Gå til innhold

Er joikakaker rasisitisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Hulderen skrev:

Nødmat? Joikaboller er veldig god middagsmat. Vi spiser det jevnlig. At de nå er i kartong og ikke i boks passer oss godt siden kartongene er mindre og passer perfekt for to voksne.

De er og blitt langt dyrere.

Det jeg ikke liker med kartong er at jeg tviler på om de holder seg like lenge som de gjorde på boks.

Og ja det er digg og enkelt innimellom men som sagt er det blitt mye dyrere nå slik at det og vil bli sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mer storfe og får enn reinsdyr. Så strengt tatt er det lite samisk med bollene. Det er mer en blanding av vilt og husdyr. Merkelig å assosiere en matrett med samer, bare fordi det er litt reinkjøtt i maten. Jeg kaller jo ikke viltgryten jeg bruker å lage for joikagryte liksom, selv om den inneholder mye mer rein enn joikaboller.

Men at det er rasistisk er jeg ikke helt enig i. 

Anonymkode: 45e29...9de

Mulig rasistisk er et sterkt ord, men både navn og design viser fordommer mot samer.

Det har blitt gjort mye urett mot samer opp gjennom årene, som fornorsknings prosessen. Følger av dette henger igjen i generasjonene som kom etter dem som ble utsatt for dette, som meg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

De er og blitt langt dyrere.

Det jeg ikke liker med kartong er at jeg tviler på om de holder seg like lenge som de gjorde på boks.

Og ja det er digg og enkelt innimellom men som sagt er det blitt mye dyrere nå slik at det og vil bli sjeldnere.

Er de blitt dyrere? Synd, det har jeg ikke lagt merke til. Holdbarheten er kortere enn på boks, men fortsatt lang. Vi spiser joika såpass hyppig at vi aldri har vært i nærheten av utløpsdato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Oida skrev:

Mulig rasistisk er et sterkt ord, men både navn og design viser fordommer mot samer.

Det har blitt gjort mye urett mot samer opp gjennom årene, som fornorsknings prosessen. Følger av dette henger igjen i generasjonene som kom etter dem som ble utsatt for dette, som meg.

Så du er same? Opplever du også at joikakakene er støtende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rasistisk når vi kaller noe italiensk pizza, med bilde av det italienske flagget også? 

Forstår at historien som har vært, og fremdeles er om samene gjør at de har lavere terskel for å akseptere stereotypier... Men joikakaker er ikke et nytt produkt. Hvorfor har de lagt produktet for hat nå? 

Forøvrig skjønner jeg ikke at noen spiser de greiene der? Har smakt det en gang, og aldri før har jeg smakt noe så forferdelig. Det er mitt verste matminne 😜

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hulderen skrev:

Så du er same? Opplever du også at joikakakene er støtende?

Ja, jeg er same. Nei, jeg opplever ikke joikakakene som støtende. Det er et produkt jeg alltid har sett i butikken, men ikke har noe forhold til utover det. Men jeg har ingen problemer med å skjønne at enkelte reagerer og finner det rimelig fordomsfullt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sokkar skrev:

Er det rasistisk når vi kaller noe italiensk pizza, med bilde av det italienske flagget også? 

Forstår at historien som har vært, og fremdeles er om samene gjør at de har lavere terskel for å akseptere stereotypier... Men joikakaker er ikke et nytt produkt. Hvorfor har de lagt produktet for hat nå? 

Forøvrig skjønner jeg ikke at noen spiser de greiene der? Har smakt det en gang, og aldri før har jeg smakt noe så forferdelig. Det er mitt verste matminne 😜

😂Godt at vi har ulik smak! Som tidligere nevnt i tråden så er jeg veldig glad i joika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rasistisk ja. 

Hva om jeg prøver å selge en "trøndergryte" og tar med alle klisjeene - en langhåra fyr med skinnvest, snus, bart og HB-apparat i handa. 

Museum er rette stedet for dette produktdesignet.æ

Anonymkode: 2599f...797

Trøndersodd finnes allerede.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sokkar skrev:

Er det rasistisk når vi kaller noe italiensk pizza, med bilde av det italienske flagget også? 

Forstår at historien som har vært, og fremdeles er om samene gjør at de har lavere terskel for å akseptere stereotypier... Men joikakaker er ikke et nytt produkt. Hvorfor har de lagt produktet for hat nå? 

Forøvrig skjønner jeg ikke at noen spiser de greiene der? Har smakt det en gang, og aldri før har jeg smakt noe så forferdelig. Det er mitt verste matminne 😜

Det blir ikke sammenlignbart. For joikaboller blir ikke kalt samiske, men «joika», altså et samisk ord. Og det er ikke detsamiske flagget som er avbildet, men en tegning som skal forestille en same. I ditt eksempel skulle pizzaen bli kalt «O sole mio» (det eneste italienske jeg kan) og det italienske flagget byttet ut med tegningen av en italiener. Ikke at jeg ville hatt problem med det heller, men ...

Endret av Hulderen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Honey Dew said:

Trøndersodd finnes allerede.

Men ikke med nevnte design.

Joikakaker er ikke engang en samisk matrett. 

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oida skrev:

Ja, jeg er same. Nei, jeg opplever ikke joikakakene som støtende. Det er et produkt jeg alltid har sett i butikken, men ikke har noe forhold til utover det. Men jeg har ingen problemer med å skjønne at enkelte reagerer og finner det rimelig fordomsfullt.

Takk for svar. Det er godt å høre at du ikke blir støtt av joikakaker. Jeg håper det gjelder det store flertallet av samer. For jeg ønsker ikke å støte noen. Jeg er ikke same selv, men har mange samiske venner, og jeg kunne godt å kommet til å nevne på FB at jeg skal ha joika til middag uten å tenke over det. «I dag var det så hektisk at det bare ble joika til middag»

Endret av Hulderen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hulderen said:

Takk for svar. Det er godt å høre at du ikke blir støtt av joikakaker. Jeg håper det gjelder det store flertallet av samer. For jeg ønsker ikke å støte noen. Jeg er ikke same selv, men har mange samiske venner, og jeg kunne godt å kommet til å nevne på FB at jeg skal ha joika til middag. «I dag var det så hektisk at det bare ble joika til middag»

Produktet i seg selv er ikke feil.

Men designet og navnet kunne gjerne blitt modernisert. 

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Hanako said:

tenor.gif

Så du mener at slike ting er helt Ok?

Du mener kanskje at negerboller og jødekaker også er helt greit? Produkter med mørkhudede mennesker som en del av gimmicken I reklamen?

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at slike ting er helt Ok?

Du mener kanskje at negerboller og jødekaker også er helt greit? Produkter med mørkhudede mennesker som en del av gimmicken I reklamen?

Anonymkode: 53033...07b

Ikke meg du siterte, men ja, det er greit. Dette er gamle oppskrifter og de er kun rasistiske for dem som leter med lys og lykter etter krenkekrakken.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at slike ting er helt Ok?

Du mener kanskje at negerboller og jødekaker også er helt greit? Produkter med mørkhudede mennesker som en del av gimmicken I reklamen?

Anonymkode: 53033...07b

Det er et produkt som har vært her siden 60-tallet, da synes jeg det er for dumt å begynne å sutre om det

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Hanako said:

Det er et produkt som har vært her siden 60-tallet, da synes jeg det er for dumt å begynne å sutre om det

På sekstitallet var det ok å bruke denne typen markedsføring.

På sekstitallet var det også tillatt å reklamere for tobakk. 

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Honey Dew said:

Ikke meg du siterte, men ja, det er greit. Dette er gamle oppskrifter og de er kun rasistiske for dem som leter med lys og lykter etter krenkekrakken.

Gamle oppskrifter?

Joikakaker har ingenting med samisk kultur å gjøre annet enn det stadig mindre innslaget av reinsdyrkjøtt. 

Hvorfor skal det da ha dette navnet og denne innpakningen?

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gamle oppskrifter?

Joikakaker har ingenting med samisk kultur å gjøre annet enn det stadig mindre innslaget av reinsdyrkjøtt. 

Hvorfor skal det da ha dette navnet og denne innpakningen?

Anonymkode: 53033...07b

Jeg snakker om negerboller og jødekaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew said:

Jeg snakker om negerboller og jødekaker.

Som selvfølgelig kan hete noe annet. 

Anonymkode: 53033...07b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...