Gå til innhold

Maling av husvegg i høyden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått i oppdrag av et nært familiemedlem å male huset. Et hus jeg forøvrig har malt tidligere, og et oppdrag det alltid er jeg som får.

Problemet er at jeg alltid har vært nervøs for å stå 6-7 meter oppi en stige, helt uten sikring. Jeg blir skjelven i beina, og attpåtil er jeg veldig redd veps osv, som gjerne tiltrekkes av malingslukten. Opp til mønet av taket er det sikkert 7-8 meter, og flaten som stigen står på her er også ujevn. I tillegg må jeg opp på selv hustaket et annet sted, hvor jeg må bevege meg på litt glatte takstein. Her er det riktignok ikke så høyt, men jeg syns det er ekkelt med påstigning og avstigning til og fra stigen, selv på så små høyder som 2,5-3 meter.

Jeg har jo gjort dette tidligere, men aldri uten skjær i sjøen, sinneutbrudd og dårlig humør. Skjønner ikke hvorfor alltid jeg blir spurt om det. Det blir liksom alltid meg som må gjøre alt.

Problemet er at jeg for hver gang blir mer nervøs for høyden, og eventuelle konsekvenser grunnet ingen sikring.

Det er jo ikke trygt, og ingen profesjonelle malere maler heller uten sikring. Å leie lift eller stillas blir neppe aktuelt, for det blir enten for dyrt eller for mye arbeid.

Noen måter å forenkle arbeidet på? Hadde dere syntes det var ok å jobbe usikret i 7-8 meters høyde? Det frister mest å si at jeg ikke tør, men har ikke samvittighet til det, heller.

Anonymkode: c2895...d00

Skrevet

Du har blitt mer og mer nervøs for høyden, noe jeg skjønner veldig godt, og det er helt ok og si at du ikke klarer høyden lengre. Du kan jo bli svimmel og falle ned og skade deg for livet.

Leie for en lift er ikke all verden og om personen ikke vil det så får hun/han nesten leie en til å gjøre malejobben. Det blir ikke billigere enn liftleie iallefall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått i oppdrag av et nært familiemedlem å male huset. Et hus jeg forøvrig har malt tidligere, og et oppdrag det alltid er jeg som får.

Problemet er at jeg alltid har vært nervøs for å stå 6-7 meter oppi en stige, helt uten sikring. Jeg blir skjelven i beina, og attpåtil er jeg veldig redd veps osv, som gjerne tiltrekkes av malingslukten. Opp til mønet av taket er det sikkert 7-8 meter, og flaten som stigen står på her er også ujevn. I tillegg må jeg opp på selv hustaket et annet sted, hvor jeg må bevege meg på litt glatte takstein. Her er det riktignok ikke så høyt, men jeg syns det er ekkelt med påstigning og avstigning til og fra stigen, selv på så små høyder som 2,5-3 meter.

Jeg har jo gjort dette tidligere, men aldri uten skjær i sjøen, sinneutbrudd og dårlig humør. Skjønner ikke hvorfor alltid jeg blir spurt om det. Det blir liksom alltid meg som må gjøre alt.

Problemet er at jeg for hver gang blir mer nervøs for høyden, og eventuelle konsekvenser grunnet ingen sikring.

Det er jo ikke trygt, og ingen profesjonelle malere maler heller uten sikring. Å leie lift eller stillas blir neppe aktuelt, for det blir enten for dyrt eller for mye arbeid.

Noen måter å forenkle arbeidet på? Hadde dere syntes det var ok å jobbe usikret i 7-8 meters høyde? Det frister mest å si at jeg ikke tør, men har ikke samvittighet til det, heller.

Det er én måte å forenkle og trygge arbeidet opning det er lift eller stillas. Ikke godta at du skal sette liv og helse på spill. Som du selv sier ingen malere ville godtatt slike arbeidsforhold. Du er mer enn snill nok når du sier ja til å male, men krev lift eller stillas. 

Anonymkode: e081b...1e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De få gangene huset vårt skal males, leier vi lift. Sikkerhet først. 

Anonymkode: eb84d...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir spurt fordi du sier ja. 

"Jeg maler gjerne, men jeg er blitt så redd for høyder de siste årene, at vi må leie inn lift denne gangen altså - ellers må noen andre ta det som er i høyden". 

Anonymkode: 1c5ef...daa

• Liker 2
Skrevet

Vil tro grunnen til at du får oppdraget er at det kun er du som er så konfliktsky at du ikke står på kravet om å få bruke lift/stillas i høyden.

Jeg ville aldri utført jobben med kun stige, det ville heller ikke min mann gjort selv om han så absolutt ikke er redd for høyder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 9.04, Mt3 skrev:

Vil tro grunnen til at du får oppdraget er at det kun er du som er så konfliktsky at du ikke står på kravet om å få bruke lift/stillas i høyden.

Jeg ville aldri utført jobben med kun stige, det ville heller ikke min mann gjort selv om han så absolutt ikke er redd for høyder.

Vet at sikkerhet bør komme først, men jeg har jo gjort dette tidligere, så aller mest føler jeg at jeg har blitt pinglete med åra. Jeg er bare noen og tredve.

Jeg tar litt penger for jobben, men tenker det blir veldig dyrt med f.eks lift eller å leie andre til å ta jobben. Vet med sikkerhet at det ikke er noen andre i familien som tar jobben, heller.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at sikkerhet bør komme først, men jeg har jo gjort dette tidligere, så aller mest føler jeg at jeg har blitt pinglete med åra. Jeg er bare noen og tredve.

Jeg tar litt penger for jobben, men tenker det blir veldig dyrt med f.eks lift eller å leie andre til å ta jobben. Vet med sikkerhet at det ikke er noen andre i familien som tar jobben, heller.

Det koster ikke mye å leie lift. Sjekk litt priser. Du trenger den bare akkurat når du skal opp i høyden. Det er sykt mye dyrere å falle ned og bli ufør. 

Anonymkode: eb84d...a0e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har og fått mer respekt for å jobbe i høyden, har aldri likt å henge i toppen av en stige å male men i år leier jeg lift. Man trenger den jo egentlig bare en dag for å ta to strøk i hver gavl, en liten pris for å kunne jekke seg en øl når jobben er gjort.... 

Ikke ta jobben uten stilas eller lift, det er ganske enkelt ikke verdt risikoen.  

Skrevet

Trenger vel ikke ha lift så alt for lenge hvis du f.eks prioriterer å male i høyden først på alle sider og jobbe deg nedover? 
Med tanke på pris for leie av lift altså. 

Jeg er ikke noe glad i høyder selv, så jeg hadde krevd lift hvis jeg skulle utført noe malerarbeid. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn av nysgjerrighet, hvor ofte har du malt dette huset? De skal vel maks males en gang i tiåret? 

• Liker 1
Skrevet

De må leie lift hvis du skal male i høyden.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn av nysgjerrighet, hvor ofte har du malt dette huset? De skal vel maks males en gang i tiåret? 

Beis. Vet jeg skrev maling i HI, men det er beis som brukes, og da er det fort hvert fjerde/femte år. Så dette er nok tredje gangen, tror jeg.

Skrevet

Jeg hadde takket nei til jobben, de kan vel leie inn noen? Hvis de kan betale deg, så kan de betale noen andre også. 

(Jeg synes gardintrapp er høyt nok). 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beis. Vet jeg skrev maling i HI, men det er beis som brukes, og da er det fort hvert fjerde/femte år. Så dette er nok tredje gangen, tror jeg.

Aj, foreslå maling i steden? Det er ganske heftig å forvente at noen skal stille opp for deg hvert 4-5 år...

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg er i ferd med å havne på uføretrygd etter et fall fra en gardintrapp på knappe 2 meter for noen år siden. Han ødela skulderen sin og blir ikke frisk, sliter med kroniske smerter i nakke, skulder og rygg.

En tidligere kollega av meg hadde et uhell på jobb der stigen han skulle sikre veltet og han måtte hoppe ned ca 4 meter, resultatet var at han knuste en ankel og brukket legg som satte han helt ut av spill i over et år.

Som andre sier; sikkerhet kommer ALLTID først. Arbeid i høyden er det som utgjør størst risiko og skadepotensiale av alt arbeid vi gjør i hjemmet og på jobb. Du må ha lift eller stillas.

Anonymkode: 6da40...f88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...