Gå til innhold

Det bør bli påbudt å laste ned appen «Smittestopp» fra FHI.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Bix skrev:

Så skriver Osloposten:

Jørgen X. (83), som ikke kunne fremvise gyldig app fordi han påstod at batteriet i mobiltelefonen hans var utladet, ble i Oslo tingrett dømt til 18 års sikring. Forsvareren argumenterte for at tiltaltes teknologiske innsikt knapt omfatter det å sende SMS, for ikke å snakke om å betjene en smarttelefon, noe retten ikke tok til følge. Man ser på dette som en svært alvorlig forbrytelse, som må håndheves strengt.

Hvis det er slik fremtidens norske samfunn skal se ut, kan man vel like gjerne bestille noen elektroniske giljotiner som er produsert i Kina, der de har erfaring med det ene og det andre.

Jeg synes du overdriver straffereaksjonen. 2-3 års fengsel er nok mer passende i denne situasjonen.

Anonymkode: 0f3e5...8ca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker kollektiv transport kan være én situasjon.

Anonymkode: c7136...767

Så etter 15 på bussen (om det er nett/dekning der den kjører) kommer det melding om at en på bussen er smitta/vert smitta eller gudene vet hva, så friker alle de andre på bussen ut, hiver av denne smitta personen, også må de andre uansett i karantene ?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mange av dem, du...

Anonymkode: c5ec2...3b3

Over en viss alder ganske mange..,

Anonymkode: 9bbfc...b7e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ikanonym skrev:

Så etter 15 på bussen (om det er nett/dekning der den kjører) kommer det melding om at en på bussen er smitta/vert smitta eller gudene vet hva, så friker alle de andre på bussen ut, hiver av denne smitta personen, også må de andre uansett i karantene ?

Nei. Er bussturen over 15 min? Har den som har fått påvist smitte ikke sittet på bussen i 15 min, vil det heller ikke skje mer. Hvis ikke skjer jo alt i ettertid. Har man fått påvist korona, er man jo hjemme, får man påvist korona 5 dager etter bussturen vil dere få en sms hvis bussturen var mer enn 15 min

Anonymkode: 89b0f...b51

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Krantz95 skrev:

Hele denne krisen har til nå vært en selsom opplevelse.

Folk elsker å marsjere i takt, gjentar ukritisk alt myndighetene sier, selv om det er kritikkverdig, støtter blindt nødfullmakter som undergraver demokratiet og har en nedlatende og aggressiv tone overfor alle som måtte mene noe annet enn dem, særlig dersom de skulle eie en hytte og en Tesla.

Nå vil myndighetene på toppen av alt spore alle innbyggerne, noe som åpner for alle slags typer misbruk.

Jeg driter i umoralske lover, reiser til min egen eiendom som det passer meg, og dropper spionappen deres.

Filmen «Bølgen» får plutselig ny relevans...

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Er bussturen over 15 min? Har den som har fått påvist smitte ikke sittet på bussen i 15 min, vil det heller ikke skje mer. Hvis ikke skjer jo alt i ettertid. Har man fått påvist korona, er man jo hjemme, får man påvist korona 5 dager etter bussturen vil dere få en sms hvis bussturen var mer enn 15 min

Var noen som skreiv at det tok 15 min før appen sier ifra om ting. Så ja. 15 min på bussen. Har glemt å skrive minutter. 

Gjest Ringreven
Skrevet

Munnbind gir mer trygghet enn appen. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over en viss alder ganske mange..,

Og ikke minst under en viss alder. 

Anonymkode: 2acf7...9f9

Skrevet (endret)

Forstår ikke hvordan denne appen skal hjelpe så mye. Det er da kun de som er testet og i så fall vet det som appen sier i fra om. Det er de som ikke vet de er smittet man i så fall stort sett blir smittet av. Håper da virkelig ikke de som har fått påvist corona beveger seg ute blant folk, de skal jo holde seg i isolasjon.

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet

Jeg laster ikke  ned den appen. Jeg verner om mitt personvern og rett til privatliv. HVA jeg gjør og hvor jeg går tur eller handler skal bare gi faen i. Da bør politiet påtvinge meg appen eller varetekt. Jeg mener seriøst at hvis deg skal bli påbudt ellers straff med denne appen så flytter jeg til familie i Sverige langt inn i skogen til dette rier seg og politikerne kommer til fornuft. Skulle likt å se hva erna hadde sagt om vi hadde sporet hennes privat liv daglig. Synes synd på de som mener dette bær være tvang. Slappa litt i knollen.

Anonymkode: 4c51d...4a6

• Liker 5
Skrevet

Prøv å tving meg..

Jeg har ikke smarttelefon med engang. Går som regel ut med en gammel sak med tvilling-sim. 

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg skal ikke ha den har jeg jo sagt. Hvorfor så mye mas om påbud og styring fra myndighetene? Liker dere ikke å bestemme over dere selv? 

AnonymBruker
Skrevet

Jesus Christ. Skal investere i aluminiumsfolieaksjer, det må jo være en ENORM etterspørsel etter det i disse tider. 

Ja vel, la oss si at det faktisk er en spionapp, og at Erna og hennes onde minions sitter og overvåker deg. På hvilken måte vil dette påvirke livet ditt negativt? Bortsett fra at du "ikke liker å bli overvåket"? For hvis det eneste er at det føles feil, så bør du skjerpe deg. 

Kom gjerne med konkrete situasjoner hvor du kan tenke deg at å ha en overvåkningsapp vil være til vesentlig ulempe for deg. 

Anonymkode: 72f93...6bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har appen kommet. Nå må alle gjøre sitt for å stoppe smitten. Det bør bli strengt forbudt å ikke laste ned denne appen, myndighetene bør få tilgang til aktiviteten i google play eller app store for å kontrollere at alle tar del i dette aktive forebyggende og smittesporende arbeidet for å hindre videre spredning av viruset. Det nytter ikke med oppmodninger, alle må laste ned appen for å ta del i dette viktige dugnadsarbeidet der mye viktig kan gjøres gratis, men folk ikke gidder å ta del i arbeidet. Det bør få strenge konsekvenser å ikke laste ned appen, først ved bot og i ytterste fall forelegg. Nå er vi i krisetider, det nytter ikke å oppfordre folk, laste ned appen nå hvis du ikke allerede har gjort det.

Anonymkode: 56a25...43d

Nehhh driter i appen. jeg bruker heller aldri antibakken i butikkene fordi ingen andre rundt meg gjør det. Jeg har også festet mye i det siste siden nå skal folk rundt meg så absolutt feste å kose seg sammen. Ingen rundt meg bryr seg heller ingen i familien min heller derfor bryr ikke jeg meg heller. Min familie er enige om at dette er en overdrevent propaganda. Hvis dere tror på dette tullet kan dere bare legge dere ned å grine å forberede dere på det verste for da er det allerede over ingenting å gjør med det når ingen bryr seg.

Anonymkode: 2deac...f53

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jesus Christ. Skal investere i aluminiumsfolieaksjer, det må jo være en ENORM etterspørsel etter det i disse tider. 

Ja vel, la oss si at det faktisk er en spionapp, og at Erna og hennes onde minions sitter og overvåker deg. På hvilken måte vil dette påvirke livet ditt negativt? Bortsett fra at du "ikke liker å bli overvåket"? For hvis det eneste er at det føles feil, så bør du skjerpe deg. 

Kom gjerne med konkrete situasjoner hvor du kan tenke deg at å ha en overvåkningsapp vil være til vesentlig ulempe for deg. 

Det vi diskuterer her er ett påbud. Jeg har smartphone og kan gjerne bruke appen, men man kan da ikke tvinge folk som ikke har det til å gå til anskaffelse av en. Skal pensjonister på 80 bruke mange tusen på en telefon de knapt kan håndtere?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vi diskuterer her er ett påbud. Jeg har smartphone og kan gjerne bruke appen, men man kan da ikke tvinge folk som ikke har det til å gå til anskaffelse av en. Skal pensjonister på 80 bruke mange tusen på en telefon de knapt kan håndtere?

Det virker veldig som om det med pensjonister uten smarttelefon er et vikarierende argument. Hva hvis det for eksempel bare blir lovpålagt for dem under 70? Eller 60, eller 67 eller hva som passer? Eller bare for dem som faktisk har en smarttelefon? Veldig mange her som er problemorientert fremfor løsningsorientert, nærmest bare på trass virker det som. Laster ned Facebook og snapchat og blir overvåket i huet og ræva, men hvis noen forteller dem hvilken app de skal ha? Ikke faen. 

Og en smarttelefon trenger forøvrig ikke koste mange tusen. Det finnes faktisk modeller som ikke koster ett tusen en gang. 

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Jeg har appen, men lurer på en ting. Hvis jeg går på butikken i dag og får symptomer på Covid-19 i morgen, hvor registreres det? Jeg får ikke teste meg heller. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker veldig som om det med pensjonister uten smarttelefon er et vikarierende argument. Hva hvis det for eksempel bare blir lovpålagt for dem under 70? Eller 60, eller 67 eller hva som passer? Eller bare for dem som faktisk har en smarttelefon? Veldig mange her som er problemorientert fremfor løsningsorientert, nærmest bare på trass virker det som. Laster ned Facebook og snapchat og blir overvåket i huet og ræva, men hvis noen forteller dem hvilken app de skal ha? Ikke faen. 

Og en smarttelefon trenger forøvrig ikke koste mange tusen. Det finnes faktisk modeller som ikke koster ett tusen en gang. 

Fordi tvang ikke er veien å gå, det skaper kun mistillit. Skal man bli forpliktet til alltid ha med mobilen ut? Alltid ha batteri? Man kan oppmuntre folk til å bruke den, og ikke alltid true med straff om det ikke følges. 

• Liker 3
Skrevet

Politi-nei til Smitteappen:

Sør-Øst politidistrikt nekter sine 1.600 ansatte å laste ned Smitteappen i politiets telefoner. Regjeringen lanserte appen i går for å få bedre kontroll med hvem som beveger seg hvor i forbindelse med corona-smitten.

- Politiet har et stramt regime innenfor alle områder av IKT-sikkerhet. Derfor avventer vi bruk inntil appen er vurdert ut fra en sikkerhetsmessig side, sier politimester Ole Bredrup Sæverud i Sør-Øst til Sandefjords Blad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Ikanonym skrev:

Var noen som skreiv at det tok 15 min før appen sier ifra om ting. Så ja. 15 min på bussen. Har glemt å skrive minutter. 

Det er feil. Du må være i nærheten av en som har smitten.innen en  2 meter radius i minimum 15 minutter før du i ettertid ( når personen har fått bekreftet smitte) får sms om at du skal gjøre det appen ber deg gjøre.

Folk med korona holder seg hjemme stort sett. Er når de blir sjekket og får påvist appen eventuelt vil varsle, hvis du har vært nærmere enn 2 meter i 15 minutter. Og som vi da vet så tester de jo ikke folk lengre.

• Liker 1
  • Opprett ny...