Gå til innhold

Det bør bli påbudt å laste ned appen «Smittestopp» fra FHI.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke det, jeg vil forstå, kan du forklare?

Anonymkode: a1c68...6ef

1 time siden, stan skrev:

Norske myndigheter er jo underlagt norsk lov, det er ikke Google, Facebook, CIA, Huawei. 

Her tenker du i grunn helt bakvendt. Norsk lov beskytter deg dersom myndighetene vil hente ut informasjon fra Google, Facebook osv. De har ingen interesse av å gi ut informasjon om kundene sine uten rettsordre.

Myndighetene har du derimot gitt full tilgang til alle steder du er til enhver tid og hvem du omgås med. Myndighetene må tross alt ha en rettsordre for å ta ut teledataene dine, som forøvrig kun lagres i 21 dager, og likevel tenker du at det er greit å gi fra deg posisjonsdata ukritisk i hele 30 dager.

Isolert sett frykter jeg ikke hva myndighetene skal gjøre med disse dataene, men jeg frykter at dette gjør befolkningen mindre kritisk til enda mer inngripende tiltak i fremtiden. I tillegg frykter jeg datasikkerheten til applikasjoner og systemer eid og drevet av staten, da de alltid skal velge billigste løsning, hvilket stort sett ender med å være en dårlig og kostbar på lang sikt.

Man skal heller ikke glemme at etter straffeprosessloven har man et selvinkrimineringsvern som det allerede drites i når det kommer til fotobokser og bomstasjoner. Hva stopper myndighetene fra å (mis)bruke disse dataene dersom de ser det som nyttig?

Anonymkode: c5ec2...3b3

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke stille telefonen min åpen for hacking.  Har ikke godt nok batteri til å la den appen surre og gå hele dagen heller. 

Anonymkode: ff298...7bf

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Mens jeg jobber hjemmekontor er det greit at den ligger til lading, men når jeg er ute i hagen, i skogen eller på båten eller på tur, så hadde det vært fint å kunne ha med seg telefonen. Før jeg lastet ned appen holdt det å lade en gang om dagen. 

Trikset er å laste ned appen til en gammel telefon du har liggende, som kan kjøre den døgnet rundt mens den er koblet i laderen hjemme 😉

Neida, batteribruken skal visstnok være bedre allerede.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hatt appen noen dager. Ikke fordi jeg treffer folk, men fordi jeg ønsker å være med på å lage store tall slik at det vil funke. Men nå tror jeg snart jeg må skru den av. Telefonen min har ikke godt nok batteri til å være mange timer uten lading etter jeg lastet ned denne appen, og det er så tungvindt å måtte gå inn til et sted jeg kan legge telefonen til lading, og da vil ingen kunne få tak i meg. Mens jeg jobber hjemmekontor er det greit at den ligger til lading, men når jeg er ute i hagen, i skogen eller på båten eller på tur, så hadde det vært fint å kunne ha med seg telefonen. Før jeg lastet ned appen holdt det å lade en gang om dagen. 

Er det noen som har hørt noe om den kommer til å bruke mindre strøm snart?

Anonymkode: 2560c...6af

Powerbank er din venn, altså mobil lader. De trenger ikke være dyre heller lenger hvis man ikke går for de med mest kapasitet, til det du beskriver så trenger du bare en liten. Komplett har f. eks. en til 150 spenn:

https://www.komplett.no/product/1152618/mobiler-klokker/tilbehoer-til-mobiltelefoner/powerbank/trust-primo-ultra-thin-powerbank-5000-mah

Anonymkode: fd9ff...7ca

AnonymBruker
Skrevet

To ting jeg aldri skal ha er denne appen og vaksine mot korona laget i full fart.

Anonymkode: 06aba...750

• Liker 5
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det var da mye negativitet du ville presentere. Du minner meg om en som skriver mye her på forumet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da mye negativitet du ville presentere. Du minner meg om en som skriver mye her på forumet.

Jeg er ikke Anonymkode: 0f320...776.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kritisk tenkning er ikke negativitet. Det er en enorm distinksjon der. Som nevnt i artikkelen, vi trenger kritisk tenkning. Gjerne kombinert med positivitet og optimisme.

Anonymkode: 0f320...776

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 0.53, AnonymBruker skrev:

Nå har appen kommet. Nå må alle gjøre sitt for å stoppe smitten. Det bør bli strengt forbudt å ikke laste ned denne appen, myndighetene bør få tilgang til aktiviteten i google play eller app store for å kontrollere at alle tar del i dette aktive forebyggende og smittesporende arbeidet for å hindre videre spredning av viruset. Det nytter ikke med oppmodninger, alle må laste ned appen for å ta del i dette viktige dugnadsarbeidet der mye viktig kan gjøres gratis, men folk ikke gidder å ta del i arbeidet. Det bør få strenge konsekvenser å ikke laste ned appen, først ved bot og i ytterste fall forelegg. Nå er vi i krisetider, det nytter ikke å oppfordre folk, laste ned appen nå hvis du ikke allerede har gjort det.

Anonymkode: 56a25...43d

:klo: Nord Korea tar trolig mot folk, altså.

Og sånn når vi snakker om å «hindre spredning»: hvordan ser du for deg at smittestoff gjør nettopp det? Eksperter på smittesporing mener hele appen er bare tøv. De du er nær i 15 minutter er folk du kjenner. De ringer deg og sier «du, jeg har fått korona og du må i karantene». Så de trenger du ikke appen til. Og så har vi han som snørret på bussen før du kom på. Han varsler ikke appen deg om, dersom han får korona. 

Så hvordan, Ts, funker appen?

(jeg har lastet den ned altså. Men jeg har gjort det fordi jeg håper på 14 dagers betalt ferie. Jeg vet den ikke funker.)

Anonymkode: 0b312...630

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kritisk tenkning er ikke negativitet. Det er en enorm distinksjon der. Som nevnt i artikkelen, vi trenger kritisk tenkning. Gjerne kombinert med positivitet og optimisme.

Denne anbefales også

https://olehartattordet.blogg.no/appen-for-dem-som-er-tette-i-pappen.html?fbclid=IwAR0Iw-xpz4bZwFCNars-_ETXQ6sYLmXxRPkDnFsAFVCQe1JRjHb5cqskJt4

Anonymkode: 509f9...b10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne sett de kritiske punktene mot Smittestopp stående alene, uten å være druknet i ikke-vitenskapelig svada om elektrosensitivitet, 5G og andre konspirasjonsteorier. Det blir dessverre altfor lett å avfeie legitim kritikk når det er iblandet en stor dose konspirasjons-vås. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 19.4.2020 den 19.57, blasfeminist skrev:

Trikset er å laste ned appen til en gammel telefon du har liggende, som kan kjøre den døgnet rundt mens den er koblet i laderen hjemme 😉

Neida, batteribruken skal visstnok være bedre allerede.

Ja, nå bruker telefonen min mye mindre strøm på denne appen😊 Så dere som hadde det som unnskyldning kan bare laste ned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter! Tilfeldig at denne appen og pandemien kom samtidig?

Anonymkode: 04746...f4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På ‎19‎.‎04‎.‎2020 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Her tenker du i grunn helt bakvendt. Norsk lov beskytter deg dersom myndighetene vil hente ut informasjon fra Google, Facebook osv. De har ingen interesse av å gi ut informasjon om kundene sine uten rettsordre.

Myndighetene har du derimot gitt full tilgang til alle steder du er til enhver tid og hvem du omgås med. Myndighetene må tross alt ha en rettsordre for å ta ut teledataene dine, som forøvrig kun lagres i 21 dager, og likevel tenker du at det er greit å gi fra deg posisjonsdata ukritisk i hele 30 dager.

Isolert sett frykter jeg ikke hva myndighetene skal gjøre med disse dataene, men jeg frykter at dette gjør befolkningen mindre kritisk til enda mer inngripende tiltak i fremtiden. I tillegg frykter jeg datasikkerheten til applikasjoner og systemer eid og drevet av staten, da de alltid skal velge billigste løsning, hvilket stort sett ender med å være en dårlig og kostbar på lang sikt.

Man skal heller ikke glemme at etter straffeprosessloven har man et selvinkrimineringsvern som det allerede drites i når det kommer til fotobokser og bomstasjoner. Hva stopper myndighetene fra å (mis)bruke disse dataene dersom de ser det som nyttig?

Anonymkode: c5ec2...3b3

Det ville være nyttig om politiet uansett mottok dataene fra appen. Dette bør derfor skje automatisk og nedlasting og bruk bør være påbudt. Politiet bør kjenne alle personers bevegelser til en hver tid. Om dette også inkluderer myndighetene, er litt mer omdiskutert, men jeg mener at det er lite å frykte. Mer betenkelig er det dog om dataene gjøres salgbare til den som ønsker det.

Anonymkode: 0f3e5...8ca

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå bruker telefonen min mye mindre strøm på denne appen😊 Så dere som hadde det som unnskyldning kan bare laste ned.

Morsomt at folk på kg prøver å tvinge folk når det ikke er tvang å laste den ned!

• Liker 4
Skrevet

Nei, det bør på ingen måte bli påbudt å laste ned en app der myndighetene kan spore bevegelsene til borgerne til enhver tid helt uten rettsordre om bruk av tvangsmidler. 

• Liker 4
Skrevet

Politiet bør kjenne alle personers bevegelser til en hver tid.

Absolutt ikke. Du står fritt til å flytte til Nord-Korea, Kina eller Russland med slike holdninger.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Okei. Vi vet at Statsansatte ikke får lov til å bruke den av brukerpersonvern.

Breakings news: Det får ikke helsepersonell heller. 😂

https://www.aldrimer.no/helseansatte-far-ikke-bruke-smittestopp/

Så.... Appen er altså designet for å holde kontroll over Ola og Kari Nordmann. Alle andre er det ikke så nøye med ;) 

Anonymkode: 15e1e...d30

• Liker 5
  • Opprett ny...