Gå til innhold

Er joikakaker rasisitisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er same, og jeg synes ikke det er rasistisk. Jeg verken joiker, har kofte, eller spiser Joikakaker.

Anonymkode: 8ef99...9ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Oida skrev:

Mulig rasistisk er et sterkt ord, men både navn og design viser fordommer mot samer.

Det har blitt gjort mye urett mot samer opp gjennom årene, som fornorsknings prosessen. Følger av dette henger igjen i generasjonene som kom etter dem som ble utsatt for dette, som meg.

Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har møtt på Østlandet som tror alle samer har kofte og rein. Media presenterer ennå dette bildet, særlig i turistindustrien. Jeg synes det er mye verre enn Joikakaker. Det er et etterkrigsprodukt som de fleste bare forbinder med mat.

Har også møtt fordommer mot nordlendinger i de periodene jeg har vært sørpå. De hører jeg er nordlending, og tror jeg spiser masse fisk. Blir overrasket over at også nordlendinger kjøper fisk i butikken. Ei dame som fikk vite jeg var same begynte å fortelle at hun synes samiske kvinner er så tøffe fordi de føder i telt året rundt...
 

 

Anonymkode: 8ef99...9ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at slike ting er helt Ok?

Du mener kanskje at negerboller og jødekaker også er helt greit? Produkter med mørkhudede mennesker som en del av gimmicken I reklamen?

Anonymkode: 53033...07b

Det er forskjell på å kalle noe for joikakaker og på å kalle det fjellfinnboller, slik navnet ville vært om din sammenligning var riktig. Joika er ikke mennesker. 

Anonymkode: 8ef99...9ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Honey Dew skrev:

Det er det, men du skal ikke dra rasisme nedover hodet på folk.

Er det noen av dere som har gjort en meningsmåling om hva de ekte samene tenker om dette?

Basert på denne tråden virker det som om de som har mest i mot Joika ikke er samer, mens de som sier de er samer ikke synes det er rasistisk. Jeg er same, bor i sjøsamisk område, og har aldri hørt noen har klagd. Joika er bare hermetikk. Man liker maten eller liker den ikke. Vil man ha reinsdyrkjøtt kjøper man ekte vare. Ordet «joika» er ikke samisk så vidt jeg vet. Produsentene oppfant det fordi de bare kjente ett samisk ord: joiking.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har møtt på Østlandet som tror alle samer har kofte og rein. Media presenterer ennå dette bildet, særlig i turistindustrien. Jeg synes det er mye verre enn Joikakaker. Det er et etterkrigsprodukt som de fleste bare forbinder med mat.

Har også møtt fordommer mot nordlendinger i de periodene jeg har vært sørpå. De hører jeg er nordlending, og tror jeg spiser masse fisk. Blir overrasket over at også nordlendinger kjøper fisk i butikken. Ei dame som fikk vite jeg var same begynte å fortelle at hun synes samiske kvinner er så tøffe fordi de føder i telt året rundt...
 

 

Anonymkode: 8ef99...9ca

Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. Jeg bor i Oslo og til tider kan jeg bli satt ut av uvitenheten om nordlendinger og samer.

Som det at jeg ikke er spesielt glad i vinter og sne. Som nordlending og same er dette uhørt, jeg skal visstnok elske vinteren. Det er også en utbredt oppfatning at alle samer kommer fra finnmark, er vokst opp i Lavvo og har sprunget rundt med rein hele barndommen. Kosten vår består av reinkjøtt, fisk og multer. Nordnorske kvinner skal også etter myten være seksuelt frigjorte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Oida skrev:

Joikakakene er ikke inspirert av samer eller samisk matkultur. De er heller ikke produsert med tanke på samer eller den stigmatiseringen som foregikk.

Men produsenten, og mange andre forbinder reinsdyrkjøtt med samer, er det sa ulogisk å tenke samiskinspirert? 

Eg sa vel heller ikke at det var en hedersgest til samene. Men å ha et samisk ord på retten sin, var ikke akkurat noe som på den tiden appellerte til majoriteten i befolkningen. 

