Gå til innhold

Jeg leier ut et feriested og har bookinger gjennom sommeren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare utlendinger, i hovedsak fra landene som sliter mest nå. Disse gjestene kan avbestille fram til 14 dager før ankomst uten å betale en krone. I utgangspunktet må jeg altså sitte og vente til de en etter en finner ut at de ikke kan komme gjennom sommeren, med den usikkerhet at en eller annen galning plutselig dukker opp. 

Jeg har i grunnen lyst til å bare massekansellere hele sommeren. Da kan jeg enten leie ut i lengre perioder til folk lokalt, eller bruke den selv. 

Hva tenker dere? Burde Airbnb og deres like akseptere at man gjør det? De krevde jo selv at utleiere skulle refundere alt uten videre og uten å få et rødt øre for noen uker siden, mener de at man skal blokkere kalenderen i månedsvis når det neppe vil skje at noen kommer? Og tror dere italienere, belgiere og spanjoler vil kunne reise hit på ferie allerede til sommeren? Det tror ikke jeg. 

Anonymkode: 5019b...f24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville kansellert. Jeg har pauset min airbnb, syntes ikke det føltes trygt lenger. Og ble litt irritert på informasjonen som kom fra dem også. Bare å fortsette, selv om alt annet stenger liksom.. Hvis det blir lov å reise til sommeren betyr det jo ikke at det er lurt.. Hverken for gjestene eller meg. De aner jo ikke hvem som har sovet i senga før dem, og jeg må vaske, tømme søppel og skifte sengetøy etter dem. I tillegg reiser de jo nesten alltid med fly og buss hit. Hvis jeg måtte leie ut rommet ville jeg hatt norsk gjest som kom i bil, og flere dagers opphold mellom gjestene. Og jeg ville hatt mulighet til å velge, og diskriminere grovt, ville ikke leid ut til pendlere som kom for å jobbe på sykehuset, eller folk som ville leie for å beskytte familien ved å bo et annet sted pga utsatt yrke. Så ville gjort det utenom airbnb. 

Anonymkode: 4cbe7...c7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon, Ts, føler med deg. Men vi har i hvert fall tenkt å benytte oss av norske hoteller og utleiesteder i sommer (forhåpentligvis får man lov til å reise fritt innenlands) Så du vil nok merke påtrykk fra nordmenn om du leier ut i populære turistområder 🙂 Ville kansellert. Grensene åpnes ikke til sommeren. Vi er snart der allerede. 

Anonymkode: 69624...bbb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville kansellert. Jeg har pauset min airbnb, syntes ikke det føltes trygt lenger. Og ble litt irritert på informasjonen som kom fra dem også. Bare å fortsette, selv om alt annet stenger liksom.. Hvis det blir lov å reise til sommeren betyr det jo ikke at det er lurt.. Hverken for gjestene eller meg. De aner jo ikke hvem som har sovet i senga før dem, og jeg må vaske, tømme søppel og skifte sengetøy etter dem. I tillegg reiser de jo nesten alltid med fly og buss hit. Hvis jeg måtte leie ut rommet ville jeg hatt norsk gjest som kom i bil, og flere dagers opphold mellom gjestene. Og jeg ville hatt mulighet til å velge, og diskriminere grovt, ville ikke leid ut til pendlere som kom for å jobbe på sykehuset, eller folk som ville leie for å beskytte familien ved å bo et annet sted pga utsatt yrke. Så ville gjort det utenom airbnb. 

Enig. Hva gjorde du med dem som allerede hadde booket? Jeg lurer på om jeg bare skal avbestille en og en gjest, eller om jeg skal kontakte Airbnb og legge det frem. Og hva sier jeg til gjestene? Stengt pga korona, bare? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig situasjon, Ts, føler med deg. Men vi har i hvert fall tenkt å benytte oss av norske hoteller og utleiesteder i sommer (forhåpentligvis får man lov til å reise fritt innenlands) Så du vil nok merke påtrykk fra nordmenn om du leier ut i populære turistområder 🙂 Ville kansellert. Grensene åpnes ikke til sommeren. Vi er snart der allerede. 

Anonymkode: 69624...bbb

Takk! Ja, jeg heller nå mot å kansellere. Får bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det, det er nok snakk om 10-15 bookinger. Og tro det eller ei, men folk i utlandet bestiller fortsatt 😳 Jeg lot være å sette meg inn i hvordan jeg skulle fryse kalenderen fordi jeg tenkte ingen kom til å være så gærne. Men det er de.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert lurt å kansellere nå, ja, uten at jeg kjenner helt til hvordan man går frem. Hvis du får fjernet de bookingene kan det jo hende mange nordmenn er interessert, for vi må jo feriere innenlands i år. Ble litt nysgjerrig på hvor ditt feriested ligger?

Anonymkode: 4d175...5b8

• Liker 1
Skrevet

De vil vel jo også mest sannsynlig måtte ha 14 dagers karantene hvis de kommer 😅 Jeg ville fryst kalenderen eller kansellert alle (aner ikke hvordan man gjør det). Så kan du se på hvordan man eventuelt kan åpne for kun lokal booking senere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Jeg ville fryst kalenderen eller kansellert alle (aner ikke hvordan man gjør det). Så kan du se på hvordan man eventuelt kan åpne for kun lokal booking senere. 

Antagelig har TS automatisk booking som utleier ikke trenger å godkjenne. Men hvis du endrer innstillingene slik at utleier må godkjenne bestilling (og skriver i teksten at du ikke tar utenlandsgjester for tiden), så blir det jo ikke noe problem å velge ut nye leietakere.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig har TS automatisk booking som utleier ikke trenger å godkjenne. Men hvis du endrer innstillingene slik at utleier må godkjenne bestilling (og skriver i teksten at du ikke tar utenlandsgjester for tiden), så blir det jo ikke noe problem å velge ut nye leietakere.

Lurt. Jeg vet at leiligheter jeg har sett på i Italia før har hatt en slik innstilling at utleier må godkjenne i allefall. Fikk også noen bestillinger plutselig kansellert uten forklaring.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hva gjorde du med dem som allerede hadde booket? Jeg lurer på om jeg bare skal avbestille en og en gjest, eller om jeg skal kontakte Airbnb og legge det frem. Og hva sier jeg til gjestene? Stengt pga korona, bare? 

Ts

Jeg hadde gjort om på innstillingene alt, så de hadde ikke mulighet til å bestille så mange fram i tid, og fleksibel kansellering. De som skulle komme i mars og april kansellerte heldigvis selv. Men de månedene var det også formildende omstendigheter ifølge airbnb. Så det spørs når gjestene gjorde reservasjonen også tror jeg, om det var før eller etter at alt stengte.  Jeg bare lot vær å godkjenne de siste henvendelsene, og så pauset jeg hele stedet. Mistet kanskje superhost statusen, men har ikke lyst til å fortsette med det første uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode innspill alle sammen! Boligen (som ligger i Nord-Norge) ligger ute på flere plattformer, og ikke alle har den muligheten at man kan godkjenne før bestilling. Så hvis jeg klarer å "bli kvitt" alle nå, er det fristende å bare gi beng i å leie ut dette året, evt. åpne opp for nordlysturisme til vinteren. Mye av tapet vil jo begrenses av at vi selv ikke kan dra på ferie. Jeg er ikke særlig innstilt på å gjøre rent etter andre i det hele tatt for tiden, og det er nok ikke enkelt å sette bort jobben i disse tider, heller. 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du TS, jeg vet at det er helt utenfor absolutt alt du i utgangspunktet lurer på, og jeg vet ikke om du kan forsvare det økonomisk etc, men jeg føler at jeg vil nevne det likevel... Nå som sommersesongen uansett mer eller mindre halvveis går fløyten, kanskje du kan se på muligheten for å låne ut stedet til en familie som ellers ikke ville hatt mulighet for å reise bort pga økonomi? 

Igjen, jeg aner ikke om du er komfortabel med det og/eller har mulighet til det, det bare ramlet ned i hodet mitt at jeg skulle nevne det. 

Anonymkode: 0dd17...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du TS, jeg vet at det er helt utenfor absolutt alt du i utgangspunktet lurer på, og jeg vet ikke om du kan forsvare det økonomisk etc, men jeg føler at jeg vil nevne det likevel... Nå som sommersesongen uansett mer eller mindre halvveis går fløyten, kanskje du kan se på muligheten for å låne ut stedet til en familie som ellers ikke ville hatt mulighet for å reise bort pga økonomi? 

Igjen, jeg aner ikke om du er komfortabel med det og/eller har mulighet til det, det bare ramlet ned i hodet mitt at jeg skulle nevne det. 

Anonymkode: 0dd17...1c0

Jo, det er noe å tenke på! 

Ts

• Liker 2
  • Opprett ny...