AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Jeg har en fireåring. Han har de siste to årene vist verre og verre oppførsel. I barnehagen går det en gutt som er året eldre, og han har en svært vanskelig oppførsel. Lydnivået er enormt, han banner svært stygt (jeg har hørt han brøle jævla pedohore til en ansatt) han sparker, biter og slår. Og denne gutten søker da min sønn til. Jeg aner ikke hvorfor, men min sønn har sagt at hvis han leker sammen med han, så slår han ikke. Jeg har sett andre unger løpe vekk med en gang gutten kommer dit, de er redde. Jeg hører denne gutten hver gang jeg henter og leverer i bhg (han er alltid der) og jeg hører de samme frasene, de samme lydene, den samme språkbruken hjemme. Jeg har tatt opp bekymringen flere ganger om at min sønn «går i lære» hos denne gutten og synes dette er kult, og at vi kommer til å få en sønn med store atferdsvansker når han begynner i skolen. Jeg får til svar at de leker så fint sammen, og at denne gutten ofte havner i konflikter med andre barn, men sjelden med mitt. Vel, mitt barn er en kameleon som forandrer seg alt etter hvem han er sammen med, så det er ikke rart. Nå har vi vært hjemme fra barnehagen i to måneder. Min sønn har nå roet seg ned. Han er harmonisk og rolig mot søsken og foreldre. Sinnet er dempet, skuldrene senket og vi merker en stor bedring. Eldre søsken har bemerket dette. Han tisser ikke på seg lenger, noe som har vært et stort problem tidligere. Han sover bedre. Vi fikk mail i dag om grupper i neste uke. De har satt barna sammen i grupper på fire og delt barnehagen inn i baser. Min sønn er da i gruppe med to jenter (som leker kun sammen) og denne andre gutten. Så hva gjør jeg? Nå skal han rett tilbake til kaoset igjen. Jeg har så lyst til å si til barnehagen at nå må de sette noen andre med denne gutten, for dette går ikke. Han skal bare leke med denne gutten i flere uker, og ingen andre? Det kommer jo ikke til å gå bra. Kan jeg si ifra i barnehagen, og hvordan ville du møtt det? Jeg har mest lyst til å holde han hjemme ut året, slik at han slipper å forholde seg til denne gutten igjen. Anonymkode: 9cf60...e1b 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Grupper kan endres over en helg. Ring barnehagen og om de ikke følger opp ringer du kommunen . Anonymkode: 6af9e...95b 25
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Ta det opp med barnehagen nå før helga. Fremover blir det vel en periode i barnehagen med faste barnegrupper og faste voksne (dvs at du kan passe på at de ikke blir på samme gruppe). Skulle barnehagen være uenig så får du ta en lengre diskusjon med de og fortelle hva du opplever. Anonymkode: 00ff7...3ce 9
GammelKaktus Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Shit, "jævla pedohore" var ikke ordinær banning en gang... Herlighet... 21
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev: Shit, "jævla pedohore" var ikke ordinær banning en gang... Herlighet... Er faktisk litt usikker på om jeg vil vite hvor en 5-åring har lært akkurat det uttrykket. Noen trenger tydeligvis å få vasket munnen sin med såpe (populær trussel fra foreldre hvis man bannet på 70- og 80-tallet). Anonymkode: 16bec...12f 5
GammelKaktus Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er faktisk litt usikker på om jeg vil vite hvor en 5-åring har lært akkurat det uttrykket. Noen trenger tydeligvis å få vasket munnen sin med såpe (populær trussel fra foreldre hvis man bannet på 70- og 80-tallet). Anonymkode: 16bec...12f Ja, jeg synes det var skikkelig drøyt og hadde blitt helt målløs om et barnehagebarn hadde sagt noe slikt. En ting er faen som man kan høre fra enhver forelder som mister en hammer på tåa, men jævla pedohore var litt for spesielt... Lurer på hva slags foreldre det barnet har, atferdsvansker eller ikke det var et merkverdig uttrykk. Ja, altså er såpass gammel at jeg skjønte såpevasken. Men vet jo at man må ta ting inn med teskje på kg. Endret 16. april 2020 av FrøkenMånestråle La til noe... :) 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Bytt gruppe - evt. barnehage - og uttrykk din bekymring for dette andre barnet i samme sleng. Får han noe hjelp til å takle livet? Anonymkode: 2636c...c11 11
beige Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er faktisk litt usikker på om jeg vil vite hvor en 5-åring har lært akkurat det uttrykket. Noen trenger tydeligvis å få vasket munnen sin med såpe (populær trussel fra foreldre hvis man bannet på 70- og 80-tallet). Anonymkode: 16bec...12f Er vel foreldrene som må få vasket munnen med såpe, og ikke barnet. 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Ville byttet gruppe eller barnehage. Skjønner utfordringen og løsningen til barnehagen, men de skal også ta hensyn til ditt barn. Anonymkode: de628...d10 13
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bytt gruppe - evt. barnehage - og uttrykk din bekymring for dette andre barnet i samme sleng. Får han noe hjelp til å takle livet? Anonymkode: 2636c...c11 Nå har barnehagen taushetsplikt, så de kan jo ikke uttale seg om situasjonen til barnet til andre foreldre. Anonymkode: c46b5...b4e 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en fireåring. Han har de siste to årene vist verre og verre oppførsel. I barnehagen går det en gutt som er året eldre, og han har en svært vanskelig oppførsel. Lydnivået er enormt, han banner svært stygt (jeg har hørt han brøle jævla pedohore til en ansatt) han sparker, biter og slår. Og denne gutten søker da min sønn til. Jeg aner ikke hvorfor, men min sønn har sagt at hvis han leker sammen med han, så slår han ikke. Jeg har sett andre unger løpe vekk med en gang gutten kommer dit, de er redde. Jeg hører denne gutten hver gang jeg henter og leverer i bhg (han er alltid der) og jeg hører de samme frasene, de samme lydene, den samme språkbruken hjemme. Jeg har tatt opp bekymringen flere ganger om at min sønn «går i lære» hos denne gutten og synes dette er kult, og at vi kommer til å få en sønn med store atferdsvansker når han begynner i skolen. Jeg får til svar at de leker så fint sammen, og at denne gutten ofte havner i konflikter med andre barn, men sjelden med mitt. Vel, mitt barn er en kameleon som forandrer seg alt etter hvem han er sammen med, så det er ikke rart. Nå har vi vært hjemme fra barnehagen i to måneder. Min sønn har nå roet seg ned. Han er harmonisk og rolig mot søsken og foreldre. Sinnet er dempet, skuldrene senket og vi merker en stor bedring. Eldre søsken har bemerket dette. Han tisser ikke på seg lenger, noe som har vært et stort problem tidligere. Han sover bedre. Vi fikk mail i dag om grupper i neste uke. De har satt barna sammen i grupper på fire og delt barnehagen inn i baser. Min sønn er da i gruppe med to jenter (som leker kun sammen) og denne andre gutten. Så hva gjør jeg? Nå skal han rett tilbake til kaoset igjen. Jeg har så lyst til å si til barnehagen at nå må de sette noen andre med denne gutten, for dette går ikke. Han skal bare leke med denne gutten i flere uker, og ingen andre? Det kommer jo ikke til å gå bra. Kan jeg si ifra i barnehagen, og hvordan ville du møtt det? Jeg har mest lyst til å holde han hjemme ut året, slik at han slipper å forholde seg til denne gutten igjen. Anonymkode: 9cf60...e1b Dette er en sannhet de fleste foreldre ikke vil høre. Men: ofte er det ikke bare «problembarnet» men englebarnet like ille. Min erfaring er at det alltid er noen foreldre som skylder 100% på det andre barnet. På den måten slipper eget barn unna alle konsekvenser. Pedohore er selvsagt ikke bra, men det holder å ha eldre søsken. At barnet ditt er roligere , kan jo også rett og slett skyldes at det har fått den etterlengtede tiden med deg? Anonymkode: 65351...5bc 19
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 Ps. Pedohore er et vanlig brukt ord i eldre barn/ungdomsmiljøet nå om dagen. Spør ungdom dere kjenner:-). Det er ikke et voksenord. Anonymkode: 65351...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 Mitt barn trives så godt i barnehagen, så vi har latt være å bytte. Gutten det er snakk om begynner på skolen til høsten, så det er kun noen måneder igjen, og enda kortere tid hvis han holdes hjemme en stund til. Jeg har uttrykt bekymring mange ganger, deriblant når mitt barn satt i stua her og sugde på en tusj. Da jeg spurte hva han drev med fikk jeg til svar «jeg røyker hasj». Fra en fireåring!!!! Min fireåring!!!! Vi har ALDRI snakket om det hjemme. Ikke i vitser eller humor eller noe. Altså, jeg drikker knapt alkohol, og nå sitter ungen min og later som om han røyker hasj. Jeg kjenner at jeg fortsatt er sjokkert når jeg skriver om det... Han fortalte da at gutten i barnehagen hadde lært han det. Selvsagt tok jeg det opp i bhg dagen etterpå, og de ble også sjokkerte, men har naturlig nok ikke gitt meg tilbakemelding på dette. Jeg har jo strengt tatt ikke noe med denne andre gutten, annet enn at han virkelig er en negativ påvirkning på min lettpåvirkelige fireåring. Det er godt mulig at han har det fælt hjemme, og jeg vet jo ikke noe om det. Kanskje andre foreldre allerede har sagt ifra om dette. Kanskje det er godt for den gutten å leke med min sønn, siden konfliktnivået da er lavere, eller kanskje det er mer behagelig for de ansatte i barnehagen med et lavere konfliktnivå. Men det går ut over mitt barn, og jeg har så lyst til å si ifra. Anonymkode: 9cf60...e1b 14
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ps. Pedohore er et vanlig brukt ord i eldre barn/ungdomsmiljøet nå om dagen. Spør ungdom dere kjenner:-). Det er ikke et voksenord. Anonymkode: 65351...5bc Pedohore er ikke et vanlig brukt ord blant barn, ikke blant ungdommer heller. Kanskje i visse områder der klynger av mennesker med utdanning fra "livets harde skole" bor men ikke blant alminnelige mennesker. Her er nok barnevernet involvert, et barn med en slik ordbruk og oppførsel blir lagt merke til. Anonymkode: d0018...a6b 26
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 Jeg har for øvrig aldri omtalt mitt barn som englebarn. Det er han langt ifra. Men han er en type barn som kopierer omgivelsene sine. En periode byttet han dialekt fordi et nytt barn i bhg snakket annerledes. Han hermer etter ting han ser på TV og blir opphengt i det. Han elsker rollelek og går inn i roller. Og den atferden og språket som han plutselig begynte med hjemme ser jeg hos den andre gutten i barnehagen. I perioder uten bhg blir det rolig, og oppførselen blir svært mye bedre. Mitt barn er ene og alene ansvarlig for sin egen oppførsel. Han velger å ta etter, han velger den negative oppførselen og alt som følger med. Men han har nå en læremester som jeg er svært skeptisk til at han skal ha. Han hadde trengt en annen type rollemodell, for å si det sånn. Kanskje det er stikk motsatt, og mitt barn er hjernen bak, mener du? Kanskje det. Men eksemplene er mange på at det ikke er det. Og uansett så bør da disse to ikke være sammen, eller? Anonymkode: 9cf60...e1b 16
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 Den aktuelle gutten har ingen eldre søsken. Hvem som har lært han ord som «pedohore» er umulig å si, såklart, men han er enebarn og har ingen å ta etter i egen husstand ihvertfall. Jeg derimot har ungdom i huset, og jobber også med ungdom, og har aldri hørt noen ta det ordet i bruk. Hvis man slenger det ordet i fjeset på noen mangler man et filter eller to, uansett hvor sint man er i utgangspunktet... Ts Anonymkode: 9cf60...e1b 10
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pedohore er ikke et vanlig brukt ord blant barn, ikke blant ungdommer heller. Kanskje i visse områder der klynger av mennesker med utdanning fra "livets harde skole" bor men ikke blant alminnelige mennesker. Her er nok barnevernet involvert, et barn med en slik ordbruk og oppførsel blir lagt merke til. Anonymkode: d0018...a6b Joda det er vanlig at ungdom sier sånt. Bare lytt til ungdom som gamer, og klikker. Mange gloser som kommer da. Men summen av adferden denne gutten viser er bekymringsfull. Men for all del, det kan jo hende han også har endret adferd disse to månedene, akkurat som gutten til ts. Barnehagen har nok sikkert bedre oversikt over hvorfor adferden til gutten er som den er enn oss, og det er ikke sikkert bv er involvert. Anonymkode: 1a9da...e97 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 Ring barnehagen og si at det ikke er aktuelt at de er i samme gruppe. Fortell dem om endringene dere har opplevd nå når gutten deres slipper å måtte være med den gutten. Hvis barnehagen nekter å høre på dere så søker dere plass i en ny barnehage. Evt vurder å sende inn en bekymringsmelding på den andre gutten. Anonymkode: 6d619...514 14
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 Jeg hadde snakket med bhg, og hvis sønnen din må leke med denne gutten hadde jeg holdt han hjemme til sommerferien. Greit at ikke alle englebarn er så veldig englete borte fra foreldrene, men folk må innse at det finnes uoppdragne jævelunger som påvirker andre barn. Anonymkode: 0c6cf...69f 18
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 Jeg ville ringt barnehagen og fortalt at fireåringen har blitt vesentlig roligere og sluttet å tisse på seg og at du mistenker at det kan være en sammenheng med gutten. Samtidig så vil det i denne perioden være lurt at de som leker sammen til vanlig i barnehagen blir satt i samme gruppe. Om de to søker hverandre så vil de trolig prøve å gjøre dette også når barnehagen åpner. Og da blir det utfordrende å holde de unna hverandre. Nå er det jo også sånn at det vil være en voksenperson mye tettere på enn vanlig. Og det er nok ikke tilfeldig at gutten også har blitt satt sammen med to jenter. Det virker som gruppen er satt sammen for å dempe komfliktnivået som er ekstra viktig i barnehagen nå. Så jeg tipper de ikke ønsker å endre på denne gruppen. Men da kan du be de om å ha ekstra fokus på guttens adferd. Anonymkode: c5b1a...5a3 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå