AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Spiser dere middag hver dag? Hva lager dere? Anonymkode: 94240...e3e
Hr. Aktiv Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Jeg hakker opp poteter løk og freser opp i pannen sammen med strimlet svinekjøtt fra Rema. Her har du middag i to dager for 60 kr. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Fisk, kylling, kjøttdeig, vegetar, vegansk mye frukt og grønnsaker. Handler for èn uke avgangen. Bruker rundt 2.200,- på mat og husholdning. Anonymkode: 1022b...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fisk, kylling, kjøttdeig, vegetar, vegansk mye frukt og grønnsaker. Handler for èn uke avgangen. Bruker rundt 2.200,- på mat og husholdning. Anonymkode: 1022b...3e4 For hvor mangen personer? Anonymkode: aa14f...b78 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Mye nedsatt fisk og kjøtt, ellers hadde det blitt svindyrt. Anonymkode: 4db0d...4e7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 Vegetar og økologisk mat. Tar med råd til det selv med et lite budsjett Anonymkode: 005b6...893
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Spiser middag hver dag, når jeg ikke jobber kveld. Jeg handler mye frosne grønnsaker, har alltid egg i hus, og passer på å finne gode ting på tilbud i disken for lavprisede varer som snart går ut på dato. Forrige uke fikk jeg med meg tre pakker laks og to pakker med torsk til en god penge, alt på 40% da det var 10kr marked på Meny fikk jeg med meg pasta, tomater på boks, og rett i koppen. Baker litt rundstykker selv noen ganger, det er fint å ha. Er ikke så veldig glad i brød, men det går jo. Billig kneip, speilegg og litt stekte poteter er jo kongemiddag 😄 Samme er ostesmørbrød. Finner man ost på tilbud har man mange gode måltider å se frem til. Kjøper pesto og har pasta med pølser eller fisk og pesto til. Kjøper fiskepinner og har grei middag med det og gulrøtter og sånn. Kjøper også pizza på tilbud, det er fort to middager. Evt middag og lunsj. Lønner seg å følge med på tilbud og kjøpe mye av det man liker. Jeg er så glad jeg har fryser Anonymkode: b0180...cd9 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 50% datovarene over alt. Spiser som en konge for halv pris. Anonymkode: 32c8b...c48 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: For hvor mangen personer? Anonymkode: aa14f...b78 Hvis det er for bare en person er jo det sykt mye på bare en uke. Anonymkode: aa14f...b78 1
Fjollefyr Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 2 pakker påleggskinke til 25 kr på rema, bruker gjerne med brokkoli blanding fra frossenpose til 19 kr, pluss ris eller pasta.Middag til 2 pers, for 60 kr ca. Alt avhengig av saus etc. Har gjerne i litt hvitløk, løk og litt krydder og steiker i smør.
Djungelvrål Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er for bare en person er jo det sykt mye på bare en uke. Anonymkode: aa14f...b78 Vil tippe det er til 5-6 stykker hvis det skal være relevant til tråden.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fisk, kylling, kjøttdeig, vegetar, vegansk mye frukt og grønnsaker. Handler for èn uke avgangen. Bruker rundt 2.200,- på mat og husholdning. Anonymkode: 1022b...3e4 I mnd?? Anonymkode: b5741...6c7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 Bruker kanskje en 2500 i mnd på tre personer, og rundt en 1500 på kjøtt hver fjerde, femte mnd. Linsegryter, hjemmelaget lasagne med enten kjøtt eller aubergine, grønnsaksformer, fiskekaker med grønnsaker, vegetar gryter med forskjellige grønnsaker, eller fiskepinner og pommes frites alt er for det meste fra bunnen, men noen ganger blir det first price ferdig. Vi kjøper kjøttdeig i Sverige (halal) og ost, i store kvanta og deler opp og legger i frysa, og kjøper grønnsaker og tørr varer i utenlandske butikker Anonymkode: 1000d...eb5 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 Familie på fem, bruker 6000kr på mat og husholdning. Spiser middag hver dag. Alt lages fra bunnen, halvfabrikata er dyrt! Sjekker alltid 50% boksen, og det meste av kjøtt/fisk kommer fra der bortsett fra frossenmat. Kjøper store kvanta og deler opp. Følger med på tilbud. Målet er å holde seg under 100kr pr middag uten at det ut over kvaliteten. Vi har små barn som skal ha skikkelig mat. Baker brød selv, kjøper first price pålegg og grønnsaker. middagseksempler; i går: poteter, raspet gulrot og panert sei med rømmesaus. Ca 80kr i utgifter i dag, kyllingbiter, gulrot, squash, erter med pasta. Ca 70kr i utgifter i morgen; meksikansk tomatsuppe med mais, ost og kjøttdeig. Serveres med rømme og tortillachips. Ca 100kr i utgifter Anonymkode: 4cbc1...e29
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 Kjøper frosne grønnsaker, lapskausblanding osv. Poteter og løk i løsvekt. Hakket tomat kan brukes som base til mye. Bønner, linser og egg er å billig og anvendelig. Ris i store sekker.. Ellers finner jeg kjøtt og fisk i disken med datovarer:) Anonymkode: 721e1...e64
