AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #281 Skrevet 15. juni 2020 15 timer siden, parmanoia skrev: Jaja. Tenker på alle som lo av meg da jeg nektet å installere smitteappen. 🤣 Og som delte et meme der vi som ikke installerte appen ble latterliggjort fordi vi brukte Facebook og Instagram, men ikke installerte en app med «klare personverngarantier»... Nå ser vi at disse klare garantiene bare var luft. Anonymkode: a1673...fd7 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #282 Skrevet 15. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Og som delte et meme der vi som ikke installerte appen ble latterliggjort fordi vi brukte Facebook og Instagram, men ikke installerte en app med «klare personverngarantier»... Nå ser vi at disse klare garantiene bare var luft. Anonymkode: a1673...fd7 Facebook og Instagram ville nok vært stengt ned for lenge siden hvis Datatilsynets hadde hatt den samme myndigheten over dem og muligheten til å ettergå bruken av dataene som blir samlet inn. Smittestopp blir stengt ned fordi Datatilsynet mener den er unødvendig, ikke fordi den har brutt noen garantier. Anonymkode: 8c984...5ba
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #283 Skrevet 16. juni 2020 «Amnesty om Norges smitte-app: Blant de mest inngripende i verden Norges «smittestopp» er ifølge menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty International blant de mest alarmerende i verden – sammen med appene fra Bahrain og Kuwait.» – VG.no Kunne egentlig nesten sitert hele artikkelen, for der er det gullkorn på gullkorn på gullkorn. Kan bare anbefale å lese den! Anonymkode: 0f320...776 9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #284 Skrevet 16. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Facebook og Instagram ville nok vært stengt ned for lenge siden hvis Datatilsynets hadde hatt den samme myndigheten over dem og muligheten til å ettergå bruken av dataene som blir samlet inn. Smittestopp blir stengt ned fordi Datatilsynet mener den er unødvendig, ikke fordi den har brutt noen garantier. Anonymkode: 8c984...5ba https://www.nrk.no/norge/norges-smittestopp-app-blant-de-verste-i-verden-pa-personvern-1.15054311 Vel... Det er jo nettopp det den har gjort da. Sitat Undersøkelsen offentliggjøres rett etter at Folkehelseinstituttet mandag stanset appen og slettet data fra den. Det skjer etter at Datatilsynet fredag sendte et varsel om at den bryter med personvernet. Anonymkode: d377b...abe 3
maskinisten Skrevet 16. juni 2020 #285 Skrevet 16. juni 2020 Da jeg nektet å laste ned dette overgrepet av en applikasjon fikk jeg kommentert av så og si alt av venner, familie og kolleger at «så du bruker ikke Facebook, Instagram, Snapchat etc du da?» Vel, jeg ønsker herved å rette en takk til Datatilsynet for at de beviste at min skepsis var velbegrunnet. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #286 Skrevet 16. juni 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: https://www.nrk.no/norge/norges-smittestopp-app-blant-de-verste-i-verden-pa-personvern-1.15054311 Vel... Det er jo nettopp det den har gjort da. Anonymkode: d377b...abe Vel... det er jo ikke det som står i brevet fra Datatilsynet, da. https://www.fhi.no/contentassets/7ac87ad803c3425688d6cc72e14924cf/20-02058-9-varsel-om-vedtak-om-midlertidig-forbud-mot-a-behandle-personopplysninger---appen-smittestopp.pdf Anonymkode: 8c984...5ba
punkyB Skrevet 16. juni 2020 #287 Skrevet 16. juni 2020 Jeg er vel en av de få da sikkert som synes det å bekjempe covid19 trumfer det at noen evnt. skulle få vite hvor jeg har gått i det siste. Det skulle vel ha vært strenge restriksjoner på hva dataene skulle brukes til.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #288 Skrevet 16. juni 2020 Just now, punkyB said: Det skulle vel ha vært strenge restriksjoner på hva dataene skulle brukes til. Det er det. Datatilsynets poeng er at de mener det er unødvendig å samle inn dataen som appen samler inn. De vil heller at det skal gjøres på en annen måte. Ulempen med den andre måten (bluetooth) er at da åpner man mange litt eldre telefoner for innbrudd på grunn av sikkerhetsfeil som ikke er fikset. Man kan også spores indirekte av apper man ikke engang har installert ved at de bruker alle de andre brukerene sine til å sjekke hvem som er i nærheten. Undertrykkende regimer kan gjøre det samme ved å beordre alle lokale telefonprodusenter til å la telefonene de selger se etter spesifikke brukere. Anonymkode: 8c984...5ba
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #289 Skrevet 16. juni 2020 Stoltenberg-dynastiet slår til igjen. Denne gang kun -30 mill.... Anonymkode: eb13f...366
maskinisten Skrevet 16. juni 2020 #290 Skrevet 16. juni 2020 36 minutter siden, punkyB skrev: Jeg er vel en av de få da sikkert som synes det å bekjempe covid19 trumfer det at noen evnt. skulle få vite hvor jeg har gått i det siste. Det skulle vel ha vært strenge restriksjoner på hva dataene skulle brukes til. Med denne argumentasjonen kan man legitimere deportasjon av jøder.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #291 Skrevet 16. juni 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel... det er jo ikke det som står i brevet fra Datatilsynet, da. https://www.fhi.no/contentassets/7ac87ad803c3425688d6cc72e14924cf/20-02058-9-varsel-om-vedtak-om-midlertidig-forbud-mot-a-behandle-personopplysninger---appen-smittestopp.pdf Anonymkode: 8c984...5ba Selv i din link står det at appen bryter med personvernet. Sitat Vi mener det finnes mange muligheter for å redusere mengden data som lagres i eksisterende løsning eller ved å bytte ut deler eller hele systemet med andre funksjonelt ekvivalente løsninger. Derfor mener vi at personvernet ikke er forsvarlig ivaretatt per i dag. Anonymkode: d377b...abe
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #292 Skrevet 16. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Selv i din link står det at appen bryter med personvernet. Anonymkode: d377b...abe Men ikke at den har brutt noen garantier. Appen gjør det den sier den skal gjøre, drive med massiv overvåkning i håp om å redusere smitte. Anonymkode: 8c984...5ba
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #293 Skrevet 16. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men ikke at den har brutt noen garantier. Appen gjør det den sier den skal gjøre, drive med massiv overvåkning i håp om å redusere smitte. Anonymkode: 8c984...5ba Garantien har vel hele tiden vært at personvernet skal ivaretas? Hvis ikke er jo folk helt hinsides dumme dersom de laster den ned! Anonymkode: d377b...abe 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #294 Skrevet 16. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ikke at den har brutt noen garantier. Appen gjør det den sier den skal gjøre, drive med massiv overvåkning i håp om å redusere smitte. Anonymkode: 8c984...5ba Høres ut som en meget dårlig deal. Ofre personvernet i bytte mot et syltynt håp om effekt. Det håpet er vel også fånyttes. Det har enda ikke blitt dokumentert så mye som et fnugg av effekt, som forventet. Man ofrer altså personvernet for et regelrett falskt håp. Det er direkte motbydelig! Anonymkode: 0f320...776 3
prt90 Skrevet 16. juni 2020 #295 Skrevet 16. juni 2020 (endret) Skandale at det ble brukt 45 millioner på denne appen. Til tross for at alt av fagfolk advarte mot løsningen som ble valgt ble den presset igjennom. FHI burde skamme seg. Håper vedtaket fra Datatilsynet gjør at de endelig tar til fornuft og lager en app med anstendig personvern etter EU sine anbefalinger. Frykter dessverre at det er for sent, skal nok mye til for å få overbevist folk om å installere en ny app etter denne fadesen. Endret 16. juni 2020 av prt90 3
prt90 Skrevet 16. juni 2020 #296 Skrevet 16. juni 2020 1 time siden, punkyB skrev: Jeg er vel en av de få da sikkert som synes det å bekjempe covid19 trumfer det at noen evnt. skulle få vite hvor jeg har gått i det siste. Det skulle vel ha vært strenge restriksjoner på hva dataene skulle brukes til. Men hvorfor i alle dager skal man lage en app som overvåker hvor alle går når det ikke er nødvendig? Denne appen kunne jo helt fint ha blitt laget uten masseovervåkning. Er ikke personvernet ditt noe verdt? 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #297 Skrevet 16. juni 2020 Mulig jeg har skrevet dette før i denne 15 siders lange tråden, men igjen så er jeg glad for at jeg har en gammeldags (men ny) telefon, ikke smarttelefon. Ikke at jeg hadde gjort det uansett, men nå er det ikke mulig, så da er samtalen ut av verden. Anonymkode: 06160...815
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #298 Skrevet 16. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Garantien har vel hele tiden vært at personvernet skal ivaretas? Hvis ikke er jo folk helt hinsides dumme dersom de laster den ned! Anonymkode: d377b...abe "Personvernet" er ikke en klart definert sak. Det er alltid en avveining av hva man kan oppnå sammeliknet med hva man samler inn. Datatilsynet mener at det samles inn for mye data sammenliknet hva som oppnås og hva man kunne oppnådd med andre metoder. Da appen var under utvikling ble det diskutert å bruke Bluetooth. Grunnen til at ikke de valgte den løsningen var at Apple-telefoner skrur av muligheten til å søke etter andre enheter 3 minutter etter at man går ut av appen, for å spare batteri. Den ville derfor vært elendig til å finne iphone-brukere. I ettertid har Google og Apple laget en egen løsning. Anonymkode: 8c984...5ba
maskinisten Skrevet 16. juni 2020 #299 Skrevet 16. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg har skrevet dette før i denne 15 siders lange tråden, men igjen så er jeg glad for at jeg har en gammeldags (men ny) telefon, ikke smarttelefon. Ikke at jeg hadde gjort det uansett, men nå er det ikke mulig, så da er samtalen ut av verden. Anonymkode: 06160...815 Du er med andre ord glad for at du slapp å tenke selvstendig?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #300 Skrevet 16. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Personvernet" er ikke en klart definert sak. Det er alltid en avveining av hva man kan oppnå sammeliknet med hva man samler inn. Datatilsynet mener at det samles inn for mye data sammenliknet hva som oppnås og hva man kunne oppnådd med andre metoder. Da appen var under utvikling ble det diskutert å bruke Bluetooth. Grunnen til at ikke de valgte den løsningen var at Apple-telefoner skrur av muligheten til å søke etter andre enheter 3 minutter etter at man går ut av appen, for å spare batteri. Den ville derfor vært elendig til å finne iphone-brukere. I ettertid har Google og Apple laget en egen løsning. Anonymkode: 8c984...5ba Strengt tatt lanserte Apple og Google et API på dette en uke før Smittestopp ble lansert, men det ville ikke FHI bruke. Anonymkode: 7631a...e0a
Anbefalte innlegg