Silva Pluvialis Skrevet 18. april 2020 #141 Skrevet 18. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det mest innlysende er jo posisjonsdata. Hvor du har vært, og hvor du er akkurat nå. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilke data appen ellers har tilgang til (de nekter jo å offentliggjøre kildekoden og informere om sikkerhetstiltakene, så...), men ut fra annonsert funksjonalitet, så er det ikke utenkelig at noe helsedata knyttet til deg som individ også kan komme på avveie. Selvfølgelig, i aller verste, far-fetched scenario, så kan jo også sofistikerte hackere ta over hele mobilen din, og dermed også få tilgang på alle sosiale medier, mail, meldinger og lignende, men dette ser jeg på som ganske usannsynlig. Det vil kreve et ekstremt nivå av inkompetanse hos både utviklerne og sluttbrukerne (men for all del, jeg blir stadig overrasket over hvor utbredt inkompetanse innen informasjonssikkerhet er...). Første avsnitt, derimot, er – dessverre – ikke usannsynlig i det hele tatt. Anonymkode: 0f320...776 Hvem kan se hvor man er og hvor man har vært? Hvem som helst eller de som eier appen? Helsedata knyttet til korona eller generelt? 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #142 Skrevet 18. april 2020 On 4/17/2020 at 7:27 PM, AnonymBruker said: Rekkevidden er to meter. Jeg regner med den ville slått inn her hjemme. Naboen har korona, så hvis vi sitter på do og spiller candy crush samtidig, vil den sikkert varsle til tross for at hverken jeg eller samboeren har vært utenfor døra på snart to måneder. Jeg ser ikke helt hva nytten er i det. Det ville vært en million ganger større sjanse for å bli smittet hvis noen hostet på meg på butikken selv om hele forbipasseringen hadde vært over 10 sekunder, enn om naboen sitter på do i 15 minutter samtidig som meg i to adskilte boliger. Anonymkode: 2acf7...9f9 2 meter? Gjennom tynne gipsvegger også? Det er jo enda en grunn til at jeg ikke kan ha appen. Bor i et bygg med hybler på 12 kvm med tynne vegger. Naboen har sofa eller seng på andre siden av min vegg. Kan ikke ha noe av at jeg da får varsel om å ha vært for nær noen andre når det faktisk er en annen boenhet. Da blir vi begge såfall pålagt isolasjon i åresvis enda vi ikke har kontakt engang. Anonymkode: 08076...544 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #143 Skrevet 18. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil kreve et ekstremt nivå av inkompetanse hos både utviklerne og sluttbrukerne (men for all del, jeg blir stadig overrasket over hvor utbredt inkompetanse innen informasjonssikkerhet er...). Så lenge det er norsk offentlig sektor som skal lage noe selv, slutter jeg aldri å bli overrasket... Anonymkode: c5ec2...3b3 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #144 Skrevet 18. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 2 meter? Gjennom tynne gipsvegger også? Det er jo enda en grunn til at jeg ikke kan ha appen. Bor i et bygg med hybler på 12 kvm med tynne vegger. Naboen har sofa eller seng på andre siden av min vegg. Kan ikke ha noe av at jeg da får varsel om å ha vært for nær noen andre når det faktisk er en annen boenhet. Da blir vi begge såfall pålagt isolasjon i åresvis enda vi ikke har kontakt engang. Anonymkode: 08076...544 Merkelig at de ikke forklarer noe angående dette. Alt hemmelighetskremmeriet rundt denne appen gjør at den aldri skal lastes ned. Anonymkode: c5ec2...3b3 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #145 Skrevet 18. april 2020 Installerte og hadde den i 2 dager. Appen trekker så mye strøm at telefonen var tom på kort tid. Nei takk. Anonymkode: e1f6a...9ea 7
Bix Skrevet 18. april 2020 #146 Skrevet 18. april 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det mest innlysende er jo posisjonsdata. Hvor du har vært, og hvor du er akkurat nå. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilke data appen ellers har tilgang til (de nekter jo å offentliggjøre kildekoden og informere om sikkerhetstiltakene, så...), men ut fra annonsert funksjonalitet, så er det ikke utenkelig at noe helsedata knyttet til deg som individ også kan komme på avveie. Selvfølgelig, i aller verste, far-fetched scenario, så kan jo også sofistikerte hackere ta over hele mobilen din, og dermed også få tilgang på alle sosiale medier, mail, meldinger og lignende, men dette ser jeg på som ganske usannsynlig. Det vil kreve et ekstremt nivå av inkompetanse hos både utviklerne og sluttbrukerne (men for all del, jeg blir stadig overrasket over hvor utbredt inkompetanse innen informasjonssikkerhet er...). Første avsnitt, derimot, er – dessverre – ikke usannsynlig i det hele tatt. Anonymkode: 0f320...776 Kunne ikke vært mer enig. Offentlig norsk IT-sikkerthet er på nivå med satiren man ser i tegneseriene, og selv ville jeg bli svært overrasket hvis disse dataene ikke kom på avveie; til det er målet altfor fristende - så det er bare et spørsmål om tid før en eller annen 12-åring klarer å finne ut hvordan man skal knekke sikkerheten her. Andre land lager en sporingsapp som skal ta knekken på viruset; Norge lager en sporingsapp som skal ta knekken på batteriet. Endret 18. april 2020 av Bix 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #147 Skrevet 18. april 2020 3 minutter siden, Gorilla skrev: Hvem kan se hvor man er og hvor man har vært? Hvem som helst eller de som eier appen? Helsedata knyttet til korona eller generelt? Nå er det hackere og andre kriminelle jeg i hovedsak er bekymret for. Jeg har for så vidt tillit til myndighetens intensjoner (til en viss grad), men det er klart det er en mulighet for at apputviklere eller statsansatte kan finne på å misbruke informasjon de får tilgang til med denne appen. Nå sier riktignok Bent Høie følgende: "Jeg har ikke antallet, men det er snakk om en eller to personer som har krypteringsnøkkelen – men den skal ikke bli brukt." ... hva nå enn det betyr. Selv jeg med doktorgrad innen programvaresikkerhet, og 20 vekttall i kryptografi og kryptosystemer, er litt usikker på hva Helse- og Omsorgsministeren egentlig mener her, og skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke han forstår det selv heller. Uansett – hovedbekymringene mine er ikke statsansatte eller tvilsomme hensikter hos de som (foreløpig) sitter med kontrollen. Det jeg bekymrer meg for er hvis (eller kanskje mer presist: når) denne appen blir hacket, så er det de kriminelle som ser hvor du er og har vært. Og ikke bare du. Millioner av nordmenn. Og ikke bare sporadisk. Kontinuerlig. De ser til enhver tid hvor alle er og har vært, døgnet rundt, hele tiden. Vi får bare håpe, når hackingen først skjer, at det blir raskt oppdaget, og stoppet. Dessverre er det sjeldent tilfelle. Statistikker viser litt forskjellig, men den mest troverdige forskningsrapporten jeg har lest, viser at datainnbrudd (a.k.a. hackerangrep) gjennomsnittlig oppdages 5 måneder etter at det har skjedd. Og dessverre er det så mye mørketall her, som bare vil trekke den reelle gjennomsnittstiden opp. Jeg kan faktisk ikke få understreket nok hvor ille det er å bruke en slik app, når utviklingen av den har skjedd så til de grader i hui og hast, av et lite, norsk team (men der informasjonen blir lagret i utlandet). Det er gode grunner til at Forsvaret, Politiet, Datatilsynet og IT-sikerhetseksperter over hele Norge fraråder eller forbyr å laste ned denne appen. Som sagt, sikkerhetshjertet mitt blør. Jeg gremmes. Anonymkode: 0f320...776 13
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #148 Skrevet 18. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det hackere og andre kriminelle jeg i hovedsak er bekymret for. Jeg har for så vidt tillit til myndighetens intensjoner (til en viss grad), men det er klart det er en mulighet for at apputviklere eller statsansatte kan finne på å misbruke informasjon de får tilgang til med denne appen. Nå sier riktignok Bent Høie følgende: "Jeg har ikke antallet, men det er snakk om en eller to personer som har krypteringsnøkkelen – men den skal ikke bli brukt." ... hva nå enn det betyr. Selv jeg med doktorgrad innen programvaresikkerhet, og 20 vekttall i kryptografi og kryptosystemer, er litt usikker på hva Helse- og Omsorgsministeren egentlig mener her, og skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke han forstår det selv heller. Uansett – hovedbekymringene mine er ikke statsansatte eller tvilsomme hensikter hos de som (foreløpig) sitter med kontrollen. Det jeg bekymrer meg for er hvis (eller kanskje mer presist: når) denne appen blir hacket, så er det de kriminelle som ser hvor du er og har vært. Og ikke bare du. Millioner av nordmenn. Og ikke bare sporadisk. Kontinuerlig. De ser til enhver tid hvor alle er og har vært, døgnet rundt, hele tiden. Vi får bare håpe, når hackingen først skjer, at det blir raskt oppdaget, og stoppet. Dessverre er det sjeldent tilfelle. Statistikker viser litt forskjellig, men den mest troverdige forskningsrapporten jeg har lest, viser at datainnbrudd (a.k.a. hackerangrep) gjennomsnittlig oppdages 5 måneder etter at det har skjedd. Og dessverre er det så mye mørketall her, som bare vil trekke den reelle gjennomsnittstiden opp. Jeg kan faktisk ikke få understreket nok hvor ille det er å bruke en slik app, når utviklingen av den har skjedd så til de grader i hui og hast, av et lite, norsk team (men der informasjonen blir lagret i utlandet). Det er gode grunner til at Forsvaret, Politiet, Datatilsynet og IT-sikerhetseksperter over hele Norge fraråder eller forbyr å laste ned denne appen. Som sagt, sikkerhetshjertet mitt blør. Jeg gremmes. Anonymkode: 0f320...776 Jeg håper at du eller en av dine kolleger med så mye kompetanse på området skriver en kronikk som får plass hos en av de store avisene. Dette må frem i lyset. På tide at viktige problemstillinger blir tatt tak i, og ikke hva Pilotfrue mener om at barnehagen skal åpne igjen. Anonymkode: c5ec2...3b3 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #149 Skrevet 18. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper at du eller en av dine kolleger med så mye kompetanse på området skriver en kronikk som får plass hos en av de store avisene. Dette må frem i lyset. På tide at viktige problemstillinger blir tatt tak i, og ikke hva Pilotfrue mener om at barnehagen skal åpne igjen. Anonymkode: c5ec2...3b3 Det er mange kompetente fagfolk som har uttalt seg kritisk, men det er vanskelig å få gehør når halve befolkningen har kommet i en boble der de gjør som de får beskjed om helt ukritisk. I mange tilfeller jeg veldig for å følge strømmen, for som regel har myndighetene gode råd som det er lurt å følge, og de vet ofte bedre hva som er godt for oss, enn mange gjør selv. Men i dette tilfellet er det dessverre skivebom. Kompetent kritikk blir fullstendig oversett. At enkeltpersoner med kompetanse blir ignorert er jeg ikke så overrasket over, men at Datatilsynets kritikker blir feid under teppet, og status quo fortsetter som om ingen røster er blitt hevet, er jeg overrasket over. Jeg håper bare det legges merke til at både Forsvaret og Politiet også viser – om ikke med ord, så i alle fall med handlinger – at denne appen ikke er tilstrekkelig sikret. Synd og trist at når myndighetene først bommer, så er det i en så stor og ufattelig viktig sak. Dette er viktigere, og farligere, enn de fleste forstår. Spesielt farlig er det når naiviteten og ignoransen får vanlige folk til å skamlegge kritikerne. «Kritikk-shaming» er det siste vi trenger nå! Anonymkode: 0f320...776 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #150 Skrevet 18. april 2020 Jeg er veldig glad for at appen har kommet, og jeg har lastet den ned, og er glad for at veldig mange andre også har gjort det. Samtidig har jeg forståelse for noen folk av forskjellige årsaker ikke kan eller vil laste den ned. Jeg forstår også at det hadde vært mest effektivt hvis aller lastet den ned, men: Det er greit for meg, fordi jeg tror at de som ikke vil ha den på telefonen sin, har like mye lyst til å bli kvitt coronaen som resten av befolkningen. Anonymkode: a1c68...6ef
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #151 Skrevet 19. april 2020 Tenk når jeg blir smittet av deg. Ikke fordi jeg har vært 15 minutter innenfor 2 meter, men fordi jeg kjøpte og spiste eplet du tok på. Tenk når jeg plutselig blir syk, og må ringe 113... Men smitteappen har tømt batteriet på mobilen 😞 😭😱 Anonymkode: e3107...11f 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #152 Skrevet 19. april 2020 Gjør det heller påbudt med munnbind utendørs. Anonymkode: ac870...128
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #153 Skrevet 19. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør det heller påbudt med munnbind utendørs. Anonymkode: ac870...128 Hva skal man med munnbind utendørs? Det er muligens fornuftig innendørs i butikker etc. Anonymkode: 9bbfc...b7e 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #154 Skrevet 19. april 2020 Jaja, så godt testet og beskyttet var den appen...🙄 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3dwae/har-funnet-sikkerhetsrisiko-i-smittestopp-appen-kan-brukes-til-aa-spore-andre Anonymkode: c5ec2...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #155 Skrevet 19. april 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, så godt testet og beskyttet var den appen...🙄 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3dwae/har-funnet-sikkerhetsrisiko-i-smittestopp-appen-kan-brukes-til-aa-spore-andre Anonymkode: c5ec2...3b3 Og det ble funnet av én norsk fyr, som jobber alene, på to dager? Både statlig etterretning og organiserte kriminelle har hundre-/tusenvis av fast ansatte hackere som jobber på skift, døgnet rundt, for å finne og utnytte sårbarheter i applikasjoner som denne. Og jeg skal love dere at denne appen i høyeste grad er interessant for alle disse, så du kan regne med at de jobber med det. Grusomt. Helt forbanna, ufattelig hårreisende. Unnskyld språket. Anonymkode: 0f320...776 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #156 Skrevet 19. april 2020 De visste vist allerede om det med at det var samme kode pr person hver gang, og det er planlagt endret. Nå vet de om litt til pga han i artikkelen. Bra, synes jeg. Jeg synes fremdeles det er bra med app. Jeg synes også det er bra at det er frivillig å laste ned appen. Det at det er et ønske om at flest mulig laster ned appen, synes jeg informasjonskampanjer får ta seg av. Anonymkode: a1c68...6ef
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #157 Skrevet 19. april 2020 Nå kommer Erna hjem til deg når du spiser frokost i indikerer, pga hun har lest seg opp på dine daglige gjøremål i appen, og valgte frokostinvasjon som et passende tidspunkt Anonymkode: a1c68...6ef
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #158 Skrevet 19. april 2020 PS, totalt off tema, men IHate Autokorrektur Anonymkode: a1c68...6ef
stan Skrevet 19. april 2020 #159 Skrevet 19. april 2020 Jeg har uansett bestandig gps sporing på mobilen Om norske myndigheter i tillegg til Google, Facebook, CIA og kineserne vet hvor jeg befinner meg gjør det ikke mye forskjell. Og selv uten gps sporing har mobiloperatøren full oversikt over hvor mobilen er. Hvis jeg skal gjøre noe suspekt. Besøke elskeren min, rane en bank og slikt, tar jeg uansett ikke med mobilen.
wintergirl Skrevet 19. april 2020 #160 Skrevet 19. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Veien til helvete er grunnlagt med gode intensjoner" som det ordtaket heter. Folk ønsker selvfølgelig å bidra med noe som de innbiller seg kanskje kan hjelpe. Men visse grenser burde egentlig ikke krysses. Går befolkningen med på alle slike ting, så kan myndighetene garantert ta alt dette til et LAANGT høyere nivå på ett senere tidspunkt. For eksempel blir vi nødt til å akseptere at vi skal konstant filmes i våre egne hjem. Noe som per i dag sannsynligvis er fullstendig utenkelig for de aller fleste. Anonymkode: 407a5...fb4 Du vet svaret på det? Mange har jo ikke noe å skjule, så hvorfor bry seg om at noen vil sitte å titte på dem? Dessuten så har de fleste smarttelefoner, snap, Facebook, insta og nå denne smittestopp appen, så hvorfor bry seg? De tar «pene» skritt om gangen og på den måten så blir mange vant med det og godtar enda mer.
Anbefalte innlegg