Gå til innhold

Hvorfor et trekket sydd fast når det er glidelås på det????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... jeg tenkte det var en god dag å vaske putene til utemøblene på. Det er 6-7 enkle firkantede ryggputer og to lange sitteputer (seasons of Skandinavia). Jeg tar av trekket på begge sitteputene uten problem, de har glidelås og vaskeinstruksjoner og det hele. Men ryggputene... hvorfor har de laget et trekk med vaskeinstruksjoner og glidelås, tydelig ment for å kunne tas av og vaskes, også har de sydd ei sånn fordømt knapp på hver side som er festet i hverandre tvers gjennom selve puta? Er det jeg som er helt blåst? Finnes det et triks som ikke jeg har fått meg meg? Eller må jeg sprette opp alle knappene og sy de på igjen når trekket er vasket? Skal de vaskes med selve puta inni? Hva er da poenget med glidelåsen? 

D6B050EC-DE36-4743-84E2-4164CFE5856E.jpeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Press ned stoffet rundt knappene og se hvordan de er festet. Er det knapper på begge sider, og en tråd mellom, eller er knappene festet i hverandre? Uansett skal det være mulig å få dem fra hverandre. 
Å få dem på plass igjen er enkelt hvis det er tråd, da trenger du bare ei heklenål til å fiske opp tråden med. 

Anonymkode: 8511c...4f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er nok raskt sånn at du må klippe av knappene. Det viktige å huske er at forbruksprodukter som dette lages enklest og billigst mulig. Og at de lages av folk uten reell opplæring, og med ordentlig dårlig lønn. Dette er ikke produkt det er meningen du skal vaske - det er meningen du skal kaste det og kjøpe et nytt. Men firma lærer seg raskt at kunder ønsker produkter som i det minste ser vaskbare ut. 

Sprett av knappene. Vask trekket. Sy dem i igjen (om du føler at puten trenger knapper - mener du de er overflødige kan du kaste dem)

Anonymkode: 1955f...733

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok raskt sånn at du må klippe av knappene. Det viktige å huske er at forbruksprodukter som dette lages enklest og billigst mulig. Og at de lages av folk uten reell opplæring, og med ordentlig dårlig lønn. Dette er ikke produkt det er meningen du skal vaske - det er meningen du skal kaste det og kjøpe et nytt. Men firma lærer seg raskt at kunder ønsker produkter som i det minste ser vaskbare ut. 

Sprett av knappene. Vask trekket. Sy dem i igjen (om du føler at puten trenger knapper - mener du de er overflødige kan du kaste dem)

Anonymkode: 1955f...733

Sjekk om knappene kan løsnes uten å sprettes før du spretter dem. Noen ganger er de festet ved å trekke en løkke gjennom puta, tre den gjennom øyet på knappen og deretter rundt knappen. Da kan de løsnes uten å ødelegge noe. 

Knappene bidrar forøvrig til å holde trekket på plass så det ikke vrir seg under bruk. :) 

Anonymkode: 06af2...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste puter til møbler har glidelås kun for at det skal være mulig å få fyllstoffet/puta inn, ikke for at det skal være mulig å vaske trekkene. På hageputer av den typen er det gjerne sydd «dekorsøm» av den typen for å holde fyllet der det skal ligge. Om du klipper opp og vasker trekkene så vil de putene bli uformlige og klumpete ved senere bruk.

Anonymkode: 2e7ad...a04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...