AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Jeg har en 3 åring og er så usikker på dette. Har en venninne som også har en 3 åring. Stort sett leker de fint sammen, menn innimellom braker det løs. Situasjonen er ofte slik at ingen av oss voksne har sett det som har skjedd, så står vi der med to hylende 3 åringer som begge mente de hadde leken først. Hva gjør man da? Jeg merker jo at jeg har lett for å ta mitt barns parti, og det har min venninne også. gode forslag? Anonymkode: 344d7...4f7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 3 åring og er så usikker på dette. Har en venninne som også har en 3 åring. Stort sett leker de fint sammen, menn innimellom braker det løs. Situasjonen er ofte slik at ingen av oss voksne har sett det som har skjedd, så står vi der med to hylende 3 åringer som begge mente de hadde leken først. Hva gjør man da? Jeg merker jo at jeg har lett for å ta mitt barns parti, og det har min venninne også. gode forslag? Anonymkode: 344d7...4f7 La de løse problemet selv / «lur» de i en annen retning - ny lek / leke e.l. Dersom det ikke fungerer, ta bort leken - ingen får bruke den. Da finner de på noe nytt å gjøre / leke med Å «blande» seg eller ta parti hjelper ikke! Anonymkode: abb60...7e3 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: La de løse problemet selv / «lur» de i en annen retning - ny lek / leke e.l. Dersom det ikke fungerer, ta bort leken - ingen får bruke den. Da finner de på noe nytt å gjøre / leke med Å «blande» seg eller ta parti hjelper ikke! Anonymkode: abb60...7e3 Det er jo gjerne når det er en leke de begge er VELDIG opptatt av at det skjer og da er det vanskelig å avlede, og de løser det over hodet ikke selv. I tillegg må vi jo trøste de gråtende barna, og jeg, i hvert fall syntes det er vanskelig å vite hva jeg skal si. ts Anonymkode: 344d7...4f7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 «Skjønner du/dere blir lei deg/dere og vil ha denne leken, men om dere blir uvenner så tar vi den bort en stund» og fjern leken. Alt trenger ikke være sukkersøtt og pakket inn i bomull, si det enkelt og sånn som det er. Anonymkode: b6085...0b5 13
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 Om dere ikke vet hvem som hadde den først, så er det jo ingen grunn til å "ta parti" med noen. Jeg pleide å løse det ved å trekke lodd om hvem som skal ha den først, også måtte de bytte på etter en stund. Å bare ta bort leken som den over nevner kan også være et godt alternativ. Nå er barnet mitt større og konfliktene dreier seg ofte om litt andre ting. Om de krangler om hva de skal spille på playstation f.eks. så blir det hver sin tur til å velge. Om de ikke innretter seg etter det og fortsetter å krangle, så blir det ingen spilling. Anonymkode: 02335...5c0 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Jeg gjør motsatt, jeg prøver nok mer å overtale min unge til å dele/la den andre få leken. Særlig hvis vi er hjemme hos oss! Å ta parti med eget barn kan skape et bortskjemt monster spør du meg.. Anonymkode: 16553...cdb 6
Hactar Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 De er kanskje litt unge ennå, men om de har roet seg ned nok til å snakke, kan dere begynne med å la begge to fortelle hva de er opprørt over. Da er det viktig at det er hver sin tur til å snakke, og at dere forteller tilbake til barna hva dere oppfatter at hver av dem mener. Så kommer det litt for de viderekomne; om noen av dem kan tenke ut en løsning. Her trenger de nok litt hjelp. Kan det være en løsning å trekke lodd? Kan begge to leke med noe annet litt? Målet er at de etter hvert lærer seg å lytte til hverandre og finne løsninger som begge kan leve med fremfor at de voksne skal være "dommere". Det er et stykke frem til de kan forventes å klare det, men tenker det er god læring å begynne og øve allerede nå. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 I sånne situasjoner er det ikke noe vits i å prøve å finne ut av hvem som var «tyven». Prat heller om hva man kan gjøre når man er uenig i slike situasjoner. Fokus på løsning, ikke problem. Anonymkode: ffca3...c39 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 Når vi er hos oss så får ofte gjesten leken for at mitt barn skal lære å dele. Hos denne vennen vi er mest hos så er det samme regel tilbake. Ellers følger vi med og vi ser hvem som egentlig hadde leken først. Anonymkode: 5416d...7a4
Tellus Skrevet 18. april 2020 #10 Skrevet 18. april 2020 Skjønner hva du mener. Tror jeg ville trøstet og snakket litt med barnet (hver for seg) og spør gjerne barnet hva som skjedde, slik at barnet ditt får anledning til å forklare seg for deg. Selv om barna sier forskjellig, så trenger de at du trøster og viser at du forstår at barnet ble lei seg. Tilslutt må man finne en løsning. F.eks at det ene barnet får ha leken først, så etter noen minutter er det neste sin tur. Slik lærer de å vente på tur, og de lærer å dele på ting. Kanskje blir det ene barnet lei seg for å måtte vente, men jeg tror samtidig at de trenger å lære det. Hvis de krangler om noe annet blir det motsatt sin tur å vente. Eller så får man si at da avslutter vi denne leken og finner på noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå