Gå til innhold

Er joikakaker rasisitisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp dere! Det er samene som må få uttale seg om dette er rasistisk eller ikke, siden det er dem som gruppe som blir stereotypifisert. Vi andre kan bare holde kjeft. 

Anonymkode: 983f8...18c

Er jo lov til å ha en mening om ting. Ikke noe poeng å fyre deg så mye opp av den grunn😊 Du har vel meninger om ting du også, selv om det ikke direkte berører deg.

Anonymkode: 45e29...9de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som plager meg mest er at ikke-samer profitterer på kulturen. Syns at navnet og designet er latterlig, og bidrar til å gjøre samer til noe som er "artig". Stereotypen lever videre. Og mange av dere som blir provoserte over at man reagerer på dette er sannsynligvis ikke samer selv, og da mener jeg at det ikke er deres sak hva man skal reagere på og ikke. 

Anonymkode: 2f3f1...c9d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, abc123detvardet said:

Okei, så jeg forstår ikke fordi jeg er uenig med deg? 

Det er ingen problem. 

Du forholder deg ikke til saken eller argumentene.

Du viser lite eller ingen forståelse for hva problemet er.

Du ytrer din mening, men underbygger den ikke på saklig vis.

Nei, jeg klarer ikke å ta deg på alvor og det er helt tydelig at du ikke helt forstår hvorfor navn og design ikke burde fortsette å eksistere.

 

Kall det viltkaker og ta vekk samen. Hvorfor er dette et stort problem?

 

(Jeg er forresten litt overrasket over at så mange her tror at disse kjøttbollene er samisk mat.)

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du forholder deg ikke til saken eller argumentene.

Du viser lite eller ingen forståelse for hva problemet er.

Du ytrer din mening, men underbygger den ikke på saklig vis.

Nei, jeg klarer ikke å ta deg på alvor og det er helt tydelig at du ikke helt forstår hvorfor navn og design ikke burde fortsette å eksistere.

 

Kall det viltkaker og ta vekk samen. Hvorfor er dette et stort problem?

 

(Jeg er forresten litt overrasket over at så mange her tror at disse kjøttbollene er samisk mat.)

Anonymkode: 53033...07b

Jeg er usikker på om det er lov å kalle produktet viltkaker. Tidligere var det i alle fall sånn at hovedbestanddelen måtte vært vilt, jfr "brus med sitronsmak" i stedet for sitronbrus. Joika er en omgåelse av problemet med at det er så lite reinsdyrkjøtt i kakene/bollene.

Dessuten er det brukt millioner av kroner på å markedsføre joikakaker under det navnet, så merkevaren har en ganske stor verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, T-Rex said:

Jeg er usikker på om det er lov å kalle produktet viltkaker. Tidligere var det i alle fall sånn at hovedbestanddelen måtte vært vilt, jfr "brus med sitronsmak" i stedet for sitronbrus. Joika er en omgåelse av problemet med at det er så lite reinsdyrkjøtt i kakene/bollene.

Dessuten er det brukt millioner av kroner på å markedsføre joikakaker under det navnet, så merkevaren har en ganske stor verdi.

Merkevareverdien er høy, men jeg ser ikke at dette skal være et argument for å insistere på å kalle det joikakaker.

En rebranding hadde fikset dette helt fint.

Jeg synes tiden er overmoden for å endre produktet.

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jo lov til å ha en mening om ting. Ikke noe poeng å fyre deg så mye opp av den grunn😊 Du har vel meninger om ting du også, selv om det ikke direkte berører deg.

Anonymkode: 45e29...9de

Det er det, men du skal ikke dra rasisme nedover hodet på folk.

Er det noen av dere som har gjort en meningsmåling om hva de ekte samene tenker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Honey Dew said:

Det er det, men du skal ikke dra rasisme nedover hodet på folk.

Er det noen av dere som har gjort en meningsmåling om hva de ekte samene tenker om dette?

Samer flest tåler fint produktet, men det er vel ikke noe argument i seg selv. Samer tåler også at folk hetser og latterliggjør dem, men det betyr ikke at hets som handling er ok.

Poenget er at det er et produkt som har et navn og design som gir ekko til noe vi ikke driver med i dag.

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal italiernerne klage på denne reklamen?

 

 

Anonymkode: 0063b...9c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hulderen skrev:

Er de blitt dyrere? Synd, det har jeg ikke lagt merke til. Holdbarheten er kortere enn på boks, men fortsatt lang. Vi spiser joika såpass hyppig at vi aldri har vært i nærheten av utløpsdato.

Kiloprisen har gått kraftig opp, men så er jeg exel nerd og på mat.

Jeg er horder så for meg er lang holdbarhet viktig samt at det kan ha holdbarhet etter satt dato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forholder deg ikke til saken eller argumentene.

Du viser lite eller ingen forståelse for hva problemet er.

Du ytrer din mening, men underbygger den ikke på saklig vis.

Nei, jeg klarer ikke å ta deg på alvor og det er helt tydelig at du ikke helt forstår hvorfor navn og design ikke burde fortsette å eksistere.

 

Kall det viltkaker og ta vekk samen. Hvorfor er dette et stort problem?

 

(Jeg er forresten litt overrasket over at så mange her tror at disse kjøttbollene er samisk mat.)

Anonymkode: 53033...07b

Tror nok de fleste skjønner at det ikke er samisk mat. 

Når det kommer til viltkaker så vil neppe det bli godkjent all tid det er så lite vilt kjøtt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Når skal italiernerne klage på denne reklamen?

 

 

Anonymkode: 0063b...9c6

Det er ikke samme problematikk.

Vet ikke hvor mange ganger dette må gjentas, men.. Joikakaker er ikke noe som har med samer eller deres matkultur å gjøre. I tillegg er det en kontekst. Produktet ble skapt på sekstitallet og markedsføringen gjenspeiler holdninger vi helst ikke har i dag.

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når skal italiernerne klage på denne reklamen?

 

 

Anonymkode: 0063b...9c6

Det blir ikke det samme. Italienere har ikke samme historie som samer i Norge. Jeg synes forøvrig ikke noe om dolmio heller, da det blir litt teit. Men. Igjen, ikke det samme. 

Anonymkode: 2f3f1...c9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Imperfectionibus said:

Tror nok de fleste skjønner at det ikke er samisk mat. 

Når det kommer til viltkaker så vil neppe det bli godkjent all tid det er så lite vilt kjøtt i

Ser jo mange i denne tråden som tror at joikakaker er direkte tilknyttet samisk kultur.

Navn og design er uansett ikke ok.

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Imperfectionibus said:

Når det kommer til viltkaker så vil neppe det bli godkjent all tid det er så lite vilt kjøtt i

Nå har ikke jeg argumentert heftig for at det nye navnet skal være viltkaker.

Poenget var at navnet like gjerne kan endres da det nåværende navnet+design er utdatert og ikke passer seg helt.

 

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at slike ting er helt Ok?

Du mener kanskje at negerboller og jødekaker også er helt greit? Produkter med mørkhudede mennesker som en del av gimmicken I reklamen?

Anonymkode: 53033...07b

Jødekaker er ikke et spesielt kontroversielt begrep. Bruken av ordet virker ikke å bli møtt med motforestillinger fra jødiske organisasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen aldri tenkt at joikakaker har noe med samer eller samisk kultur å gjøre. Det er navnet på matretten . Står jo ikke Samekaker. Mulig ikke samen har noe på boksen å gjøre. Men det må kunne kalles joikakaker. Joik er samisk men joika? Jødekaker må jo være et mye mer belastende navn på kaker. I hvertfall slik jeg har blitt forklart hvorfor jødekakene heter det.  Er jo mye mat med malplasserte navn, og som vil kunne oppleves støtende av noen. Men matrettene heter nå engang det. Berlinerboller, wienerpølser, arme riddere, tilslørte bondepiker, franske bagateller. Sørlandschips for den del, jeg bor på Sørlandet. Hater chips og vil ikke bli assosiert med de fettete greiene der. Vil ikke fremmede skal tro vi på Sørlandet er oppvokst med usunn mat og er feite. Man kan vri på alt. Men det er bare et navn på noe man spiser. 

 

Anonymkode: 7994a...c46

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har i grunnen aldri tenkt at joikakaker har noe med samer eller samisk kultur å gjøre. Det er navnet på matretten . Står jo ikke Samekaker. Mulig ikke samen har noe på boksen å gjøre. Men det må kunne kalles joikakaker. Joik er samisk men joika? Jødekaker må jo være et mye mer belastende navn på kaker. I hvertfall slik jeg har blitt forklart hvorfor jødekakene heter det.  Er jo mye mat med malplasserte navn, og som vil kunne oppleves støtende av noen. Men matrettene heter nå engang det. Berlinerboller, wienerpølser, arme riddere, tilslørte bondepiker, franske bagateller. Sørlandschips for den del, jeg bor på Sørlandet. Hater chips og vil ikke bli assosiert med de fettete greiene der. Vil ikke fremmede skal tro vi på Sørlandet er oppvokst med usunn mat og er feite. Man kan vri på alt. Men det er bare et navn på noe man spiser. 

 

Anonymkode: 7994a...c46

Litt forskjell på berlinerboller og et produkt med et navn konstruert for å henspille på samer med en same i full mundur på boksen - når produktet ikke har med samer å gjøre. Et reklamejippo som direkte bruker en minoritet som har vært diskriminert så grovt i Norge i nyere tid. 

Hvis du ikke ser forskjell på de to burde du tenke seg om.

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt forskjell på berlinerboller og et produkt med et navn konstruert for å henspille på samer med en same i full mundur på boksen - når produktet ikke har med samer å gjøre. Et reklamejippo som direkte bruker en minoritet som har vært diskriminert så grovt i Norge i nyere tid. 

Hvis du ikke ser forskjell på de to burde du tenke seg om.

Anonymkode: 53033...07b

Les hva jeg skrev. Litt underlig at du hengte deg opp i berlinerboller kontra joikakaker.

Anonymkode: 7994a...c46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...