Gå til innhold

Hvor lenge sover deres tenåringer i helger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to bonusbarn, en 13-åring og en 16 åring. Mitt barn er også 13 år. 

Mine bonusbarn sover lenge i helgene. De kommer ned for å spise frokost kl 1530. 
Er dette vanlig? 

Anonymkode: 0d199...5c0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Mine tenåringar har lyst til å sove lenge av og til, men dei står opp seinast kl 12. Dersom eg er snill;) eg vekker dei som oftast kl 11.  

Den eldste har etterkvart blitt litt mindre morgentrøtt, og kan gjerne kome ca 10. 

15.30 er ikkje fornuftig på nokon måte. Kva gjer dei heile natta? 

Eg var fæl til å rangle i tenåra, kunne vere ute/på besøk hos folk til 4-5 om morgonen, men eg stod likevel opp seinast 11.

• Liker 4
Skrevet

1530 er hinsides. At de sover til tolv i helgene er helt normalt, men etter det er det på tide å komme seg opp

• Liker 5
Skrevet

Nei.... 1530 er for seint, det har ingen fått lov til her (har tre eldre bonusbarn og en datter på 14 nå). Dvs, i russetida feks kan det ha forekommet...

Her går det en grense på ca 12. Samtidig står 14-åringen helt fint opp klokka 06 uten at jeg må vekke henne i helga om det er nødvendig pga kamp feks (når det ikke er koronatilstander da), så hun KAN... Skal vi noe må man jo også opp, men er det ingenting som skjer så er fortsatt 1530 for seint... Da blir man ihvertfall ikke trøtt søndag kveld...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har foreslått felles frokost kl 12, så får det være lunsj for oss andre som står tidligere opp. Finne på noe i helgene, vil de ikke. 
Så jeg og datteren min finner på ting, for å vente til ettermiddagen har jo hele dagen gått

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har foreslått felles frokost kl 12, så får det være lunsj for oss andre som står tidligere opp. Finne på noe i helgene, vil de ikke. 
Så jeg og datteren min finner på ting, for å vente til ettermiddagen har jo hele dagen gått

Ts

Da må jo far ta grep... om tenåring får lov til å sove så lenge, er det jo ikke rart de utbytter seg av det.

Anonymkode: b9196...3ff

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to bonusbarn, en 13-åring og en 16 åring. Mitt barn er også 13 år. 

Mine bonusbarn sover lenge i helgene. De kommer ned for å spise frokost kl 1530. 
Er dette vanlig? 

15:30 ?! det er ikke  en sunn døgnrytme...  ivhertfall ikke hvis dem har skole dagen derpå.....

Anonymkode: 5a3c4...8e9

AnonymBruker
Skrevet

Mine tenåringer står stort sett opp i 9-10 tiden i helgene. Hvis de eldste har vært ute på noe spesielt kvelden før kan det dra seg mot 11-12 før de kommer ned. Men enig med deg, frokost 15:30 er helt vanvittig og ikke noe de burde oppmuntres til å fortsette med. Det er stor forskjell på å tvinge hele familien ut på tur klokka 8 lørdag morgen, og det å forvente at de står opp til et rimelig normalt tidspunkt. 

Anonymkode: abd55...0d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre tenåringer. To av de våkner alltid før 8. Den tredje kan godt sove til 14 i helger og ferier. Ser ikke helt problemet. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 6b522...b01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 18 år og en på 16 årDen på 18 kan stå opp kl 12+-  den på 16 kan ligge til kl 15. Men kan da gjerne ha sett på film eller  på sosialemedier 

Anonymkode: 6fd4e...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet om man ikke skal møte noen eller lignende

Anonymkode: a8b3c...feb

Gjest kruspersilletaco
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Bare fortsett med det dere. De får jo tilbudet og vil ikke bli med. Ville gjerne gitt beskjed dersom dere skal noe gøy "tidlig" på dagen, i tilfelle de vil bli med, men ellers ville jeg latt far bestemme om de må stå opp eller ikke. 

Men nei, det er ikke normalt..

AnonymBruker
Skrevet

I helgene her har vi i alle år hatt felles frokost kl 10 i helgene. Hvis dere lar ungdommer snu døgnet, så ødelegger dere faktisk for dem. Det finnes forskning vedr hva ungdommer får ut av skoledagen på mandag. Svært dårlig læreevne pga snudd døgn i helga. 

Anonymkode: 6facb...6ac

AnonymBruker
Skrevet

De sover så lenge de vil.

De er snart voksne og tar snart ansvar for alt selv.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I helgene her har vi i alle år hatt felles frokost kl 10 i helgene. Hvis dere lar ungdommer snu døgnet, så ødelegger dere faktisk for dem. Det finnes forskning vedr hva ungdommer får ut av skoledagen på mandag. Svært dårlig læreevne pga snudd døgn i helga. 

Anonymkode: 6facb...6ac

Det finnes også en god del forskning om at tenåringer ville fått mer ut av skolen om den startet senere alle dager.

Anonymkode: c67aa...e7f

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes også en god del forskning om at tenåringer ville fått mer ut av skolen om den startet senere alle dager.

Nettopp. Den viser til teorien med A og B mennesker. Blandt annet vises det til B mennesker er bedre til å lære ting senere på dagen mens A mennesker tar til seg mest læring på begynnelsen av dagen. En skoledag som begynte 10 eller 11 på dagen, helst senere istedenfor 08 ville vært mer gunstig læresmessig for b mennesker. Men 10, 11 er uansett ikke for tidlig men heller ikke forsent. Skoledagen hadde jo vart litt lenger da, til 1700 kanskje. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår 13 åring får lov så sove til ca 12. Som regel så våkner han litt før, men hvis ikke vekker vi ham. Da spiser vi lunch sammen og prøver å finne på noe sammen. Det hender han ikke vil være med når vi skal gjøre noe sammen og det er helt greit.

Anonymkode: 4a70b...d43

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man sover til 15.30 har man mest sannsynlig vært våken mye av natta før, og kommer mest sannsynlig til å være oppe halve natta etter. Å snu døgnet så mye hadde ikke vært greit her. 
Har en 13-åring som er a-menneske og sover Max til 8.30, våkner som oftest lenge før det. Og i en normalsituasjon, som før koronaen, er jo helgene son regel fylt opp av idrett etc. Ikke rom for å sove bort dagene da. 

Anonymkode: 20b49...879

Gjest loveli
Skrevet

Hvorfor sover de så lenge? Hvis de ligger våkne med mobilen eller nettbrett hele natten hadde jeg begynt å begrense skjermtiden.

Jeg slet selv med store søvnproblemer pga et voldelig hjem, men regner med at det ikke er problemet her. Samtidig ble jeg vekker hver helg kl.08:00 og jeg slet med så store søvnproblemer at jeg kunne besvime. Det var tortur.

Uansett hadde jeg tatt en prat med dem, blir de mobbet på skolen, føler de livet er vanskelig? Selvfølgelig ikke spørre direkte, men bare ha dypere samtaler generelt og finne ut av hvordan de føler livet er generelt. Kanskje det er en veldig negativ grunn til at de sover så lenge? Isåfall burde du ikke vekke dem til å begynne med, for ungdom trenger MYE søvn og det å vekke dem et kvart døgn før de har sovet ut er virkelig ikke bra for en hjerne i utvikling som skriker etter hvile.

Det er mest sannsynlig at de har blitt sånn pga dårlig grensesetting fra foreldrene altså, men det skader ikke å finne ut om det er noe mer/annet. Det er ikke bra å snu døgnet slik, de kan umulig møte på skolen uthvilt på mandager og det er fryktelig strevsomt å alltid få en kjip start på uka ved at man har sover 2 timer hver søndag til mandag, litt mer natt til tieadag, hvis man ikke var overtrøtt og ikke fikk sove stort til tirsdag heller og ballen ruller slik gjennom hele uka...

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forutsatt at lærerne også er b-mennesker, ja. Men det premisset er ikke med i forskningen. 

Det er også slik at samfunnet starter tidlig om morgenen, er du håndverker kan du ikke komme og starte jobben i tretida... Det er bare å ta seg sammen og stå opp. 

Anonymkode: 25722...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Her så sover tenåringene til ca kl 11. Jeg vekker de om de ikke har våknet halv tolv. Mye fordi de ikke skal snu døgnet. At de ligger i senga og ser på telefonen til kl 14 får heller være. 

Anonymkode: 0870e...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...