Gå til innhold

Kan noen forklare meg bakgrunnstallene for prognosene Tegnell legger frem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Amananas skrev:

Han har ikke peiling xD

Snakker nå om at de nærmer seg flokkimmunitet, med kun 1300 døde. Med en dødsrate på 1% ville det betydd at 130 000 var smittet - av 10 millioner mennesker. Flokkimmunitet? Jeg må le. Glad jeg ikke er svensk i disse dager. Skal de oppnå en flokkimmunitet skal MINST 60% være smittet (egentlig snakker man om over 80%, men ok la oss sikte litt lavt). Da skal altså 6 millioner svensker være smittet før man har noe som ligner på flokkimmunitet. Med en dødsrate på 1% ville man da om tre-fire uker ha 60 000 døde i Sverige. Så jeg håper jo for deres skyld at Tegnell som vanlig er helt ute på jordet, for det sier seg selv at dette regnestykket går ikke opp. 

Makan til inkompetanse. 

For noen tåper😂

Koronaviruset kan en få om og om igjen.. I Kina har det blusset opp igjen.

Anonymkode: 68919...164

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg vil påstå at verdens erfaringer med tidligere pandemier i tillegg til denne viser at det beste virkemidlet er sterk sosial distansering. Vi ser jo også allerede resultatene av at viruset fikk løpe fritt i mange uker både i nord-Italia, Spania, Frankrike, Storbritannia og New York. Jeg påstår ikke at jeg vet alt, men jeg synes dette er ganske så logisk. De får også effekt av den strengere nedstengingen, men det tar nødvendigvis lenger tid og mange flere liv når de starter sent.

Det er også logisk at vi ser og vil se store forskjeller på Norge og Sverige nå som hadde nesten helt likt utgangspunkt med tanke på antall skiturister som ble smittet i alpene og når dette begynte å spre seg. 

Der har vi et resonnement som klinger ☺️

Hadde jeg måttet bestemme på vegne av Norge i starten av Mars, hadde også jeg stengt ned slik vi har gjort, spesielt med bakgrunn i hvordan ting så ut i Italia. Situasjonen var tydelig uvanlig. Tallene som kom var også skremmende.

Ettersom vi får inn mer og mer data nå, blir det lettere å si hva som er den rette veien å gå fremover. Fortsatt er det uoversiktlig, siden land rapporterer anntall smittede og døde med forskjellige kriterier. Så har vi antibiotikaresistens i de latinske landene som spiller inn, men hvor mye spiller det inn? Og hvor strenge tiltak behoves egentlig. Hvis dette varer i 3 år, hva kan vi leve med. Hva om det går ett år, og Sveriges befolkning er immune mens Norge fortsatt ikke har mye smitte. Hva om vi blir tvunget til å åpne opp helt, og får en helt lik smittebølge som Sverige hadde. Hva om vaksine kommer om 6 mnd, 18mnd, eller aldri. Hva om corona blir sesongbasert, som kommer igjen hver vår? Mye gjenstår å finne ut av.

Anonymkode: 9380a...d2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så viruset. Som man andre steder bruker 4 uker for å snu dødstallene på, til tross for ekstreme restriksjoner. Det tok bare en liten tur innom Sverige, der de klarte å snu grafen på rekordtid. Uten isolasjon.

Dette blir for dumt. Du kan pynte den og snakke fint om den, men det er fremdeles en lort.

Anonymkode: 5d42d...e71

• Liker 2
Skrevet (endret)
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så viruset. Som man andre steder bruker 4 uker for å snu dødstallene på, til tross for ekstreme restriksjoner. Det tok bare en liten tur innom Sverige, der de klarte å snu grafen på rekordtid. Uten isolasjon.

Dette blir for dumt. Du kan pynte den og snakke fint om den, men det er fremdeles en lort.

Kan grunnen til at grafen snur, rett og slett være at det blir varmere i været de fleste steder også? Bare en tanke.

Hvis vi tar influensa som eksempel igjen, så er jo sesongen 2-3 mnd på vinterstid. Kanskje dette viruset også forsvinner mer av seg selv nå mot sommeren også uten noe særlig tiltak. Er jo lov å være positiv.

Endret av Tutte
Skrevet

Helsesjefen i Stockholm på pressekonferansen 16/4:

Björn Eriksson fortsatte med att säga att vi har en ”ofattbart hög takt av antal avlidna”.

– Igår rapporterade vi det det högsta antalet avlidna under ett dygn, då var det 85 personer som gått bort i förtid. Idag rapporterar vi 94 avlidna. Vi ser variation mellan dagar, men som ni ser är trenden mycket tydlig.

Tallene på døde er kun for region Stockholm. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/region-stockholm-om-laget-just-nu-i-sjukvarden

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Frøkensina said:

Helsesjefen i Stockholm på pressekonferansen 16/4:

Björn Eriksson fortsatte med att säga att vi har en ”ofattbart hög takt av antal avlidna”.

– Igår rapporterade vi det det högsta antalet avlidna under ett dygn, då var det 85 personer som gått bort i förtid. Idag rapporterar vi 94 avlidna. Vi ser variation mellan dagar, men som ni ser är trenden mycket tydlig.

Tallene på døde er kun for region Stockholm. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/region-stockholm-om-laget-just-nu-i-sjukvarden

Dette er rapporterte dødsfall. Fremdeles er 8.4 den dagen med flest døde (97 bekreftede tilfeller). Etter perioden 6-8.4 har tallene gått ned. Dødstallene synker i Sverige. 

Anonymkode: 50307...e62

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo fint at du, eksperten, kan belære ham litt. Han vet sikkert ingenting om dette.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

det er besnærende enkelt å slenge ut en lenke om Dunning_Kruger, når noen erklærer at en ekspert ikke har peiling.

Men - jeg opplever også at det er underlig å se hvordan denne personen blir opphevet til Eksperten over alle eksperter, uten at noen stiller spørsmålstegn ved tallene han bruker. For de virker jo helt frakoblet den virkeligheten som er enkel å se, selv for oss vanlige dødelige ikke-eksperter.

Det er mange eksperter som kan mye. Hvorfor er akkurat denne eksperten så hevet over de andre? Jeg skjønner det ikke.

Hvorfor er det ingen som stiller spørsmål ved de grunnleggende premissene hans? F.eks det at vi strengt tatt vet veldig om det i det hele tatt er mulig å oppnå noen særlig immunitet mot denne sykdommen. Eller forutsetningen om at det er bare en lett forkjølelse, slik at det er greitt å la folk bli smittet med en gang, istedet for å kjøpe tid til å vente på medisiner og mer forskning. Samtidig hagler det inn med ny informasjon om de bråe og uventede nye vendingene denne sykdommen kan ta, også for unge og friske, for ikke å snakke om risikoen for senskader på lunger, hjerte og blodomløp.

Jeg føler et sterkt ubehag over den blinde tilliten til en middelaldrende, hvit mann som hevder han har rett og alle andre tar feil. 

Anonymkode: eec9c...41a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sesongbasert, må vi jo ta med i betraktningen at det har spredd seg stort i Italia og Spania under nordiske sommertemperaturer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Innen Sverige oppnår "flokkimmunitet" på denne måten så er jo alle de som skulle beskyttes strøket med av koronabølgen!  Flokkimmunitet er et begrep man kun bruker når man har en vaksine man kan vaksinere de mest sårbare med. At Tegnell ikke vet bedre er hoderystende. 

jeg stusser over at flokkimmunitet via gjennomgått sykdom skulle være noe å trakte etter. Hva vinner man ved det liksom???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Amananas skrev:

Det betyr svært lite. For det første er det totale dødstallet deres veldig mye høyere enn vårt, selv befolkningsstørrelsen tatt i betraktning - og denne forskjellen øker dag for dag. 

Dessuten har de brukt samme unnskyldning hver eneste dag siden dette startet, men for å si det slik... Noen av dødsfallene rapportert i dag er etterslep, men like mange dør i dag som det er etterslep på - og så vil de igjen bli rapportert på et senere tidspunkt og så forsøkt dysset ned igjen da. 30 underrapporterte i forrige uke blir feid bort i dag, men 50 vil så være underrapporterte i dag... Osv osv. Siden de etterrapporterer betyr det bare at du kan forvente at dødstallet er enda høyere, ikke lavere som du tror. 

Veldig praktisk for Tegnell å konstant kunne be folk om å se bort fra noen av de rapporterte tallene da. Denne ukas ikke rapporterte døde er neste ukes "jaja men disse er fra før av, det betyr ikke noe." 

ikke sant?! Og hvis man ser bort fra miniland som Andorra, Sint Maarten og San Marino, så ligger Sverige på 8. plass på verdensbasis i antall dødsfall per million innbyggere. Foran seg på listen har de bare Italia, Spania, Frankrike, UK, Nederland, Sveits og Belgia. Og så sier de at dette er under kontroll?

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sesongbasert, må vi jo ta med i betraktningen at det har spredd seg stort i Italia og Spania under nordiske sommertemperaturer.

Når det gjelder Italia, så er det jo hovedsaklig Nord-Italia som ble rammet. Det ligger ved alpene og kan være kuldegrader der om vinteren. Uansett så er det jo sesong på influensa også i de landene. Men om dette viruset er sesongbasert blir jo bare spekulering. Er lov å håpe.

AnonymBruker
Skrevet

Vi håper vel alle at Tegnell har litt rett, det er tross alt snakk om menneskeliv. Men kjenner at jeg reagerer litt negativt på held fremtoningen.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er besnærende enkelt å slenge ut en lenke om Dunning_Kruger, når noen erklærer at en ekspert ikke har peiling.

Men - jeg opplever også at det er underlig å se hvordan denne personen blir opphevet til Eksperten over alle eksperter, uten at noen stiller spørsmålstegn ved tallene han bruker. For de virker jo helt frakoblet den virkeligheten som er enkel å se, selv for oss vanlige dødelige ikke-eksperter.

Det er mange eksperter som kan mye. Hvorfor er akkurat denne eksperten så hevet over de andre? Jeg skjønner det ikke.

Hvorfor er det ingen som stiller spørsmål ved de grunnleggende premissene hans? F.eks det at vi strengt tatt vet veldig om det i det hele tatt er mulig å oppnå noen særlig immunitet mot denne sykdommen. Eller forutsetningen om at det er bare en lett forkjølelse, slik at det er greitt å la folk bli smittet med en gang, istedet for å kjøpe tid til å vente på medisiner og mer forskning. Samtidig hagler det inn med ny informasjon om de bråe og uventede nye vendingene denne sykdommen kan ta, også for unge og friske, for ikke å snakke om risikoen for senskader på lunger, hjerte og blodomløp.

Jeg føler et sterkt ubehag over den blinde tilliten til en middelaldrende, hvit mann som hevder han har rett og alle andre tar feil. 

Ja det er lett å hente frem den linken når noen proklamerer overlegen kompetanse over en ekspert, i et fag de kun vet overflaten av.

Tegnell blir jo sett på med lupe av hele Norge og halve Sverige. Folk følger han ikke blindt, men de fleste velger å stole på strategien som det svenske FHI kjører videre med. Fordi det ikke er gitt at det er bedre å lukke samfunnet da viruset kan blomstre opp når som helst ved oppåpning. 

Sverige møter det målet som er Norges grunnleggende mål med tiltakene: de har kapasitet til å ta unna. 

At han er hvit, middelaldrende og mann burde ikke ha noe å si i denne sammenhengen?

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Tutte skrev:

Kan grunnen til at grafen snur, rett og slett være at det blir varmere i været de fleste steder også? Bare en tanke.

Flere tropiske og subtropiske land, som Brasil, er visst hardt rammet av viruset. Der er temperaturen som regel over 30 varmegrader. Ihvertfall vesentlig varmere enn hva vi kan regne med en gjennomsnittlig norsk sommer. India har også innført strenge restriksjoner (tilnærmet portforbud), og har mellom 30 og 40 varmegrader. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er lett å hente frem den linken når noen proklamerer overlegen kompetanse over en ekspert, i et fag de kun vet overflaten av.

Tegnell blir jo sett på med lupe av hele Norge og halve Sverige. Folk følger han ikke blindt, men de fleste velger å stole på strategien som det svenske FHI kjører videre med. Fordi det ikke er gitt at det er bedre å lukke samfunnet da viruset kan blomstre opp når som helst ved oppåpning. 

Sverige møter det målet som er Norges grunnleggende mål med tiltakene: de har kapasitet til å ta unna. 

At han er hvit, middelaldrende og mann burde ikke ha noe å si i denne sammenhengen?

nei, det er bare så typisk for folk som vet best at de tilhører den gruppen. Alle er enige om at vi ikke har svaret ennå. Bortsett fra Tegnell. Han er helt sikker på at han har rett.

• Liker 4
Skrevet

111 døde i går. Men en del er etterregistreringer. 

Begynner nesten å tro at målet er å skyggelegge tallene. Egentlig vet jeg jo at Sverige er et moderne land, som ikke ville gjort noe sånt. Men hvordan klarer de å rote sånn med tallene?

• Liker 2
Skrevet
På 17.4.2020 den 10.02, AnonymBruker skrev:

Og ta med i betraktningen at det også sprer seg stort i Brasil (og muligens India o.a. tropiske/subtropiske land) under temperaturer som er langt høyere enn hva vi opplever i Norge om sommeren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, SS said:

111 døde i går. Men en del er etterregistreringer. 

Begynner nesten å tro at målet er å skyggelegge tallene. Egentlig vet jeg jo at Sverige er et moderne land, som ikke ville gjort noe sånt. Men hvordan klarer de å rote sånn med tallene?

Hvor vanskelig er egentlig dette? Det døde ikke 111 personer i går. Det var 111 nye registrerte døde. Disse blir fordelt over flere dager. 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Anonymkode: 50307...e62

• Liker 2
  • Opprett ny...