AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Jeg er en kvinne i 30 åra, 170 høy og 80 kg tung, og kresen i matveien. Når jeg leser dietter på nettet er det ofte kesam, cottage cheese, salater og verre. Og slike lettprodukter og planteerstatninger. Altså slike ting jeg ikke syns smaker. Derfor er det litt vanskelig å se hvordan jeg kan sette sammen en diett som passer meg. Og så er det jo mange som sier at det er bedre å spise vanlig og med måte. Ja hva gjør jeg. Hvordan? Har aldri forsøkt å slanke meg før så dette er helt nytt for meg. Men nå som jeg har hjemmekontor, foten i gips (får ikke ta den av før om 8 uker) og minimalt med mulighet til å mosjonere kjenner jeg at jeg burde ta i et tak og hvertfall få litt bedre oversikt og endre vaner på dietten. Jeg drikker ikke kaffe, te eller alkohol, men cola zero må jeg ha. Hvertfall 1 stor flaske hver uke. Og en Troika. Jeg har spist veldig mye snop hver eneste dag siden jul, og forsøker nå å kutte ned på det, men vil ikke kutte det helt ut, derfor velger jeg en sjokolade i uka. Det burde vel gå greit eller hva? Jeg har hatt en periode med mye kjøttdeig og biff som nå utgår da jeg plutselig ikke klarer hverken lukten eller smaken. Flatbrød, knekkebrød og risprodukter utgår også. Det samme med det meste av frukt og grønt, jeg klarer ikke å spise det. Bortsett fra litt fersk mango. Kjøttpålegg som servelat og fårepølser utgår også. Klarer ikke smaken eller lukta. Har ikke spist kylling eller scampi på lenge men det vurderer jeg å prøve igjen. Er ikke aktuelt å bli veganer eller vegetarianer. Under lister jeg opp hva jeg faktisk har i skapene og hva jeg pleier å kjøpe av matvarer. Jeg er ikke spesielt glad i å lage mat og ønsker det lettvint, bor også alene så har ingen stor fryser med plass til å lage store porsjoner og fryse ned. Det utgår (har lest endel tråder om dette på kg) Viking speltbrød Usaltet smør Wienerpølser Frossen laksefilet Frossen torskefilet Frossen sei Jordbærsyltetøy Fullkorn pasta Makrell i tomat Leverpostei Røkt makrell Egg Potet Løk Kryddersild Prim Nugatti Noen bokser med joika kaker (krisemiddag) Noen bokser med snurring (krisemiddag) Rå honning Frossen lapskausblanding (grønnsaker) Frossen amerikansk blanding Tomatpure Pakker med tykke pannekaker (slike som varmes opp i panne) Pakker med vafler (slike som varmes opp i panne) Kaviar ansjos Hvordan lager jeg en diett på 16-1800 kcal med dette? Hvor mange brødskiver til hvert måltid om jeg går ut fra 3 måltider hver dag? Antar jeg burde kutte ut pannekakene og vaflene, men vurderer å beholde en pk vafler hver uke som erstatning for snopet. Nugatti tenkte jeg å beholde for sjokoladesmaken sin skyld. Rå honning fordi det er sunt. Jeg har lenge kun spist 2 måltider pr dag pluss veldig store mengder med snop. Telle kcal er uaktuelt. Jeg vil bare ha en ca greie å forholde meg til. Feks er det nok med 2 brødskiver til både frokost og kvelds? Ser for meg at jeg kan spise noe ala dette? frokost: 2 brødskiver, 2 kokte egg, smør, litt kaviar eller 2 brødskiver med 1 boks makrell i tomat (uten all sausen) Middag: 2 poteter, kokt, 1 stk fisk, lettkokt eller stekt i smør: så mye jeg vil ha av amerikansk blanding, ca halv dl pasta Kvelds: 2 brødskiver med smør, honning og syltetøy i mindre porsjon (når jeg ikke vil ha egg eller makrell, leverpostei osv) Jeg kommer ikke til å kutte ut smøret, bare så det er sagt. Drikker ikke melk heller. Anonymkode: 7538f...545 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Synes det forslaget ser greit ut. Ville tatt to fileter torsk eller sei til middag, men en filet laks. Hvit fisk inneholder færre kalorier enn laks så det er mulig at du ikke blir mett av én torskefilet. Anbefaler deg å laste ned Lifesum, og skrive inn disse matvarene i appen for å se hvor mye du kan spise. Her får du også vite hvor mye fett, proteiner og karbohydrater du får i deg, og om du bør spise mer/mindre. Kan være greit å veie maten i begynnelsen sånn at du får en oversikt, og lærer deg øyemål. "En brødskive" kan være så mangt, og kan være en betraktelig forskjell i antall kalorier (type brød, hvor tynne/tykke skivene er osv). Anonymkode: 25cde...0ab 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 To måltider daglig er jo gull hvis du har kuttet ut snop som mellommat. Prøv gjerne å utvide fastevinduet. Bra at kaloritelling er uaktuelt, for det er ingenting folk blir så stressa av som det Spis deg heller god og mett til få måltider enn å spise ofte. Hvis du vil holde deg mett lenge, så spis mer protein og fett og mindre karbohydrat, det vil i praksis si mer av: laks egg pølser makrell all slags skinke nøtter BACON! og mindre av: brød pasta ris syltetøy Bytt ut en av potetene med blomkål, kålrot, brokkoli, pepperrot, erter. Bytt ut litt av hvetemelet i pannekakene med havremel og proteinpulver og sleng i et par ekstra egg. Mørk sjokolade er mektigere enn lys. Kos deg uansett med godteri i helgene, ellers går du nesten helt sikkert på en smell. Anonymkode: e96c1...677 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: To måltider daglig er jo gull hvis du har kuttet ut snop som mellommat. Prøv gjerne å utvide fastevinduet. Bra at kaloritelling er uaktuelt, for det er ingenting folk blir så stressa av som det Spis deg heller god og mett til få måltider enn å spise ofte. Hvis du vil holde deg mett lenge, så spis mer protein og fett og mindre karbohydrat, det vil i praksis si mer av: laks egg pølser makrell all slags skinke nøtter BACON! Anonymkode: e96c1...677 Bacon er for øvrig noe av det verste du kan spise når det gjelder helse. Detr er som å anbefale spise mørk sjokolade hele tiden fordi det er mye magnesium i det. Det er også mye sukker i de mørke sjokoladene folk liker å spise mye av. Griseræv (skinke) er også ofte et dårlig produkt. Pølser er selvsagt usunt 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kommer ikke til å kutte ut smøret, bare så det er sagt. Drikker ikke melk heller. Anonymkode: 7538f...545 Hadde du spist smør 2 ganger i uka istedetfor hver dag hadde du sannsynligvis godt ned i vekt uten å gjøre noe annet. Med mindre du hadde erstattet det med annen kaloritett mat Det skjedde da jeg kuttet ost fra mitt kosthold. Gikk ned 7kg over de neste ukene uten å endre noe annet. Virker som du har samme problem jeg hadde, der man bruker mye smør og lignende fordi man ikke føler at maten er god uten og føler ikke for å spise noe annet. Dette kan egentlig være dårlig matlyst i forkledning, man vil bare spise når man har smør eller lignende på maten. Smør + pasta er kaloribombe og oppmuntrer kroppen din til å lagre fett. Raske karbohydrater (sukker og smør, hvit pasta og smør, fint brød og majones osv), er av de verste kombinasjonene av mat. Det er en smak kroppen liker og vil ha mye av, det er også mye av i godteri, men det er noe av det verste du kan spise sammen. Pasta er også næringsfattig og et dårlig valg om du skal spise mindre og trenger næringsrik mat som metter Ville byttet ut amerikansk blanding med brokkoli, blomkål og gulrot-blanding. Amerikansk blanding er den grønnsaksblandingen som smaker verst, syntes jeg, men mer viktig er gulrot, blomkål og brokkoli mer næringsrikt enn mais. Også mer kalorifattig. Lær å krydre grønnsakene, det har mye å si for smak. Brokkoli og blomkål kan moses med salt og pepper, kanskje oppløst 1/2 grønnsaksbuljong, for en grønnsaksmos med mer smak. Men viktigst av alt er holdningen og følelsene. Du går inn med en holdning om at det ikke er mulig å endre kosthold fordi det er for vanskelig og fordi du misliker spise annerledes. Når alt kommer til alt er det det største hinderet ditt for å gå ned i vekt. En stor del av deg ønsker ikke endre kosthold og ønsker tro på at det er gode grunner for å spise som du gjør nå. Du har ikke fryser, du ønsker ikke styre med mat, du gidder ikke kutte smør osv osv. Du er full av unnskyldninger og negativ tenking. Det er selvsabotasje som kommer til å gjøre at du går tilbake til gamle vaner med en gang du ikke ser resultater som du mener burde være der. Mens du samtidig fortsatt gjør mange feil med kostholdet. Å avlære vaner man har hatt i 30 år tar lenger tid enn et par måneder, som regel. Det kan ta lang tid å finne det kostholdet som fungerer, og du kan møte veggen flere ganger før ting klikker på plass og blir enkelt. For mange er det mye frustrasjon og forvirring i prosessen og de gir opp. Derfor fungerer enkle løsninger for keto for mange, mindre tenking samtidig som de autoamtisk kutter ut kaloriverstingene og komboene som for eks fett + raske karbohydrater/ sukker/ fint brød. Jeg anbefaler ikke keto, skal sies. Forskning viser at de aller fleste som klarer holde på en diet eller endret kosthold går ned i vekt, uansett hvilken diett de følger. Det handler mer om å klare endre vaner, enn hva man spiser. Om man ender opp med å forstå hva man har gjort feil i alle år, så er det en bonus, men de fleste kommer nok ikke så langt. De holder seg til keto, ser det funker, og det er alt de trenger. Anonymkode: bc517...62d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Bacon er for øvrig noe av det verste du kan spise når det gjelder helse. Detr er som å anbefale spise mørk sjokolade hele tiden fordi det er mye magnesium i det. Det er også mye sukker i de mørke sjokoladene folk liker å spise mye av. Griseræv (skinke) er også ofte et dårlig produkt. Pølser er selvsagt usunt Hadde du spist smør 2 ganger i uka istedetfor hver dag hadde du sannsynligvis godt ned i vekt uten å gjøre noe annet. Med mindre du hadde erstattet det med annen kaloritett mat Det skjedde da jeg kuttet ost fra mitt kosthold. Gikk ned 7kg over de neste ukene uten å endre noe annet. Virker som du har samme problem jeg hadde, der man bruker mye smør og lignende fordi man ikke føler at maten er god uten og føler ikke for å spise noe annet. Dette kan egentlig være dårlig matlyst i forkledning, man vil bare spise når man har smør eller lignende på maten. Smør + pasta er kaloribombe og oppmuntrer kroppen din til å lagre fett. Raske karbohydrater (sukker og smør, hvit pasta og smør, fint brød og majones osv), er av de verste kombinasjonene av mat. Det er en smak kroppen liker og vil ha mye av, det er også mye av i godteri, men det er noe av det verste du kan spise sammen. Pasta er også næringsfattig og et dårlig valg om du skal spise mindre og trenger næringsrik mat som metter Ville byttet ut amerikansk blanding med brokkoli, blomkål og gulrot-blanding. Amerikansk blanding er den grønnsaksblandingen som smaker verst, syntes jeg, men mer viktig er gulrot, blomkål og brokkoli mer næringsrikt enn mais. Også mer kalorifattig. Lær å krydre grønnsakene, det har mye å si for smak. Brokkoli og blomkål kan moses med salt og pepper, kanskje oppløst 1/2 grønnsaksbuljong, for en grønnsaksmos med mer smak. Men viktigst av alt er holdningen og følelsene. Du går inn med en holdning om at det ikke er mulig å endre kosthold fordi det er for vanskelig og fordi du misliker spise annerledes. Når alt kommer til alt er det det største hinderet ditt for å gå ned i vekt. En stor del av deg ønsker ikke endre kosthold og ønsker tro på at det er gode grunner for å spise som du gjør nå. Du har ikke fryser, du ønsker ikke styre med mat, du gidder ikke kutte smør osv osv. Du er full av unnskyldninger og negativ tenking. Det er selvsabotasje som kommer til å gjøre at du går tilbake til gamle vaner med en gang du ikke ser resultater som du mener burde være der. Mens du samtidig fortsatt gjør mange feil med kostholdet. Å avlære vaner man har hatt i 30 år tar lenger tid enn et par måneder, som regel. Det kan ta lang tid å finne det kostholdet som fungerer, og du kan møte veggen flere ganger før ting klikker på plass og blir enkelt. For mange er det mye frustrasjon og forvirring i prosessen og de gir opp. Derfor fungerer enkle løsninger for keto for mange, mindre tenking samtidig som de autoamtisk kutter ut kaloriverstingene og komboene som for eks fett + raske karbohydrater/ sukker/ fint brød. Jeg anbefaler ikke keto, skal sies. Forskning viser at de aller fleste som klarer holde på en diet eller endret kosthold går ned i vekt, uansett hvilken diett de følger. Det handler mer om å klare endre vaner, enn hva man spiser. Om man ender opp med å forstå hva man har gjort feil i alle år, så er det en bonus, men de fleste kommer nok ikke så langt. De holder seg til keto, ser det funker, og det er alt de trenger. Anonymkode: bc517...62d Wow. Skjønner virkelig ikke hvordan den avhandlingen der skal være til noen som helst nytte for meg. Tillegging av følelser, tanker og total avsporing. Anonymkode: 7538f...545 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 On 4/16/2020 at 5:04 PM, AnonymBruker said: Synes det forslaget ser greit ut. Ville tatt to fileter torsk eller sei til middag, men en filet laks. Hvit fisk inneholder færre kalorier enn laks så det er mulig at du ikke blir mett av én torskefilet. Anbefaler deg å laste ned Lifesum, og skrive inn disse matvarene i appen for å se hvor mye du kan spise. Her får du også vite hvor mye fett, proteiner og karbohydrater du får i deg, og om du bør spise mer/mindre. Kan være greit å veie maten i begynnelsen sånn at du får en oversikt, og lærer deg øyemål. "En brødskive" kan være så mangt, og kan være en betraktelig forskjell i antall kalorier (type brød, hvor tynne/tykke skivene er osv). Anonymkode: 25cde...0ab Mer hvit fisk enn rød fisk, det er notert. Skal sjekke om jeg blir mindre mett av kun en porsjon eller ikke. Veiing av mat og lifesum skjer ikke. 22 hours ago, AnonymBruker said: To måltider daglig er jo gull hvis du har kuttet ut snop som mellommat. Prøv gjerne å utvide fastevinduet. Bra at kaloritelling er uaktuelt, for det er ingenting folk blir så stressa av som det Spis deg heller god og mett til få måltider enn å spise ofte. Hvis du vil holde deg mett lenge, så spis mer protein og fett og mindre karbohydrat, det vil i praksis si mer av: laks egg pølser makrell all slags skinke nøtter BACON! og mindre av: brød pasta ris syltetøy Bytt ut en av potetene med blomkål, kålrot, brokkoli, pepperrot, erter. Bytt ut litt av hvetemelet i pannekakene med havremel og proteinpulver og sleng i et par ekstra egg. Mørk sjokolade er mektigere enn lys. Kos deg uansett med godteri i helgene, ellers går du nesten helt sikkert på en smell. Anonymkode: e96c1...677 Kun 2 måltider for dagen uten snop kommer til føre til at jeg sulter meg fordervet. For store måltider gir meg sure oppstøt. Er derfor jeg velger 3 måltider for å fordele det hele. Som sagt er jeg ikke glad i å lage mat selv, hjemmelagde pannekaker og såkalt proteinpulver utgår. Nei, jeg tenkte nå at en par brødskiver med syltetøy og nugatti kunne fungere som snop isteden for vanlig godteri som jeg er drittlei av uansett. Vurderer å kutte trokaen også. Anonymkode: 7538f...545 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå