Rant Skrevet 16. april 2020 #21 Skrevet 16. april 2020 (endret) 54 minutter siden, Fiskegrateng skrev: Er det så stor forskjell mellom hjemmelaget pasta og pasta kjøpt i butikken? Det er iallfall stor forskjell på tørket pasta kontra fersk. (Fersk spagetti synes jeg er bedre. Jeg synes alt som er ferskt er bedre.) "Det er iallfall stor forskjell på tørket pasta kontra fersk. Fersk er mye bedre. Alt som er ferskt er bedre (synes jeg)." Endret 16. april 2020 av Rant Omformulering
Fiskegrateng Skrevet 16. april 2020 #22 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Rant said: Det er iallfall stor forskjell på tørket pasta kontra fersk. Fersk er mye bedre. Alt som er ferskt er bedre (synes jeg). Det frisrer å kjøpe pastamaskin
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #23 Skrevet 16. april 2020 13 minutter siden, Rant skrev: Det er iallfall stor forskjell på tørket pasta kontra fersk. Fersk er mye bedre. Alt som er ferskt er bedre (synes jeg). Det er ikke noe 1:1 der når det gjelder akkurat pasta. Det finnes god tørket pasta, og det finnes dårlig fersk. Dessuten har de ulike bruksområder, dvs passer til ulike typer retter/saus. Anonymkode: cbc1d...ad7 1
Rant Skrevet 16. april 2020 #24 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe 1:1 der når det gjelder akkurat pasta. Det finnes god tørket pasta, og det finnes dårlig fersk. Dessuten har de ulike bruksområder, dvs passer til ulike typer retter/saus. Anonymkode: cbc1d...ad7 Leste du hva jeg skrev? Det er veldig subjektiv. Jeg liker fersk spagetti eller tagliatelle bedre enn tørket.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #25 Skrevet 16. april 2020 9 minutter siden, Rant skrev: Leste du hva jeg skrev? Det er veldig subjektiv. Jeg liker fersk spagetti eller tagliatelle bedre enn tørket. Ja, jeg leste nøyaktig hva du skrev. Og du skrev slett ikke at dette var i følge din personlige smak, du skrev som om det var noe generelt. Det er det ikke. (Dessuten: alt som har med mat å gjøre er ikke subjektivt - gastronomien er selvsagt også et fag med noen allment vedtatte sannheter). Generelt sett brukes tørket pasta til retter med olje, tomat etc, og fersk pasta typisk til fløtesauser etc. https://www.epicurious.com/ingredients/when-use-fresh-pasta-versus-dry-pasta-article https://www.theguardian.com/food/2019/feb/22/is-fresh-pasta-better-than-dried Anonymkode: cbc1d...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #26 Skrevet 16. april 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her finnes det jo hundrevis av oppskrifter. For å ta tre av klassikerne vi stadig vender tilbake til; Al volonge er en favoritt. Hvitløken må være av god kvalitet, og bør bakes, ikke stekes for heftig. Kvaliteten på olivenoljen og skjellene er også viktig. Bolognese. Freser løk, hvitløk, gulrot, stangselleri. Heller på hermetiserte tomater, kraft, muskatt, og diverse krydder. Steker så kjøttdeig og bacon for seg. Lar alt koke sammen i ca 2 timer, før man legger 1-2 øser oppå spagettien i en skål. Carbonara. Steker bacon, heller over fløte, koker det passe tykt. Tar pasta over i pannen, rører inn 1-2 rå egg. Strør over parmasan og persille. En feil jeg ser mange gjør er å blande pasta med olje. Da sklir jo sausen rett av. Anonymkode: 2e5d4...d57 * Al vongole. Det du kaller carbonara er heller ikke carbonara. Fløte og persille hører ikke hjemme i en carbonara. Anonymkode: 1e3e1...598 4
Rant Skrevet 16. april 2020 #27 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg leste nøyaktig hva du skrev. Og du skrev slett ikke at dette var i følge din personlige smak, du skrev som om det var noe generelt. Det er det ikke. (Dessuten: alt som har med mat å gjøre er ikke subjektivt - gastronomien er selvsagt også et fag med noen allment vedtatte sannheter). Generelt sett brukes tørket pasta til retter med olje, tomat etc, og fersk pasta typisk til fløtesauser etc. https://www.epicurious.com/ingredients/when-use-fresh-pasta-versus-dry-pasta-article https://www.theguardian.com/food/2019/feb/22/is-fresh-pasta-better-than-dried Anonymkode: cbc1d...ad7 Nei. Du kan ikke ha lest hva jeg har skrevet, for jeg spesifiserte med "(synes jeg)". Og du har fått med deg nå at det er min personlig mening. Så ikke noe vits å være kverulant. Trenger ikke informere meg om matlaging. Om du ønsker å opplyse TS om noe relatert til innlegget så ikke siter meg. Har dessuten ikke sagt at alt som har med matlaging å gjøre er subjektivt, så ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Med subjektivt mener jeg selvfølgelig at det gjelder smak og behag. Ikke alle liker alt. Det er poenget. 🙄 1
Gjest Blondie65 Skrevet 16. april 2020 #28 Skrevet 16. april 2020 Bolognese er en "rød" saus basert på små terninger av grunngrønnsakene gulrot, selleri og løk (mire poix). Bland inn tomater (fersk eller hermetiske). Først når grønnsakene er ferdig kan du tilsette kjøtt. Krydre med oregano og gjerne også timian og rosmarin. For andre varianter kan du ha i oliven, du kan bruke annet kjøtt.
SoWhat? Skrevet 16. april 2020 #30 Skrevet 16. april 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tomatsaus eller annen saus? Min favoritt er spaghetti med stekte kyllingbiter og ferdigkjøpt pesto. Min bolognese: 1 pakke kjøttdeig 1-2 løk 1-2 hvitløksbåter 1-2 ss olje 1 boks hakkede tomater 1-2 ss tomatpuré 1 buljongterning litt vann oregano, basilikum, salt, pepper eventuelt litt sukker Finhakk løken og hvitløken. Stek den i oljen til den blir blank. Ha i tomater, tomatpuré, buljongterning og litt vann (1/2-1 dl), oregano og basilikum etter smak. La det koke lenge, gjerne 2-3 timer. Hvis du vil kan du bruke stavmikser slik at sausen blir uten biter av løk og tomat. Brun kjøttdeigen og ha den i sausen. Smak! Ha i mer krydder hvis det trengs, salt og pepper, og litt sukker hvis du har brukt billigtomater. Anonymkode: 19838...371 Denne ser bra ut. Ville brukt ferske tomater og litt hvitvin i, men det er jo ikke nødvendig. Tenker denne er god.
strynejenta Skrevet 16. april 2020 #31 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: litt salt i vannet. Anonymkode: 2e5d4...d57 Vannet skal være like salt som havet. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #32 Skrevet 16. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: * Al vongole. Det du kaller carbonara er heller ikke carbonara. Fløte og persille hører ikke hjemme i en carbonara. Anonymkode: 1e3e1...598 Vongole - her tullet stavekontrollen, men selv du forstod jo hva jeg mente Carbonara lages med fløte i enkelte regioner i Italia. Hva var dine tips? Anonymkode: 2e5d4...d57
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #33 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan lager dere spagetti? når jeg gjør det blir det alltid så smakløst.... Noen tips? Anonymkode: 7b8e6...a49 Koker opp vann, har oppi spagetti og lar det koke 8-9 minutter. Anonymkode: 26023...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #34 Skrevet 17. april 2020 12 timer siden, strynejenta skrev: Vannet skal være like salt som havet. Ok nå har jeg prøvd den klassiske sausen med tomatpuree hakkede tomater pepper hvitløk. Jeg har ikke lagd spagetti på mangen år Så dum så jeg har vært å bare prøvd fanzy random oppskrifter på netter har det ikke smakt godt. den klassiske har jeg ikke prøvd før nå...... det enkle er ofte det beste ja!? men fyfaen så salt det var da! ja det var like salt som havet skal jeg si deg... vi har drukke og drukke juice og vann i hytt å pine etter den middagen etterpå så salt det var... neste gang blir det en klassisk vanlig pastasaus uten å koke spagettien i vann like salt som havet.... Var dette tull eller gjør du det virkelig slikt som dette? haha! Anonymkode: 7b8e6...a49
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #35 Skrevet 17. april 2020 15 timer siden, strynejenta skrev: Vannet skal være like salt som havet. Nei, det blir alt for salt! 1ts per liter er nok Anonymkode: c6b0f...cde
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #36 Skrevet 17. april 2020 16 timer siden, Fiskegrateng skrev: Er det så stor forskjell mellom hjemmelaget pasta og pasta kjøpt i butikken? Hvis du tenker på fersk pasta kjøpt i butikk så er ikke forskjellen så stor fra hjemmelaget, men hvis du tenker på tørket pasta fra butikk, så er det jo en himmelvid forskjell. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg lager pastaen selv (gidder ikke), men jeg har gjort det et par ganger for å prøve Anonymkode: f82c9...2b4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #37 Skrevet 17. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tenker på fersk pasta kjøpt i butikk så er ikke forskjellen så stor fra hjemmelaget, men hvis du tenker på tørket pasta fra butikk, så er det jo en himmelvid forskjell. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg lager pastaen selv (gidder ikke), men jeg har gjort det et par ganger for å prøve Anonymkode: f82c9...2b4 Det er jeg faktisk ikke enig i. Enten det, eller så har du tilgang på fersk "butikkpasta" av mye høyere kvalitet enn meg. Jeg har aldri fått fersk pasta i butikken som kommer i nærheten av den hjemmelagede. Anonymkode: 24e6e...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #38 Skrevet 20. april 2020 Koker spaghetti som det står på pakken. Lager denne pastasausen: https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/pastasaus/?gclid=EAIaIQobChMI1dSOw8r36AIVA8AYCh3oXgLBEAAYASAAEgIzf_D_BwE&gclsrc=aw.ds, men har oppi litt chili og bruker hele hvitløken istedenfor bare én båt. Kjører ikke med stavmikser, så kutter alt litt smått. Har sausen opp i vegankjøttdeigen jeg bruker, la det kose seg i steikepanna. Har gjerne veganpølser i panna også. Når spaghettien er ferdig har jeg opp i en god klunk smør. Ferdig! Jeg syns i alle fall at den oppskriften jeg bruker er god Anonymkode: 3930a...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå