AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 hvilke grunnlag ligger det bak at når man har avstand til hverandre. Stemmer det virkelig at det holder å ha avstand til hverandre, fantes den teoretiske regelen før korona eksisterte? Stopper, faller all spytt når mennesker prater og hoster før det er gått 1 meter, 2 meter? faller alt 90 grader ned, og hvor lenge klarer den å holde seg i lufta? Er det kun en lege og innen helsevesen som kan definere det jeg spør om? Anonymkode: fe5c2...4ba
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 De har vel funnet ut at viruset er såpass tungt at det faller raskt ned, så under normale omstendigheter skal det holde. Men hvis noen hoster/nyser rett ut i lufta blir det verre. Anonymkode: 5a9d7...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Så nå at det er 4 meter om en som er korona syk hoster eller nyser. Men, hvor lenge er viruset i lufta? Vet det er 6 timer ved tbc hørt 3 timer ved korona. Anonymkode: cfe68...eb9
Djungelvrål Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så nå at det er 4 meter om en som er korona syk hoster eller nyser. Men, hvor lenge er viruset i lufta? Vet det er 6 timer ved tbc hørt 3 timer ved korona. Anonymkode: cfe68...eb9 Bittesmå aerosoler kan henge i lufta en stund i et lite rom, men det er på ingen måte luftbårent. Man må holde større avstand inne enn ute og det er jo logisk. Står du rett foran noen som nyser kraftig uten å holde seg foran munnen vil du bli smittet selv om du står 2 m unna. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nå at det er 4 meter om en som er korona syk hoster eller nyser. Men, hvor lenge er viruset i lufta? Vet det er 6 timer ved tbc hørt 3 timer ved korona. Anonymkode: cfe68...eb9 Bak syklister er det funnet levende virus på opptil 20 meters avstand. Det må derfor kreves av gående en minsteavstand til syklister på minst tyve meter. Anonymkode: 89760...9f8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Det er et kompromiss mellom hva som er praktisk gjennomførbart og hva som må til for å ha effekt. Det er målt at et nys kan kaste partikler 8-9 meter, men til vanlig snakking, kremting og den slags vil det meste stoppe etter 1-2 meter. Anonymkode: be1e9...a61
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er et kompromiss mellom hva som er praktisk gjennomførbart og hva som må til for å ha effekt. Det er målt at et nys kan kaste partikler 8-9 meter, men til vanlig snakking, kremting og den slags vil det meste stoppe etter 1-2 meter. Anonymkode: be1e9...a61 Godt poeng, og om det er 1-2 meter, så legger man jo et slingringsmonn, for å sikre seg enda mer. Jeg ville valgt et ideal tall som 2,5 meter. Dessuten så står det i butikker at man skal holde en avstand på en meter, Jeg kan ikke garantere de som står bak meg, og fortelle dem at de bør ha en strek i mellom meg og dem som står bak, slik at det iallfall blir to meter, men som margin ville jeg hatt to streker i mellom synlig slik at det blir 3 meter. Anonymkode: fe5c2...4ba
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Tror ikke viruset er så smittsomt, ikke mange syke ennå! Anonymkode: 443ba...a6c
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke viruset er så smittsomt, ikke mange syke ennå! Anonymkode: 443ba...a6c Mange er smittet uten å ha fått symptomer. Dette utelukker ikke at de kan få alvorlige senskader av smitten. Anonymkode: 89760...9f8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 I kantina på jobben står de tett i kø, under.1 meter. Dette på sykehuset. Anonymkode: cfe68...eb9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Er det kun en lege og innen helsevesen som kan definere det jeg spør om? Selvsagt ikke. De som kan uttale seg best om det, er de som har studert dråpesmitte, og hvordan dråper fra mennesker oppfører seg. Det har vært forsket på i en årrekke, og viten om det fantes lenge før korona. Vi følte dog ikke et like stort behov for å beskytte oss mot for eks. influensavirus og andre smittsomme virus, så derfor ble det ikke praktisert. Om spytt og dråper faller 90 grader ned fra munnen er et spørsmål du nok klarer å vurdere selv. Og ja, det faller relativt raskt til bakken. Hvis du hintet til at vanlig mann i gata kan definere hva du spør om, så er svaret nei - ikke uten detaljert kunnskap. Hvis du for eksempel søker opp hvordan et nys sprer seg på et lukket område, så finner du noe av forskningen innen feltet. Anonymkode: 44e26...710
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #13 Skrevet 17. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du for eksempel søker opp hvordan et nys sprer seg på et lukket område, så finner du noe av forskningen innen feltet. Ja, det er dette feltet som er veldig interessant å lære og forstå. Men så må jeg jo stille meg spørsmålet hvor seriøst tar jeg forskning, siden det alltid starter med å si nyere forskning... overvinner nyere forskning en forskning som var forut, og må jeg ha all forskning i hendene for å se om det finnes en rød tråd i det som forskes. Anonymkode: fe5c2...4ba
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #14 Skrevet 17. april 2020 Dette skjer når du hoster i butikken: Quote Partikler som inneholder koronaviruset kan overleve lenger i luften enn det man først har trodd, ifølge flere forskere. Forskere i Finland har offentliggjort en 3D-modell som viser hvordan koronaviruset transportes gjennom små luftbårne aerosolpartikler når en person hoster, nyser eller snakker. Funnet til forskerne viser hvor viktig det er at man følger myndighetenes restriksjoner og holder avstand til hverandre. To meter avstand Norske helsemyndigheter anbefaler at man holder to meter avstand til andre, uavhengig av om man er ute eller inne. I den finske forskningen har de tatt for seg et scenario hvor en person i en matbutikk hoster mellom varehyllene. Funnet viser aerosolskyen sprer seg utenfor umiddelbar nærhet til personen som hoster, men at dette kan ta opptil flere minutter. – Personer som er smittet av koronaviruset kan hoste og forlate romme, men etterlate seg ekstremt små aerosolpartikler som bærer viruset. Disse partiklene kan igjen ende opp i luftveiene til andre, sier assisterende professor ved Aalto University Ville Vuorinen, ifølge Sky News. – Forblir flytende For en tørrhoste, som er et typisk symptom for korona, er partikkelstørrelsen normalt sett under 14 mikrometer. – Ekstremt små partikler av denne størrelsen synker ikke på gulvet, men beveger seg i stedet i luftstrømmene eller forblir flytende på samme sted, sier forskerne. Ifølge de finske forskerne kan spredningen av viruset bremse, eller til og med bli helt undertrykt etter hvert som mobiliteten avtar fra steder hvor mange mennesker samles, som butikker, restauranter og offentlig transport. Jussi Shane, sjefsspesialist ved det finske instituttet for helse og velferd, sier at resultatet av studien viser viktigheten av at folk holder seg hjemme dersom de føler seg dårlig. ... og 4-5 meter avstand når man jogger, noe som er forklart videre i artikkelen. Anonymkode: 27299...a7a
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2020 #15 Skrevet 17. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men så må jeg jo stille meg spørsmålet hvor seriøst tar jeg forskning, siden det alltid starter med å si nyere forskning... overvinner nyere forskning en forskning som var forut, og må jeg ha all forskning i hendene for å se om det finnes en rød tråd i det som forskes. Anonymkode: fe5c2...4ba Selvfølgelig kan nyere forskning avkrefte eller bekrefte tidligere forskning. Det er det som er hele poenget med den vitenskapelige metode? Forskning er at man fremsetter en teori fordi en har en formening eller grunnleggende forskning som støtter teorien. Deretter fortsetter en å forske for å utdype teorien og andre forskere prøver å gjenskape ditt forskningsresultat for å finne ut om du har rett i din teori eller om du har fusket. Dette siste er en såkalt fagfelle vurdering. Dette med dråpesmitte er det forsket en del på og det er derfor rådene om nys i albue er gitt.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #16 Skrevet 17. april 2020 8 minutter siden, Blondie65 skrev: Dette med dråpesmitte er det forsket en del på og det er derfor rådene om nys i albue er gitt. Men det er noen leirer som sier det ikke er tilfelle, og andre sier det er tilfeller, så da ender jeg til å sende konklusjon selv. Det er jo da legevitenskapen som bør uttale seg slik at det blir riktig sitert og forklart. Anonymkode: fe5c2...4ba
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #17 Skrevet 17. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skjer når du hoster i butikken: ... og 4-5 meter avstand når man jogger, noe som er forklart videre i artikkelen. Anonymkode: 27299...a7a Etter som man kan være smittsom uten å ha symptomer, er det eneste logiske å isolere hver person, i verste fall hver familie, totalt inntil viruset er utryddet. Strengt portforbud 24/7 er derfor en selvfølge. Enda bedre ville det vært om alle mennesker levde noen måneder (år) alene, isolert i luftsmitteisolat med undertrykk, men dette lar seg dessverre ikke gjøre. Anonymkode: 89760...9f8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #18 Skrevet 17. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er noen leirer som sier det ikke er tilfelle, og andre sier det er tilfeller, så da ender jeg til å sende konklusjon selv. Det er jo da legevitenskapen som bør uttale seg slik at det blir riktig sitert og forklart. Anonymkode: fe5c2...4ba Hvor mye et virus spres utifra deg kommer jo så klart på om du hoster eller nyser uten å holde deg for munn/nese. Vi klarer ikke en gang blåse så kraftig som vi nyser. Så et nys kan spre seg mange meter. Men det vil det jo ikke gjøre hvis du nyser eller hoster i albuen, i et tørkle, eller inn i egen genser. Jeg er fæl til å dra genseren min foran munnen og nese, holde hånden over den når jeg nyser. rer da kun mine virus nedi genseren min. Som du så klart skal få slippe å ta på. Anonymkode: bc3c4...6c2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #19 Skrevet 17. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke viruset er så smittsomt, ikke mange syke ennå! Anonymkode: 443ba...a6c Det må være ekstremt smittsomt! Feks her har folk blitt smittet selv om dette var etter tiltakene kom om de må ha holdt avstand: https://www.nrk.no/osloogviken/fire-korona-smittet-etter-rettssak-1.14983578 Anonymkode: 27379...e94
Anbefalte innlegg