tindar Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 I vinter flyttet jeg inn i en leilighet med egen hage i Oslo. I hagen er det noen pallekarmer, og det har nå begynt å komme litt liv i de. Jeg ble veldig glad da jeg så at det kom opp gressløk, men etter en stund kom det også opp en plantesort som jeg ikke kjenner igjen. Så jeg lurer da på om det er en nyttig plante (grønnsak/urt), eller om det er ugress. Denne planten er kun i pallekarmen, ingen andre steder i hagen. Er det noen planteeksperter som kan hjelpe meg å identifisere den? De første bildene er tatt 1. april, og det siste er tatt i dag.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Tror kanskje det er en løkurt. Spiselig er den, ta å smak på den. Anonymkode: 6239b...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Har du prøvd å gni på bladene og lukte på fingrene? Er det noe spesiell lukt da? Ja, jeg tror også, som personen over her, at det kan være løkurt. Men jeg er ikke 100% sikker Anonymkode: 0c188...994
tindar Skrevet 16. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror kanskje det er en løkurt. Spiselig er den, ta å smak på den. Anonymkode: 6239b...4b7 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å gni på bladene og lukte på fingrene? Er det noe spesiell lukt da? Ja, jeg tror også, som personen over her, at det kan være løkurt. Men jeg er ikke 100% sikker Anonymkode: 0c188...994 Det lukter hvitløk!! Dere er helt rå. Tusen takk for hjelpa! 3
tindar Skrevet 16. april 2020 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2020 10 minutter siden, Keikolina skrev: Mulig rabarbra Takk for forslag, men det var løkurt
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Du får lese litt om løkurten Det står at den blomstrer i mai-juni og at den får hvite blomster, så du får følge med! Hehe Anonymkode: 0c188...994
tindar Skrevet 16. april 2020 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får lese litt om løkurten Det står at den blomstrer i mai-juni og at den får hvite blomster, så du får følge med! Hehe Anonymkode: 0c188...994 Ja, jeg er godt inne i Google-jungelen allerede. Ligger an til å bli en pesto av bladene i alle fall. Jeg trenger egentlig plassen i kassene til tomatplantene mine... 1
Frøkensina Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Hm, sånne har jeg også som kommer over fra naboen, har alltid trodd det var ugress jeg. Dukker opp overalt om den ikke lukes vekk 😅
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 19 timer siden, Keikolina skrev: Mulig rabarbra Likner absolutt ikke rabarbra. Anonymkode: 54ece...354 1
Gjest Keikolina Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Likner absolutt ikke rabarbra. Anonymkode: 54ece...354 Jo da, men var ikke det så da så.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 2 timer siden, Keikolina skrev: Jo da, men var ikke det så da så. Når rabarbraen kommer om våren ser den først ut som ganske store, røde klumper. De nyeste, minste bladene er helt rynkete og sammenkrøllet til de er minst 8-10 ganger større enn bladene på bildene til TS (som ser ganske små, men utvokste ut). Selve bladene er mye kraftigere grønne, og har mye kraftigere, gjennomgående årer fra bladfestet til kanten. Stilken er mye rødere, kraftigere og har nærmest "halvmåneformet" snitt. Anonymkode: 54ece...354
Gjest Keikolina Skrevet 17. april 2020 #13 Skrevet 17. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når rabarbraen kommer om våren ser den først ut som ganske store, røde klumper. De nyeste, minste bladene er helt rynkete og sammenkrøllet til de er minst 8-10 ganger større enn bladene på bildene til TS (som ser ganske små, men utvokste ut). Selve bladene er mye kraftigere grønne, og har mye kraftigere, gjennomgående årer fra bladfestet til kanten. Stilken er mye rødere, kraftigere og har nærmest "halvmåneformet" snitt. Anonymkode: 54ece...354 Grønn med stier i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå