AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Jeg meldte meg opp som praksiskandidat i helsearbeiderfager for 6 mnd siden. Det ble utsatt/forsinket pga kommunesammenslåingen. Nå blir det utsatt pga corona. Og igjen ytterligere utsatt pga lærlinger prioriteres foran praksiskandidater. Jeg skjønner at lærlinger skal få ta fagprøven, men nå må jeg bakerst i køen igjen. Tror jeg må vente til en god stund over sommeren før jeg får tatt den. Kan det virkelig ta 1 år? Har gått glipp av 2 100% stillinger jeg kunne fått om jeg hadde tatt fagbrevet (nåværende jobb). Sjefen var interessert i å ansette meg, men kravet er fagbrev først. Da jeg meldte meg opp sto det at ventetiden var opp til 3 måneder ventetid for privatister. Så dette var lenge før corona. Jeg har allerede ventet 6 mnd, og er nok ikke i nærheten av å få tatt den. Synes det er urettferdig at lærlinger får komme foran i køen igjen. Har slitt hardt i årevis med å samle opp nok timer, jakte på ekstravakter for å få tatt fagprøven. Anonymkode: 9bdee...ffe
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Din sjef kan ansatte deg med forbehold om fagbrev, Så tull fra sjefens side. Tok 1 år fra jeg meldte meg opp til jeg fikk fagprøven. Dette i 2016. Så det tar tid. Anonymkode: 1f2a0...098 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Din sjef kan ansatte deg med forbehold om fagbrev, Så tull fra sjefens side. Tok 1 år fra jeg meldte meg opp til jeg fikk fagprøven. Dette i 2016. Så det tar tid. Anonymkode: 1f2a0...098 1 år?! Og da var det ingen ''unnskyldning'' om Corona eller kommunesammenslåing. Hvordan ansetter man med forbeholdt om fagbrev? Jeg måtte jo inntre i stillingen som helsefagarbeider før jeg da fikk tatt fagprøven. Så tror det var derfor det ikke var mulig. Men det gir meg i det minste håp om at jeg kan søke på stillinger i mellomtiden. Anonymkode: 9bdee...ffe
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Ja, det er litt rart fra sjefen sin side må eg si. Jeg har 100% fast jobb i påvente av fagbrev ( som også ble utsatt pga korona) jeg har fått medisinkurs, opplæring i medisin og rik før fagprøve. Hørte også fra sjefen at jeg må belage meg på å måtte ta fagprøve snart, og at det ihvertfall Blir før sommeren. Dette fordi man trenger faglærte ekstra mye i disse dager. Anonymkode: 0d451...434
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 år?! Og da var det ingen ''unnskyldning'' om Corona eller kommunesammenslåing. Hvordan ansetter man med forbeholdt om fagbrev? Jeg måtte jo inntre i stillingen som helsefagarbeider før jeg da fikk tatt fagprøven. Så tror det var derfor det ikke var mulig. Men det gir meg i det minste håp om at jeg kan søke på stillinger i mellomtiden. Anonymkode: 9bdee...ffe Sjefen din kan nok det. Er en kontrakt som sier du har en jobb i den og den tillingsporsenten nå og den blir fast så fort du har fått fagbrev, Jupp, 1 år. Tok sin tid. Nå er det jo hvor mange hvert fylke har som kan ta en fagprøve, og med sammenslåingen så kan det tenkes det ble færre. Men i midt fylke går det fortere etter sammenslåingen enn før. Anonymkode: 1f2a0...098
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er litt rart fra sjefen sin side må eg si. Jeg har 100% fast jobb i påvente av fagbrev ( som også ble utsatt pga korona) jeg har fått medisinkurs, opplæring i medisin og rik før fagprøve. Hørte også fra sjefen at jeg må belage meg på å måtte ta fagprøve snart, og at det ihvertfall Blir før sommeren. Dette fordi man trenger faglærte ekstra mye i disse dager. Anonymkode: 0d451...434 er fagprøvenemda som bestemmer når den skal taes, ikke sjefen din. Anonymkode: 1f2a0...098 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: er fagprøvenemda som bestemmer når den skal taes, ikke sjefen din. Anonymkode: 1f2a0...098 Nei, hun hadde snakket med fagprøvenemda og sagt at de ønsket at en lærling og en praksiskandidat fikk fagprøven snarest. Dette gikk de med på iom at det ikke er smitte tilfeller i denne kommunen. Anonymkode: 0d451...434
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 Fagprøvenemndene hos oss setter dato, og per nå har de ikke lov. De jobber som helsepersonell selv, og kan ikke risikere å bli smittet ute i prøvesituasjon, eller ta med seg smitte til eks. et sykehjem. Lærlingene prioriteres alltid først pga de har lovfestet rett etter lærlingtiden. Det stemmer også at du ikke kan ansettes i fast stilling uten fagbrevet (du har ikke lov å ta injeksjoner, rik mm. uautorisert). Anonymkode: 872d8...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå