AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #41 Skrevet 16. april 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Ser for meg at noen sier at de ikke "gidder mer" under 2. Verdenskrig. Da måtte de bare gidde siden man i grunn kan se, høre og føle bombene. Dette viruset er ikke synlig for det blotte øyet, og da virker det plutselig mindre farlig fordi man ikke kan se det. For meg handler det ikke om å gidde eller ikke. Det er ikke et alternativ å ikke "gidde". Dette viruset må vi forholde oss til selv om det er kjipt. Jeg skal fint greie å stå i det ut året, og jeg må holde ut betydelig mye mer enn folk som har hjemmekontor. Anonymkode: c9b6e...e45 2. Verdenskrig? 🤣 Gjennomsnittsalderen på de døde av covid-19 er 80-85 år (litt forskjellig fra land til land). Dødeligheten totalt er godt under 1%, og for dem under 60 år er dødeligheten på nivå med influensa. Hadde covid-19 virkelig vært en trussel, så hadde jeg forstått tiltakene. Men å stenge samfunnet for å redde noen gamlinger er helt meningsløst. Anonymkode: b3bf4...18c 1
Krantz95 Skrevet 16. april 2020 #42 Skrevet 16. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: En måte å sammenligne er krisepakkene som er delt ut til næringslivet. Krisefondet i Norge er på 100 mld mens i Sverige er det på 300 mld Anonymkode: 9841c...5a4 Har du en kilde til disse krisefondene? Jeg har aldri hørt eller lest om at det er opprettet egne krisefond i Norge eller Sverige?? Norge har ifølge Debatten på NRK i kveld hittil brukt 400 milliarder. Og vi er nesten halvparten så mange mennesker som i Sverige..... 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #43 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, Krantz95 skrev: Sverige har ca dobbelt så stor befolkning som Norge. Norge har ifølge Debatten på NRK i kveld hittil brukt 400 milliarder kroner. Tilsvarende kostnad for Sverige ville da vært nesten 800 milliarder og i linken din står det bare 300. Du påstod Sverige opplever større økonomiske konsekvenser enn Norge. Da må jeg spørre enda en gang om kilden til din påstand. Da snakker du om et tall utover krisepakkene til næringslivet. Hva Sverige har "brukt" (ordvalget i debatten) ble ikke nevnt. Men de gambler på en tiltenkt immunologi. Tiden får vise om strategien stemmer. Uansett: store økonomiske konsekvenser VIL det bli. Norsk økonomi er ikke avhengig av bare egen produksjon. Fint om vi ikke må ofte titusener av mennesker på veien mot økonomisk kollaps. Anonymkode: 9841c...5a4 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #44 Skrevet 16. april 2020 Så lenge folk ikke gidder å laste ned smitteappen må vi leve som dette i lang tid fremover. Så folk kan takke seg selv. Anonymkode: 9e491...3f4 2
Silva Pluvialis Skrevet 16. april 2020 #45 Skrevet 16. april 2020 Jeg gidder til faren er over. Ønsker ikke å sette noen i fare, så det blir det viktigste for meg å unngå i tiden fremover. 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #46 Skrevet 16. april 2020 Syns det er en skam at "vi" nordmenn sitter å klager etter få uker, mens besteforeldre som kjempet i krigen for landet vårt er i faresonen. Skam deg! Et liv er viktigere enn jobben din, og din evne til å kjøpe en Starbucks hver morgen. Spiller ingen rolle om det livet er gammelt, har astma, er tykk, har hjerteproblemer, har dårlig immunforsvar, har kreft... disse livene er fremdeles myyye mer verdt enn penger, hytteturer eller pokkers hjemmeskole. Anonymkode: 2ba3b...4bb 5
Krantz95 Skrevet 16. april 2020 #47 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Syns det er en skam at "vi" nordmenn sitter å klager etter få uker, mens besteforeldre som kjempet i krigen for landet vårt er i faresonen. Skam deg! Et liv er viktigere enn jobben din, og din evne til å kjøpe en Starbucks hver morgen. Spiller ingen rolle om det livet er gammelt, har astma, er tykk, har hjerteproblemer, har dårlig immunforsvar, har kreft... disse livene er fremdeles myyye mer verdt enn penger, hytteturer eller pokkers hjemmeskole. Anonymkode: 2ba3b...4bb Et liv er verd ca 35 millioner ifølge den norske staten. Og da må tiltakene justeres i forhold til akkurat dette tallet. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #48 Skrevet 16. april 2020 Ikke så fan av koronapolitiet, men skjønner virkelig ikke argumentet om samfunnet må åpnes opp for å ikke ramme økonomien. Altså; økonomien er allerede sterkt rammet. Vi kommer ikke unna arbeidsledighet og resesjon. Selv om Norge er oppe og sviver og går, så er en stor del av økonomien avhengig av en sterk global økonomi samt åpne grenser. Og det nytter ikke at nordmenn er klare og reisevillige når vi ikke har noe land og reise til. Det nytter ikke at enkelte er lei av tiltakene når de aller fleste er glad for at vi har tiltak som beskytter befolkningen og ikke vil omgås de som seier "oho- partyyy". Det er kjipt, men det er faktisk ikke så ille. Sett ting i perspektiv da, alle dere som er dritlei. Anonymkode: 7f003...9b5 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #49 Skrevet 16. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Syns det er en skam at "vi" nordmenn sitter å klager etter få uker, mens besteforeldre som kjempet i krigen for landet vårt er i faresonen. Skam deg! Et liv er viktigere enn jobben din, og din evne til å kjøpe en Starbucks hver morgen. Spiller ingen rolle om det livet er gammelt, har astma, er tykk, har hjerteproblemer, har dårlig immunforsvar, har kreft... disse livene er fremdeles myyye mer verdt enn penger, hytteturer eller pokkers hjemmeskole. Anonymkode: 2ba3b...4bb Jo, det spiller en rolle hvem som dør. Det er ingen tragedie om en på 90 år dør. Det er helt naturlig og normalt. Jeg gråter heller ikke av ekstremt overvektige som dør av hjerteproblemer. De har kun seg selv å takke. Og forøvrig er økonomien og samfunnet langt viktigere enn enkeltindivider. Det er derfor vi har satt en prislapp på folks liv (i gjennomsnitt 34 millioner kroner per person). Anonymkode: b3bf4...18c 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #50 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er en skam at "vi" nordmenn sitter å klager etter få uker, mens besteforeldre som kjempet i krigen for landet vårt er i faresonen. Skam deg! Et liv er viktigere enn jobben din, og din evne til å kjøpe en Starbucks hver morgen. Spiller ingen rolle om det livet er gammelt, har astma, er tykk, har hjerteproblemer, har dårlig immunforsvar, har kreft... disse livene er fremdeles myyye mer verdt enn penger, hytteturer eller pokkers hjemmeskole. Anonymkode: 2ba3b...4bb Så da går jeg ut fra at du ønsker nedstenging for alltid, siden selv om koronaviruset skulle forsvinne fins det fortsatt andre smittsomme sykdommer som også tar liv. Kan vel forby motorisert ferdsel med det samme siden det også tar liv. Anonymkode: dd956...d5d 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #51 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så da går jeg ut fra at du ønsker nedstenging for alltid, siden selv om koronaviruset skulle forsvinne fins det fortsatt andre smittsomme sykdommer som også tar liv. Kan vel forby motorisert ferdsel med det samme siden det også tar liv. Anonymkode: dd956...d5d OMG!!! Anonymkode: b67a5...c36 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #52 Skrevet 16. april 2020 16 minutter siden, Krantz95 skrev: Et liv er verd ca 35 millioner ifølge den norske staten. Og da må tiltakene justeres i forhold til akkurat dette tallet Jeg håper at "hvilken side av korona-striden" blir et obligatorisk felt i søknader på Nav fra nå av. Anonymkode: 43386...410
Krantz95 Skrevet 16. april 2020 #53 Skrevet 16. april 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper at "hvilken side av korona-striden" blir et obligatorisk felt i søknader på Nav fra nå av. Anonymkode: 43386...410 Det er ikke jeg som har bestemt at et liv er verd 35 mill. Hvis du vil øke beløpet må du finne ut om det er partier på stortinget som vil øke, og så stemme på dem. Forresten morsomt at du ser på dette som en strid 🙂 Endret 16. april 2020 av Krantz95 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #54 Skrevet 16. april 2020 Et menneskeliv i Norge er verdt ca35 millioner , såå myye? Anonymkode: f6f5f...51f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #55 Skrevet 16. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker da på alle smitteverntiltakene som er implementert. Hvor lenge gidder du dette? Vaske hender og hoste i abluen kan jeg nok godta i lang tid, men nedstengt samfunn, reiserestriksjoner, hjemmekontor osv gidder jeg ikke så veldig lenge. Maks til og med sommeren. Fortsetter tiltakene etter det kommer jeg til å gi pokker i så mange av reglene jeg kan, uten at det går ut over meg (bøter og slikt). Anonymkode: b3bf4...18c Hvis det bare hadde vært snakk om å gidde, altså valgfrie tiltak, så hadde jeg fortsatt å vaske hender som normalt oppegående mennesker alltid har gjort. Hjemmekontor er fint, det kunne jeg også fortsatt med. Hadde ellers reist som før og opptrådt normalt. Nedstengning av samfunnet blir definitivt verre enn viruset på sikt, og det har nok myndighetene også forstått siden det nå åpnes gradvis opp igjen. Anonymkode: 23bce...f3d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #56 Skrevet 16. april 2020 For meg virker det som om folk gidder mindre for hver dag som går. Florerer av folk i sentrum og i kollektivtransporten, ingen holder avstand, setter seg rett ved deg, løper inn og ned folk for å komme inn på buss/trikk, ingen står med 1 m avstand i kø, ingenting .. Hadde en eldre dame som satte seg på setet ved siden av meg! Da måtte jeg be henne reise seg, slik at jeg kunne sette meg et annet sted. Anonymkode: e25ad...331 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #57 Skrevet 16. april 2020 Livet mitt er som før, bortsett fra mindre sosialisering såklart. Så jeg gidder det leeeeenge! Anonymkode: 37a69...986
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #58 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: For meg virker det som om folk gidder mindre for hver dag som går. Florerer av folk i sentrum og i kollektivtransporten, ingen holder avstand, setter seg rett ved deg, løper inn og ned folk for å komme inn på buss/trikk, ingen står med 1 m avstand i kø, ingenting .. Hadde en eldre dame som satte seg på setet ved siden av meg! Da måtte jeg be henne reise seg, slik at jeg kunne sette meg et annet sted. Anonymkode: e25ad...331 Hvorfor reiste du deg ikke som man pleier for eldre? Og hvorfor måtte hun reise seg for at du kunne flytte? Anonymkode: 23bce...f3d 2
Katzen Skrevet 16. april 2020 #59 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes jeg ser for meg TS ombord på Titanic rett etter at skipet traff isfjellet; "Nei, det her gidder jeg ikke altså" 😂 Takk for dagens latter TS. Du kan trøste deg med at vi i Norge har det desidert BEST nå oppe i alt dette, og om du så bestemte deg for å drite i det og fortsette som før, så er altså nå hele verden snudd på hodet av dette viruset. Anonymkode: dc2ff...d65 Ganske treffende den der! 😂 Tror nok grunnen for at mange er så lei og utålmodige allerede er av den grunn at ikke mange har fått kjenne det på kroppen selv, enten i at en selv har blitt syk eller noen kjente og nære i risikogruppen har blitt syke. Det handler om at vi er preventive og føre var og derfor får et annet forhold til det, kanskje? Vi har jo egentlig ikke så mye valg annet enn å vente, selv om det er kjedelig nå, og om folk ikke gjør det så vil det bare ta enda lengre tid. 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #60 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor reiste du deg ikke som man pleier for eldre? Og hvorfor måtte hun reise seg for at du kunne flytte? Anonymkode: 23bce...f3d Fordi det var nærmest 30 ledige seter rundt meg, så jeg hadde aldeles ingen anelse om at hun kom til å velge plassen ved meg som var langt bort fra dørene. Hun måtte selvfølgelig reise seg slik at jeg kunne bytte plass da jeg satt innerst. Jeg har overhodet ingen interesse av å ha folk nærmere enn 1 meter unna meg. Anonymkode: e25ad...331
Fremhevede innlegg