AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 3 mnds vaksina tatt idag. Er nå feber på 39 så jeg ga en paracet. Når er det farlig, hva er det jeg må være ekstra obs på? Bør jeg regelmessig sjekke temp? Hvor mange timer mellomrom ca? Det er vel normalt at de kan få så høy feber av vaksine..? Anonymkode: 45f52...398
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Fikk du med deg brosjyren om feber fra helsestasjonen? Uro, irritabilitet, gråt, utilpasshet, søvnighet, nedsatt matlyst eller uvelhet i 1–2 døgn de første dagene etter vaksinasjonen forekommer hos opptil 1 av 10 vaksinerte. I det enkelte tilfelle er det vanskelig å vite om slike symptomer skyldes vaksinen eller noe annet. Rødhet, hevelse og smerter på stikkstedet forekommer også hos opptil 1 av 10 etter vaksinasjon, og kan vare i flere dager. Store, smertefulle reaksjoner forekommer sjelden. Kortvarig feber forekommer hos mer enn 1 av 10 vaksinerte i løpet av de første dagene etter vaksinering. Færre enn 1 av 100 får feber over 39,5˚C. I slike tilfeller må lege kontaktes fordi feberen kan ha annen årsak som trenger behandling. Vaksinen som brukes heter Hexyon. Informasjon om denne er tilgjengelig vis legemiddelsøk (søk etter Hexyon i søkefeltet) på Statens Legemiddelverk sine nettsider. https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksinene-i-barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-difteri-stivkrampe-kikhoste-poliomyelitt-hib-infeksjon-og-hepat/ Anonymkode: 63276...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Babyen kan ha blitt smittet av noe annet, siden feberen er såpass høy men det er unulig å si desverre. Jeg og samboer har pleid å sove på skift når barnet har vært syk/hatt feber. Sjekket temp hver 2-3 t og gitt paracet spesielt om natten så han har fått sovet. Får barnet i seg mm/mme? Du kan alltids ringe og forhøre deg hos legevakt. Noen ganger hjelper det med litt "brannslukking". Anonymkode: 47a54...f28 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Det er helt normalt å få feber av vaksine. Forklarte de ikke dette der du tok vaksinen? Her er i hvert fall god info. https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/for-og-etter-vaksinasjon/ Personlig måler jeg temp ved bleieskift ved vedvarende feber. Ta alltid kontakt med legevakt om du er bekymret, så forklarer du situasjonen og får god veiledning. 😊 Heller en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 49a4d...c59 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Helsestasjonen har nytt opplegg pga corona, var der i 15 min og vente ute litt. Man blir kasta ut fort som fy nå. Så det er ikke vanlig at dem får 39 i feber altså? 😩 Baby spiser som normalt. Tissa på meg ny istad så ikke dehydrert i alle fall. Litt urolig, men la seg til å sove igjen. Anonymkode: 45f52...398
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsestasjonen har nytt opplegg pga corona, var der i 15 min og vente ute litt. Man blir kasta ut fort som fy nå. Så det er ikke vanlig at dem får 39 i feber altså? 😩 Baby spiser som normalt. Tissa på meg ny istad så ikke dehydrert i alle fall. Litt urolig, men la seg til å sove igjen. Anonymkode: 45f52...398 Tissa på deg..?😅 Anonymkode: d801d...e87
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyen kan ha blitt smittet av noe annet, siden feberen er såpass høy men det er unulig å si desverre. Jeg og samboer har pleid å sove på skift når barnet har vært syk/hatt feber. Sjekket temp hver 2-3 t og gitt paracet spesielt om natten så han har fått sovet. Får barnet i seg mm/mme? Du kan alltids ringe og forhøre deg hos legevakt. Noen ganger hjelper det med litt "brannslukking". Anonymkode: 47a54...f28 Vet ikke hvordan han kan ha blitt smittet, har jo bare vært hjemme og litt tilfeldig at det skulle komme etter vaksina idag..? 😩 Anonymkode: 45f52...398
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 Jeg husker at min eldste fikk ganske høy feber etter sin vaksine. Jeg sov med henne i kurv ved siden av meg og holdt en hånd på henne hele natta. Hun var fin igjen dagen etter. Anonymkode: 104cb...c9a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tissa på deg..?😅 Anonymkode: d801d...e87 Skifta bleie istad så kom stråla, gutter vet du 👶🏻 Anonymkode: 45f52...398
