Gå til innhold

Kvalme etter overspising/ faste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fastet i 3 dager nå for første gang, og spiste et ganske stort måltid på 600 kalorier. Har magesmerter og føler meg kvalm og ganske jævlig nå et par timer etterpå, det har bare blitt verre og verre! Noen som har erfaring med hvor lenge overspisingssmerter varer? Evt noe som kan hjelpe.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overspising? 600 kcal? 600 kcal er ikke mye, og kan definitivt ikke defineres om overspising. 

Hvorfor faster du i tre dager? Det er overhode ikke sunt. Hva med blodsukkeret? Dette opplegget høres spiseforstyrret ut.

Anonymkode: 19a54...303

• Liker 2
Skrevet

Har lest en del om faste da er mange som anbefaler det. Føles ut som jeg har overspist hvertfall. Spiser ca 2500kalorier om dagen men nå har jeg jo ikke spist på en stund så det føles ut som jeg har spist alt for mye. Dessuten var dette bare et engangsforsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg har hørt at kan skje, at man kaster i seg masse mat når fasten er over fordi man er sulten. Har ikke mye erfaring med fasting selv, har bare vurdert det litt fra og tilbake.

Det beste er vel å prøve å spise noe lett når man bryter fasten, frukt eller noe sånt. Smertene går nok over etter hvert da. 

Anonymkode: 16823...578

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å faste, det er tvert imot sunt, med mindre du har en spesiell sykdom som gjør at du bør la være. Men det kan være lurt å bryte fasten med et lett og lite måltid som et egg eller to og vente litt. Og så bare følge appetitten.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med blodsukkeret?

Faste er noe av det beste man kan gjøre for blodsukkeret. Blodsukkeret er nemlig noe kroppen holder stabilt helt på egen hånd, med mindre man har vendt seg til å spise hele tiden, for da blir den vant til at den eneste måten å regulere det på, er ved å spise, spesielt søtsaker. Når man faster tillater man kroppen å hente ut sukkeret den trenger fra blant annet leveren, og å brenne av litt av fettet man har lagret. Med mindre du er undervektig fra før har du mer enn nok fett til å klare deg i tre dager selv om du er slank.

Anonymkode: 671ba...69b

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det jeg har hørt at kan skje, at man kaster i seg masse mat når fasten er over fordi man er sulten.

Anonymkode: 16823...578

Man skulle tro det, men faktisk er det vanlig å bli *mindre* sulten når man faster, og bli mett av mindre måltider når man begynner å spise igjen.

Anonymkode: 671ba...69b

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Overspising? 600 kcal? 600 kcal er ikke mye, og kan definitivt ikke defineres om overspising. 

Hvorfor faster du i tre dager? Det er overhode ikke sunt. Hva med blodsukkeret? Dette opplegget høres spiseforstyrret ut.

600kcal we ikke mye i seg selv, men 600kcal med tunge kalorier kan være et sjokk for kroppen etter 3 dager uten noe. Bedre begynne med noe lettere, suppe, en grønnsak eller to og gradvis spise mer. 

Anonymkode: 668e5...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...