Gå til innhold

Rekkehusdrøm Oslo - økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil gjerne oppgradere til noe familievennlig rekkehus/tomannsbolig ol  med hage i nærheten av Oslo og vi ser at vi fort må oppi *miiinst* mellom 6-8 mill for å ha noe sjans på noe aktuelt, også et stykke utenfor Oslo-grensa. Men jeg syntes det er så drøyt mye å ta i lån med vanlig lønning - huset vil jo uansett ikke ha den verdien. De gamle husa må ofte ha mye vedlikehold og de nye er bygget altfor tett og trangt. Det er jo beliggenhet man betaler for så klart. 

Vi har desverre hele nettverket av familie og venner i Oslo og det føles litt for uoverkommelig for oss litt introverte og hjemmekjære typer å skulle starte fra begynnelsen et helt nytt sted nå (par midten av 30åra med barn). 

Jeg ser at det ligger noe ute her og der som er i mer fristende prisklasse, 4-5 mill, men da er det ofte en del ulemper. Men man må kanskje bare ta sjansen? Vi hater oppussing og finnes ikke handy, så vil ihvertfall gjerne slippe å starte med det. 

Jeg får litt hjertebank av tanken på å ta opp flere millioner i lån.  Har trygg jobb, men lønna vil ikke stige noe særlig (vi tjener ca 1mill brutto i året til sammen). 😬

Dere som bor nær Oslo og har kjøpt hus til 7mill+, hvordan er økonomien? Føler dere det er verdt det? Eller angrer dere på at dere ikke heller kjøpte noe billig (noe mindre, eller mer usentralt)? 

Anonymkode: 0d778...335

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare flyt. Med engang dere flytter ut i et barnevennlig område, uansett hvor det er, Asker, Lier eller Drammen vestover, mot Kolbotten, Ski sørover, eller mot Nittedal nord-østover, vil dere etablere dere nye bekjente i nye barnevennlige nabolaget, og gjennom foreldrefester på skoler og barnehager. «Alle» gjør det uansett, veldig få som angrer. Dere kan få nytt rekkehus til 7 millioner, eller eldre enebolig, i alle disse nabolag. Mye mer for pengene i Drammen/Lier. Det merkes også at kommunene har bedre råd. Det er mer fritidstilbud for barn, billigere og bedre også, men rett og slett, helsestasjon, barnehager og skoler, er bedre. Det merkes at kommunen har bedre råd. F.eks. tre nye svømmebasseng kontra en som aldri kan bli ferdig pusset opp som i Oslo. (Vi flyttet til Asker.) Og nå med Korona, er det bare veldig bra å ikke være i Oslo, med for mye folk rundt. 

Anonymkode: 12b2f...7cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi endte opp med å kjøpe hus på nedre Romerike. Tar meg 15 minutter inn til byen med bil eller 30 minutter på toget. Har bodd langt ut på T-banelinja i Oslo før, og synes helt ærlig ikke det er så stor forskjell. Vi ga nesten det samme for huset vårt som vi solgte leiligheten for, og synes det er godt å ha det romslig økonomisk. Har ca samme inntekt som dere og sikre jobber i det offentlige, men med.fremtidig lønnsøkning på rundt 300k om et par år.

Anonymkode: 52fb4...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Vi har høyt lån og føler det er vel verd det. Stort sett alle vi kjenner har høyt lån, og føler det er normalt. Mannen er for øvrig permittert nå, men vi har fikk lett avdragsfrihet og skal greie oss fint igjennom dette. Føler vi ikke kan få større økonomiske utfordringer enn det vi har fått nå i denne krisen, men det ordner seg jo. Jeg er ikke bekymret. 

Anonymkode: c4686...2f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Med 1 million i inntekt, så får dere vel ikke låne mer enn 4.5 mill? 

Anonymkode: 60923...284

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vest i Bærum er det en del rimeligere hus, for eksempel Lommedalen eller Vøyenenga

Anonymkode: 4aa27...3ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finner nybygd rekkehus i Nittedal til under 5 millioner. :) vi trives godt her.

Anonymkode: d1a32...b99

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi vil gjerne oppgradere til noe familievennlig rekkehus/tomannsbolig ol  med hage i nærheten av Oslo og vi ser at vi fort må oppi *miiinst* mellom 6-8 mill for å ha noe sjans på noe aktuelt, også et stykke utenfor Oslo-grensa. Men jeg syntes det er så drøyt mye å ta i lån med vanlig lønning - huset vil jo uansett ikke ha den verdien. De gamle husa må ofte ha mye vedlikehold og de nye er bygget altfor tett og trangt. Det er jo beliggenhet man betaler for så klart. 