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 Å Fyttikatta, meld det umiddelbart til helsestasjon. Vaksiner er unaturlig i en frisk kropp og helt klart en reaksjon. Dessverre vil det forsvares med at det er normalt osv. Det er kroppen som fighter mot det som nettopp er sprøytet inn i et raskt menneske. Anonymkode: e5f0d...382
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker at min eldste fikk ganske høy feber etter sin vaksine. Jeg sov med henne i kurv ved siden av meg og holdt en hånd på henne hele natta. Hun var fin igjen dagen etter. Anonymkode: 104cb...c9a Oki takk! Jeg skal følge med. Jeg får sambo bare til å ringe legevakta å høre så kan de forklare oss hva vi skal gjøre og følge med på. Anonymkode: 45f52...398
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å Fyttikatta, meld det umiddelbart til helsestasjon. Vaksiner er unaturlig i en frisk kropp og helt klart en reaksjon. Dessverre vil det forsvares med at det er normalt osv. Det er kroppen som fighter mot det som nettopp er sprøytet inn i et raskt menneske. Anonymkode: e5f0d...382 ??? Anonymkode: 45f52...398 1
Pupperulla Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 2 av mine 3 Fikk feber etter vaksine, varte vel kveld , natt og litt ut på neste dag. med ble og litt sutrete og såre på låret etterpå. Helt vanlig reaksjon☺️
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsestasjonen har nytt opplegg pga corona, var der i 15 min og vente ute litt. Man blir kasta ut fort som fy nå. Så det er ikke vanlig at dem får 39 i feber altså? 😩 Baby spiser som normalt. Tissa på meg ny istad så ikke dehydrert i alle fall. Litt urolig, men la seg til å sove igjen. Anonymkode: 45f52...398 Jo det er normalt? Leste du linken? Over 39,5 er unormalt. Igjen, ring legevakt om du er bekymret. Anonymkode: 49a4d...c59 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er normalt? Leste du linken? Over 39,5 er unormalt. Igjen, ring legevakt om du er bekymret. Anonymkode: 49a4d...c59 Joda men er litt trøtt, lurte litt på om det var uvanlig at dem kunne få opp i 39 for det om. Og som jeg skrev litt over så ringte vi legevakta, så vi følger det de sier 😊 Anonymkode: 45f52...398
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 Helt vanlig med reaksjoner på vaksiner. Det går over. Anonymkode: bf117...8b0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda men er litt trøtt, lurte litt på om det var uvanlig at dem kunne få opp i 39 for det om. Og som jeg skrev litt over så ringte vi legevakta, så vi følger det de sier 😊 Anonymkode: 45f52...398 Helt normalt 😊 Anonymkode: 49a4d...c59
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 Takk for at dere kan roe meg litt. Er førstegangsmor og starten på livet hans var 2 uker på nyfødtintensiv med blodforgiftning, og denne gangen må jeg passe på han, så er i overkant stressa 😖☺️ Det går nok veldig fint, må bare chille litt. Anonymkode: 45f52...398
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 Min fikk også feber etter den, samme dag/kveld, var fin igjen morgenen etter men vi satt oppe den natta for å passe på litt ekstra Anonymkode: 020dd...94f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #20 Skrevet 17. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Å Fyttikatta, meld det umiddelbart til helsestasjon. Vaksiner er unaturlig i en frisk kropp og helt klart en reaksjon. Dessverre vil det forsvares med at det er normalt osv. Det er kroppen som fighter mot det som nettopp er sprøytet inn i et raskt menneske. Anonymkode: e5f0d...382 Ta uvitenheten din andre steder. Hele poenget med en vaksine er å sette i gang immunforsvaret og «lure» kroppen til å tro den er smittet av sykdom. Det er på den måten kroppen danner antistoffer mot sykdommene, og man senere er immun. Feber er en helt normal og nødvendig del av immunforsvarets mobilisering. Dette er ikke kroppen som sloss mot vaksinen, det er kroppen som reagerer akkurat som den skal på vaksinen for å beskytte barnet mot sykdommene senere. TS: min har også fått ganske høy feber etter denne vaksinen (ved 3 og 5 mnd, samme vaksine) - men det har gått over til neste morgen. Ta en telefon til fastlegen deres hvis du fortsatt er bekymret Anonymkode: 04041...720 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå