Gå til innhold

Er joikakaker rasisitisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, T-Rex said:

Hva er feil med "samegutten", egentlig? Er det bedre med en hasjrøykende, allværskledd, snøskuterkjørende dude? Som er mer realistisk.

Hvorfor må det være en karikatur av en same på produktet?

Vi har sluttet å ha karikerte negre på lignende produkter 

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart rasistisk! Denne tråden under er et eksempel på hverdagsrasismen folk driver med når det gjelder dette produkter, og hvordan det kan ramme samer og finnmarkinger:

 

Anonymkode: 7f282...da0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor må det være en karikatur av en same på produktet?

Vi har sluttet å ha karikerte negre på lignende produkter 

Anonymkode: 53033...07b

Vi er helt enige om at et sånt produkt og sånn reklame ikke hadde sett dagens lys i dag.

Joikakakene oppsto på en tid da det faktisk var litt eksotisk med reinsdyrkjøtt, sånn i det hele tatt. Reinskav eksisterte ikke. For å komme i nærheten av ekte og bra reinsdyrkjøtt, måtte du kjenne en same. Sånn var det faktisk dengang da. Jeg er så gammel at jeg vet dette.

Noen fant på joikakaker. Og åpenbart er det en suksess, siden produktet fremdeles eksisterer. Jeg synes kakene er møkk (om jeg ikke har gått 10 timer i fjellet først), så jeg har forståelse for at dagens samer ikke ønsker å assosieres med produktet.

Hvor viktig er det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex said:

Hvor viktig er det?

Det er like viktig som måten vi har endret holdninger og oppførsel angående andre minoriteter og urinnvånere i verden.

Jeg ser ingen grunn til at man må beholde dette designet.

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg aldri tenkt over, men den var jo faktisk litt drøy! 😂

Anonymkode: c0697...a73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er like viktig som måten vi har endret holdninger og oppførsel angående andre minoriteter og urinnvånere i verden.

Jeg ser ingen grunn til at man må beholde dette designet.

Anonymkode: 53033...07b

Jeg ser det. Nostalgi.

Men jeg har ikke noe problem med at produktet forsvinner fra butikkhyllene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, T-Rex said:

Jeg ser det. Nostalgi.

Men jeg har ikke noe problem med at produktet forsvinner fra butikkhyllene.

Nostalgi?

Nei. 

Anonymkode: 53033...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, T-Rex said:

Men jeg har ikke noe problem med at produktet forsvinner fra butikkhyllene

Produktet trenger ikke forsvinne.

Navn og design kan endres. 

Anonymkode: 53033...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nostalgi?

Nei. 

Anonymkode: 53033...07b

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Produktet trenger ikke forsvinne.

Navn og design kan endres. 

Anonymkode: 53033...07b

Det burde. Det er møkk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor må det være en karikatur av en same på produktet?

Vi har sluttet å ha karikerte negre på lignende produkter 

Anonymkode: 53033...07b

Hva med leverposteibokser? De har jo barn avbildet på boksenen som ikke har bedt om å være modeller engang. Kanskje barna ikke ønsker å være assosiert med leverpostei eller kjøttprodukter. Ingen som bryr seg om dette. Eller hva med bleieprodukter som avbilder barna toppløse. Er ikke det et større problem? Seksualisering av barn er virkelig verre enn en tegning av samegutt ingen vet hvem er.

Anonymkode: 9e2a7...07e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex said:

Hvor gammel er du?

Nostalgi er aldri et argument for å ikke endre noe som er upassende i et moderne samfunn.

Det er en ting om noen vil ha negerfigurer hjemme fordi det gir nostalgifølelser, men å ha et produkt med dette navnet og designet er bare ikke holdbart. 

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med leverposteibokser? De har jo barn avbildet på boksenen som ikke har bedt om å være modeller engang. Kanskje barna ikke ønsker å være assosiert med leverpostei eller kjøttprodukter. Ingen som bryr seg om dette. Eller hva med bleieprodukter som avbilder barna toppløse. Er ikke det et større problem? Seksualisering av barn er virkelig verre enn en tegning av samegutt ingen vet hvem er.

Anonymkode: 9e2a7...07e

Det er ikke sammenlignbart overhodet.

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er samisk, har aldri tenkt over det. Det kan være fordi ingen har mobbet / ertet meg med joika-kaker uttrykk. 

Kvinne i 30-åra

Anonymkode: 2d34e...60e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2020 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Den samiske artisten og vokalist i bandet ISÁK, Ella Marie Hætta Isaksen, er én av de som har gått ut mot produktet. Hun mener logoen og navnet er rasistisk.

– Det er ikke sånn vi ser ut, og det er i hvert fall ikke slik vi ønsker å fremstå. Dette er ikke et samisk produkt, sier hun til VG.

Anonymkode: 0063b...9c6

Det er vanlig å  "farge " navnet på mat med ett eller annet litt eksotisk. Joika spiller på joik og henviser til samer og rein, noe som ikke er helt fjernt fordi Joika inneholder noe kjøtt fra rein.  Andre retter er enda mer på vidda. Ta f.eks, Russisk Rekesalat (som ligner på det russerne kaller "Fransk Salat"), eller Baligryte, Mexikansk Gryte og Italiensk Gryte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Produktet trenger ikke forsvinne.

Navn og design kan endres. 

Anonymkode: 53033...07b

Endring av navn og design er fryktelig kostbart og jeg antar at det vil føre til sterkt redusert salg. Folk finner ikke igjen Joikakakene i hylla og finner de den nydesignede boksen med det nye navnet så vil de ikke forstå at det er Joika og de går rundt i butikken og finner noe annen mat i stedet.

Jeg skulle en gang kjøpe Twist, som hadde fått ny design. Jeg fant ikke varen. Den hadde bare byttet design, ikke navn.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.4.2020 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Det er like viktig som måten vi har endret holdninger og oppførsel angående andre minoriteter og urinnvånere i verden.

Jeg ser ingen grunn til at man må beholde dette designet.

Anonymkode: 53033...07b

Jeg ser noen grunner som f.eks. arbeidsplasser og fortjeneste. Det er ikke sikkert at de nye reinkakene reinkugrisekakene i det hele tatt klarer å få hylleplasser nok til å selge godt nok.

Endret av I Grosny
rettet reinkaker til reingugrisekaker fordi jeg tror det er ulovlig å markedsføre de som reinkaker når innholdet av reinkjøtt neppe er tilstrekkelig til å tilfredstille markedsføringsloven. Jeg vet ikke om det andre kjøttet er ku og gris,så justert navn?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere som ikke forstår reaksjonen og ikke syns dette er rasistisk, dere kan heller ikke mene at blackface er rasistisk eller på kanten. Dere syns sikkert det var greit at vi hadde pepper som het "black boy" og sukkerkulør som het "negro"? Disse ble fjernet.

Joikabollene spiller på rasisme og fordommer, de fremstiller en folkegruppe på en svært lite flatterende måte som har lite å gjøre med virkeligheten, en folkegruppe som har vært utsatt for renskning og assimilering. At noen som aldri har måttet gå gjennom dette syns det er helt greit, sier noe om dere evne til refleksjon. 

Anonymkode: daa08...47a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2020 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Like rasistisk som Synnøve Finden i bunad.. 

Anonymkode: 4390b...f86

Du ser forskjellen, gjør du ikke? Synnøve Finden fremstiller nordmenn og deres verdier i et positivt lys og det er norske produsenter som står bak dette, mens joikabollene fremstiller samene slik de ble framstilt under forskningen, som primitive, rare skapninger og det er nordmenn, som har utsatt samene for rasisme i over hundre år, som står bak dette. Hvordan i alle dager ser ikke voksne mennesker hvorfor dette ikke er greit? Begynne å miste troen på menneskeheten. 

Anonymkode: daa08...47a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, dere som ikke forstår reaksjonen og ikke syns dette er rasistisk, dere kan heller ikke mene at blackface er rasistisk eller på kanten. Dere syns sikkert det var greit at vi hadde pepper som het "black boy" og sukkerkulør som het "negro"? Disse ble fjernet.

Joikabollene spiller på rasisme og fordommer, de fremstiller en folkegruppe på en svært lite flatterende måte som har lite å gjøre med virkeligheten, en folkegruppe som har vært utsatt for renskning og assimilering. At noen som aldri har måttet gå gjennom dette syns det er helt greit, sier noe om dere evne til refleksjon. 

Anonymkode: daa08...47a

Jeg er samisk. Jeg sier bare at det er viktigere og verre ting å bry seg om en E M B A L L A S J E på et produkt ingen bryr seg med. Tilogmed mine samiske foreldre brydde seg katta.

Hva sier dere forresten til alle negerdame figurene, og negermenn figurene som selges? Er det noen som reagerer på disse figurene som står og henger rundt i mange norske hjem som et tegn på hvor bereiste eierne er? Noen retro 50 talls figurer og masker her og der. Nei, det er det ingen som bryr seg om.

Anonymkode: 9e2a7...07e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...