Vi har desverre hele nettverket av familie og venner i Oslo og det føles litt for uoverkommelig for oss litt introverte og hjemmekjære typer å skulle starte fra begynnelsen et helt nytt sted nå (par midten av 30åra med barn). 

Jeg ser at det ligger noe ute her og der som er i mer fristende prisklasse, 4-5 mill, men da er det ofte en del ulemper. Men man må kanskje bare ta sjansen? Vi hater oppussing og finnes ikke handy, så vil ihvertfall gjerne slippe å starte med det. 

Jeg får litt hjertebank av tanken på å ta opp flere millioner i lån.  Har trygg jobb, men lønna vil ikke stige noe særlig (vi tjener ca 1mill brutto i året til sammen). 😬

Dere som bor nær Oslo og har kjøpt hus til 7mill+, hvordan er økonomien? Føler dere det er verdt det? Eller angrer dere på at dere ikke heller kjøpte noe billig (noe mindre, eller mer usentralt)? 

Forstår ikke hvorfor folk kaster bort penger på smale "rekkehus" som er knapt større en leiligheter og tvinger dem til pendlerlivet på tog i bilen.

Finns mange leiligheter innenfor Ring 3 eller på Røa, osv på 1.etg med egen adgang til hagen. Du trenger ikke bil, du har alle byens muligheter innen gåavstand og det koster ikke 5-700kr taxitur om man er ute på byen.

Anonymkode: faeed...921

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vest i Bærum er det en del rimeligere hus, for eksempel Lommedalen eller Vøyenenga

Ganske langt ute. Koster penger å både pendle på buss+tog og eie bil som brukes kun på helgene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare flyt. Med engang dere flytter ut i et barnevennlig område, uansett hvor det er, Asker, Lier eller Drammen vestover, mot Kolbotten, Ski sørover, eller mot Nittedal nord-østover, vil dere etablere dere nye bekjente i nye barnevennlige nabolaget, og gjennom foreldrefester på skoler og barnehager. «Alle» gjør det uansett, veldig få som angrer. Dere kan få nytt rekkehus til 7 millioner, eller eldre enebolig, i alle disse nabolag. Mye mer for pengene i Drammen/Lier. Det merkes også at kommunene har bedre råd. Det er mer fritidstilbud for barn, billigere og bedre også, men rett og slett, helsestasjon, barnehager og skoler, er bedre. Det merkes at kommunen har bedre råd. F.eks. tre nye svømmebasseng kontra en som aldri kan bli ferdig pusset opp som i Oslo. (Vi flyttet til Asker.) Og nå med Korona, er det bare veldig bra å ikke være i Oslo, med for mye folk rundt. 

Tvert imot. 

Barna har mye mer å drive med i byen og byen er faktisk barnevennelig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Tvert imot. 

Barna har mye mer å drive med i byen og byen er faktisk barnevennelig. 

Absolutt ikke vår erfaring med små barn. Større barn, kanskje, men det får vi se senere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke vår erfaring med små barn. Større barn, kanskje, men det får vi se senere. 

Har flere barn selv og har bodd overalt i Oslo i bygårder med barnefamilier - inkludert noen som flyttet tilbake til byen etter å a kjedet seg der ute. Om det finns en hovedstad i verden men grønne lunger i bykjernen samt enkle og umiddelbar adgang til marka og vanner og sjøen - til og med uten bil - er det definitivt Oslo

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har stort lån, men har utleiedel som finansierer mye av det. Kanskje dere kan lete etter noe sånt? Vil forresten på det sterkeste fraråde hus om dere overhodet ikke er handy. Da er det bedre med borettslag - her finnes det mye rekkehus og 1.etasje med hage som dere kan se på.

Jeg er forøvrig enig i at det kan være smart å flytte litt ut av byen. Ski har straks 12 min med tog til Oslo s, Lillestrøm: 10 min, Asker er vel rund 20 min, Eidsvoll/Drammen/Moss/Nittedal/Sørumsand: 30 min. Om du må flytte til periferien av Oslo bruker du fort det samme eller mer for å komme på jobb, særlig der t-banen går melkerute eller der man må ta bussen. 

Anonymkode: bbe3d...262

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har flere barn selv og har bodd overalt i Oslo i bygårder med barnefamilier - inkludert noen som flyttet tilbake til byen etter å a kjedet seg der ute. Om det finns en hovedstad i verden men grønne lunger i bykjernen samt enkle og umiddelbar adgang til marka og vanner og sjøen - til og med uten bil - er det definitivt Oslo

Jo da. Men: vi bodde i leilighet på markagrensen før og bor nå i hus med hage (fortsatt i samme område). Det er en VERDEN til forskjell med små barn når man får god plass inne, bare åpne døra og sende ut barna i hagen eller til vennene deres, kose seg og grille på terrassen i sola osv  - vi bruker faktisk ikke byen så veldig mye. Skulle jeg valgt ville jeg mye hellere bodd i hus en halv time fra byen og tatt toget inn de gangene man får lyst til å dra til byen, enn å sitte i et bøttekott på Majorstua i fjerde etasje uten heis og med en balkong på 2 kvm. (vi bodde ikke på Majorstua altså, det var bare et eksempel). Np snakker vi ikke om å flytte så man har 10 km til nærmeste nabo, men å bo så man fortsatt har skole, nærbutikk, barnas venner og aktiviteter i gang/sykkelavstand.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Bare et par avklaringer -  jeg anser både Nittedal, Ski, Lillestrøm, Bærum og andre grensekommuner som "Oslo-området" og bor mer enn gjerne der,  men jeg syntes prisnivået der også er høyt, ihvertfall på boliger som er praktiske, ikke krever full opppussing, i barnevennlige strøk og med god kollektivmuligheter. Vi bor allerede utenfor ring 3 nå. 

Når jeg snakker om å flytte et annet sted så tenker jeg lenger, altså som Porsgrunn, Hamar, Halden eller forsåvidt Førde, Haugesund eller Verdal for den saks skyld. 

Med 1 million i inntekt, så får dere vel ikke låne mer enn 4.5 mill? 

Anonymkode: 60923...284

Stemmer det, og jeg har ikke lyst å låne ei krone mer enn jeg må. Har leilighet nå vi må selge og en god del egenkapital, og om vi virkelig vil låne mer så får vi jo alltids skrapa sammen noe eller bytta jobb. Men ideelt sett vil jeg ikke bruke mer enn 5 mill for et rekkehus og det er på en måte det tråden handler om - hva gjør man når området man "hører til" har mye høyere prisnivå enn man er komfortabel med? 

Forstår ikke hvorfor folk kaster bort penger på smale "rekkehus" som er knapt større en leiligheter og tvinger dem til pendlerlivet på tog i bilen.

Finns mange leiligheter innenfor Ring 3 eller på Røa, osv på 1.etg med egen adgang til hagen. Du trenger ikke bil, du har alle byens muligheter innen gåavstand og det koster ikke 5-700kr taxitur om man er ute på byen.

Vi vil helst ikke bo innenfor ring 3, vi er altså barnefamilie som ønsker mer plass og foretrekker marka fremfor byen :) Venner og familie bor også utenfor ring 3, nå må ikke være i sentrum. Vi er ikke handy og ser derfor helst etter rekkehus/tomannsbolig i borettslag. Men liker helst ikke å ha noen boende over oss og vil ha utgang til hage. 

Finner nybygd rekkehus i Nittedal til under 5 millioner. :) vi trives godt her.

Anonymkode: d1a32...b99

Hvor bor du da? Følger tett med for jeg liker Nittedal, men ser det er stort sett  oppussingsprosjekt eller veldig upraktiske boliger som havner under 5 mill. Syntes de bygger veldig tett på Kruttverket så er ikke kjempekeen på det boligfeltet 😬

Vi har høyt lån og føler det er vel verd det. Stort sett alle vi kjenner har høyt lån, og føler det er normalt. Mannen er for øvrig permittert nå, men vi har fikk lett avdragsfrihet og skal greie oss fint igjennom dette. Føler vi ikke kan få større økonomiske utfordringer enn det vi har fått nå i denne krisen, men det ordner seg jo. Jeg er ikke bekymret. 

Anonymkode: c4686...2f8

Hvordan er den daglige økonomien, føler dere at dere har dårlig råd i hverdagen? Og tror dere at dere får solgt boligen igjen til god pris? 

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har stort lån, men har utleiedel som finansierer mye av det. Kanskje dere kan lete etter noe sånt? Vil forresten på det sterkeste fraråde hus om dere overhodet ikke er handy. Da er det bedre med borettslag - her finnes det mye rekkehus og 1.etasje med hage som dere kan se på.

Jeg er forøvrig enig i at det kan være smart å flytte litt ut av byen. Ski har straks 12 min med tog til Oslo s, Lillestrøm: 10 min, Asker er vel rund 20 min, Eidsvoll/Drammen/Moss/Nittedal/Sørumsand: 30 min. Om du må flytte til periferien av Oslo bruker du fort det samme eller mer for å komme på jobb, særlig der t-banen går melkerute eller der man må ta bussen. 

Jeg vil gjerne slippe å måtte forholde neg til leieboer, men jeg skjønner at det er en fin måte å finansiere det på! Vi ser helst i borettslag ja. Jobb er ikke problemet, vi kan være fleksible der. Problemet er at vi ikke vil miste hele nettverket vårt. Besteforeldre ønsker å ha barnebarn nær og vi har mange venner med og uten barn i Oslo som vi vil holde kontakt med. Nittedal, Ski, Lillestrøm og Asker kan funke, men Eidsvoll og Moss blir kanskje hakket for langt.

TS

Skal lese gjennom nøyere senere og tar gjerne i ly erfaringer fra andre som har stått i samme situasjon :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske langt ute. Koster penger å både pendle på buss+tog og eie bil som brukes kun på helgene.

Det er det, men om man ønsker å bo i Oslo området og ikke ønsker å bruke altfor mye penger på hus, så er det gjerne det som er alternativet. Bærum Øst er dyrt og man får gjerne ikke mer enn en leilighet til den prisen. Betaler man et par millioner mer så kan man få eneboliger og tomannsboliger i for eksempel Lommedalen

AnonymBruker
Skrevet

Kurland er jo et populært område for barnefamilier  20 minutter med bil fra Oslo S og ca 35 minutter med direktebuss. Skole, idrettsanlegg, barnehage og matbutikk innen 500 meters radius og massevis av barnefamilier. Rett ved Østmarka og fine turmuligheter også. 

https://www.finn.no/168834612

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eidsvoll har 3 hurtigtog til Oslo pr.time. Bruker 35minutter.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=167432077

Dette er 3 km fra stasjonen og 500m fra lokalskolen og 500m fra E6 motorveg. Vokste opp i området. Mange barn på 2 nærliggende boligfelt og diger akebakke med flombelysning på andre siden av veien.

Just saying

Anonymkode: 2dd25...16e

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kurland er jo et populært område for barnefamilier  20 minutter med bil fra Oslo S og ca 35 minutter med direktebuss. Skole, idrettsanlegg, barnehage og matbutikk innen 500 meters radius og massevis av barnefamilier. Rett ved Østmarka og fine turmuligheter også. 

https://www.finn.no/168834612

Hva koster boliger i dette området som ikke må pusses opp? 

Anonymkode: f1656...bb7

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jo da. Men: vi bodde i leilighet på markagrensen før og bor nå i hus med hage (fortsatt i samme område). Det er en VERDEN til forskjell med små barn når man får god plass inne, bare åpne døra og sende ut barna i hagen eller til vennene deres, kose seg og grille på terrassen i sola osv  - vi bruker faktisk ikke byen så veldig mye. Skulle jeg valgt ville jeg mye hellere bodd i hus en halv time fra byen og tatt toget inn de gangene man får lyst til å dra til byen, enn å sitte i et bøttekott på Majorstua i fjerde etasje uten heis og med en balkong på 2 kvm. (vi bodde ikke på Majorstua altså, det var bare et eksempel). Np snakker vi ikke om å flytte så man har 10 km til nærmeste nabo, men å bo så man fortsatt har skole, nærbutikk, barnas venner og aktiviteter i gang/sykkelavstand.

Om man liker ikke en av verdens beste og meste familievennlige byene er det byen sin feil for å si det sånn. Nytt byen og menneskene. Det finns parker overalt - bruk dem. Man trenger ikke å "eie" gress selv for å leke eller grille. 

Flyttet selv fra utkanten til byen og det er et enormt forskjell i hvordan barna utvikler seg med kultur og aktiviteter som er ikke engang mulige på småsteder og forstadene, og hvor mye mer tid vi som foreldrene får med barna. Tiden som ellers er bortkast på pendling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...