Gjest lønn Skrevet 21. juni 2005 #1 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg skal ha lønnsforhandlinger i morgen og er veldig usikker på hva jeg skal be om (og hvordan). Er markedsansvrlig i en kjede og tjener skarve 375.000 + en del frynsegoder (er vel oppe i ~390 med tilleggene). Er bachlor fra BI/NMH og har 8 års erfaring + litt tilleggsutdannelse (grafisk design og handel og markedsføring på web). Har prøvd å finne ut hva andre tjener i omtrent samme stilling, utdannelse og med samme erfaring, men kan ikke finne noe relevant på lønnsstatistikkene.. Noen som vet? Syns jeg tjener for dårlig, men hva skal jeg be om og hvordan skal jeg argumentere for å få det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lønn Skrevet 24. juni 2005 #2 Del Skrevet 24. juni 2005 Ingen som hadde noe råd jo... :veldigsur: Ba om 400.000 og dekket avis jeg. Får se om det går igjennom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brud i sommer Skrevet 27. juni 2005 #3 Del Skrevet 27. juni 2005 vanskelig å si hva folk skal tjene. Kommer an på så mange ting: personalansvar, hvilken bransje osv I IT bransjen ville du sikkert tjent 500'.. I klesbransjen tror jeg det er dårligere betalt.. Må jo finnes noe lønnsstatistikker på markedsansvarlig?? Syntes det var lite å be om 400' hvis du var misfornøyd med 375'... Det er kun 25' opp.. Men lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brud i sommer Skrevet 27. juni 2005 #4 Del Skrevet 27. juni 2005 Dette er fra lønnsundersøkelsen 2002, vedr. de fra NMH (sivilmarkedsførere tror jeg). Dette er jo 3 år gammelt, og man regner vel minst 5% økning pr år? Bruttolønn Minimum Maksimum gj.snitt Markedsansv/sjef/dir 270.000 550.000 415.581 Produktansv/sjef/dir 300.000 530.000 384.258 Konsulent/Rådgiver 250.000 720.000 392.631 Prosjektleder 260.000 480.000 337.926 Salgskonsulent 180.000 400.000 299.844 Markedskonsulent 240.000 480.000 340.535 Dglig leder/direktør 280.000 850.000 439.200 Salgsansv/sjef/dir 240.000 1.100.000 486.000 Markedskoordinator 272.000 480.000 333.714 Avd./Distr./Reg. sjef 300.000 696.000 432.800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lønn Skrevet 30. juni 2005 #5 Del Skrevet 30. juni 2005 Takk for svar, men det var en smule depresivt.... :veldigsur: Syns lønnsforhandlinger er no herk, for jeg er ikke noe flink til å kreve noe som helst og derfor tjener jeg ikke bedre. :veldigsur: Får se hva jeg får da - får ikke vite det før over ferien. Jeg fikk i alle fall gitt beskjed om at jeg ikke var fornøyd. Men vet ikke om jeg fikk sagt det tydelig nok. Er så lite flink til det der. En smule ironisk i og med at jeg er bachlor med spesialisering i kommunikasjon og så greier jeg ikke gi beskjed om hva jeg ønsker en gang :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mito24 Skrevet 30. juni 2005 #6 Del Skrevet 30. juni 2005 Med åtte års erfaring synes jeg det hørtes temmelig lite ut. Har du vurdert å bytte jobb? Eller ihvertfall vurdere å vurdere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lønn Skrevet 30. juni 2005 #7 Del Skrevet 30. juni 2005 Med åtte års erfaring synes jeg det hørtes temmelig lite ut. Har du vurdert å bytte jobb? Eller ihvertfall vurdere å vurdere det? Ja, har tenkt alvorlig på det. Men så har vi tenkt å få barn. Og om jeg bytter jobb nå må vi sette det på hold i ett år, kan ikke begynne i ny jobb og så komme rett etterpå og be om svangerskapspermisjon. Men om vi får unge nå får jeg jo enda mindre penger i og med at jeg må ut i permisjon (80% er det ikke?). Blæh, syns dette er veldig vanskelig jeg... Og nå har jeg jo hatt de forhandlingene så da kan jeg vel ikke komme og si jeg har tenkt mer og vil ha mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brud i sommer Skrevet 30. juni 2005 #8 Del Skrevet 30. juni 2005 har vært i samme situasjon. Det er viktig å finne ut hva andre i samme stilling tjener. Jeg er heller ikke noe god til å be om lønn, for det er så lett å tenke at "siden jeg ikke får bedre lønn enn dette, så er det vel fordi jeg ikke gjør en bedre jobb enn at det er dette jeg fortjener".. Grunnen til at du ikke får mer i lønn er rett og slett fordi du ikke tør å be om en skikkelig hopp! Jeg har gjort det nå i våres og lyktes med det. Hvis du ikke er fornøyd med utkastet arbeidsgiver kommer med - si ifra! Du har rett og slett ingenting å tape på det.. Det værste som kan skje er at de sier nei. Det som er viktig er å ha begrunnelse for lønnsøkningen. Eks: det er lenge siden du fikk en individuell lønnsvurdering / har ytt ekstra innsats en periode som har gitt resultater/ du ligger langt under det som er gjennomsnitt for denne stillingen (skaff deg oppdatert informasjon og tall å legge på bordet).. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lønn Skrevet 30. juni 2005 #9 Del Skrevet 30. juni 2005 Sjefen kom med svar i dag da; det hyggelige styret vårt hadde funnet ut at 3% - tre prosent - var passe :o Jeg fant no statistikk på BI sine sider, klippet de inn i en mail (med link til siden) til sjefen og skrev at siden dette var snitt begynnerlønn og tatt i betraktning at jeg i tillegg har høyst relevant utdannelse ut over dette og 8 års erfaring mener jeg lønnen min bør være høyere over begynnerlønnen enn den er. Får se hva han svarer på det da... I tillegg har jeg begynt å se etter andre jobber. Fant 4-5 aktuelle stillinger i løpet av en liten time titting i avis og på nett. Men så er det den ungen vi tenkte å prøve på... Begynner å bli på tide og vel så det. Samboern vil drøye til jul på grunn av endringer i hans jobb. Og så blir vi kanskje ikke gravid med det samme (tar vel ofte litt tid?) så kan jeg ende med å jobbe der i årevis: Kanskje gravid på ettervinteren, 9 mnd med mage, drøyt år svangerskapspermisjon og så begynne å se etter ny jobb. Da blir det fort snakk om en tre år til på luselønn og det gidder jeg ikke :o Men jeg er 34 år nå og skal jeg ha ny jobb syns jeg ikke jeg kan bli gravid første året. Så tar det kanskje et halvår å bli gravid og da er jeg rundt 36 når jeg får den ungen og det syns jeg er i overkant, ikke sikkert vi kan få noe unge heller og da blir vi fort for gamle til prøverør og adoposjon. Sørens dilemma! Føles som jeg må velge mellom lusejobb og unge, eller fin jobb og barnløs. Og jeg blir grinete på samboern også for jeg syns ikke han ser alvoret i det her :evil: "Ikke tenk på dette nå da, nå skal vi på ferie og kose oss og så kan vi tenke på dette til høsten" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brud i sommer Skrevet 30. juni 2005 #10 Del Skrevet 30. juni 2005 Så bra at du tok mot til deg å sendte han en mail. 3% må være helt elendig??? Jeg har ikke så veldig peiling. Jeg har fått ca 30%... uten sammenligning forøvrig. Harde forhandlinger og en annen jobb for hånden (+ at jeg hadde veldig lav lønn i forhold til kollegaer) gjorde det.. Så nå er iallefall jeg fornøyd! Håper du også får en lønnsøkning som står i stil med jobben du utfører/erfaringer du har.. Lykke til!! (og skriv til oss om hva som skjer...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 30. juni 2005 #11 Del Skrevet 30. juni 2005 Ja, har tenkt alvorlig på det. Men så har vi tenkt å få barn. Og om jeg bytter jobb nå må vi sette det på hold i ett år, kan ikke begynne i ny jobb og så komme rett etterpå og be om svangerskapspermisjon. Men om vi får unge nå får jeg jo enda mindre penger i og med at jeg må ut i permisjon (80% er det ikke?). Blæh, syns dette er veldig vanskelig jeg... Og nå har jeg jo hatt de forhandlingene så da kan jeg vel ikke komme og si jeg har tenkt mer og vil ha mer? Nå vet jeg ikke om dere har noen spesielle avtaler i ditt firma, men husk at når du skal i svangerskappermisjon så får man uansett vanligvis bare 80% av 6G(ca 350'). Så i den tiden spiller det liten rolle om man tjener 450 eller 370. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 30. juni 2005 #12 Del Skrevet 30. juni 2005 3% må være helt elendig??? Jeg har ikke så veldig peiling. Jeg har fått ca 30%... uten sammenligning forøvrig. Harde forhandlinger og en annen jobb for hånden (+ at jeg hadde veldig lav lønn i forhold til kollegaer) gjorde det.. Så nå er iallefall jeg fornøyd! 3 % er helt vanlig det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lønn Skrevet 1. juli 2005 #13 Del Skrevet 1. juli 2005 Nå vet jeg ikke om dere har noen spesielle avtaler i ditt firma, men husk at når du skal i svangerskappermisjon så får man uansett vanligvis bare 80% av 6G(ca 350'). Så i den tiden spiller det liten rolle om man tjener 450 eller 370. Vet det, men nå har jeg jobbet her i to år. Da jeg begynte fikk jeg ikke det jeg ba om i lønn, men det ble antydet at jeg kunne gå opp senere. Jeg hadde ikke lønnsforhandlinger i fjor, dette gikk jeg med på fordi jeg trodde jeg da ville få en real oppgang i år. Slik jeg ser det så må jeg ha den oppgangen NÅ uten blir den ikke noe av - da blir det bare noen prosent nå og da. :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lønn Skrevet 1. juli 2005 #14 Del Skrevet 1. juli 2005 Så bra at du tok mot til deg å sendte han en mail. 3% må være helt elendig??? Jeg har ikke så veldig peiling. Jeg har fått ca 30%... uten sammenligning forøvrig. Harde forhandlinger og en annen jobb for hånden (+ at jeg hadde veldig lav lønn i forhold til kollegaer) gjorde det.. Så nå er iallefall jeg fornøyd! Håper du også får en lønnsøkning som står i stil med jobben du utfører/erfaringer du har.. Lykke til!! (og skriv til oss om hva som skjer...) Lucky you! 3% er omtrent det lønnsreguleringen ligger på i år, men jeg skulle hatt mye mer (se svaret over). Blir så sint fordi jeg gikk med på det her i utgangspunktet! Snille piker kommer til himmelen og resten kommer hvor de vil! Jeg tar ferie nå og er ikke tilbake før august, så det skjer vel ikke noe før den tid. Har ikke lyst å være "snill" mer jeg nå. Prøve å slutte med det tullet der for det fører ikke noe godt med seg for meg likevel. Er en del reising og heldagsmøter i forbindelse med denne fjompejobben. Kan jeg kreve det betalt som overtid? Nå til høsten er det i hvert fall to utenlandsturer samt 3-4 arrangementer her i byen som går over to dager hvor det er middag på kvelden hvor jeg må være tilstde. Kan jeg kreve overtidsbetalt for dette? Overtid for alle timer ut over vanlig arbeidstid inkludert natten? Vanlig reiseskjema er vanskelig å få noe penger ut av for alle kostnader (reise, overnatting, mat) er som regel betalt av min jobb i og med at det er vi som arrangerer disse møtene og får det da ikke på diett på reiseregningen. Kan jeg kreve det som overtid eller på noen annen måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brud i sommer Skrevet 1. juli 2005 #15 Del Skrevet 1. juli 2005 Vet jo ikke hva som skjedde i ditt forhandlingsmøte, og hva du faktisk ba om.. Men det er gjerne slik at man må be om en faktisk sum (og ikke bare en lønnsvurdering) for å vise at man faktisk vet hva man er verdt. Det er også vanlig å sette frem sine ideer om hvor man vil være lønnsmessig om et par år, slik at arbeidsgiver vet hva du strekker deg etter (da vil det nok være enklere for deg å få ettergitt ønsker, da de kan legge det inn i budsjetteringen av lønnsforhandlinger i bedriften din). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Louise_* Skrevet 12. juli 2005 #16 Del Skrevet 12. juli 2005 Det er ikke lett for jenter i lønnsforhandlinger. De man forhandler med er gjerne menn- uansett om de er menn eller kvinner- kvinnelige ansatte er ofte redd for å skape konflikt, og for ikke å bli likt: de frykter at den vennskapelige tonen de har med sine overordnede (som de spøker og fleiper med) skal bli totalt ødelagt etter at de har sittet i forhandlinger og krevd noe av dem. Vel, bare for å informere alle jenter: de er ikke slik menn tenker. De tenker interesser, ikke person. Dessuten har menn knapper i hjernen sin som funker "av og på". Dvs. når du sitter i lønnsforhandlinger med dem, har de for lengst silt ut alle episodene på netthinnen der du og de har det hyggelig sammen. Jenter bør lære seg å si det de skal si når de først er der: ikke etterpå i en e-post. Si det som skal sies, og la det briste eller bære: men få sagt det. Ellers bygger det seg opp aggresjon inne i jenter og de blir sinte på seg selv fordi de aldri får sagt det de egentli vil si til de de vil si det til. Dette er ikke smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 12. juli 2005 #17 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg kjenner en markedsansvarlig/konsulent i en kommune: hun har 2 års ansiennitet og diplomøkøonom utdanning og hennes lønn er (hold deg fast!) skarve 310 000,- Jobber man i kommune-Norge får man luselønn. Jeg synes kommunene burde heve nivået på lønningene sine! Ellers får de ikke mange bra folk med gode utdanninger der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 12. juli 2005 #18 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg kjenner en markedsansvarlig/konsulent i en kommune: hun har 2 års ansiennitet og diplomøkøonom utdanning og hennes lønn er (hold deg fast!) skarve 310 000,- Jobber man i kommune-Norge får man luselønn. Jeg synes kommunene burde heve nivået på lønningene sine! Ellers får de ikke mange bra folk med gode utdanninger der. ← Jeg vet om siviløkonomer med to års ansiennitet som tjener 250 000 i private bedrifter i Bergen, så med mindre hun har veldig mye ansvar tror jeg ikke det er så mye å si på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bree Skrevet 12. juli 2005 #19 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) Vel, for å få høyere lønn gjelder igrunnen mest de harde fakta vedrørende DEG og hvorfor bedriften skal prioritere å gi DEG høyere lønn fremfor andre. En sjef er ikke så opptatt av hvilken utdannelse du har, hvor gammel du er, erfaring osv. H*n bryr seg om hva slags jobb du gjør!! Synliggjør jobben din i lønnsforhandlinger (og ellers også). Vis dem hvorfor de må gi deg bedre lønn - hvorfor akkurat DU er uunværlig i bedriften. Gir de deg 3%, er de neppe redde for å miste deg. Sørg for at de BLIR redde for å miste deg, så går du opp i lønn. Endret 12. juli 2005 av Bree Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå