Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har opp igjennom livet hatt en del dårlige erfaringer i arbeidslivet, føler jeg alltid lett mister motivasjonen og at alle andre er mye flinkere en hva jeg er. Føler at jeg alltid under-presterer i forhold til hva som forventes og at jeg heller ikke blir så godt likt av kolleger. Har også hatt mye dårlige erfaringer i privatlivet, med mye ensomhet og avslag og har derfor hatt en mild depresjon den siste tiden. Jeg ble derfor permittert fra sist jobb og har vært permittert i hele vinter. 

Men nå har ett firma valgt å satse på meg, som er innenfor samme yrke som jeg jobbet med sist, men bare at denne stillingen krever enda mer nøyaktighet og presisjon. Men problemet er at jeg ikke trives i denne bransjen og den krever også mye(man har en del ansvar osv) Så nå føler jeg meg ganske elendig for tiden, siden dette firmaet har valgt og satse på meg og jeg "vet" egentlig ikke er  kvalifisert for denne stillingen og at jeg etter all sannsynlighet kommer til å "fucke" opp dette også.

Familien min viser heller ikke forståelse for dette og sier bare jeg må skifte innstilling og at jeg burde være heldig at jeg har fått jobb, spesielt i disse tider. Vet ikke om jeg er urimelig,  men jeg vet jo selv hva som er best for meg selv, men siden jeg sliter med å få jobb innenfor min utdannelse(mangler master, brukt opp rett til lån og stipend), så må jeg jo bare takke ja til det jeg får. Det er jo heller ikke sunt å gå på nav for lenge og man er pliktet til å takke ja til alle jobber, eller så mister man rett til dagpenger.

Jeg har egentlig ikke anelse på hvorfor dette firmaet har valgt å satse på meg, for jeg har relativt lite erfaring(bare ett år), Men forsto det som at de ble imponert over karakterene fra min bachelor, som egentlig er innenfor ett annet fagfelt, men har visse fag som er relevante(de jeg gjorde det best på) Men alle kan gjøre det bra på skolen, så lenge man leser mye og er fokusert. Skole og praksis er to forskjellige ting, som de fleste vet. Jeg er egentlig ikke noe særlig smart kar, tror jeg hadde scoret dårlig på en IQ test for eksempel. Men denne jobben krever at man kan tenke mye selvstendig, jeg er ikke god på det.

Poenger mitt er, er at jeg har mistet all tro på meg selv, på grunn av mye dårlige erfaringer både i jobb og privat og har ingen anelse hvordan jeg skal fikse dette. Jeg er livredd for enda en dårlig erfaring i arbeidsmarkedet!! 

Noen som har noen gode forslag?

Anonymkode: 4c83b...731

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må begynne å bygge opp selvfølelsen din. Og mestringsfølelsen! Finn deg en hobby som du liker eller vil prøve, begynn å tren. Bygg opp deg selv! På den måten får du også mer troa på deg selv gjennom jobb! 🌟

Anonymkode: 94f55...778

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må begynne å bygge opp selvfølelsen din. Og mestringsfølelsen! Finn deg en hobby som du liker eller vil prøve, begynn å tren. Bygg opp deg selv! På den måten får du også mer troa på deg selv gjennom jobb! 🌟

Anonymkode: 94f55...778

Jeg har en hobby jeg er veldig god på og har trent aktivt i mange år. Så det har dessverre ikke hjulpet  meg, men takk for tipset uansett.

Anonymkode: 4c83b...731

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn selv. Det som hjelper meg er å få gode tilbakemeldinger fra kolleger og leder, at jeg ser at det er arbeidsoppgaver jeg er god på og spørre andre om hjelp om jeg trenger det. Jeg er selfølgelig ikke god på alt, men man vet jo egentlig sånn innerst inne om man er god på de arbeidsoppgavene man har eller om man kan bli det og om har interesse og engasjement. Om man ikke liker det man driver med så vil jo det påvirke selvfølelsen og man trekker seg selv ned.

Jeg har hatt jobber jeg virkelig har hatet og som jeg ikke har talklet. Da hjelper det lite uansett hva jeg har gjort, men har alltid prøvd å gjøre en god jobb uansett da.

Nå har jeg en jobb som ikke er relevant for det jeg er utdannet som, men jeg takler arbeidsoppgavene og får gode tilbakemeldinger. Håper å få relevant jobb snart siden jeg trenger mer utfordringer.

Det er lett å miste troen på seg selv om man får mye avslag for det er lett å få tanker om at man ikke duger eller ikke er god, men arbeidsmarkedet er tøft og spesielt innen enkelte utdanninger.

Kanskje det kommer mer på plass etter hvert? Det er alltid vanskelig å være ny og bli kjent med arbeidsoppgaver og kolleger. Mulig det bare er tid du trenger.

Anonymkode: f2746...913

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Imposter syndrome ;)

Impostor syndrome (also known as impostor phenomenon, impostorism, fraud syndrome or the impostor experience) is a psychological pattern in which one doubts one's accomplishments and has a persistent internalized fear of being exposed as a "fraud".

Rammet gjerne dem som egentlig ikke har grunn til å føle det sånn ;)

Anonymkode: 49117...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...