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 Jeg må ikke ha lavt mat budsjett men jeg gjør det for å spare litt ekstra per tiden og jeg vokste opp fattig så jeg har noen tips:) Absolutt viktigste du gjør er å sjekke kilospris. Store kvanta er som regel billigere enn små, men ikke alltid. Mål det opp mot kvalitet. "Innvandrer" butikker kan ofte ha store kvanta av billig ris osv. Bruk billige råvarer til å spe ut kjøtt og fisk; linser, bønner, grønnsaker osv. Spis opp det du kjøper. En fløteskvett her, en osteskalk der osv. det blir en del penger over tid. Et godt råd kan være å skrive ned alt du kaster av mat for å faktisk se hva som går i søpla. Kutt ut bæreposer. Bruk gjenbruks handlenett eller sekk. Bra for lommeboka og miljøet. Trenger du til søppel, kjøp søppelposer på rull, mye billigere per pose. Kjøp firstprice produkter(ol.) der hvor det ikke påvirker kvaliteten for mye. Prøving og feiling da folk er forskjellige på akkurat dette. Gratenger og gryteretter er kanon å lage for å bruke opp rester, disse er også fine å porsjonsfryse i tupperware bokser. Kutt ned på kjøtt(fisk spiser de fleste for lite av så lar den stå). Spis mer vegetar, men husk at ferdige vegetarprodukter er dyrt så unngå det. Bak brød, pita, nan osv. selv. Sjekk kort-holdbarhet disken om det finnes. Kiwi og Rema er billigst i snitt. Ikke la deg lure av tilbudsavisene. Sjekk alltid førpris(skjønt, selv da skjer det prisjuks). Ferdigretter er dyrt. Ikke bare type fjordland, men også ting som kapteinens fylte rødspette, frossen pytt i panne, frossen pizza osv. Skriv middagsliste for 1-2 uker, lettere å unngå småhandling. Det jeg kommer på i farta:P Anonymkode: b00fb...a7d 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 Foreslår at du lærer deg å lage dyre produkter selv. Sauser, gryteretter etc er fint mulig å lage uten prefab-elementer. Brød kan du fint lage om du har mel og vann fra springen. Har du ikke råd til en middag bestående primært av ris(karbohydrat) og bønner(protein) surret i litt billig olje (fett) med enn frosne grønnsaker til nå så kommer du til å slite enormt fremover. Matprisene vil gå gjennom taket i løpet av sommeren 2020. Betydelig flere kommer til å sulte ihjel enn dø av corona. Men forbered deg på et Norge der fersk frukt koster godt over 100 kr/kg og kjøtt stiger til over tusenlappen. Dette blir dyrt, folkens. Så hold dere fast og lær dere basic retter. mitt tips nr 1: kjøp en stor sekk ris og en stor sekk bønner. Bløtlegg bønnene. Kok dem. Frys dem. Ta dem opp i porsjoner og stek i panna med restefett fra kjøtt/bacon (eller en bit bacon, om du har råd). Hiv oppi endel krydder og stek til det hele er mush. Server med ris eller brød og sesongens grønnsaker. Eller ta opp bønnene og hiv det i en gryte sammen med feks gamle kyllingben eller fiskeskinn&bein fra gårsdagens middag (helt ok at familien har gnagd på dem - de skal kokes) og diverse grønnsaker. Server med brød eller ha pasta og poteter oppi. Husk å ikke kaste avkapp eller bein (selv om folk har gnagd på dem) av kjøtt, fisk, grønnsaker eller annet; avkapp er gratis kraft. Frys alt du ikke skal bruke umiddelbart. Lær deg også å sanke ting eller dyrke ting. Ikke kjøp import om du kan plukke det i hekken til naboen. Husk også at brød med pålegg på er kjempedyrt. Middag er ofte vesentlig billigere enn brød med ost eller skinke. Lær deg at brød eller ris med noen bønner og litt krydder er helt ok og veldig næringsrik lunsj. Og husk at har du råd til enten kjøtt eller fisk - da prioriteres fisk. Fisk er viktig for helsa. Kjøtt er det ikke. Har du råd til enten fisk, kjøtt eller grønnsaker så prioriter grønnsakene. Anonymkode: 8e914...927 1
Djungelvrål Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 Jeg klarer ikke frosne grønnsaker, kjøper aldri noe med gulrot eller brokkoli, det får en ekkel konsistens når det har vært frossent. Kan klare blomkål, erter og rosenkål samt lapskausblanding. Hjelper når man tar litt sukker og smør over kokte grønnsaker ellers er det for det meste smakløst, gitt opp å kjøpe wokblandinger ol.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #20 Skrevet 17. april 2020 Prøver å spise animalsk, så gjerne kjøtt som er nedsatt. Lammelår, skinkestek, hjemmestekt roastbiff, egg, koteletter, sei, torsk, kjøttdeig, høyrygg, noen ganger lever, lungemos, kyllinglår, hel kylling, entrecote i stykker (på tilbud). Før spiste jeg gjerne ertesuppe, linser, bønner, supper av diverse slag. Planlegging og bevisste valg gjør det lettere å ikke måtte kaste noe. Har man fryser så hjelper det masse. Anonymkode: 6cfa7...369
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå