AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Del Skrevet 16. april 2020 Er det tilfeldigvis noen her som jobber med byggeplassledelse og da gjerne på større prosjekter? Ønsker gjerne å høre litt erfaringer på godt og vondt. Har fått et interessant tilbud som jeg nå sterkt vurderer, men skulle gjerne hørt litt fra noen som faktisk jobber med det. Innbiller meg at det kan være en givende jobb, men sikkert også krevende og stressende. Fra før av har jeg noen års erfaring som rådgivende konsulent innen bygg og har også håndverkerbakgrunn. Takk for eventuelle innspill :) Anonymkode: 24b01...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Del Skrevet 16. april 2020 Hva mener du her? Byggeplassleder? Er ikke noe som heter det. Prosjektleder? Anleggsleder? Formann? Prosjekteringsleder? Det er jo helt ulike roller i en slik organisasjon så du må klare å spesifisere. Men byggplassleder, er ikke en stilling hos de store entreprenørene. Anonymkode: cabfd...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Del Skrevet 16. april 2020 Prosjektledelse. Byggeplass. Ønsker ikke utdype mer enn det Anonymkode: 24b01...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Del Skrevet 16. april 2020 Med byggeplassleder på større prosjekter tolker jeg det slik du har den korrigerende rollen mellom alle fagene. Jeg har ikke erfaring som byggeplassleder, men har hatt rollen som kunde på et svært stort prosjekt (250 mill.) og derfor jobbet tett opp mot byggeplassleder. Ut i fra min erfaring så tror jeg man må tåle svært høyt tempo og mye stress i en slik type jobb, og du bør å lang erfaring innen koordinering og ha praktisk bakgrunn slik du har forståelse for flere fag. Du må: -Være god på planlegging, alltid ligge flere steg foran alle andre slik at det plutselig ikke mangler deler eller andre entreprenører må vente på ett fag grunnet dårlig planlegging. -Du må være tøff, bestemt og autoritet. Man må nok ha litt bein i nesen for en slik stilling. -Ha god innsikt slik du vet hva det er snakk om og hva som må gjøres i de ulike fagene. -Ha gode lederegenskaper, få folk til å gjøre det de skal ihht framdriftsplan. Anonymkode: 571a8...6eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Del Skrevet 16. april 2020 Takk for innspillet! Det er prosjekter i den størrelsesorden det er snakk om - gjerne større også. Jeg tror nok jeg har den praktiske erfaringen og også personligheten som skal til for å kunne takle denne jobben. Særlig ettersom jeg har langt bakgrunn som håndverker og har ledet folk og egne prosjekter der. Men jeg er litt betenkt med tanke på det du sier med høyt tempo og stress. I tillegg er det jo en jobb som i stor grad krever at jeg er tilstede. Disse faktorene er helt klart et minus. Det positive er jo at det sannsynligvis er en givende jobb og at man ikke lett får tid til å kjede seg. Høyt tempo og stress virker forøvrig dessverre å være en gjenganger overalt i byggebransjen. Ting skal skje raskt og det er korte frister. Slik var det både når jeg var håndverker og også som prosjekterende i rådgivningsbransjen. Anonymkode: 24b01...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Del Skrevet 17. april 2020 Lurt å ta innover seg at marginene er ekstremt lave idag,ble lite bonus. For min del var ikke lønnen god nok for alle timene i døgnet vi måtte jobbe. Ingen overtidsbetaling. Byttet fra Entreprenør til Rådgiver siden. Tjener bedre, mer fri. Bedre pensjon,bedre forsikringsordninger. Jeg jobbet i store entreprenør selskaper. Med prosjekter fra 200 millioner til 1 milliard. Anonymkode: cabfd...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Del Skrevet 17. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lurt å ta innover seg at marginene er ekstremt lave idag,ble lite bonus. For min del var ikke lønnen god nok for alle timene i døgnet vi måtte jobbe. Ingen overtidsbetaling. Byttet fra Entreprenør til Rådgiver siden. Tjener bedre, mer fri. Bedre pensjon,bedre forsikringsordninger. Jeg jobbet i store entreprenør selskaper. Med prosjekter fra 200 millioner til 1 milliard. Anonymkode: cabfd...ddc Skjønner. Mer fri som i mer ferie eller at du jobber mindre? Hva slags rolle hadde du når du jobbet for entreprenør? Trives du bedre nå som rådgiver? Skjønner at du har bedre betingelser, men tenker på selve arbeidshverdagen Jeg ble raskt lei livet som RIB, men om det hadde vært litt mer variasjon i arbeidet og jeg kunne vært litt mer ute (kjenner en RIB som er ute minst en gang i uken) tror jeg det hadde hjulpet mye. Anonymkode: 24b01...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #8 Del Skrevet 17. april 2020 Jeg jobbet som prosjektingeniør, så mye med driften ute,kvalitet, innkjøp, tilvalg etc. Nå er jeg byggeleder. Det er jo nesten det samme, men på byggherre siden. Kunne det vært noe? Da er du jo mye ute.(Men ikke like mye ansvar som på entreprenørsiden) Jeg jobber rett og slett mindre enn før. Rundt 42 timer i uken. Før lå jeg på 50 til 70 timer i uken, uten overtidsbetaling. Jeg skjønner at RIB kan bli litt ensformig, men prosjektledelse hos ett rådgiver firma er mer likt det du ønsker😊 Anonymkode: cabfd...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Del Skrevet 18. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som prosjektingeniør, så mye med driften ute,kvalitet, innkjøp, tilvalg etc. Nå er jeg byggeleder. Det er jo nesten det samme, men på byggherre siden. Kunne det vært noe? Da er du jo mye ute.(Men ikke like mye ansvar som på entreprenørsiden) Jeg jobber rett og slett mindre enn før. Rundt 42 timer i uken. Før lå jeg på 50 til 70 timer i uken, uten overtidsbetaling. Jeg skjønner at RIB kan bli litt ensformig, men prosjektledelse hos ett rådgiver firma er mer likt det du ønsker😊 Anonymkode: cabfd...ddc Høres bra ut! Takk for innspillet. Har en dialog med flere hodejegere nå, så tenker jeg skal være litt kravstor til en forandring og ikke bare ta det første som dukker opp, men være litt tydelig på hva jeg ønsker og så kanskje får jeg det også. I verste fall kan jeg gå tilbake til gamlejobben. Har du mulighet til hjemmekontor forresten? Det er noe jeg vil sette veldig høyt og kunne til og med redusert inntekten for den muligheten. En venn fra studie som prosjekterer kan jobbe 100% hjemme om han ønsker, mens på min tidligere arbeidsplass var det mer eller mindre at krav at vi var tilstede hver eneste dag. Anonymkode: 24b01...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå