AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Noen her som er lettere psykisk utviklingshemmet eller kjenner noen som er det? Isåfall hvordan merkes det egentlig? Er det sånn at du lett kan se at personen har en eller annen diagnose/feil? På hvilke områder merkes det? Hva er IQen din? Lurer på om jeg har det selv så er derfor jeg spør. Anonymkode: bf0fb...aa8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 Hvis man skal dømme etter rettskrivingen din er du IKKE utviklingshemmet. Resten av forumet derimot...😉 Anonymkode: 28c7f...4bb 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 Tror nok en kyndig skal vurdere om du er det eller ikke. Anonymkode: d5eec...12d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man skal dømme etter rettskrivingen din er du IKKE utviklingshemmet. Resten av forumet derimot...😉 Anonymkode: 28c7f...4bb Så de som er psykisk uviklingshemmet selv i grad "lett", skriver veldig mye feil? Men uansett det må da være noen her som enten kjenner noen eller er det selv? Anonymkode: bf0fb...aa8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Ingen med IQ under 70 klarer å skrive så velformulert og korrekt som du gjør. Ingen. Anonymkode: 3a458...abf 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 Du ser det som regel ikke på dem. De skiller seg ikke ut noe særlig. Merker det først når du prater med dem Og ingen er like. De jeg har hatt med å gjøre har jeg oppfattet som litt vanskelige å komme innpå. Noen er veldig utadvendte og virker veldig åpne, men samtidig er det en sperre der du ikke kommer forbi. De er også forholdsvis "enkle" (ikke ment ondt). Anonymkode: bf327...ca7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 Lettere psykisk utviklingshemming er IQ på 50-80, eller omtrent på nivå med en 10-12-åring. Det synes ikke alltid utenpå, men man merker det når man snakker med personen. Du er ikke lettere psykisk utviklingshemmet.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du ser det som regel ikke på dem. De skiller seg ikke ut noe særlig. Merker det først når du prater med dem Og ingen er like. De jeg har hatt med å gjøre har jeg oppfattet som litt vanskelige å komme innpå. Noen er veldig utadvendte og virker veldig åpne, men samtidig er det en sperre der du ikke kommer forbi. De er også forholdsvis "enkle" (ikke ment ondt). Anonymkode: bf327...ca7 Gjerne forklar litt mer hva du mener med enkle. Mener du at de bruker enkle ord og uttrykk eller noe annet? Anonymkode: bf0fb...aa8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: Lettere psykisk utviklingshemming er IQ på 50-80, eller omtrent på nivå med en 10-12-åring. Det synes ikke alltid utenpå, men man merker det når man snakker med personen. Du er ikke lettere psykisk utviklingshemmet. Ok, men gjerne forklar på hvilken måte du merker det. Har du møtt en? Anonymkode: bf0fb...aa8
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, men gjerne forklar på hvilken måte du merker det. Har du møtt en? Anonymkode: bf0fb...aa8 Har møtt flere, ja. De er jo forskjellige, akkurat som andre mennesker, men hun jeg kjenner best er i alle fall sånn at man ser det på henne med én gang. Tror ingen ville ha reagert på et stillbilde av henne, for hun har helt normale ansiktstrekk, men man ser det liksom på henne likevel, blikk, fakter, etc., og så klesstil og andre ytre ting. Når hun snakker og skriver (f.eks på sosiale medier) er det litt som å høre et barn på rundt 12 år, selv om hun er 40. Kan love deg at hun ikke skriver slik som du gjør Man må være veldig konkret og tydelig når man snakker med henne, akkurat som man må med barn. Det går helt fint å kommunisere om enkle og dagligdagse ting, som hva man har gjort i dag, hva man liker å gjøre osv., men det går ikke an å snakke med henne om mer kompliserte eller abstrakte ting. Og hun er blant de mest "oppegående" med utviklingshemming, bor alene, jobber i verna bedrift og klarer seg mye selv i hverdagen.
Jane Eyre Skrevet 18. april 2020 #12 Skrevet 18. april 2020 5 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Lettere psykisk utviklingshemming er IQ på 50-80, eller omtrent på nivå med en 10-12-åring. Det synes ikke alltid utenpå, men man merker det når man snakker med personen. Du er ikke lettere psykisk utviklingshemmet. Ikke 80 men 69 i følge ICD-10. 80 i IQ er gjennomsnittlig i nedre grense. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 Kjenner flere som har fått den diagnosen. Felles for de jeg kjenner, er at det virker som hjernen dems slutta å utvikle seg rundt mellomtrinnene. Å forstå noe komplekse oppgaver klarer de ikke. De forstår enkle saker, som å kle på seg, spise og slikt. Men å følge en bakeoppskrift kan by på utfordringer. De ser helt vanlige ut. Skiller seg ikke ut. Anonymkode: 944ec...6ca
tussi84 Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 Har både en i familien, og en venninne med lettere psykisk utviklingshemming. Det er veldig vanskelig å se ved første øyekast at de sliter med noe, men når du først blir kjent med dem legger du merke til en rekke ting som ikke virker normalt iht alder/det å være voksen. Blandt annet vil/kan en med lettere psykisk utviklingshemming oppføre seg som et barn i en del situasjoner, feks de kan finne på å "gjemme" seg på rommet sitt i en voksen alder (hvis de bor hjemme enda), eller slamre med dører fordi dem ikke får viljen sin. (Eller de gjemmer seg unna leder/andre på jobb hvis de får tilsnakk, om de har en jobb) De skjønner heller ikke nødvendigvis sammenhengen mellom ting. Feks: Vedkommende gir tabletter til en pasient, men forstår ikke virkningen av tabletten, eller hvorfor tabletten blir gitt. De kan også ha problemer med å ha flere/mange "baller" I lufta på engang. En del sliter med å forstå sosiale koder, og klarer ikke nødvendigvis å omgås folk på sin egen alder. Det de klarer er egentlig det en 10-12 åring kan stort sett. De trenger ikke nødvendigvis mye hjelp i hverdagen da de klarer elemtære ting som lage mat/kle på seg/handle/ta buss etc, men mange av dem klarer aldri å fungere i noen normal jobb pga de er som et barn. 2
Veras123 Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 On 4/16/2020 at 2:25 PM, AnonymBruker said: Noen her som er lettere psykisk utviklingshemmet eller kjenner noen som er det? Isåfall hvordan merkes det egentlig? Er det sånn at du lett kan se at personen har en eller annen diagnose/feil? På hvilke områder merkes det? Hva er IQen din? Lurer på om jeg har det selv så er derfor jeg spør. Anonymkode: bf0fb...aa8 Jeg ble mistenkt for å være lettere psykisk utvikligshemmet før, men så visste det seg at jeg ikke var det
Veras123 Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 Jeg har iq 127 (tatt mensa internett test)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 Hva er det som gjør at du mistenker at du er lettere utviklingshemmet? Man ser det på dem som regel, men man er ikke sikkert før man snakker med dem. Vanskelig å sette fingeren på noe konkret. Anonymkode: 981fc...c07
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som har fått den diagnosen. Felles for de jeg kjenner, er at det virker som hjernen dems slutta å utvikle seg rundt mellomtrinnene. Å forstå noe komplekse oppgaver klarer de ikke. De forstår enkle saker, som å kle på seg, spise og slikt. Men å følge en bakeoppskrift kan by på utfordringer. De ser helt vanlige ut. Skiller seg ikke ut. Anonymkode: 944ec...6ca En med LETT psykisk utviklingshemming klarer ikke å følge en bakeoppskrift? Er det noen som jobber i psykitrien som kan bekrefte dette? Anonymkode: bf0fb...aa8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 Jeg kjenner to. Helt normalt utseende på begge. Nydelige mennesker begge to, både det ytre og det indre. Ene skriver helt korrekt, og har kompliserte setninger og ordforråd. Hvilket er ganske unikt i disse dager, hvor det florerer av forkortelser og slangord i både tale og skrift. Vedkommende skriver så bra at jeg lenge trodde det var tull når noen sa vedkommende var lettere utviklingshemmet. Merker det egentlig ikke når man omgåes heller. Virker bare litt sjenert og reservert. Det eneste er interessene, det er slike interesser og aktiviteter som man forventer for en 8-12 åring. Og måten vedkommende engasjerer seg i disse på, som gjør at man forstår at der er noe. Den andre har dysleksi i tillegg, så der må man nesten gjette seg til hva som skrives. Virker veldig reservert, sjenert. Og er uvanlig godtroende , og lett å lede, både på godt og vondt. Roter seg ustanselig opp i ugreie ting pga dette, og fungerer derfor dårlig i de jobbene vedkommende har hatt, til tross for at jobbene sånn sett er enkle å utføre for vedkommende. Det som er leit, er at begge føler seg annerledes og uten tilhørighet. De føler seg ikke vel sammen med de med høyere IQ, og samtidig så passer de ikke sammen med utviklingshemmede heller. Det har igjen gjort at de sliter med henholdsvis depresjon/aggresjon og rus. Anonymkode: 05137...481
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #20 Skrevet 18. april 2020 Kjenner to. Hun ene vises det ikke på, og merkes bare for oss som kjenner henne godt. Hun andre vises det på, og man merker det på alt av skriving/snakking og hva som blir sagt osv. Anonymkode: 62d2c...330
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå