrot i melkekartonger og salat både ute og inne. Les på diverse blogger, feks Det grønne skafferi, Spirea, gardenliving sin blogg, om såing og dyrking ute. 

Anonymkode: 28e82...140

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lyst til å dyrke jeg å, men blir nok til at jeg kjøper planter på plantasjen istedet 😂

Anonymkode: 0465d...44d

AnonymBruker
Skrevet

På ingen måte for sent, men les bakpå pakkene når anbefalt såtid er. 

Noen blomster/sorter må drives fra desember/januar, men det er mer for spesielt interesserte. Da trengs plantelys inne osv.

Flere sorter kan direkte såes ute, så snart jorda er varm nok. Kjekt å starte med for nybegynner. 

Selv bor jeg i nord-Norge, med kort sesong, og har akkurat kjøpt såjord til å starte endel planter inne, siden vi ikke er trygg for nattefrost før ca 10. Juni....

Bare les bakpå frøpakkene du har kjøpt. Der finner du gjerne nyttig info ang såtider. Viktigste å legge merke til ca hvor lang tid mellom såing og du kan få blomstring/ferdige grønnsaker. 

lykke til! :) 

Anonymkode: f8164...d19

Skrevet

Nei det er ikke for sent.

AnonymBruker
Skrevet

For å få god avling setter de fleste frøene innendørs i midten av mars. Da er det også greit med vekstlys for ikke å få tynne slingete planter

Anonymkode: 2cb3a...68a

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 17.4.2020 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Jeg ha kjøpt inn diverse frø. Tomat, aalat, gulrot, noen blomster, persille, gressløk og paprika. Vil gjerne prøve avokado og mango også. Problemet er at jeg ikke har kommet i gang.. bor i midt-Norge så det er lite varme å hente.. har sett på et lite drivhus i plast,  billig og sikkert ikke god kvalitet, men jeg har så lyst til å prøve.

120 x 80 x 190 cm eller 120 x 240 x 190 cm.

det vil få sollys bare halve dagen..

jeg trenger sårt litt hjelp, ungene har så store forhåpninger til dette og jeg er så grønn! 

Anonymkode: 8ac17...aae

Det er ikke for sent. 

Plant inne, sett gjerne på varmekabler. Når det spirere så sett det lyst og kaldt. 

Bare prøv - når man holder på med før og planter så blir man flinkere og flinkere for hvert år. 

Bare gjør det, og spør om alt du lurer på. Du kan også høre på "plantepodden" og "kjøkkenhagen min" - som er to morsomme og lærerike - og ikke minst enkle podder om det du måtte lure på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...