AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Det sier seg selv at hvis alle hadde gått med munnbind på buss,tog,butikker osv hvor det er vanskelig å holde god avstand, så vil færre bli smittet. Corona kan smitte før man merker at man er syk sier mange forskere. Dessuten er det garantert at ikke alle som er forkjøla osv holder seg hjemme. Er nok av folk på KG som ikke tar dette seriøst. Jeg kan bare ikke fatte at ikke munnbind blir anbefalt på nevnte steder ovenfor! FHI snakker bare om at da tar man seg mer til ansiktet og bla bla bla... Og så kan vi ta med denne til slutt: " Én av tre nordmenn har forhøyet risiko for alvorlig sykdom og død hvis de smittes av koronaviruset, ifølge Helsedirektoratet. Nå kommer helsemyndighetene med nye råd for å unngå smitte." https://forskning.no/ntb-virus/nye-rad-til-nordmenn-i-risikogrupper-16-millioner-i-faresonen/1661705 Anonymkode: 33e9c...915 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Skal de anbefale å bruke munnbind som ikke finnes? Det er mangel på munnbind. Om de går ut og anbefaler at folk skal bruke noe som de ikke får tak i, så blir det panikk, og folk nekter å bli med på gjenåpningen av samfunnet. Anonymkode: 293a1...f54 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 En viktig ting med munnbind. Du bruker munnbind for å ikke smitte andre, i tilfelle du er syk uten å vite det. I det landet jeg bor er dette en selvfølge nå, og mange hevet øyenbrynene da en nordmann annonserte at det ikke beskyttet han for å bli smittet. For om alle bruker det, så beskytter vi jo hverandre. Anonymkode: a991f...293 10
Krantz95 Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 Det viktigste er at helsevesenet i hele verden har nok munnbind. Inntil de har nok munnbind vil det faktisk være veldig egoistisk å si at vanlige folk skal bruke munnbind ute i samfunnet. 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En viktig ting med munnbind. Du bruker munnbind for å ikke smitte andre, i tilfelle du er syk uten å vite det. I det landet jeg bor er dette en selvfølge nå, og mange hevet øyenbrynene da en nordmann annonserte at det ikke beskyttet han for å bli smittet. For om alle bruker det, så beskytter vi jo hverandre. Anonymkode: a991f...293 Vet nå ikke jeg. Bor i utlandet i 1 år nå. Her er alle pålagt munnbind selvom det er mangel. Har du ikke får du bot på flere hundre kroner. De fleste blir sa nødt til å skaffe seg ett munnbind, og gjenbruke det i ukesvis. Nordmenn ville nok ikke vært bedre. Har man ikke munnbind blir det gjenbruk. Og da øker smitten. Set også mennesker som tar av seg munnbind et før de vasker hender også teller de kontantene de har i lommen etterpå. Mennesker er så du me at munnbind er en vits når det skal brukes i praksis Anonymkode: 4ea13...c38 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Arg, hater å skrive med mobilen. Beklager mye skrivefeil i min post over. Anonymkode: 4ea13...c38
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Det viktigste er at helsevesenet i hele verden har nok munnbind. Inntil de har nok munnbind vil det faktisk være veldig egoistisk å si at vanlige folk skal bruke munnbind ute i samfunnet. Og det er blant annet derfor myndighetene har frarådet det. Men til butikkbruk trengs ikke den samme kvaliteten som man bruker i helsevesenet. Flere steder har påbudt hjemmelagde munnbind (alt er faktisk bedre enn ingenting), og Janus har sagt de kan produsere 5-10.000 i døgnet som kan filtrere opp mot 90%, så det er fullt mulig å løse dette på en måte som ikke går ut over helsevesenet. Anonymkode: a7159...e29 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 Hvis du har smitte på hendene og du tar en del på munnbindet fordi at det irriterer, så setter smitten seg i det. Anonymkode: 7707c...f4f 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 Man må selvfølgelig drive noe opplysningsarbeid rundt riktig bruk, men hvis munnbind gjorde at samfunnet kunne åpne i større grad med mindre risiko, måtte det jo være tidenes beste tiltak. Jeg stusser litt på argumentet med at man tar seg i fjeset, det gjør man jo uansett, ubevisst, og med munnbind er det ihvertfall en barriere der. Dessuten, når jeg bruker briller, og må rette på de, er jeg mye mer bevisst på at jeg tar hånden til fjeset enn når jeg ikke bruker de, så jeg kjøper ikke helt dette argumentet med at man plukker så mye mer med munnbind. Det er heller ikke vanskelig å innarbeide en vane om å sprite hendene først hvis man må rette på det. Og hvis alle brukte munnbind, ville det være mindre overflatesmitte, og mindre risiko for virus på hendene. Det er merkelig at man bare har bestemt seg på forhånd for at det ikke funker, når det koster så lite og man har alt å vinne på å prøve. Da tenker jeg på hjemmelagde/janusmunnbind, man kunne for den del lagt ned forbud mot å bruke den sorten som helsevesenet trenger til privat bruk, hvis man er redd for dette problemet. Anonymkode: a7159...e29 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det sier seg selv at hvis alle hadde gått med munnbind på buss,tog,butikker osv hvor det er vanskelig å holde god avstand, så vil færre bli smittet. Corona kan smitte før man merker at man er syk sier mange forskere. Dessuten er det garantert at ikke alle som er forkjøla osv holder seg hjemme. Er nok av folk på KG som ikke tar dette seriøst. Jeg kan bare ikke fatte at ikke munnbind blir anbefalt på nevnte steder ovenfor! FHI snakker bare om at da tar man seg mer til ansiktet og bla bla bla... Og så kan vi ta med denne til slutt: " Én av tre nordmenn har forhøyet risiko for alvorlig sykdom og død hvis de smittes av koronaviruset, ifølge Helsedirektoratet. Nå kommer helsemyndighetene med nye råd for å unngå smitte." https://forskning.no/ntb-virus/nye-rad-til-nordmenn-i-risikogrupper-16-millioner-i-faresonen/1661705 Anonymkode: 33e9c...915 den saken er fra 26 mars. Nå har de moderert dette med risikogrupper noe Anonymkode: b2381...f46
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 Hvorfor skulle FHI lyve om dette? Det de sier er at effekten er så liten at det ikke er noen grunn til å anbefale bruk av munnbind nå. Anonymkode: 223f3...8ed 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 Munnbind gir falsk trygghet, og øker faren for at folk tar mer risiko enn uten munnbind er min påstand. Nesten alle personer avbildet i media med munnbind fikler med det, ergo større sjanse for å ta seg til ansiktet. Hvis alle skulle brukt kirurgiskmunnbind (som er det beste for sivilbefolkning, men som kun hindrer og spre smitte) måtte en hatt milliarder tilgjengelig. Hvis en går og hoster inni munnbindet, spriter seg på hendene og feks stapper dette i lommen (for gjenbruk) kan en få smitte stoff fra munnbindet på hendene og i lommen. Alle snakker om at bruk av munnbind ikke er rakettforskning, det er det ikke. Men en skal være syyyykt bevisst når en bruker det. Og det tviler jeg på gjennomsnittsnormannen er. Har sett så mye rar oppførsel siste ukene med folk som går med hansker og krafser rundt omkring som ingenting. Ansatte i kassen som bruker samme hanskepar på flere kunder osv. Hjemmelagde er et alternativ, men da må en straks en setter seg i bilen sprite hender- ta av munnbind legge i pose eller liknende- sprite hender- hjem og vaske dette på minst 60 grader. Er dette realistisk? Anonymkode: 5a99c...17a 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #13 Skrevet 17. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle FHI lyve om dette? Det de sier er at effekten er så liten at det ikke er noen grunn til å anbefale bruk av munnbind nå. Anonymkode: 223f3...8ed Samtidig ble de presset litt i går, og måtte innrømme at på kollektivtransport ville det nok være en effekt, - dersom alle brukte det. Sånn sett er det mer til forvirring enn opplysning når de ulike delene av myndighetene sparker balen frem og tilake mellom seg og ingen tør, eller vil, stå opp og si "Sånn gjør vi det. Dette er reglene inntil vi vet mer!" Sånn siden det snakkes om kaoset rundt risikogrupper; Her er litt mer utdypende info. Merk at den er fra 24. mars, men så langt jeg vet har det kommet svært lite info siden den gang som skulle endre det som er skrevet i lenken. https://forskning.no/sykdommer-virus/hvem-er-egentlig-i-risikogruppen-for-korona/1659901 Anonymkode: 402f4...d28 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #14 Skrevet 17. april 2020 Jeg synes det virker som FHI konsekvent er unnvikende i sine svar og sier en ting samtidig som det det ut som de mener noe annet. Det er ikke det at jeg tror de er på ville veier, men jeg klarer ikke helt å stole på alt de sier. Virker som om det er vel så mye andre hensyn og ikke bare harde fakta som ligger til grunn for det de sier. Og det de sier er også ullent. Anonymkode: bedb5...ef2 3
Krantz95 Skrevet 17. april 2020 #15 Skrevet 17. april 2020 Til TS: At du ikke liker det FHI sier betyr ikke at de lyver. Er det ikke best å høre på et fagmiljø som kan smittsomme sykdommer? 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #16 Skrevet 17. april 2020 3 minutter siden, Krantz95 said: Til TS: At du ikke liker det FHI sier betyr ikke at de lyver. Er det ikke best å høre på et fagmiljø som kan smittsomme sykdommer? At noen tilhører et fagmiljø og kalles ekspert, er dessverre ingen garanti for kvalitet. Eksempel: Den store, store viruseksperten Ørjan Olsvik. Og FHI ...? Som nekter å slette DNA-tester fra uskyldige til tross for pålegg om dette, og lenge etter at smitten hadde nådd Europa, fortsatt advarte mot reiser kun til Kina - det er takket være ekspertene fra FHI at Norge fikk smitte fra skituristene som dro til Italia og Østerrike, og ikke reagerte tidligere, slik New Zealand gjorde. Var det ikke 100 som skulle være smittet ved påsketider her i Norge? Gjett hvem som må betale regningen for ekspertenes valg. Anonymkode: 47899...b23 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #17 Skrevet 17. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: At noen tilhører et fagmiljø og kalles ekspert, er dessverre ingen garanti for kvalitet. Eksempel: Den store, store viruseksperten Ørjan Olsvik. Og FHI ...? Som nekter å slette DNA-tester fra uskyldige til tross for pålegg om dette, og lenge etter at smitten hadde nådd Europa, fortsatt advarte mot reiser kun til Kina - det er takket være ekspertene fra FHI at Norge fikk smitte fra skituristene som dro til Italia og Østerrike, og ikke reagerte tidligere, slik New Zealand gjorde. Var det ikke 100 som skulle være smittet ved påsketider her i Norge? Gjett hvem som må betale regningen for ekspertenes valg. Anonymkode: 47899...b23 Hva slags type utdanning og forskningserfaring har du innen epidemiologi og infeksjonsmedisin? Anonymkode: 223f3...8ed
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #18 Skrevet 17. april 2020 Jeg har ikke 100+ munnbind liggende å slenge og kommer ikke til å sy mine egne da de fleste tøystoffer slipper virus igjennom. Anonymkode: 52070...af2
Krantz95 Skrevet 17. april 2020 #19 Skrevet 17. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke 100+ munnbind liggende å slenge og kommer ikke til å sy mine egne da de fleste tøystoffer slipper virus igjennom. Anonymkode: 52070...af2 Hvis det er så viktig med munnbind kan sikkert myndighetene gi det gratis til alle f.eks. via Rema og Kiwi? De har jo råd til å brenne av 400 miliarder på diverse krisepakker....
Gjest Warrior Skrevet 17. april 2020 #20 Skrevet 17. april 2020 De kommer ikke med løgner. Munnbind hjelper ikke på friske folk og det velger jeg å stole på. Det er de som alt er smittet som kan bruke munnbind og selvfølgelig helsepersonell. Det er tross alt mangel på munnbind og det er sykehusene og sykehjem som må ha første rett til å få munnbind. Jeg stoler på FHI.
Anbefalte innlegg