Hadde folk reagert eller brydd seg dersom tyskerene lagde en rett, plasserte en bunadskledd jente på fremsiden og kalt retten fjellgeit (men på tysk). Fordi retten inneholdt norsk geit? For er ikke joik det norske ordet på samisk sang, det er jo ikke slik samene uttaler joik på samisk? 

Når vi kjøper feta på butikken, har det ingenting med den greske fetaosten å gjøre. Men vi kaller den feta likevel, selv om feta i norske butikker ikke er laget på riktig måte... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vrir du på det.

Igjen, retten er ikke inspirert av samer eller deres kultur.

Det er kjøttboller med innslag av reinsdyrkjøtt.

At dette slapp igjennom den gang gjør at produktnavn og -design er et greit eksempel på hvordan vi tidligere syntes det var greit å behandle samer, mørkhudede osv. 

Anonymkode: 53033...07b

Tja, den er jo samisk inspirert i den grad at de brukte reinskjøtt og forbandt det med samene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en samegutt på boksen/kartongen til joikakakene, det handler naturligvis ikke bare om at det heter joika, men også at det er en same på produktet. Det er kulturell appropriasjon og totalt unødvendig i våre dager.

 

Anonymkode: fcd56...6c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt over det før diskusjonen nå kom opp. Leste saken kun i overskrift, og tenkte at nå var det bare å dra frem krenkekrakken igjen.

men da jeg gikk i butikken tok jeg en kikk på Joika av nysgjerrighet. Og det er jo egentlig kjempe rasistisk. Wow.

En karikatur av en Same men småskjeive øyne og rød hud, navnet, samedrakten, alt.

Kan sammenlignes med en karikatur av en mørkhudet med sort hud, bred nese, gigalepper, og skrive Negerboller på en boks med skumboller.

På høy tid å revurdere denne logoen. Men vil tro at andre som meg har vært blinde for symbolikken. Den har bare alltid vært sånn.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Hulderen skrev:

Nødmat? Joikaboller er veldig god middagsmat. Vi spiser det jevnlig. At de nå er i kartong og ikke i boks passer oss godt siden kartongene er mindre og passer perfekt for to voksne.

Haha! Det er MUK! Nesten som møkk. Ikke ekte kjøtt i det hele tatt omtrent, 7 % fra reinsdyr.

Anonymkode: 7f282...da0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Rasistisk ja. 

Hva om jeg prøver å selge en "trøndergryte" og tar med alle klisjeene - en langhåra fyr med skinnvest, snus, bart og HB-apparat i handa. 

Museum er rette stedet for dette produktdesignet.æ

Anonymkode: 2599f...797

Som trønder kan jeg si deg at dette hadde fått meg til å flire høyt på Rema foran hylla med Trøndergryta di 😉 

Anonymkode: 9f339...5fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MyMichelle skrev:

Basert på denne tråden virker det som om de som har mest i mot Joika ikke er samer, mens de som sier de er samer ikke synes det er rasistisk. Jeg er same, bor i sjøsamisk område, og har aldri hørt noen har klagd. Joika er bare hermetikk. Man liker maten eller liker den ikke. Vil man ha reinsdyrkjøtt kjøper man ekte vare. Ordet «joika» er ikke samisk så vidt jeg vet. Produsentene oppfant det fordi de bare kjente ett samisk ord: joiking.

Folk elsker å bli krenket på andres vegne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sokkar skrev:

Men produsenten, og mange andre forbinder reinsdyrkjøtt med samer, er det sa ulogisk å tenke samiskinspirert? 

Eg sa vel heller ikke at det var en hedersgest til samene. Men å ha et samisk ord på retten sin, var ikke akkurat noe som på den tiden appellerte til majoriteten i befolkningen. 

Hadde folk reagert eller brydd seg dersom tyskerene lagde en rett, plasserte en bunadskledd jente på fremsiden og kalt retten fjellgeit (men på tysk). Fordi retten inneholdt norsk geit? For er ikke joik det norske ordet på samisk sang, det er jo ikke slik samene uttaler joik på samisk? 

Når vi kjøper feta på butikken, har det ingenting med den greske fetaosten å gjøre. Men vi kaller den feta likevel, selv om feta i norske butikker ikke er laget på riktig måte... 

Det jeg siterte deg på var at du mener dette er en samisk inspirert rett og at du synes det er supert med navnet Joika, med tanke på stigmatiseringen samene hadde opplevd da dette produktet ble lansert.

Jeg er, som tidligere nevnt i tråden, same. Jeg har aldri reagert, hverken positivt eller negativt, på joikakakene. Jeg har registrert boksen i butikken og har aldri sett på dette som et samisk produkt. Som same er jeg vokst opp med at folk fra andre steder i landet har en oppfatning og forventning til hvordan en same er. Noe som ikke samsvarer med hvordan majoriteten av oss samer er. 

At du putter noen prosent reinkjøtt i disse joikakakene gjør det ikke til en samisk inspirert rett. At du setter ordet "joika" på produktet gjør det ikke mer samisk. Om du ønsker en samisk inspirert rett vil jeg foreslå å gå for reinskavet/finnbiffen du finner i frysedisken. 

Jeg har forståelse for at samer i generasjoner før meg reagerer på Joikakakene og designet med en karikatur av en same. Det de har opplevd er ufattelig for meg. Bare det å bli nektet å snakke ditt eget språk. Føle slik skam over ditt opphav at du fornekter det samiske og holder det skjult for alle, til og med dine barn. 

Joikakakene og designet er ikke et stort problem for de fleste. Men det har skjedd en drastisk utvikling siden 60 tallet, så da skader det kanskje ikke å oppdatere joikakakene og innpakningen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.4.2020 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Ser jo mange i denne tråden som tror at joikakaker er direkte tilknyttet samisk kultur.

Navn og design er uansett ikke ok.

Anonymkode: 53033...07b

Tror nok de bare troller

Har null problem med navn og design, den nye forpakningen derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg argumentert heftig for at det nye navnet skal være viltkaker.

Poenget var at navnet like gjerne kan endres da det nåværende navnet+design er utdatert og ikke passer seg helt.

 

Anonymkode: 53033...07b

Kanskje designet og navnet er litt utdatert men har du litt peiling på hva en rebranding vil koste?

(Hint: heftig mye, og neppe lønnsomt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpeg.9ec0e38502205339548abfb8761e3f92.jpeg

Jeg syns det er forståelig at dette kan være støtende. Det er jo nesten det samme som indianer maskotter i USA som de har i skoler og sånn. Der har det vært mange demonstrasjoner mot slike maskotter av indianere. Jeg skjønner ikke hvorfor vi trenger å ha det bildet på boksen, hvis samene ikke syns noe om det. Man må jo ikke bruke det bildet🤨

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Imperfectionibus said:

Kanskje designet og navnet er litt utdatert men har du litt peiling på hva en rebranding vil koste?

(Hint: heftig mye, og neppe lønnsomt)

Ja. Jeg jobber med ting som dette. 

Anonymkode: 53033...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Kanskje designet og navnet er litt utdatert men har du litt peiling på hva en rebranding vil koste?

(Hint: heftig mye, og neppe lønnsomt)

Nytt navn vil være kostbart. Men om de beholder navnet og fargene, så vil jeg tro at de kan fjerne «samegutten» uten å tape noe. Det ville være en grei måte å møtes på halvveien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hulderen said:

Nytt navn vil være kostbart. Men om de beholder navnet og fargene, så vil jeg tro at de kan fjerne «samegutten» uten å tape noe. Det ville være en grei måte å møtes på halvveien. 

Hva er feil med "samegutten", egentlig? Er det bedre med en hasjrøykende, allværskledd, snøskuterkjørende dude? Som er mer realistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ny medlem skrev:

image.jpeg.9ec0e38502205339548abfb8761e3f92.jpeg

Jeg syns det er forståelig at dette kan være støtende. Det er jo nesten det samme som indianer maskotter i USA som de har i skoler og sånn. Der har det vært mange demonstrasjoner mot slike maskotter av indianere. Jeg skjønner ikke hvorfor vi trenger å ha det bildet på boksen, hvis samene ikke syns noe om det. Man må jo ikke bruke det bildet🤨

Der kom du meg så vidt i forkjøpet. Ditt forslag om å fjerne bildet ble postet mens jeg skrev mitt innlegg, jeg så ikke at du alt hadde foreslått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...