Gå til innhold

Kan noen forklare meg bakgrunnstallene for prognosene Tegnell legger frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enig i at det er altfor tidlig å gjøre evaluering av ulike koronatiltak, men får ikke dette til å stemme. 

De uttaler hele veien at de ser en liten tilbakegang, og om de innrømmet at tallene er høyere er de likevel lavere i viktige områder. 

I Spania, som har hatt knallharde restriksjoner, tok det over 4 uker i unntakstilstand før det snudde. Og dagen før unntakstilstanden inntrådte, var ikke tallene særlig mer bekymringsverdige enn i Norge.

Alle forstår jo at tall og forskning fra Kina ikke stemmer. Og jeg tror selvfølgelig ikke Sverige opererer med uriktige tall. Synes bare det er så rart at de skulle ha nådd toppen så fort, og at utviklingen snur raskere der enn i områder som har satt inn mye strengere tiltak.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sverige har hatt veldig mye mer kontrollert spredning enn Italia og Spania antakeligvis / tydeligvis. Totalt antall døde per innbygger vil ca bli det samme i alle land etter dette er over, men basert på modeller antar jeg Sverige forventer en utflatining av antall syke nå kanskje?

Dette er jo veldig komplekse greier

Anonymkode: 2cdf4...98e

• Liker 1
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Dødstallene Tegnell bruker er de bokførte tallene som FOHM har manuelt sporet tilbake til dødsdag. Han bruker ikke innrapporterte dødstall som ikke er linket til en bestemt dødsdag. Konsekvensen av dette er at tallene hans hele tiden er for lave, særskilt for de til enhver tid siste dagene. For eksempel rapporterer Tegnell i dag med totalt innrapportert 1333 døde, men grafen hans summerer seg til 1280 døde. FOHM har ikke rukket å manuelt koble de nyeste rapporterte dødsfallene til dødsdagen ennå. Fordi de siste dagene på kurven ikke er fullstendige, vil det for Tegnell alltid se ut som at kurven er på vei til å gå nedover.

Tegnell: 30 døde per dag "Nå flater kurven ut!"

Tegnell: 50 døde per dag "Nei nå flater kurven ut"

Tegnell: 100 døde per dag "Var litt optimistisk før, men nå flater kurven ut"

Tegnell: 130 døde per dag osv...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SS skrev:

Jeg er enig i at det er altfor tidlig å gjøre evaluering av ulike koronatiltak, men får ikke dette til å stemme. 

De uttaler hele veien at de ser en liten tilbakegang, og om de innrømmet at tallene er høyere er de likevel lavere i viktige områder. 

I Spania, som har hatt knallharde restriksjoner, tok det over 4 uker i unntakstilstand før det snudde. Og dagen før unntakstilstanden inntrådte, var ikke tallene særlig mer bekymringsverdige enn i Norge.

Alle forstår jo at tall og forskning fra Kina ikke stemmer. Og jeg tror selvfølgelig ikke Sverige opererer med uriktige tall. Synes bare det er så rart at de skulle ha nådd toppen så fort, og at utviklingen snur raskere der enn i områder som har satt inn mye strengere tiltak.

Selvsagt snur utviklingen raskere i Sverige, de gjør seg ferdige med corona raskt og effektivt. Våre tiltak gjør at vi vil måtte leve med corona atskillig lengre enn svenskene. Svenskene har alltid vært smartere og flinkere enn oss. Heldigvis har vi oljeinntekter som gjør at vi ikke trenger å være spesielt smarte, noen av oss.

Anonymkode: 183a0...fbd

• Liker 4
Skrevet (endret)

Han har ikke peiling xD

Snakker nå om at de nærmer seg flokkimmunitet, med kun 1300 døde. Med en dødsrate på 1% ville det betydd at 130 000 var smittet - av 10 millioner mennesker. Flokkimmunitet? Jeg må le. Glad jeg ikke er svensk i disse dager. Skal de oppnå en flokkimmunitet skal MINST 60% være smittet (egentlig snakker man om over 80%, men ok la oss sikte litt lavt). Da skal altså 6 millioner svensker være smittet før man har noe som ligner på flokkimmunitet. Med en dødsrate på 1% ville man da om tre-fire uker ha 60 000 døde i Sverige. Så jeg håper jo for deres skyld at Tegnell som vanlig er helt ute på jordet, for det sier seg selv at dette regnestykket går ikke opp. 

Makan til inkompetanse. 

Endret av Amananas
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Amananas skrev:

Han har ikke peiling xD

Snakker nå om at de nærmer seg flokkimmunitet, med kun 1300 døde. Med en dødsrate på 1% ville det betydd at 130 000 var smittet - av 10 millioner.æ mennesker. Flokkimmunitet? Jeg må le. Glad jeg ikke er svensk i disse dager. Skal de oppnå en flokkimmunitet skal MINST 60% være smittet (egentlig snakker man om over 80%, men ok la oss sikte litt lavt). Da skal altså 6 millioner svensker være smittet før man har noe som ligner på flokkimmunitet. Med en dødsrate på 1% ville man da om tre-fire uker ha 60 000 døde i Sverige. Så jeg håper jo for deres skyld at Tegnell som vanlig er helt ute på jordet, for det sier seg selv at dette regnestykket går ikke opp. 

Makan til inkompetanse. 

Denne reagerte jeg også på. Fyren må jo være gal.

Anonymkode: b9aa5...65f

• Liker 5
Skrevet

Han har jo tillit. Og "store baller". Både Dobald Trump og Boris Johnson måtte snu, men Tegnell står fremdeles på sitt. Og har folk med seg. Det er jeg litt imponert over.

Men å tro at de er på vei nedover? Etter å ha sett utviklingen i Italia og Spania som hadde steinharde tiltak? Det er vel i beste fall naivt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, SS skrev:

Han har jo tillit. Og "store baller". Både Dobald Trump og Boris Johnson måtte snu, men Tegnell står fremdeles på sitt. Og har folk med seg. Det er jeg litt imponert over.

Men å tro at de er på vei nedover? Etter å ha sett utviklingen i Italia og Spania som hadde steinharde tiltak? Det er vel i beste fall naivt.

Om han har folket med seg er vel omtrent 50/50 kan en nok si,

Anonymkode: b0e18...9ae

• Liker 2
Skrevet (endret)

Han sier jo at det er en utflating av kurven og at han tror den går ned/forsiktig optimitisk/det ser ljust ut  uansett hva de presenterer så det er ikke mye å høre på 🤪

Stikk i mot det han sa i dag så er ikke Stockholm over det verste i det hele tatt, tilstanden der holder på å bli verre. https://www.dn.se/sthlm/region-stockholm-om-trycket-pa-sjukvarden-haller-pa-att-bli-varre/

Det ser ut som de har begynt å bruke Globen til oppbevaring av lik, selv om de bare sier at det er et sted i nærheten av Globen. Og de har utvidet plasser til likoppbevaring for Stockholm med 1899 plasser inkludert ishaller, så de forbereder seg på mye mer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kroppar-i

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Amananas skrev:

Han har ikke peiling xD

Snakker nå om at de nærmer seg flokkimmunitet, med kun 1300 døde. Med en dødsrate på 1% ville det betydd at 130 000 var smittet - av 10 millioner mennesker. Flokkimmunitet? Jeg må le. Glad jeg ikke er svensk i disse dager. Skal de oppnå en flokkimmunitet skal MINST 60% være smittet (egentlig snakker man om over 80%, men ok la oss sikte litt lavt). Da skal altså 6 millioner svensker være smittet før man har noe som ligner på flokkimmunitet. Med en dødsrate på 1% ville man da om tre-fire uker ha 60 000 døde i Sverige. Så jeg håper jo for deres skyld at Tegnell som vanlig er helt ute på jordet, for det sier seg selv at dette regnestykket går ikke opp. 

Makan til inkompetanse. 

Da er det jo fint at du, eksperten, kan belære ham litt. Han vet sikkert ingenting om dette.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

Anonymkode: 9380a...d2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Amananas skrev:

Han har ikke peiling xD

Makan til inkompetanse. 

Jeg vet ikke hva som er rett, men jeg stusser over dette selv. Snakker vi kun 0,5% dødelighet så tilsvarer det 30 000 døde totalt. Dette er jo også et skyhøyt tall som de er langt i fra. 

Det som har vært mest tydelig med Tegnell er at han hele tiden har vært optimist. Det var vel i begynnelsen av mars hvor han allerede proklamerte at korona var ferdig i Sverige? At man hadde noen få tilfeller, men at det ikke ville bli noe mer.

Tipper han vil være positiv optimist gjennom hele stormen.

Anonymkode: 68689...ce5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo fint at du, eksperten, kan belære ham litt. Han vet sikkert ingenting om dette.

Du tror ikke det kanskje muligens er Anders Tegnell som sliter litt med Dunning-Krüger? Det er svært mange forskere og leger i Sverige som er uenig med han, blant annet oppropet mot Sveriges håndtering  sendt til regjeringen signert 2000 av disse. For ikke å snakke om det internasjonale forskningssamfunnet.

Han har motsagt seg selv og tatt feil utrolig mange ganger nå. Det gjorde også FHI her i starten bare så det er sagt. 
https://tegnellcitat.se

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her er statistikk på daglide covid19-dødsfall pr million innbyggere. (PS! Det står dato 16. april, men de er ca en dag forsinket ettersom de oppdaterer statistikken kl 12 hver dag, så den viser egentlig ståa frem til 15. april. )

6D43EAFA-0250-4CA8-A952-8E1D981B3C09.png

Anonymkode: ea755...51f

• Liker 2
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Innen Sverige oppnår "flokkimmunitet" på denne måten så er jo alle de som skulle beskyttes strøket med av koronabølgen!  Flokkimmunitet er et begrep man kun bruker når man har en vaksine man kan vaksinere de mest sårbare med. At Tegnell ikke vet bedre er hoderystende. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Innen Sverige oppnår "flokkimmunitet" på denne måten så er jo alle de som skulle beskyttes strøket med av koronabølgen!  Flokkimmunitet er et begrep man kun bruker når man har en vaksine man kan vaksinere de mest sårbare med. At Tegnell ikke vet bedre er hoderystende. 

Tror kanskje du bør lese deg opp litt.

Sitter her hoderystende.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje du bør lese deg opp litt.

Sitter her hoderystende.

Ditto.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, jeg forholder meg til offisielle tall om både dødsrate og flokkimmunitet fra leger og forskere - jeg finner det ikke på selv. Jeg har bare regnet ut stykket for deg her i tråden mtp Sverige, men regnestykket har allerede blitt gjort i flere forskningsrapporter verden over om hvor mange dødsfall som må til for å få flokkimmunitet. Blant annet en stor og meget omtalt rapport som fikk Boris Johnson til å endre UK sin kurs. Var dette veldig vanskelig å forstå for deg? 

Endret av Amananas
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Sitronmelisse said:

Dødstallene Tegnell bruker er de bokførte tallene som FOHM har manuelt sporet tilbake til dødsdag. Han bruker ikke innrapporterte dødstall som ikke er linket til en bestemt dødsdag. Konsekvensen av dette er at tallene hans hele tiden er for lave, særskilt for de til enhver tid siste dagene. For eksempel rapporterer Tegnell i dag med totalt innrapportert 1333 døde, men grafen hans summerer seg til 1280 døde. FOHM har ikke rukket å manuelt koble de nyeste rapporterte dødsfallene til dødsdagen ennå. Fordi de siste dagene på kurven ikke er fullstendige, vil det for Tegnell alltid se ut som at kurven er på vei til å gå nedover.

Tegnell: 30 døde per dag "Nå flater kurven ut!"

Tegnell: 50 døde per dag "Nei nå flater kurven ut"

Tegnell: 100 døde per dag "Var litt optimistisk før, men nå flater kurven ut"

Tegnell: 130 døde per dag osv...

Det har ikke dødd mer enn 100 personer av koronaviruset noen enkeltdager i Sverige. Når de rapporterer f.eks. 170 nye dødsfall en dag, så er dette dødsfall som har skjedd over mange dager men som nylig er rapportert inn. Antall døde per dag er nå fallende i Sverige. 

Anonymkode: 50307...e62

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Frøkensina said:

Han sier jo at det er en utflating av kurven og at han tror den går ned/forsiktig optimitisk/det ser ljust ut  uansett hva de presenterer så det er ikke mye å høre på 🤪

Stikk i mot det han sa i dag så er ikke Stockholm over det verste i det hele tatt, tilstanden der holder på å bli verre. https://www.dn.se/sthlm/region-stockholm-om-trycket-pa-sjukvarden-haller-pa-att-bli-varre/

Det ser ut som de har begynt å bruke Globen til oppbevaring av lik, selv om de bare sier at det er et sted i nærheten av Globen. Og de har utvidet plasser til likoppbevaring for Stockholm med 1899 plasser inkludert ishaller, så de forbereder seg på mye mer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kroppar-i

Merkelig at antall daglige dødsfall er fallende i Sverige da. 

Anonymkode: 50307...e62

• Liker 1
  • Opprett ny...