Gå til innhold

Hvorfor så sinte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange snakker om hvor bra samfunnet kommer til å bli etter koronaen, og at dette liksom skulle få frem det beste i folk. Jeg synes heller det får frem det verste i folk. Og hjelpe meg hvor sinte folk er! Det er som om alle har behov for å få ut sin indre redsel, og løper i samlet flokk etter sitt utvalgte bytte, enten det er hytteeiere eller naboer som våger å samles seks stykker i hagen. Og nåde den som må innom et kjøpesenter, fordi småen trenger nye sko! 

Hvorfor så sinte? Da myndighetene sa at vi av smittehensyn skulle holde oss unna hverandre, gjorde alle det uten å mukke, mens de tok ut raseriet på alle som stilte ett eneste spørsmål. Arbeidsfolk i hytteområder reagerte på at de fikk forbud mot å sove på hytta si og ble bedt om heller å betale i dyre dommer for hotell i samme område, men de ble hetset. For hytteeiere var visstnok idioter alle som en, og det fantes ikke en grunn i hele verden god nok til å fortjene en eneste natt på hytta. Og nåde deg om du var så ærlig å klage over at du måtte lide to ekstra måneder med smerter, fordi den planlagte operasjonen ble utsatt. Egoist, må vite, man kan jo ikke bare tenke på seg selv... 

Da myndighetene sa at vi skulle sende ungene i barnehagene (selv om det ikke er mindre farlig enn det var for en måned siden), så var plutselig alle som våget å protestere idioter. For det er jo plutselig såå «trygt» å gå i barnehagen. Og det må vi jo forstå, samtidig som vi blir pepret av stabler av bilder i media av likposer stablet i hauger på gulvet, og har friskt i minnet Ernas ord for en måned siden om å holde oss hjemme, for det var ikke trygt å gå på skole, jobb eller i barnehage.

Mitt råd til alle: Tenk deg om tre ganger før du skriver noe. Mennesker har til alle tider hatt ulike meninger, og det må være lov. De er ikke idioter bare fordi de ikke har akkurat samme mening som deg! (Og ja, noen synes  sikkert jeg er en idiot som skriver dette, men tenk deg gjerne om tre ganger før du eventuelt forteller meg det.)

Anonymkode: d0453...aa6

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig enig med deg. Jeg opplever det ikke i virkeligheten. Blant venner og kollegaer er det mye oppmuntrende ord, positivitet og velvilje. Men her inne er det mer aggresjon og dommedag.

Anonymkode: 4ca20...981

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel det er jo i slike tider vi får se hvem folk egentlig er, er det ikke? Og har det vært idioter før korona, blir det garantert idioter etter korona. Vi slipper ikke unna menneskepersonlighetene uansett.

Anonymkode: 6d5c9...4db

• Liker 3
Skrevet

Rett før påsken ble mannen utsatt for corona politiet på butikken. Han var i brød avdelingen og tok med seg 4 brød. 4 brød vil tilsvare ca 1,5 uker med brød for oss. 

Dette var det en annen kunde som la merke til, og det hun sa til mannen min: jasså, du tar alt brødet ja. Ingenting igjen til oss andre da. Du tenker bare på deg selv...

Mannen min ble litt sjokkert og svarte. Det er nok brød igjen her, og det var det.

Den andre svarte igjen: epoist..

• Liker 3
Skrevet

Enig. Jeg sitter og leser i flere tråder hvor man svarer hverandre aggressivt og frekt. Jeg har tenkt det samme som deg, at dette får jo fram det verste i mange. Lite hyggelig å være vitne til. Så liten tålmodighet og forståelse for hverandre er bare trist, og det er fekting mot hverandre pga påstander og uenigheter. Det virker som om en del mister hodet helt fordi de er redde eller føler seg urettferdig behandlet. Raushet er det siste jeg tenker på..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, tussi84 skrev:

Rett før påsken ble mannen utsatt for corona politiet på butikken. Han var i brød avdelingen og tok med seg 4 brød. 4 brød vil tilsvare ca 1,5 uker med brød for oss. 

Dette var det en annen kunde som la merke til, og det hun sa til mannen min: jasså, du tar alt brødet ja. Ingenting igjen til oss andre da. Du tenker bare på deg selv...

Mannen min ble litt sjokkert og svarte. Det er nok brød igjen her, og det var det.

Den andre svarte igjen: epoist..

Oi, ja da skulle hun møtt meg som handler 12 brød i slengen, uavhengig av Corona eller ei. 

Anonymkode: 8a7a4...38f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Redsel får fram mye stygt i folk, det er sikkert.

Anonymkode: 9490b...483

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som tenker slik. Det virker som om det ikke er rom for annerledeshet eller raushet i disse dager. Kanskje har han som kjøper to pakker dopapir fem barn. Kanskje har noen medisinske grunner de ikke vil oppgi for at de ikke vil sende ungen i barnehagen. Kanskje er det sosiale grunner til at noen velger å la sønnen leke litt tettere på nabogutten enn det som er anbefalt. Verden er ikke sort-hvitt, men det synes dessverre som om mange har glemt det. 😥

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Redsel får fram mye stygt i folk, det er sikkert.

Anonymkode: 9490b...483

Erfaringen min fra her inne på forumet er at alle er sinte, ikke bare de som er redde. Det er like mye aggressivitet, latterliggjøring og beskyldninger fra motsatt side - altså fra de som tar lett på korona-situasjonen.  

Anonymkode: 1f0bd...8da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Erfaringen min fra her inne på forumet er at alle er sinte, ikke bare de som er redde. Det er like mye aggressivitet, latterliggjøring og beskyldninger fra motsatt side - altså fra de som tar lett på korona-situasjonen.  

Anonymkode: 1f0bd...8da

Ja, ikke sant? Både koronapolitiet som kjefter i butikken og som klager på at unger leker ute, og de her inne som skriker høyt om at økonomien går til helvete fordi gamla dør representerer ytterlighetene. Men det er disse som er mest aggressive her inne. 

Alle syns dette er krevende, men det hjelper å tenke at det er utenfor din eller min kontroll. Og det er fint å stole på myndigheter og eksperter uten å tenke at det er skjulte agendaer for bak alle grep som blir tatt på politisk nivå. De er bare folk de også. Ikke øgler 😉 

Anonymkode: 4ca20...981

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som tenker slik. Det virker som om det ikke er rom for annerledeshet eller raushet i disse dager. Kanskje har han som kjøper to pakker dopapir fem barn. Kanskje har noen medisinske grunner de ikke vil oppgi for at de ikke vil sende ungen i barnehagen. Kanskje er det sosiale grunner til at noen velger å la sønnen leke litt tettere på nabogutten enn det som er anbefalt. Verden er ikke sort-hvitt, men det synes dessverre som om mange har glemt det. 😥

Åja, herlighet. Jeg kjøper 2 ok dopapir (6pakninger) hver gang jeg skal ha dopapir fordi det er et  tilbud på lavere pris da, og har jeg i tillegg en kupong på coop for toalettpapiret blir det jo enda billigere. " pakker med 6 pakninger er jo IKKE hamstring, allikevel har jeg fått slengkommentarer på det. Folk tåler vist ikke å se at noen har mer enn 2 ruller før de begynner hetsinga! Kan ikke annet enn å riste på hodet av de som ikke skjønner forskjell på 2 fattige pakker kontra en hel pall med dopapir.

Anonymkode: 6d5c9...4db

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig, men problemet er at folk er jo ikke enige. Vi har alle ulike meninger og det blir polariseringer.

Anonymkode: a7d3d...416

Skrevet

Sinne er jo også en annen form for redsel. Jeg tror folk generelt er ganske redde sånn innerst inne. Vil ikke  generalisere for mye da, men tror det er mange "bevisstløse" mennesker i samfunnet vårt. Med bevisstløse mener jeg altså at man ikke er bevisst sine følelser og kanskje ikke heller alltid vet hva man føler og tenker om enkelte ting.  Og sinne er også en lett følelse å å frem og å projisere over på andre.  Det er alltid lett å klandre andre for å være dumme, uvitende, teite, treige, sløve o.s.v - uten å tenke på at det også henspiller på noe i en selv. Sinne er ofte minste motstands vei. Og dessverre finnes det utrolig mange folk i vårt samfunn som har mye sinne i seg, av ulike årsaker. Det kommer enda sterkere frem i sånne krisesituasjoner som dette. Det er trist, men tror aldri vi blir kvitt det. 

Men skulle gjerne sett at folk roet seg litt og var litt rausere. Det hadde samfunnet vårt som helhet hatt godt av. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På KG er det jo nesten krigstilstander nå, men jeg har sett det på sosiale medier også, og dessverre IRL. Det finnes ellers gode naboer som ikke snakker med hverandre fordi de har ulik tilnærming til pandemien. Det er så innmari enten eller. Og for eksempel i barnehagedebatten, kan en si at han ikke tør å sende ungen i barnehagen. Da hører den andre: Du synes jeg er en idiot som sender min unge i barnehagen. Og motsatt. Alt oppfattes som kritikk, og folk hører det de vil høre, og gjerne mer enn det som er sagt. 

Jeg merker dessverre at den ufine debatten og de steile frontene gjør at jeg har lyst til å trekke mot dem som tenker som meg. Men det øker jo dessverre bare polariseringen, uansett hvilken debatt det gjelder. Og så bekymrer det meg at veldig mange ikke våger å ytre seg i åpenhet fordi du risikerer å bli møtt med utskjelling, heller enn saklige argumenter. Utrolig kjipt!

ÅDa ender det med at samfunnet blir styrt av hardhudede politiske broilere med skarpe tunger, heller enn godhjerta og diplomatiske mennesker med evne til å lytte til folket. (Ok, jeg innrømmer at dette er en generalisering, men dette er veldig satt på spissen. Jeg ønsker meg flere folkelige politikere.)

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Måneskinn skrev:

Sinne er jo også en annen form for redsel. Jeg tror folk generelt er ganske redde sånn innerst inne. Vil ikke  generalisere for mye da, men tror det er mange "bevisstløse" mennesker i samfunnet vårt. Med bevisstløse mener jeg altså at man ikke er bevisst sine følelser og kanskje ikke heller alltid vet hva man føler og tenker om enkelte ting.  Og sinne er også en lett følelse å å frem og å projisere over på andre.  Det er alltid lett å klandre andre for å være dumme, uvitende, teite, treige, sløve o.s.v - uten å tenke på at det også henspiller på noe i en selv. Sinne er ofte minste motstands vei. Og dessverre finnes det utrolig mange folk i vårt samfunn som har mye sinne i seg, av ulike årsaker. Det kommer enda sterkere frem i sånne krisesituasjoner som dette. Det er trist, men tror aldri vi blir kvitt det. 

Men skulle gjerne sett at folk roet seg litt og var litt rausere. Det hadde samfunnet vårt som helhet hatt godt av. 

Bra innlegg! Selvinnsikt er en fin ting. 
Når det er sagt er det sjelden jeg ser og opplever aggresjon andre steder enn kommentarfeltene. 

Dette er ikke svart/hvitt. En annen ting jeg reagerer på er at mange sliter med å tenke selv og å stole på egen risikovurdering. Noen som jobber i barnehage hevder fex i fullt alvor at de har fått beskjed om å hindre småbarn å ta seg i ansiktet og putte leker i munnen. Alle forstår at det ikke er mulig. Det er jo derfor desto viktigere at andre tiltak, som håndvask og vask av kontaktpunkter gjennomføres  slike steder. 
Tror mange ikke forstår at de generelle rådene fra helsemyndighetene er nettopp det- generelle, og at de er en slags gullstandard. 
Det blir litt som kostholdsrådene for gravide- det er ikke anbefalt å spise spekemat som gravid, men hvis du ved et uhell får det i deg er det sjelden grunn til bekymring. 

