Gjest Peanut Skrevet 18. april 2020 #121 Skrevet 18. april 2020 Bruker man vpn eller er offline er man nok tryggere for å bli sporet om noe
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #122 Skrevet 18. april 2020 Appen suger batterikapasitet. Avinnstallerte den Anonymkode: 83cd0...d2e 5
Gjest Forumhei Skrevet 18. april 2020 #123 Skrevet 18. april 2020 (endret) På 17.4.2020 den 0.53, AnonymBruker skrev: Nå har appen kommet. Nå må alle gjøre sitt for å stoppe smitten. Det bør bli strengt forbudt å ikke laste ned denne appen, myndighetene bør få tilgang til aktiviteten i google play eller app store for å kontrollere at alle tar del i dette aktive forebyggende og smittesporende arbeidet for å hindre videre spredning av viruset. Det nytter ikke med oppmodninger, alle må laste ned appen for å ta del i dette viktige dugnadsarbeidet der mye viktig kan gjøres gratis, men folk ikke gidder å ta del i arbeidet. Det bør få strenge konsekvenser å ikke laste ned appen, først ved bot og i ytterste fall forelegg. Nå er vi i krisetider, det nytter ikke å oppfordre folk, laste ned appen nå hvis du ikke allerede har gjort det. Anonymkode: 56a25...43d Den suger batteri, Vi trenger ikke noe app. Endret 18. april 2020 av Forumhei Kan ikke skrive😂
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #124 Skrevet 18. april 2020 Ironisk nok. Smittestopp er en app designet av myndighetene for å holde oversikt over hvermannsen. Men Statsansatte får ikke lov til å laste den ned av sikkerhetshensyn. Kos dere med den nye app'en dere som vil, jeg vil ikke. https://www.aldrimer.no/forsvarsansatte-far-ikke-bruke-ny-app/ Anonymkode: 15e1e...d30 10
wintergirl Skrevet 18. april 2020 #125 Skrevet 18. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ironisk nok. Smittestopp er en app designet av myndighetene for å holde oversikt over hvermannsen. Men Statsansatte får ikke lov til å laste den ned av sikkerhetshensyn. Kos dere med den nye app'en dere som vil, jeg vil ikke. https://www.aldrimer.no/forsvarsansatte-far-ikke-bruke-ny-app/ Anonymkode: 15e1e...d30 Spesielt det der. 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #126 Skrevet 18. april 2020 De sa jo at de som ikke ville eller kunne laste ned appen burde ha med seg en liten notisbok, og skrive ned i den isteden. Anonymkode: a1c68...6ef
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #127 Skrevet 18. april 2020 Ikke forsvarsansatte, ikke politi etc. får lov til å laste den ned. Den har for mange sikkerhetsmangler. Likevel har 1,2 mill lastet den ned 😂 Anonymkode: 74c95...03f 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #128 Skrevet 18. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke forsvarsansatte, ikke politi etc. får lov til å laste den ned. Den har for mange sikkerhetsmangler. Likevel har 1,2 mill lastet den ned 😂 Anonymkode: 74c95...03f og dataene skal lagres i Irland, ikke Norge..... 😂 Anonymkode: e796e...39c 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #129 Skrevet 18. april 2020 3 timer siden, Peanut skrev: Bruker man vpn eller er offline er man nok tryggere for å bli sporet om noe VPN krypterer bare nettverkstrafikken på telefonen, har ikke noe med bruk av GPS enheten eller bluetooth radioen på den. Joda, appen sender selvfølgelig nettverksdata tilbake til skyløsningen til FHI også, men jeg kan ikke se for meg at den blir blokkert. Nettverkstrafikk fra telefonen tillates selvfølgelig, hvis ikke hadde ikke apper som messenger/facebook osv. fungert når man bruker en vpn app på telefonen. Kryptering gjelder bare mellom "nodene" som er kryptert slik at "mellommenn" ikke kan plukke opp trafikken mellom de krypterte nodene, det hjelper ingenting når man i etter trafikken har gått ut av "siste krypterte node" (FHI sin skyløsning) der man har godtatt å legge igjen identifiserbare data. VPN hadde bare fungert hvis appen baserte seg på hvor telefonen "tror" den er i verden basert på ip adressen i nettverket, men så vidt jeg forstår appen så er det kun GPS og bluetooth som brukes som posisjonskilder. Anonymkode: fd9ff...7ca
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #130 Skrevet 18. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber også i IT og jeg lastet ned appen så fort den kom ut. Anbefaler alle å gjøre det samme. Anonymkode: 0eafe...5f7 Jeg jobber også i IT og kommer ikke til å laste ned appen og anbefaler ingen å gjøre det heller. Anonymkode: 2a852...955 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #131 Skrevet 18. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke forsvarsansatte, ikke politi etc. får lov til å laste den ned. Den har for mange sikkerhetsmangler. Likevel har 1,2 mill lastet den ned 😂 Anonymkode: 74c95...03f Hvor har du info på at politi nektes? Anonymkode: c5ec2...3b3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #132 Skrevet 18. april 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvor har du info på at politi nektes? Anonymkode: c5ec2...3b3 Bak betalingsmur, men overskriften sier sitt: Politiet sier nei til smitteapp Quote Erna Solberg håper flest mulig kommer til å laste ned Smittestopp. Sør-Øst politidistrikt har gitt sine ansatte beskjed om ikke laste ned appen. Anonymkode: eddd4...297 3
Tuppeluri Skrevet 18. april 2020 #133 Skrevet 18. april 2020 Jeg er for personvern, og norsk frihet. Folk må få velge det de vil selv. Vil de ikke laste ned appen, neivel, bryr meg lite. Men å komme med grunnlaget overvåking som en viktig faktor for å IKKE laste ned appen blir for dumt hvis du bruker snapchat, instagram, facebook eller andre former for sosiale medier. De overvåker og eier allerede mer enn halvparten av informasjonen du har på nett
Silva Pluvialis Skrevet 18. april 2020 #134 Skrevet 18. april 2020 (endret) Hva med de som lever på kode 6 eller 7 og ikke kan bli funnet eller sporet opp? Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #135 Skrevet 18. april 2020 6 minutter siden, Tuppeluri skrev: Jeg er for personvern, og norsk frihet. Folk må få velge det de vil selv. Vil de ikke laste ned appen, neivel, bryr meg lite. Men å komme med grunnlaget overvåking som en viktig faktor for å IKKE laste ned appen blir for dumt hvis du bruker snapchat, instagram, facebook eller andre former for sosiale medier. De overvåker og eier allerede mer enn halvparten av informasjonen du har på nett Jeg er så lei dette argumentet. Ja, selskaper som de du ramser opp har ekstremt mye informasjon om oss. Det er likevel ekstremt strenge regler for når disse selskapene kan utlevere informasjon om deg til myndighetene? Hvorfor? Jo, fordi disse selskapene har et mål i siktet, nemlig å tjene mest mulig penger. Om de utleverer informasjon om kundene sine helt ukritisk, vil inntektsgrunnlaget deres forsvinne. For å si det slik, det er en grunn til at Apple nekter å hjelpe noen myndighet i verden med å knekke iPhone. Myndighetene har derimot ikke økonomiske insentiver på samme måte. De har potensielt en langt større interesse for informasjonen om deg. Se bare på hvordan bomstasjoner og fotobokser har blitt misbrukt til tross for at de ikke skulle det. Se hvordan FHI både har ulovlig oppbevart et DNA-register, og hvordan de ble hacket og mistet masse sensitive data om norske pasienter. Så lenge vi kan stole på myndighetene er en slik app nokså uproblematisk, men tilfellene jeg nevnte viser jo at man ikke kan stole på dem fullt ut. Vi har i tillegg nettopp vedtatt en lov som gir altfor vide fullmakter for et demokrati. Denne appen kan potensielt brukes til å kartlegge meningsmotstandere av sittende regjering, i det mest ekstreme. Dette er ikke en rettsstat som Norge verdig. Ikke gir appen mening heller, siden BT og GPS konstant er på (som dreper batteriet og gjør deg utsatt for hacking), og man er nødt til å oppholde seg samme sted som noen i 15 min for at varslingen skal skje. Altså gir den ingen nytte ved at du har vært i samme butikklokale som en smittet. Det er heller ikke gitt noen forklaring på hvordan den løser utfordringen med boligblokker. Anonymkode: c5ec2...3b3 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #136 Skrevet 18. april 2020 On 4/17/2020 at 3:42 AM, AnonymBruker said: Dere er barnslige dere som nekter å laste ned appen. Typisk "ingen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre"-mentalitet. Nå er verden i en krisesituasjon, og da bør sivile lover oppheves. Det er jo ikke for ingenting at man blir stilt for krigsrett i krigstider heller. Nå bør et kriselovverk på plass. Det er antatt at over 150 000 mennesker vil miste livet i Norge som en følge av den ukontrollerte spredningen. Husk også at 150 k er det laveste antatte estimatet. Dette er ikke tiden for å opponere mot myndighetenes råd og anbefalinger, dere viser jo at det må påbud til da dere ikke vil rette dere etter anbefalingene. Dere er det nye hyttefolket. Anonymkode: 56a25...43d Barnslig? Jeg sitter hjemme 24/7. Har ikke besøk, går ikke på besøk, går ikke turer. Er på matbutikk max 1 gang i uka, kanskje 1 gang hver 14 dag. Kjenner ikke personene som går der, og er ikke med noen av disse over 15 min eller 1 minutt engang.matvarebutikken er i tillegg 10 min unna til fots, og jeg lar alltid telefon ligge hjemme for å unngå smitte på den. Ikke blir jeg testet heller da jeg ikke er syk eller har symptomer Hvordan i all verden vil jeg eller myndigheter ha noe nytte av at jeg har en app på min tlf? Høie sier det er valgfritt om man vil installere eller ikke. Jeg støtter meg til det. Anonymkode: 08076...544 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #137 Skrevet 18. april 2020 Jeg jobber også i IT-bransjen, spesifikt informasjonssikkerhet. Jeg har en mastergrad i Network Security, og en Ph.D. relatert til Software Security. Jeg kommer aldri til å laste ned denne appen, og anmoder sterkt alle mine bekjente å la være også. Det svir langt inn i sikkerhetshjertet å se hvor mange som hiver seg på bølgen her. Anonymkode: 0f320...776 9
Silva Pluvialis Skrevet 18. april 2020 #138 Skrevet 18. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber også i IT-bransjen, spesifikt informasjonssikkerhet. Jeg har en mastergrad i Network Security, og en Ph.D. relatert til Software Security. Jeg kommer aldri til å laste ned denne appen, og anmoder sterkt alle mine bekjente å la være også. Det svir langt inn i sikkerhetshjertet å se hvor mange som hiver seg på bølgen her. Anonymkode: 0f320...776 Hvilken type informasjon kan komme på avveie? 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #139 Skrevet 18. april 2020 Da må jeg få sponset ny mobil, min har dårlig batteri nå, skrur seg av titt og stadig, låser seg... ikke har jeg plass heller. Ny har jeg ikke råd til. Anonymkode: 50a0b...452 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #140 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, Gorilla skrev: Hvilken type informasjon kan komme på avveie? Det mest innlysende er jo posisjonsdata. Hvor du har vært, og hvor du er akkurat nå. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilke data appen ellers har tilgang til (de nekter jo å offentliggjøre kildekoden og informere om sikkerhetstiltakene, så...), men ut fra annonsert funksjonalitet, så er det ikke utenkelig at noe helsedata knyttet til deg som individ også kan komme på avveie. Selvfølgelig, i aller verste, far-fetched scenario, så kan jo også sofistikerte hackere ta over hele mobilen din, og dermed også få tilgang på alle sosiale medier, mail, meldinger og lignende, men dette ser jeg på som ganske usannsynlig. Det vil kreve et ekstremt nivå av inkompetanse hos både utviklerne og sluttbrukerne (men for all del, jeg blir stadig overrasket over hvor utbredt inkompetanse innen informasjonssikkerhet er...). Første avsnitt, derimot, er – dessverre – ikke usannsynlig i det hele tatt. Anonymkode: 0f320...776 8
Anbefalte innlegg