Gå til innhold

Kan noen forklare meg bakgrunnstallene for prognosene Tegnell legger frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at antall daglige dødsfall er fallende i Sverige da. 

Anonymkode: 50307...e62

Per uke er de økende. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke dødd mer enn 100 personer av koronaviruset noen enkeltdager i Sverige. Når de rapporterer f.eks. 170 nye dødsfall en dag, så er dette dødsfall som har skjedd over mange dager men som nylig er rapportert inn. Antall døde per dag er nå fallende i Sverige. 

Det betyr svært lite. For det første er det totale dødstallet deres veldig mye høyere enn vårt, selv befolkningsstørrelsen tatt i betraktning - og denne forskjellen øker dag for dag. 

Dessuten har de brukt samme unnskyldning hver eneste dag siden dette startet, men for å si det slik... Noen av dødsfallene rapportert i dag er etterslep, men like mange dør i dag som det er etterslep på - og så vil de igjen bli rapportert på et senere tidspunkt og så forsøkt dysset ned igjen da. 30 underrapporterte i forrige uke blir feid bort i dag, men 50 vil så være underrapporterte i dag... Osv osv. Siden de etterrapporterer betyr det bare at du kan forvente at dødstallet er enda høyere, ikke lavere som du tror. 

Veldig praktisk for Tegnell å konstant kunne be folk om å se bort fra noen av de rapporterte tallene da. Denne ukas ikke rapporterte døde er neste ukes "jaja men disse er fra før av, det betyr ikke noe." 

Endret av Amananas
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Frøkensina said:

Per uke er de økende. 

Det er fordi toppen ble nylig nådd. Dersom man tar et glidende gjennomsnitt (f.eks. tre eller fem dager) er trenden klart nedadgående. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Amananas said:

Det betyr svært lite. For det første er det totale dødstallet deres veldig mye høyere enn vårt, selv befolkningsstørrelsen tatt i betraktning - og denne forskjellen øker dag for dag. 

Dessuten har de brukt samme unnskyldning hver eneste dag siden dette startet, men for å si det slik... Noen av dødsfallene rapportert i dag er etterslep, men like mange dør i dag som det er etterslep på - og så vil se bli rapportert på et senere tidspunkt og så forsøkt feid bort igjen da. 30 underrapporterte i forrige uke blir feid bort i dag, men 50 vil så være underrapporterte i dag... Osv osv. Siden de etterrapporterer betyr det bare at du kan forvente at dødstallet er enda høyere, ikke lavere som du tror. 

Selvfølgelig betyr det noe. Det betyr at de har fått kontroll på utbruddet uten å stenge samfunnet eller at helsevesenet ble overbelastet. Det betyr f.eks. at arbeidsledigheten er forventet å være dobbelt så lav som i Norge fremover, og økonomisk vekst neste år dobbelt så høy som i Norge. Svenskene sparer enorme pengesummer på dette. 

Etterslepet de rapporterer gjelder stort sett for de siste dagene. Det betyr at tallene justere mindre jo lenger det er siden. Tallene fra 1-4 dager siden justeres mye, men tall for dager mer enn 7 dager siden justeres nesten ikke. Det betyr at trenden er helt klar nedadgående, selv korrigert for forventede justeringer for de siste 3-4 dagene. 

• Liker 2
Skrevet

Samlet antall døde i sverige tre uker på rad:

Onsdag 1. April     239 døde

Onsdag 8. April     687 døde

Onsdag 15. April 1203 døde

(I dag 16. April 1333 døde) 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi toppen ble nylig nådd. Dersom man tar et glidende gjennomsnitt (f.eks. tre eller fem dager) er trenden klart nedadgående. 

Forklar meg hvor det er nedadgående? Dødstallene øker ikke prosentvis like mye nå som for et par uker siden, men de øker da stadig. Fra 1-8. April 448 nye dødsfall, fra 8.- 15. April 516. Og da er ikke alle dødsfallene tatt med bakover enda.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina said:

Samlet antall døde i sverige tre uker på rad:

Onsdag 1. April     239 døde

Onsdag 8. April     687 døde

Onsdag 15. April 1203 døde

(I dag 16. April 1333 døde) 

Forklar meg hvor det er nedadgående? Dødstallene øker ikke prosentvis like mye nå som for et par uker siden, men de øker da stadig. Fra 1-8. April 448 nye dødsfall, fra 8.- 15. April 516. Og da er ikke alle dødsfallene tatt med bakover enda.

Dersom du ikke forstår hvordan man beregner et glidende gjennomsnitt så kan du sikkert google det. Antall døde per dag finner du hos folkhälsomyndigheten. 

• Liker 2
Skrevet

Når det fortsatt dør flere for hver uke kan man ikke si at toppen er nådd. Man kan heller ikke si at toppen er nådd når det enda er tidlig i forløpet både for Sverige og oss. Flere og flere regioner i Sverige har stigende problemer med syke og døde, viruset vil jo ikke holde seg stort sett innenfor Stockholmsregionen.

Dersom du ikke forstår hvordan man beregner et glidende gjennomsnitt så kan du sikkert google det. Antall døde per dag finner du hos folkhälsomyndigheten. 

Antall døde per dag betyr lite når det antallet ikke er korrekt før en til to uker senere. Kan du ikke forklare meg hvordan det kan være nedadgående når antall døde per uke øker da? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Frøkensina said:

Når det fortsatt dør flere for hver uke kan man ikke si at toppen er nådd. Man kan heller ikke si at toppen er nådd når det enda er tidlig i forløpet både for Sverige og oss. Flere og flere regioner i Sverige har stigende problemer med syke og døde, viruset vil jo ikke holde seg stort sett innenfor Stockholmsregionen.

Antall døde per dag betyr lite når det antallet ikke er korrekt før en til to uker senere. Kan du ikke forklare meg hvordan det kan være nedadgående når antall døde per uke øker da? 

Fordi tallene justeres ikke jevnt over. Etterslepet er først og fremst knyttet til de 3-4 siste dagene. Derfor kan man se en klar nedgang fra toppen ca. 6-8. april og de neste 3-4 dagene. Disse tallene vil ikke endres noe særlig fremover. 

AnonymBruker
Skrevet

3 timer siden, Frøkensina skrev:

Du tror ikke det kanskje muligens er Anders Tegnell som sliter litt med Dunning-Krüger? Det er svært mange forskere og leger i Sverige som er uenig med han, blant annet oppropet mot Sveriges håndtering  sendt til regjeringen signert 2000 av disse. For ikke å snakke om det internasjonale forskningssamfunnet.

Han har motsagt seg selv og tatt feil utrolig mange ganger nå. Det gjorde også FHI her i starten bare så det er sagt. 
https://tegnellcitat.se

Du peker direkte på "se, så mange som har valgt annerledes enn ham". Det er ikke et argument som er verdt noe i denne sammenhengen, fordi det ikke finnes noe klart svar, og flertallet har ikke nødvendigvis rett. Hvis du så debatten i dag, viser den tydelig at det er sprikende meningen innad i det norske helsevesenet angående strategien.

Heldigvis er de alle ydmyke, og innrømmer at de ikke kan vite hva som er rett vei å gå. Men det vet man på kvinneguiden. Ref. Dunning-Krüger.

Anonymkode: 9380a...d2d

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Amananas skrev:

Du, jeg forholder meg til offisielle tall om både dødsrate og flokkimmunitet fra leger og forskere - jeg finner det ikke på selv. Jeg har bare regnet ut stykket for deg her i tråden mtp Sverige, men regnestykket har allerede blitt gjort i flere forskningsrapporter verden over om hvor mange dødsfall som må til for å få flokkimmunitet. Blant annet en stor og meget omtalt rapport som fikk Boris Johnson til å endre UK sin kurs. Var dette veldig vanskelig å forstå for deg? 

Hei. "Stor og meget omtalt rapport" høres ut som et Donald Trump-argument. Altså, verdiløst. Ikke vanskelig å forstå, bare lite verdt. En stor og meget omtalt rapport datert en gang i mars må nødvendigvis gjøre sine egne antakelser om viruset da data på dette tidspunktet fortsatt var mangelvare.

Poenget er at vi ikke vet om Sveriges strategi er feil. Du hevder å vite det. Du hoverer mot Sveriges strategi. Du anser deg som en bedre epidemolog ifølge innleggene dine her. Legg merke til ydmykheten som alle helsetopper utviser i denne situasjonen.

Donald Trump er ikke en helsetopp, men han utviser lite ydmykhet. Du er heller ikke en helsetopp, som heller ikke utviser ydmykhet. Arroganse er lett å tilegne seg når man ikke har peiling på et tema.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at antall daglige dødsfall er fallende i Sverige da. 

114 i går, 170 i dag. Fallende?

Anonymkode: ea755...51f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig betyr det noe. Det betyr at de har fått kontroll på utbruddet uten å stenge samfunnet eller at helsevesenet ble overbelastet. Det betyr f.eks. at arbeidsledigheten er forventet å være dobbelt så lav som i Norge fremover, og økonomisk vekst neste år dobbelt så høy som i Norge. Svenskene sparer enorme pengesummer på dette. 

Etterslepet de rapporterer gjelder stort sett for de siste dagene. Det betyr at tallene justere mindre jo lenger det er siden. Tallene fra 1-4 dager siden justeres mye, men tall for dager mer enn 7 dager siden justeres nesten ikke. Det betyr at trenden er helt klar nedadgående, selv korrigert for forventede justeringer for de siste 3-4 dagene. 

Helsevesenet i Stockholm er overbelaster. Ambulanser må vente opptil 2,5 time i kø for å få pasientene de kommer med innlagt! 

Anonymkode: 7a129...a57

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

114 i går, 170 i dag. Fallende?

Oj, vent, jeg så kommentaren din ut av sammenheng. Srry

Skrevet

Tegnell sa i kveld under Debatten på NRK1 at han tror de vil utvikle immunitet i Stockholm allerede i mai.

Merkelig at ikke folk snakker om å være immune i Wuhan eller f.eks nord Italia da, med tanke på at de har hatt dette 100 dager gamle viruset før Sverige...

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi tallene justeres ikke jevnt over. Etterslepet er først og fremst knyttet til de 3-4 siste dagene. Derfor kan man se en klar nedgang fra toppen ca. 6-8. april og de neste 3-4 dagene. Disse tallene vil ikke endres noe særlig fremover. 

Men likevel dør det flere nå på en uke enn ukene før, og helsesjefen i Stockholm sier at situasjonen bare blir verre og verre. Så det er jo noe som ikke stemmer her? Hvis du har rett i at antall døde per dag går ned, ville jo det vist seg også ved å telle opp hver uke. 

Dødsfallene av covid-19 har i tillegg sannsynlige mørketall slik som SVT skrev om, det er ikke alle som har dødd på sykehjem som har blitt testet og andre av de dødsfallene kan ha vært falske negative. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Ditto.

Allrid kjekt å sette bedrevitere på plass. Hee kan du se at ordet "flokkimmunitet" ikke kun blir brukt slik du hevder:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet

https://blogg.uit.no/helsefak/flokkimmunitet-hva-er-det/

Håper du nå har lært å ikke strø om deg med ord du ikke forstår betydningen av, og i tillegg rister på hodet når de som kan det, bruker det.

Ingen årsak:-).

Anonymkode: b9aa5...65f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Frøkensina said:

Men likevel dør det flere nå på en uke enn ukene før, og helsesjefen i Stockholm sier at situasjonen bare blir verre og verre. Så det er jo noe som ikke stemmer her? Hvis du har rett i at antall døde per dag går ned, ville jo det vist seg også ved å telle opp hver uke. 

Dødsfallene av covid-19 har i tillegg sannsynlige mørketall slik som SVT skrev om, det er ikke alle som har dødd på sykehjem som har blitt testet og andre av de dødsfallene kan ha vært falske negative. 

Nei, fordi nedgangen har begynt nylig (8-10 dager siden). Derfor er det langt bedre å se på et glidende gjennomsnitt. Da trenger man ikke forholde seg til hele uker, men kan likevel ta hensyn til stor daglig variasjon. Du kan gjerne ta utgangspunkt i glidende gjennomsnitt for syv dager.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikker på at det går prestisje i det fra FHM sin side også. Nå har de vært kjerringa mot strømmen i en måned, så nå skal de jaggu fullføre. Koste hva det koste vil. 

Jeg tror de har valgt feil taktikk, men dem om det. Problemet er vel for så vidt størst i Stockholm, andre regioner virker ikke til å være like hardt rammet. Ikke at jeg har studert tallene så innmari nøye da.. 

Anonymkode: 4ebb0...bff

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du peker direkte på "se, så mange som har valgt annerledes enn ham". Det er ikke et argument som er verdt noe i denne sammenhengen, fordi det ikke finnes noe klart svar, og flertallet har ikke nødvendigvis rett. Hvis du så debatten i dag, viser den tydelig at det er sprikende meningen innad i det norske helsevesenet angående strategien.

Heldigvis er de alle ydmyke, og innrømmer at de ikke kan vite hva som er rett vei å gå. Men det vet man på kvinneguiden. Ref. Dunning-Krüger.

Jeg vil påstå at verdens erfaringer med tidligere pandemier i tillegg til denne viser at det beste virkemidlet er sterk sosial distansering. Vi ser jo også allerede resultatene av at viruset fikk løpe fritt i mange uker både i nord-Italia, Spania, Frankrike, Storbritannia og New York. Jeg påstår ikke at jeg vet alt, men jeg synes dette er ganske så logisk. De får også effekt av den strengere nedstengingen, men det tar nødvendigvis lenger tid og mange flere liv når de starter sent.

Det er også logisk at vi ser og vil se store forskjeller på Norge og Sverige nå som hadde nesten helt likt utgangspunkt med tanke på antall skiturister som ble smittet i alpene og når dette begynte å spre seg. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikker på at det går prestisje i det fra FHM sin side også. Nå har de vært kjerringa mot strømmen i en måned, så nå skal de jaggu fullføre. Koste hva det koste vil. 

Jeg tror de har valgt feil taktikk, men dem om det. Problemet er vel for så vidt størst i Stockholm, andre regioner virker ikke til å være like hardt rammet. Ikke at jeg har studert tallene så innmari nøye da.. 

Anonymkode: 4ebb0...bff

Områdene utenfor Stockholm som Uppsala sliter mer og mer, de måtte beklage at de ikke kunne respondere på region Stockholms bønn om hjelp til sykehusene. Vest-Gøtaland ser ut som det kommer til å vokse mye slik som kurven er, de ligger etter Stockholm i tid, men har jo også stor befolkningstetthet.

• Opprett ny...