Virker som om enkelte vil ha all risiko ned på null; det går jo ikke.

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Måneskinn skrev:

Ja, det er jo sånn at sinne er et uttrykk for andre følelser. Noen blir lei seg for de samme følelsene, andre blir sinte. Men folk kunne tenkt i to minutter før de svarte. Det tror jeg hadde hjulpet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, TS.  Det virker som om det blant folk kun er to måter å se dette på.  Den ene siden er de som ser for seg hundretusenvis døde bare i Norge, de som nærmest ønsker seg militærpoliti i gatene og gjenspikra dører. Den andre siden bryr seg overhodet ikke, for viruset er ikke farlig/fake News og hadde satt seg på fly til Italia den dag i dag.

Anonymkode: a6cdb...5f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange snakker om hvor bra samfunnet kommer til å bli etter koronaen, og at dette liksom skulle få frem det beste i folk. Jeg synes heller det får frem det verste i folk. Og hjelpe meg hvor sinte folk er! Det er som om alle har behov for å få ut sin indre redsel, og løper i samlet flokk etter sitt utvalgte bytte, enten det er hytteeiere eller naboer som våger å samles seks stykker i hagen. Og nåde den som må innom et kjøpesenter, fordi småen trenger nye sko! 

Hvorfor så sinte? Da myndighetene sa at vi av smittehensyn skulle holde oss unna hverandre, gjorde alle det uten å mukke, mens de tok ut raseriet på alle som stilte ett eneste spørsmål. Arbeidsfolk i hytteområder reagerte på at de fikk forbud mot å sove på hytta si og ble bedt om heller å betale i dyre dommer for hotell i samme område, men de ble hetset. For hytteeiere var visstnok idioter alle som en, og det fantes ikke en grunn i hele verden god nok til å fortjene en eneste natt på hytta. Og nåde deg om du var så ærlig å klage over at du måtte lide to ekstra måneder med smerter, fordi den planlagte operasjonen ble utsatt. Egoist, må vite, man kan jo ikke bare tenke på seg selv... 

Da myndighetene sa at vi skulle sende ungene i barnehagene (selv om det ikke er mindre farlig enn det var for en måned siden), så var plutselig alle som våget å protestere idioter. For det er jo plutselig såå «trygt» å gå i barnehagen. Og det må vi jo forstå, samtidig som vi blir pepret av stabler av bilder i media av likposer stablet i hauger på gulvet, og har friskt i minnet Ernas ord for en måned siden om å holde oss hjemme, for det var ikke trygt å gå på skole, jobb eller i barnehage.

Mitt råd til alle: Tenk deg om tre ganger før du skriver noe. Mennesker har til alle tider hatt ulike meninger, og det må være lov. De er ikke idioter bare fordi de ikke har akkurat samme mening som deg! (Og ja, noen synes  sikkert jeg er en idiot som skriver dette, men tenk deg gjerne om tre ganger før du eventuelt forteller meg det.)

Dette korona greiene kommer til å gjøre samfunnet verre. Og folk mer kalde og egoistiske. Ting var ille nok som det var fra før av. 

Anonymkode: 18f35...680

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, TS.  Det virker som om det blant folk kun er to måter å se dette på.  Den ene siden er de som ser for seg hundretusenvis døde bare i Norge, de som nærmest ønsker seg militærpoliti i gatene og gjenspikra dører. Den andre siden bryr seg overhodet ikke, for viruset er ikke farlig/fake News og hadde satt seg på fly til Italia den dag i dag.

Anonymkode: a6cdb...5f7

Viruset er livsfarlig for de fleste. Det er derfor ingen tiltak som er for strenge mot smitten. Hvis halve befolkningen overlever de neste par årene, er vi heldige. Av dem som overlever, har mange fått ødelagte lunger.

Anonymkode: 04d36...134

• Opprett ny...